انواع بذر برای کاشت سبزه عید + زمان کاشت هر کدام

انواع بذر برای کاشت سبزه عید

با نزدیک شدن به عید نوروز، بسیاری از خانواده‌های ایرانی اقدام به تهیه سبزه برای هفت سین می‌کنند. اگر دلتان می‌خواهد نوروز امسال، سبزه خاص و متفاوتی داشته باشید، بهتر است همین الان نسبت به کاشت برخی از دانه‌ها اقدام کنید. در این مطلب از زومیلا قصد داریم شما را با انواع بذر برای کاشت سبزه عید و زمان کاشت هر کدام آشنا کنیم.

انواع بذر برای کاشت سبزه عید

ارزان‌ترین و راحت‌ترین بذری که می‌توان کاشت، بذر گندم است. با کاشت دانه‌های عدس و ماش نیز می‌توانید سبزه زیبایی داشته باشید. اگر دلتان می‌خواهید سبزه خاص و متفاوتی داشته باشید که بتوانید بعد از عید از آن استفاده کنید، می‌توانید به سراغ بذرهایی مانند ریحان، نعناع، تربچه و شنبلیله بروید و از سبزی‌های دست پرورده خود میل کنید. با کاشت دانه پرتقال، لیمو و نارنج، علاوه بر داشتن سبزه‌ای خاص و متفاوت، می‌توانید عطر دل‌نشینی به منزل خود ببخشید.

 

این مطلب را از دست ندهید: آموزش کامل کاشت سبزه عید با عدس برای هفت سین نوروز

انواع بذر برای کاشت سبزه عید

معرفی انواع بذر برای کاشت سبزه عید و زمان کاشت هر کدام

سبزه یونجه: بذر یونجه بسیار سریع رشد کرده و آماده می‌شود. برای تهیه سبزه یونجه،24 ساعت اجازه دهید بذر در آب خیس بخورد و 15 روز مانده به عید نسبت به پرورش آن اقدام کنید.

سبزه ماش: ماش، یکی دیگر از انواع بذر برای کاشت سبزه عید است. برای این منظور اجازه دهید ماش یک روز کامل در آب خیس بخورد و 10 تا 12 روز قبل از عید نسبت به پرورش آن اقدام کنید.

سبزه گندم: بذرهای گندم را یک و نیم روز بخیسانید و از ۲۰ اسفند آن را سبز کنید.

سبزه عید با خاکشیر: کاشت سبزه عید بسیار راحت است و برای این منظور باید اجازه دهید دانه‌های خاکشیر برای یک روز کامل در آب خیس بخورند. سپس ظرف مناسب سبزه عید را با لایه نازکی از پنبه بپوشانید و پارچه نازکی را روی پنبه بکشید. پارچه را خیس کنید و بذر خاکشیر را روی آن بپاشید. روی یک نایلون چند سوراخ ایجاد کنید و نایلون را روی ظرف مورد نظر بکشید. این سبزه را باید با اسپری یا آب پاش آبیاری کنید. بعد از اینکه بذرهای خاکشیر سبز شدند نایلون را از روی کلاه بردارید و سبزه را هر روز آبیاری کنید.

سبزه شاهی و خرفه: گیاهان شاهی و خرفه سریع‌تر از همه سبز می‌شوند؛ از این رو شما برای سبز کردن آن‌ها به 10 روز زمان نیاز دارید.

 

این مطلب را از دست ندهید: بهترین زمان و روش کاشت سبزه عید با بذرهای مختلف و تزیینات آن

انواع بذر برای کاشت سبزه عید

سبزه ارزن: ارزن یکی دیگر از انواع بذر برای کاشت سبزه عید است. این گیاه طی 4 روز جوانه میزند و بهترین زمان برای رشد این سبزه، 14 روز قبل از عید است.

سبزه نارنج: اگر از طرفداران محیط زیست هستید می‌توانید به جای سبزه گندم، ماش و عدس از هسته مرکبات مثل پرتقال، نارنج و لیمو استفاده کنید تا بتوانید بعد از عید هم آن را در فضای سبز بکارید. هسته نارنج خود را برای دو روز درون آب قرار دهید تا خوب خیس بخورد. حالا باید این بذرها را در خاک سبک بکارید.

یک لیوان یا گلدان کوچکی انتخاب کنید. درون آن را خاک غنی و سبک باغچه بریزید و بذرها را بکارید و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. برای اینکه تا روز نوروز نهال‌های کوچک سبز به اندازه سفره هفت سین رشد کرده باشند، از همین امروز شروع کنید. بهترین زمان کاشت سبزه نارنج برای عید یک ماه زودتر است. اگر بتوانید با احتیاط پوست دور هسته نارنج را جدا کنید، زودتر جوانه می‌زند.

انواع بذر برای کاشت سبزه عید

سبزه کنجد سیاه: ابتدا دانه‌های سیاه کنجد را تقریبا شش الی هفت ساعت در آب بخیسانید البته زمان مناسب برای جوانه زدن کنجد هشت روز پیش از عید نوروز است و چون رشد دانه‌های کنجد به تدریج و با سرعت کم‌تری اتفاق می‌افتد پس برای سبزه عید بسیار مناسب است.

برای کاشت سبزه کنجد، اول یک تکه پارچه را بر روی یک بطری یا ظرفی که مناسب سبزه عید است، بپیچانید و بعد مقداری از دانه‌های کنجد را در آب خیس کرده و بر روی پارچه بگذارید. بعد از طی چند روز، دانه‌های ریز کنجد بر روی پارچه‌ای که دور بطری بود جوانه زده و یک ستون کوچک سبز رنگ که دارای جلوه خاصی است به وجود می‌آید که دل هر بیننده‌ای را می‌رباید به همین سادگی شما در سفره هفت سینتان صاحب یک درخت بسیار زیبا و کوچک خواهید بود که از دیگر سبزه‌ها متنوع‌تر و به روز تر است و نیز زیبایی خاصی به دکور سفره‌تان خواهد داد. پس برای ایجاد یک طرح جدید در سبزه امسال پیشنهاد می‌کنیم این روش را برای یک بار هم که شده امتحان کنید.

آموزش کاشت سبزه عید نوروز

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد جوانه زدن و تازه ماندن سبزه در نظر داشته باشید، محل نگهداری سبزه است که به نور کافی و دمای مناسب آن وابسته است. همچنین باید بدانید برای تهیه سبزه در اشکال متنوع می‌توانید شکل ظرف را متناسب با سلیقه‌تان تهیه کرده و یا به وسیله فوم طرح مورد نظرتان را شکل دهید و سپس اقدام به کاشت سبزه کنید. همچنین باید بدانید که بهترین زمان کاشت سبزه عید چه موقع است.

انواع بذر برای کاشت سبزه عید

این مطلب را از دست ندهید: معرفی رنگ سال ۱۴۰۰ و ۲۰۲۱ برای مد لباس و دکوراسیون منزل

نکات طلایی برای کاشتن انواع سبزه عید

  • برای کاشتن سبزه عید از ظرف‌های فلزی استفاده نکنید.
  • تناسب میزان اندازه ظرف و مقدار بذر در پرپشتی و زیبایی سبزه و طول عمر آن موثر است.
  • بذر را از ۲۴ ساعت قبل درون آب خیس کنید و به مدت ۲ تا ۳ بار آب ظرف را عوض کنید.
  • میزان آب برای خیس کردن بذر باید به اندازه‌ای باشد که بذر درون آب غوطه ور باشد.
  • برای کاشت سبزه عید بهتر است از ظرف‌های سفالی و چینی استفاده کنید.
  • آبیاری زیاد سبزه عید و استفاده از ظرف‌های پلاستیکی باعث بد بو شدن سبزه می‌شود.
  • برای داشتن ۱ بشقاب از انواع سبزه‌ها به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ گرم بذر نیازمند هستید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید