نبشی و ناودانی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ + راهنمای خرید

 

نبشی و ناودانی دو نوع از پرکاربردترین پروفیل‌ها به شمار می‌روند که در نگاه اول ظاهری شبیه به یکدیگر دارند. بنابراین، ممکن است تشخیص آن‌ها کمی سخت باشد. ولی برای استفاده از این دو باید حتما از تفاوت‌های آن‌ها اطلاع داشته باشید تا بتوانید هر محصول را در جای مناسب استفاده کنید.

ما نیز در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت‌های نبشی و ناودانی بپردازیم تا شما بتوانید با این راهنما، مقطع مورد نیازتان را خریداری کنید. در ضمن، برخی مراکز معتبر را جهت خرید و استعلام قیمت نبشی و ناودانی معرفی می‌کنیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

نبشی چیست؟

پیش از بررسی تفاوت‌های نبشی و ناودانی، بهتر است ابتدا هر کدام از این مقاطع را معرفی کنیم. نبشی نوعی قطعه فولادی است که برای اتصال مقاطع ساختاری در زاویه مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. نبشی L شکل است و در زاویه 90 درجه خم می‌شود.

ناودانی چیست؟

ناودانی یکی از پروفیل‌های ساختمانی با مقطع باز و به شکل حرف U است. این پروفیل بیشتر برای ساخت چارچوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع ناودانی‌ها بر اساس ظاهر، جنس و روش ساخت، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. البته این پروفیل به شکل C نیز به کار می‌رود. ناودانی در دو نوع بال موازی و بال شیبدار طبقه‌بندی می‌شود و روش ساخت آن نیز به دو صورت پرسی و فابریک صورت می‌گیرد.

تفاوت های نبشی و ناودانی چیست؟

نبشی و ناودانی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1. تفاوت ظاهری

اولین تفاوتی که تنها با نگاه به نبشی و ناودانی دیده می‌شود، تفاوت ظاهری آن‌ها است. همانطور که گفته شد، نبشی به صورت مقطعی L یا V شکل است، اما ناودانی به صورت یک کانال دیده می‌شود و شبیه به C یا U است.

2. سطح مقطع

هر دوی این مقاطع از قسمتی به نام بال تشکیل می‌شوند؛ ولی نبشی فاقد جان است.  در نتیجه، نبشی‌ها دو بال به شکل مستقیم دارند که به یکدیگر اتصال می‌یابند. اما در ناودانی دو بال با زاویه 90 درجه به بخشی به نام جان وصل می‌شود. اتصال بال به جان در ناودانی، آن را شبیه به یک کانال می‌کند. همچنین، اندازه بال می‌تواند در نبشی‌ها مساوی یا نامساوی باشد. ولی در همه ناودانی‌ها، اندازه بال با هم برابر است. تفاوت در سطح مقطع این دو، باعث می‌شود که وزن‌های متفاوتی داشته باشند. در نتیجه، این می‌تواند در قیمت نبشی و ناودانی تاثیر بگذارد.

تفاوت نبشی و ناودانی

3. جنس

این دو پروفیل در جنس‌های مختلفی عرضه می‌شوند، البته نبشی دارای انواع متنوع‌تری است. در این خصوص می‌توان از انواع نبشی فولادی، گالوانیزه، آلومینیومی، پلیمری، پلاستیکی و … نام برد. در مقابل، ناودانی‌ها تنوع کمتری دارند و رایج‌ترین انواع ناودانی در بازار معمولا شامل ناودانی‌های فولادی، گالوانیزه و آلومینیومی است. بنابراین برای استعلام قیمت نبشی یا قیمت روز ناودانی باید به جنس مورد نظرتان هم دقت کنید، زیرا جنس این مقاطع بر روی قیمت آن‌ها تاثیر دارد.

4. استاندارد

اگرچه ظاهر این مقاطع به یکدیگر شبیه است، ولی استانداردهای تولید متفاوتی دارند. استاندارد مورد استفاده برای تولید نبشی BS EN 10056 و استاندارد DIN 1022 است. استاندارد مورد استفاده برای تولید ناودانی BS EN 10279 و DIN 1026 است.

5. کاربرد

وجود تفاوت در اجزا، ساختار و انواع مواد به کار رفته در ساخت، سبب تفاوت در کاربردهای نبشی و ناودانی شده است. مهمترین کاربردهای نبشی عبارت‌اند از:

  • نبشی کشی ساختمان
  • ایجاد قاب‌های مختلف
  • ساخت وال پست
  • شاسی کشی آسانسور
  • ساخت فریم میز و صندلی، تخت و نردبان
  • ساخت ستون و خرپا
  • اتصال دهنده در سازه‌ها

ناودانی نیز برای کاربردهای مهمی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • قاب در و پنجره
  • قاب خودرو
  • دیوار و سقف تریلر
  • انواع پانل
  • نرده، خرپا و ریل
  • تیر

بنابراین با توجه به این راهنما، شما می‌توانید هر مقطع را با توجه به نیازتان خریداری کنید.

خرید انواع نبشی و ناودانی

خرید انواع نبشی و ناودانی از آیرومارت

شرکت آیرومارت یکی از مراکز معتبر برای خرید انواع مقاطع فولادی و آهن‌آلات است. بنابراین می‌توانید پس از بررسی قیمت انواع مقاطع از جمله قیمت نبشی 4، محصول مورد نیازتان را خریداری کنید.
این شرکت با بیش از سه دهه سابقه و با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب، به شما کمک می‌کند تا خریدی مطمئن داشته باشید. تنها کافی است با شماره 02145306 تماس بگیرید یا وارد سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com شوید. در ضمن، آیرومارت دارای یک انبار ده هزار متری است و سفارش مشتریان را در کمترین زمان به سراسر کشور ارسال می‌کند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید