بهترین زمان و روش کاشت سبزه عید با بذرهای مختلف و تزیینات آن

هنگامی که به عید نوروز و سال جدید نزدیک می‌شویم، مقدمات چیدن سفره هفت‌سین را فراهم می‌کنیم. در سفره هفت‌سین همیشه سبزی یا گیاهی سبز می‌گذاریم که نمادی از شادابی، خرمی، رویش دوباره زندگی و نو شدن جهان است. امسال به جای خرید سبزه عید کاری جدید انجام داده و خودتان کاشت سبزه عید را انجام دهید. در این مقاله زومیلا می‌خوانید که با چه بذرهایی می‌توانید سبزه عید را بکارید. چه زمانی برای کاشتن سبزه عید مناسب است و بهترین شکل و ظاهر را چطور به سبزه خود بدهید.

زمان کاشت سبزه عید

هر چند که هر بذری زمان مخصوص به خود را برای رویش و قد کشیدن تا اندازه دلخواه را دارد اما بهتر است که بین سه تا دو هفته قبل از زمان سال تحویل کاشت سبزه عید خود را انجام دهید. اگر زمان کافی برای کاشت سبزه عید ندارید و دیر به فکر افتادید، بهتر است از بذرهای گندم، آفتابگردان، کنجد سیاه و چاودار استفاده کنید. برای اینکه سبزه عید شما تا روز 13 به در سالم، تازه و زیبا به نظر برسد بهتر است آن را در سایه و دور از آفتاب (ترجیحا در هوای خنک) نگهداری کنید.

 

همه‌چیز درباره کاشت سبزه عید با بذرهای مختلف

 

انواع بذر سبزه عید برای کاشت

برای کاشت سبزه عید هیچ محدودیتی ندارید. می‌توانید از هر حبوباتی استفاده کنید. بیشتر خانم‌ها سبزه عید خود را با بذرهای گندم، عدس، ماش، سویا، ارزن، یونجه، قره ماش، لوبیا، تخمه آفتابگردان، باقالی، ذرت، نخود سبز، خاکشیر و بذرهای مشابه می‌کارند. بذر سبزی‌هایی مانند خرفه و شاهی، شنبلیله، تربچه، گاودانه، تره، جعفری و حتی سبزی‌های خوردنی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. تنها کافی است تا کابینت حبوبات خود را کمی بگردید تا بذر لازم برای کاشت سبزی عید را پیدا کنید.

این مطلب را از دست ندهید: آموزش کامل کاشت سبزه عید با عدس برای هفت سین نوروز

کاشت سبزه عید

 

کاشت سبزه عدس برای نوروز 1400

عدس یکی از راحت‌ترین بذرها برای کاشت سبزه عید است. بذر عدس را در هر ظرف پهنی شبیه به بشقاب یا ظروف چینی پهن می‌توان کاشت. ابتدا عدس ها را در ظرفی خیس کنید و در دمای اتاق بگذارید بماند. پس از خشک شدن آب عدس‌ها، پارچه‌ای خیس روی آن‌ها بگذارید و هر روز با اسپری آب روی پارچه بپاشید تا همیشه خیس باشد. پس از جوانه زدن عدس‌ها آن‌ها را درون ظرف اصلی قرار دهید. هر روز جوانه‌های عدس را آبپاشی کنید تا زمان عید نوروز به ارتفاع دلخواه برساند. در نهایت یک روبان قرمز زیبایی سبزه عید عدس شما را بیشتر می‌کند.

 

نحوه کاشت سبزه عید با خاکشیر به شکل خرگوش

 

سبزه عید با خاکشیر

با خاکشیر روی هر ظرف سفالی می‌توانید سبزه داشته باشید. کاشت سبزه عید به شکل ظرف با بذر خاکشیر انجام می‌شود. به طور مثال برای سبزه عید به شکل قلب ظرفی به شکل قلب برای این کار انتخاب کنید. با چند مرحله کوتاهی که در این مقاله زومیلا می‌گوییم، بهترین و زیباترین سبزه عید سال جدید خود را بکارید. برای شروع یک شب بذر خاکشیر را در ظرفی خیس کنید. روی ظرف مورد نظرتان را یک لایه پنبه بگذارید و روی آن را پارچه تنظیف نازک بکشید. بذرهای خاکشیر را روی پارچه خیس شده بریزید و هر روز با آبپاش مرطوب کنید. برای این کار هم بهتر است یک نایلون روی ظرف خود بکشید و تنها سوراخ‌هایی برای آبپاشی و تنفس بذرها در آن ایجاد کنید. پس از رویش بذر خاکشیر کاشت سبزه عید شما آماده شده و می‌توانید نایلون را بردارید. سبزه شاهی را هم به همین شیوه بکارید.

 

این مطلب را از دست ندهید: انواع بذر برای کاشت سبزه عید + زمان کاشت هر کدام

سبزه عید

 

کاشت سبزه گندم از پرطرفدارترین‌ها

یکی از زیباترین سبزه‌ها برای سفره هفت‌سین، سبزه‌ای است که با گندم درست شده باشد. سبزه عید با گندم بسیار پرطرفدار و محبوب است. برای این سبزه، همه گندم‌ها را درون کاسه‌ای خیس کنید و گوشه‌ای بگذارید. هر روز یا هر دو روز آب گندم‌ها را عوض کنید تا گندم‌ها خراب نشوند. پس از جوانه زدن گندم‌ها، آن‌ها را روی دستمال نخی خیسی پهن کنید. دستمال را همیشه خیس نگه دارید تا جوانه‌ها سبز شوند و شروع به رشد کنند. در این زمان است که می‌توانید گندم‌ها را به ظرف زیبای سفره هفت‌سین منتقل کنید. هر روز مراقب باشید که سبزه خشک نباشد و آن را آبپاشی کنید.

 

این مطلب را از دست ندهید: آموزش ساخت دیوار سبز در خانه در سه سوت!

کاشت سبزه عید با هسته مرکبات

 

سبزه عید با هسته پرتقال

روشی که برای کاشت سبزه عید با هسته پرتقال میگوییم را برای هسته هر مرکباتی می‌توانید استفاده کنید. ابتدا باید برای یک روز دانه‌ها را خیس کنید. 2 روز بعد لایه رویی دانه‌ها یا همان پوستشان را بکنید. مراقب باشید تا دانه‌ها آسیب نبینند. یک روز دیگر هسته‌های پرتقال پوست کنده شده را درون ظرف آب بگذارید. پس از سه روز گلدانی را با خاک سبک پوشانده و بذرها را درون خاک بکارید. فاصله‌ی دانه‌ها از هم زیبایی گلدان شما را نشان می‌دهد. پس به یک فاصله هسته‌‌ها را بکارید. روی خاک خیس را با نایلونی بپوشانید و در آفتاب بگذارید. دانه‌ها در مدت زمان 14 تا 30 روز جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند؛ بنابراین اگر تصمیم به کاشتن سبزه عید با هسته پرتقال دارید، حداقل یک ماه زودتر اقدام کنید. این جوانه‌ها را دور نریزید. هر جوانه درون گلدانی مجزا یک نهال پرتقال به شما می‌دهد.

این مطلب را از دست ندهید: معرفی رنگ سال ۱۴۰۰ و ۲۰۲۱ برای مد لباس و دکوراسیون منزل

کاشت سبزه

 

چطور با ذرت سبزه بکارید؟

یکی از جذاب‌ترین سبزه‌ها برای سفره هفت‌سین، سبزه ذرت است. برای کاشت سبزه عید با ذرت باید از 10 اسفند شروع کنید. ابتدا 4 روز ذرت‌ها را درون کاسه‌ای خیس کنید. یادتان باشد آب ظرف را هر روز عوض کنید. بعد از آن ذرت‌ها را به درون پارچه‌ای خیس منتقل کنید. پارچه را همیشه مرطوب نگه دارید تا ذرت‌ها جوانه بزنند. حالا نیاز به آبکش دارید. جوانه‌های ذرت را توی آبکش ریخته و درون تنگ ماهی یا پارچ یا هر ظرف شیشه‌ای زیبای دیگری قرار دهید. جوانه‌ها باید کاملا درون آب باشند. مطمئن باشید که در سفره هفت‌سین خود سبزه‌ای زیبا و جذاب که ریشه‌هایش به نرمی در آب نوسان دارند، خواهید داشت.

 

سخن پایانی

با کمی سلیقه به خرج دادن در کاشت سبزه عید زیباترین سفره هفت‌سین امسال خود را بچینید. دیگر نیازی نیست که به فکر خرید سبزه بیفتید. شاید با کسب کمی مهارت در این کار بتوانید برای دیگر آشناها و فامیل نیز سبزه عید بکارید و به عنوان عیدی به آن‌ها هدیه دهید. با این هدیه آرزوی شادابی و سرزندگی را به دیگران تقدیم می‌کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید