آیا بیمه ساختمان اجباری است؟ شرایط و هزینه بیمه ساختمان مسکونی

خانه، پناهگاه امن و شیرین ماست. اما حوادث طبیعی و غیرطبیعی وجود دارند که می‌توانند آرامش زیر سقف خانه را برهم بزنند. زلزله، سیل، آتش‌سوزی و ترکیدگی لوله همگی خطراتی هستند که می‌توانند خسارت‌های مالی جبران‌ناپذیری به ساختمان وارد کنند. بیمه ساختمان، فرشته نجات خانه شما در چنین مواقعی است.

در این بخش به تمام سوالات شما درباره بیمه ساختمان پاسخ می‌دهیم تا بتوانید بهترین بیمه ساختمان و منازل مسکونی را با هزینه مناسب تهیه کنید.

آیا بیمه ساختمان اجباری است؟

از ابتدای فروردین سال ۱۴۰۰، خرید بیمه آتش‌سوزی برای ساختمان‌های مسکونی در ایران اجباری شده است. بر اساس این قانون، مالکان واحدهای مسکونی موظف هستند هر سال برای خانه یا آپارتمان خود، با توجه به ارزش و متراژ آن، بیمه آتش‌سوزی و یا سایر پوشش‌های تکمیلی را تهیه کنند. در غیر این صورت با جریمه و حتی قطع انشعابات گاز و برق روبرو خواهند شد.

با توجه به خسارات قابل توجهی که سالانه به دلیل حوادث طبیعی و غیرطبیعی به ساختمان‌ها وارد می‌شود، دولت و شهروندان با چالش‌هایی در پوشش این خسارات مواجه بودند. اکنون با این قانون جدید، مالکان موظف هستند تا از املاک خود در برابر چنین حوادثی بیمه نمایند تا در صورت بروز آسیب، فرآیند جبران خسارت و بازسازی به طور مؤثرتری صورت پذیرد.

شرایط تهیه بیمه ساختمان و منازل مسکونی

برای اخذ بیمه برای خانه‌های شخصی، صاحبان ملک باید با ارائه صورتحساب برق که به نام خودشان است به نمایندگی‌های بیمه مراجعه کنند. این امر برای تایید مالکیت واحد مسکونی ضروری است.

در نمایندگی بیمه می‌توانید خانه خود را بر اساس ارزش بنا، تجهیزات و لوازم منزل بیمه کنید. با این حال با افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن، برخی از شهروندان قادر به خرید بیمه نیستند. برای این افراد، دولت برنامه‌هایی را اجرا می‌کند که شامل پرداخت حق بیمه برای گروه‌های خاصی است. این گروه‌ها عبارتند از:

  • اشخاصی که فقر آن‌ها اثبات شده و تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند.
  • افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.
  • افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

نحوه محاسبه حق بیمه ساختمان مسکونی چگونه است؟

هزینه یا حق بیمه ساختمان و منازل مسکونی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع بنا: حق بیمه برای ساختمان‌های نوساز معمولا کمتر از ساختمان‌های کلنگی است.
  • هزینه ساخت هر مترمربع بنا: در تعیین هزینه بیمه زلزله برای یک ساختمان، ارزش مالی هر مترمربع سازه از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی هرچه ارزش مالی ساختمان بیشتر باشد، در صورت وقوع حوادث، خطر زیان مالی نیز افزایش می‌یابد. بنابراین حق بیمه این نوع سازه‌ها بالاتر تعیین می‌شود.
  • زیربنا و متراژ: مساحت زیربنای ساختمان هم در تعیین حق بیمه تاثیرگذار است.
  • پوشش‌های انتخابی: همان‌طورکه گفتیم بیمه‌نامه‌های مختلف، پوشش‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. انتخاب پوشش‌های اضافی مثل زلزله یا ترکیدگی لوله باعث افزایش حق بیمه می‌شود.

با این حال حق بیمه ساختمان مسکونی معمولا مبلغ هنگفتی نیست. این در حالی است که در صورت بروز حادثه، می‌تواند از نظر مالی نجات‌دهنده باشد. پس به خاطر صرفه‌جویی در هزینه ناچیز حق بیمه، خودتان را در برابر ریسک خسارت‌های احتمالی بزرگ، قرار ندهید.

 

چطور بهترین بیمه ساختمان را پیدا کنیم؟

تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام شرکت بیمه بهترین بیمه ساختمان را ارائه می‌دهد بستگی به نیازهای خاص شما و نوع پوشش‌هایی دارد که می‌خواهید داشته باشید. اما چند نکته کلی وجود دارد که هنگام انتخاب بیمه‌گر باید به آن‌ها توجه کنید:

  • سابقه و اعتبار شرکت بیمه: سراغ شرکت‌های بیمه‌ای بروید که سابقه طولانی و درخشانی در ارائه خدمات بیمه‌ای داشته باشند.
  • پوشش‌های بیمه‌نامه: مقایسه کنید که هر بیمه‌نامه چه خطراتی را تحت پوشش قرار می‌دهد. فقط به پوشش آتش‌سوزی بسنده نکنید و به فکر خطرات دیگری مثل زلزله، سیل، ترکیدگی لوله و… هم باشید.
  • شبکه گسترده ارائه خدمات: شرکت بیمه‌ای را انتخاب کنید که در شهر یا منطقه شما شعبه یا نمایندگی داشته باشد تا در صورت بروز حادثه، دسترسی آسانی برای پیگیری پرونده خسارت داشته باشید.
  • خدمات آنلاین: بسیاری از شرکت‌های بیمه امکان خرید آنلاین بیمه ساختمان را فراهم کرده‌اند. این کار باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود.
  • مقایسه قیمت: مهم است که حق بیمه را با توجه به پوشش‌های بیمه‌نامه مقایسه کنید؛ زیرا همیشه ارزان‌ترین بیمه، بهترین گزینه نیست.

با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید از میان شرکت‌های معتبر بیمه‌ای که در اینترنت یا از اطرافیان به آن‌ها معرفی شده‌اند، بهترین بیمه ساختمان را برای خانه خود انتخاب کنید. علاوه بر این می‌توانید بیمه‌نامه‌های مختلف را از طریق وب‌سایت‌هایی که امکان مقایسه بیمه‌نامه‌ها را فراهم کرده‌اند بررسی کرده و بهترین بیمه آتش‌سوزی ساختمان را خریداری کنید.

بهترین بیمه ساختمان چیست؟

از ابتدای بهار سال ۱۴۰۰ طرحی جدید برای بیمه منازل مسکونی به اجرا درآمد که به صورت اجباری، پوشش‌های بیمه‌ای مرتبط با آتش‌سوزی را شامل می‌شود. این بیمه دارای دو نوع پوشش اصلی و تکمیلی است که در آن آتش‌سوزی به عنوان پوشش اصلی در نظر گرفته شده و برای بهره‌مندی از پوشش‌های تکمیلی نیاز به پرداخت حق بیمه اضافی است.

این بیمه برای تا سقف ۳۰ واحد مسکونی قابل ارائه بوده و هزینه آن از طریق قبض برق محاسبه و دریافت می‌شود. در زمان تصویب این طرح، مبلغ حق بیمه ۱۲۰ هزار تومان تعیین شد که نیمی از آن توسط دولت و نیم دیگر توسط مالکین پرداخت می‌شد. با افزایش قیمت‌ها، مبلغ حق بیمه نیز تغییر یافته است.

پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه ساختمان

پوشش‌های موجود در بیمه‌نامه منازل مسکونی به دو دسته‌ی پوشش‌های اصلی و فرعی (اضافی) تقسیم می‌شوند که هر کدام خسارات خاصی را جبران می‌کنند.

پوشش‌های اصلی بیمه ساختمان

بیمه‌نامه‌ مخصوص ساختمان و منازل مسکونی به طور استاندارد خسارات ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار را پوشش می‌دهد. این پوشش‌ها بدون نیاز به پرداخت مبلغ اضافی، حمایت اساسی را برای خانه شما فراهم می‌کنند.

پوشش‌های اضافی بیمه ساختمان

برای افزایش سطح حفاظت از منازل مسکونی می‌توانید با پرداخت حق بیمه اضافی، پوشش‌های زیر را به بیمه‌نامه خود افزوده و از خطرات بیشتری حفظ شوید:

  • زلزله
  • آتشفشان و دیگر بلایای طبیعی
  • سیل و طغیان آب‌ها
  • ترکیدگی لوله آب
  • خسارت‌های وارد شده به دیگر واحدها در اثر خرابی یا آتش‌سوزی واحد بیمه‌شده
  • طوفان و گردباد
  • سرقت با شکست حرز (در صورت بیمه بودن اموال)
  • خسارت‌های ناشی از برف، باران و ریزش بهمن

همچنین پوشش‌های اضافی دیگری نیز موجود است که می‌توانید به بیمه اجباری ساختمان اضافه کنید تا از خانه‌تان در برابر حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی محافظت بیشتری به عمل آورید.

جمع‌بندی

بیمه ساختمان و منازل مسکونی به عنوان حامی مالی شما در برابر خسارات و مخاطرات مختلف، نقشی حیاتی در حفظ آرامش و آسایش‌خاطر شما ایفا می‌کند. با انتخاب پوشش‌های بیمه‌ای مناسب می‌توانید از منزل مسکونی خود در برابر طیف وسیعی از خطرات مانند آتش‌سوزی، زلزله، سیل، سرقت و… محافظت کنید. در این بخش، راهنمای جامع و کاملی را برای انتخاب و آشنایی با بهترین بیمه ساختمان، شرایط و الزامات آن، محاسبه هزینه و حق بیمه، مراحل صدور بیمه‌نامه و… ارائه کردیم. با مطالعه این مطلب، گامی بلند در جهت انتخاب بیمه‌ای متناسب با نیازها و شرایط خود برداشته و امنیت و آرامش خاطر را برای خود و خانواده‌تان به ارمغان خواهید آورد.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید