محله کن تهران ؛ قطب گردشگری پایتخت

محله کن تهران

کن نام یکی از محله‌های منطقه ۵ تهران است که پر از جاذبه‌های تاریخی و باغ‌های سرسبز است. اگر قصد آشنایی با این محله را دارید، با این مقاله از زومیلا همراه ما باشید.

تاریخچه محله کن

این محله یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران محسوب می‌شود. در واقع کن از دو روستای کن و سولقان تشکیل شده است. محله کن را می‌توان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری تهران به حساب آورد. بیشتر افراد ساکن در این محله، مسلمان و شیعه هستند و قشر کمی از افراد این محله را افغانی‌ها تشکیل می‌دهند. بیشتر افغان‌ها مذهب سنی دارند. با کمی دقت در این محله می‌توانید مساجد و پوسترهای تبلیغاتی افغان‌ها را به وضوح ببینید.

محله کن تهران

 

موقعیت جغرافیایی محله کن تهران

این محله از شمال به شمیرانات، فرحزاد، امام زاده داوود، از جنوب به مهرآباد و بزرگراه آزادگان، از شرق به میدان توحید، آریاشهر و محله ستارخان و از غرب به گرم دره، ورد آورد و شهر قدس نزدیک است.

بافت محله کن چگونه است؟

محله کن که قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال دارد، دارای بافتی متفاوت است. قسمت‌های فرسوده این محله که شامل خانه‌هایی با نماهای آجری و خشتی هستند، رفته رفته جای خود را به آپارتمان‌های زیبا و چند طبقه داده‌اند. خانه‌های این محله اغلب در کوچه‌های باریک و تنگ قرار گرفته‌اند و بیشتر آن‌ها نمایی دوطبقه دارند. احداث اتوبان در محله کن سبب تغییر بافت محله و تبدیل آن به بافت مدرن و زیبا شده است. تنها بخشی از زمین‌های کن سنددارند و بقیه قولنامه‌ای هستند. از معروف‌ترین آثار باستانی محله می‌توان به پل حاج محمد علی کنی اشاره کرد.

کن، امروزه یکی از محله‌های تقریبا دست نخورده تهران بزرگ است و اتوبان‌ها آن را محاصره کرده‌اند. به علت باریک بودن کوچه‌های محله، امکان ساخت برج‌های چندین طبقه وجود ندارد. در این محله، اتوبان همت بین مردم و باغستان‌ها فاصله انداخته است، آب رودخانه به سد بزرگی تبدیل شده است و دیگر خبری از رود پرخروش سابق در آن نیست، باغ‌های زیادی خشک شده‌اند و آپارتمان‌ها جای آن‌ها را گرفته‌اند و بسیاری از مردم قدیمی کن به داخل تهران کوچ کرده‌اند. امامزاده‌ها، باغ‌ها و کوچه‌های دست نخورده کن امروزه شاهد گروه‌های فیلم‌برداری بسیاری است که آنجا را به عنوان لوکیشن فیلم‌برداری انتخاب کرده‌اند. از فیلم‌های سینمایی معروف که در کن فیلم‌برداری شده می‌توان باران ساخته مجید مجیدی را نام برد.

محله کن تهران

 

محله‌های مهم کن

از مهم‌ترین محله‌های کن می‌توان بالان یا بالون، میان دره یا میونده، اسماعیلیون یا اسمالون، دارقاضی یا درقاضی و سرآسیاب را نام برد.

مراکز خرید محله کن

در این محله دو پاساژ به نام‌های پاساژ حمید و پاساژ دی تو دی قرار گرفته‌اند.

مکان‌های تفریحی محله کن تهران

از مهم‌ترین مراکز تفریحی این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوه‌های اطراف کن

یکی از پرطرفدارترین تفریحات این محله کوهنوردی است. می‌توان گفت تنوع کوه‌ها در این محله بسیار زیاد است. از مهم‌ترین کوه‌های کن می‌توان به کوه باغ میر، کبوتک، باغ دره و مزرا شاره کرد.

دره‌های اطراف کن

در انتهای بیشتر کوه‌های منطقه کن، دره‌های سرسبز و پر از درخت‌های شاه توت و گردو قرار گرفته است که شرایط بسیار خاص و ایده آلی را برای تفریح و گردش به وجود آورده‌اند.

آپدیت شده در تاریخ 2 اردیبهشت 1403

رستوران‌های محله کن

رستوران شب های کن : جاده کنگان- سولقان قبل از دهیاری سولقان

قهوه خانه و رستوران سنتی نارنجستان : کیلومتر 4 جاده کن سولقان ، قبل از تونل

باغ رستوران دف : انتهای خیابان کوهسار ، ابتدای جاده سولقان

باغ رستوران آبی : شهران، خیابان کوهسار ، قبل از کلانتری کن

باغچه رستوران کاکتوس : شهران ، خیابان کوهسار، کیلومتر پس از کلانتری کن

فست فود خانه دودی : بالاتر از فلکه دوم شهران ، خیابان امید عباسی ، نبش سوم غربی

 

مکان‌های مذهبی و مساجد محله کن

کن دارای 4 مسجد و 5 تکیه نیز می باشد که عبارت است از :

مسجد جامع

مسجدامام حسن (ع)

مسجد امام

مسجد چهارده معصوم

تکیه های محله کن دارای قدمتی بالغ بر 150 تا 200 سال می باشند که از چادرهای مخصوصی برای سقف آن استفاده می شود.

چرا خرید خانه در محله کن متقاضیان زیادی دارد؟

منطقه تفریحی کن چند سالی است که مورد توجه افرادی که به حرفه ساخت‌وساز مشغول هستند‌، قرار گرفته است. انتقال گاز سراسری به این منطقه و همچنین احداث اتوبان باعث استقبال بسیاری از متقاضیان مسکن در این محله شده است. از دیگر عواملی که سبب افزایش متقاضی در محله کن شده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود آب و هوای زیبا و بکر سبب تبدیل این محله به یکی از اصلی‌ترین مکان‌های ییلاقی تهران شده است.
  • وجود رودخانه‌ای به طول ۳۳ کیلومتر، کن را به منطقه‌ای توریستی و گردشگری تبدیل کرده است.

محله کن تهران

نرخ خرید خانه در محله کن تهران چقدر است؟

یکی از مواردی که سبب شده تا اغلب افراد، این منطقه را برای سکونت انتخاب کنند‌، آب و هوای سالم این محله است‌. نرخ قیمت خانه در این محله بر اساس متراژ، سنددار یا قولنامه‌ای بودن خانه، امکانات و…متفاوت است. کمترین نرخ قیمت خانه در این محله، مربوط به خانه‌های قولنامه‌ای است و خانه‌های سنددار، قیمت‌های بالاتری دارند.

مشکلات محله کن

از مهم‌ترین مشکلاتی که اهالی محله گرفتارش هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این محله فاقد امکانات ورزشی خصوصا برای بانوان است
  • نبود پارک برای نشستن افراد مسن و سالمند
  • نبود مدارس دبیرستان و پیش دانشگاهی برای پسران
  • وجود تنها دو مرکز خرید و فروشگاه در محله

اگر اطلاعات بیشتری در خصوص این محله در اختیار دارید برای کمک به بهبود مقاله‌ای که مطالعه کردید می‌توانید آن‌ها را با ما در میان بگذارید. از اینکه با مطالعه این مقاله همراه ما بودید متشکریم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید