صفر تا صد وام ودیعه مسکن سال 1400

برای اکثر افراد جامعه خرید خانه به این صورت اتفاق نمی‌افتد که کل مبلغ مورد نیاز را در حساب بانکی‌شان داشته باشند و بدون دغدغه پول فقط دنبال خانه موردعلاقه‌شان بگردند. به‌خصوص طی چند سال اخیر که روز به روز قیمت مسکن بالاتر می‌رود و خرید خانه‌ای هرچند کوچک بدون وام برای بیش‌تر افراد شبیه رویا می‌ماند. جدای از این، از خرید خانه بگذریم حالا حتی اجاره خانه هم امر دشواری شده و خیلی از افراد از عهده آن برنمی‌آیند. همچنین شیوع بیماری کرونا نیز شرایط را برای مستاجرها بسیار سخت‌تر از قبل کرده است؛ به همین خاطر ستاد مقابله با کرونا برای مستاجران تسهیلاتی تحت عنوان تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن یا همان وام ودیعه مسکن در نظر گرفته است.

در این مطلب زومیلا به بررسی وام ودیعه مسکن مخصوص مستاجران که ثبت‌نام آن نیز از ۲۶ خرداد ماه آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد و همچنین شرایط دریافت این وام می‌پردازیم.

در این رابطه بخوانید : قوانین مالک و مستاجر در دوران کرونا

وام ودیعه مسکن

مبلغ تسهیلات کمک ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰

میزان تسهیلات در سال جاری برای افرادی که در تهران زندگی می‌کنند مبلغ ۷۰ میلیون، افرادی که در سایر کلان‌شهرها زندگی می‌کنند ۴۰ میلیون و ساکنین شهرهای کوچک ۲۵ میلیون در نظر گرفته شده است. در ضمن میزان اقساط وام ۷۰ میلیون تومانی برای تهرانی‌ها یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان با بازپرداخت ۵ ساله، برای دیگر کلان‌شهر‌ها که ۴۰ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان با بازپرداخت ۳ ساله و برای شهر‌های کوچک که ۲۵ میلیون تومان تسهیلات اجاره مسکن می‌گیرند، میزان اقساط ۸۴۰ هزار تومان است.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

مثل هر وام دیگری دریافت کمک ودیعه مسکن مخصوص مستاجران نیز شرایطی دارد که برای دریافت وام لازم است، آن‌ها را بدانید. اول این را بگوییم که این وام به زنان مجرد بالای ۳۵ سال که خودسرپرست هستند و با خانواده زندگی نمی­کنند نیز تعلق می‌گیرد و آن‌ها هم می‌توانند از تسهیلات اجاره مسکن استفاده کنند. همچنین به مردان سرپرست خانوار که به دلیل فوت همسر، طلاق یا متارکه مجرد هستند، وام اجاره تعلق می‌گیرد. در نهایت همه افرادی که متقاضی دریافت این وام هستند باید اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و همچنین کد رهگیری داشته باشند. به این نکته هم دقت کنید که تاریخ انعقاد اجاره‌نامه باید برای شش ماه اول سال ۱۴۰۰ باشد.

اگر متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن هستید و شرایط دریافت وام را دارید باید حداکثر تا دو هفته بعد از تاریخ معرفی، به شعبه بانک مراجعه کرده و مدارک لازم را ارائه دهید؛ در غیر این صورت به طور خودکار نسبت به رد درخواست شما اقدام می‌شود و وامی به شما تعلق نمی‌گیرد.

نحوه برداشت تسهیلات کمک ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن به دو صورت قابل برداشت است. در روش اول تسهیلات در اختیار مالک قرار می‌گیرد و مستاجر طی یک سال سود و کارمزد آن را پرداخت می‌کند. اما در روش دوم دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، وام در اختیار خود مستاجر قرار می‌گیرد و اقساط آن را پرداخت می‌کند.

در این رابطه بخوانید : انواع وام مسکن و نحوه ثبت نام 

وام ودیعه مسکن مستاجران

نحوه ثبت نام وام مخصوص مستاجران

برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن که مخصوص مستاجرین در نظر گرفته شده است باید به سایت tem.mrud.ir مراجعه کرده و از قسمت ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه اطلاعات خود را وارد کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم با شیوع ویروس کرونا و ضررهای اقتصادی که به بسیاری از مشاغل وارد شد، خیلی‌ها قدرت پرداخت اجاره مسکن را از دست دادند و به همین خاطر مبلغی وام برای آن‌ها در نظر گرفته شد که در سال جاری هم برقرار است. اما خوب می‌دانیم که این روش‌ها مسکن موقتی است و باید در حوزه مسکن فکرهای اساسی در خصوص قیمت مسکن و اجاره‌بها شود. در ضمن بانک‌ها نیز باید همکاری کنند تا افراد بیش‌تری بتوانند از این نوع وام بهره‌مند شوند.

نویسنده: صدف فرزانه

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید