اجرای وال پست در اسکلت بتنی

یکی از مهمترین مسائلی که در هنگام ساخت یک سازه، برای مهندسین تبدیل به یک دغدغه می‌شود، عملکرد سازه در برابر زلزله است. اجرای وال پست نقش مهمی در این زمینه دارد. برای اینکه در مورد اجرای وال پست در اسکلت بتنی بیشتر بدانید، تا انتهای مطلب را مطالعه فرمایید.

وال پست چیست؟

این محتوا برگرفته از سایت هوملکس در مورد وال پست است که برای دیدن محتوای کامل و مرجع میتوانید وارد لینک زیر شوید.

https://homelex.co/wallpost/

وال پست کلافی با طول مشخص است که وظیفه آن محافظت از دیوارهای سازه و ایجاد یکپارگی میان دیوارها و اسکلت ساختمان است. این محصول از پروفیل یا نبشی ساخته می‌شود. پروفیل نوعی مصالح ساخته شده از فلز است که به صورت یک مکعب مستطیل تو خالی تولید می‌شود. این محصول در دو نوع دو طرف باز یا دو طرف بسته وجود دارد. کاربری وال پست با توجه به سطح مقطع پروفیل تعیین می‌شود، به صورتی که هر چه سطح مقطع پروفیل کوچکتر باشد نمره آن پایین تر است.

اهمیت اجرای وال پست در اسکلت بتنی

در هنگام بروز زلزله، گاه ساختمان‌هایی را مشاهده می‌کنیم که دیوارهایشان دچار سیب نشده و به قامت خود باقی هستند. این ساختمان‌ها دچار خسارات چندانی نمی‌شوند. در این ساختمان‌ها به جهت مقاوم سازی دیوارها از وال پست استفاده می‌شود. آیین نامه‌ها و استانداردهای صنعت ساخت و ساز، همواره بر لزوم اجرای وال پست در اسکلت بتنی و فلزی تاید کرده است. دلیل این الزام، مقاوم سازی دیوارها و جلوگیری از وارد شدن خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی به سازه و افراد است. وال پست به این صورت عمل می‌کند که موجب جدا سازی دیوارها از ستون شده و با این کار از دیوارها محافظت می‌کند. به این ترتیب هنگامی که فشار و لرزه به دیوار وارد می‌شود، دیوار دچار تخریب نمی‌شود. اجرای وال پست عملکرد اسکلت بتنی را بهبود داده مقاومت دیوارها را نیز افزایش می‌دهد.

الزامات قانونی وال پست طبق آیین نامه 2800

مطابق با آنچه در پیوست ششم آیین نامه 2800 گفته شده است، هنگامی که در سازه بتنی طول دیوار 40 برابر ضخامت آن باشد و یا ارتفاع دیوار 30 برابر ضخامت دیوار باشد، استفاده از وال پست در این سازه، تبدیل به یک الزام می‌شود.

  • بند 4-5-4: دیوارهای داخلی که تیغه آنها بیشتر از 1.8 متر ارتفاع دارد، باید با استفاده از وال پست سازه را مهار کرد.
  • بند 7-5-3: حداکثر طول مجاز دیوارهای غیر سازه‌ای بین دو کلاف قائم، 6 متر یا 40 برابر ضخامت دیوار است.
  • بند 7-5-3: حداکثر ارتفاع مجاز دیوارهای غیر سازه‌ای 3.5 متر است.
  • بند 7-5-3: لبه‌های قائم تمامی دیوارهای غیر سازه‌ای باید به وسیله وال پست مهار شوند.
  • بند 7-5-3: لبه‌های افقی دیوارهای غیر سازه‌ای باید با وال پست ناودانی نمره 6 یا معادل مقطع بتن مسلح یا چوبی که به دیوار سازه‌ای یا کلاف‌های احاطه کننده دیوار غیر سازه‌ای متصل باشد، مهار گردد.
  • بند 4-9-1-3: در تمامی دیوارهای ساختمان به ویژه دیوارهای نما، باید ضوابط مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله (استاندارد 2800) رعایت شود. دلیل این کار، مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله است.

وال پست هوملکس

مراحل اجرای وال پست در اسکلت بتنی

وال پست در اسکلت بتنی به چند روش اجرا می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

  • اجرا به وسیله انکر بولت و نبشی کشی
  • اجرا به وسیله تسمه کشی دور ستون اسکلت بتنی
  • اجرا با استفاده از میلگرد در کف سازه و ستون‌های کناری

 

نحوه اجرای وال پست در اسکلت بتنی

نحوه اجرای وال پست در اسکلت بتنی به شرح زیر است:

  1. اولین مرحله در اجرای وال پست در اسکلت بتنی، مشخص کردن محل قرار گیری وال پست‌ها در نقشه ساختمان است.
  2. مرحله دوم اجرای وال پست در اسکلت بتنی، نصب پلیت یا همان صفحات جهت اتصال وال پست‌ها در کف و سقف است.
  3. مشخص کردن و خالی گذاشتن فاصله قرار گیری وال پست‌ها، سومین مرحله از اجرای وال پست در اسکلت بتنی است.
  4. در صورت استفاده از میلگرد بستر در اجرای وال پست، پس از انجام دیوار چینی، باید 4 عدد میلگرد بر روی پلیت‌های اتصال در کف و سقف، جوش داده شود.
  5. مرحله پنجم، استفاده از سیم آرماتور بند است تا به وسیله آن میلگردها را به بست متصل کنیم و دو طرف دیوار را قالب بندی کنیم.
  6. در این مرحله، درون قالب‌ها بتن ریزی انجام می‌دهیم.
  7. پس از خشک شدن بتن‌ها، قالب‌ها را جدا می‌کنیم.
  8. اخرین مرحله، اتصال وال پست‌ها به پلیت‌هاوبه وسیله جوشکاری است.

نکات مهم اجرای وال پست در اسکلت بتنی

در هنگام اجرای وال پست در اسکلت بتنی باید به چند نکته توجه داشته باشیم.

  • باید دقت داشته باشیم که پلیت‌ها یا همان صفحات، پیش از انجام عملیات بتن ریزی، در محل اجرای وال پست و بر روی تیرهای بتنی، اجرا شوند. در صورتی که این کار را انجام ندهیم، باید حتما وال پست را به وسیله انکر بولت و یا رول بولت به ستون یا تیغه بتنی متصل کنیم.
  • یکی دیگر از نکاتی که باید حتما به آن دقت کنیم این است که، اندازه و ابعاد داخلی ساختمان و دیوارها را کنترل کنیم. لزوم انجام این کار این است که پس از چیدن دیوار مسئله‌ای پیش نیاید.
  • انجام ریسمان کشی به منظور کنترل هم راستایی افقی وال پست‌ها، یک الزام است.
  • جوشکاری وال پست امری تخصصی است حتما باید توسط نیروی ماهر انجام شود.

وال پست در اسکلت بتنی, هوملکس

نقش وال پست در دیوار چیست؟

پیش از رخداد زلزله کرمانشاه، مهندسین تصور داشتند که در صورتی که سقف، تیرها و ستون‌ها مستحکم باشند، استحکام سازه تضمین خواهد شد. پس از بروز این حادثه مشخص شد که سلامت اجزای ذکر شده حفظ شد اما دیوارها و دیگر تاسیسات دچار آسیب شده و اغلب آنها ریزش کردند. فرو ریختن دیوارها و تاسیسات، موجب وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی به افراد می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع، اهمیت یکپارچه سازی دیوارها و اعضای سازه‌ای بسیار بالا می‌رود تا جایی که این امر تبدیل به یک الزام می‌شود. بدین منظور از وال پست استفاده می‌شود. استفاده از وال پست در تمامی سازه‌ها اکری ضروری است و باید آن را جدی گرفت.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، اجرای وال پست در سازه‌ها امریاجباری و یک الزام است. درست است که عدم اجرای وال پست موجب کاهش هزینه‌های پروژه می‌شود اما باید به این موضوع توجه داشت که خساراتی که عدم استفاده از این محصول به وجود می‌آورد بسیار جدی و جبران ناپذیر هستند. در این مطلب اجرای وال پست در اسکلت بتنی را مورد بررسی قرار دادیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول و عملکرد آن، با شرکت هوملکس با شماره تماس 021284283 تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید