بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن و ملک در ایران کجاست؟

سرمایه گذاری در کرج

به نظر شما بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن کدام است؟ اگر سرمایه‌ای در اختیار دارید، عجیب نیست که حفظ و افزایش ارزش آن، دغدغه بزرگی برایتان باشد. تورم لجام‌گسیخته‌ی حاکم بر اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاران را به سوی تبدیل وجوه نقد به اَشکال مختلف دارایی سوق می‌دهد و طبعا یکی از مهم‌ترین اَشکال دارایی، املاک و مستغلات هستند. روند صعودی قیمت املاک در ایران، سرمایه‌گذاری در این بازار را به یک ایده جذاب تبدیل کرده و به همین دلیل، طی سال‌های اخیر، شاهد افزایش معنادار میزان سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات هستیم.

بهترین مناطق ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و ملک

وقتی با این سؤال که «بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن کجاست» روبرو می‌شوید، احتمالا اولین پاسخی که به ذهنتان خطور می‌کند، شهرهای خطه شمال کشور هستند. به‌هرحال خرید زمین یا ویلا در شمال، از هر جنبه‌ای اعم از اقتصادی، تفریحی و … مزایای غیرقابل‌انکاری دارد که ما در یکی دیگر از مقالات زومیلا با عنوان خرید ویلا ارزان در شمال، درباره این موضوع به‌طور مفصل صحبت کرده‌ایم که خواندن آن را به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم.

بااین‌حال، باید بدانیم که بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن و زمین، لزوماً در استان‌های شمالی قرار ندارد. به‌عنوان یک قاعده کلی می‌توان گفت هر شهری که در جذب جمعیت موفق عمل کند می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید املاک و مستغلات یا ساخت‌وساز باشد که البته شکی نیست که شهرهای شمالی از این جنبه، سرآمد هستند. در ادامه این موضوع را به شکلی جامع و همه‌جانبه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بهترین شهرهای شمالی برای سرمایه‌گذاری مسکن کدامند؟

اگر در یافتن بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن، تمرکزتان فقط به شهرهای شمالی معطوف است، آنگاه باید استان مازندران را در اولویت قرار دهید. البته هر سه استان شمالی کشور، از نظر زیبایی طبیعت و سلامت آب‌وهوا تقریبا در یک سطح قرار دارند اما موقعیت جغرافیایی مازندران، سهم بیشترش از دریای خزر و نزدیکی شهرهای مختلف آن به تهران، این استان را مخصوصاً برای پایتخت‌نشینان به گزینه جذاب‌تری برای خرید ویلا و سایر اَشکال سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. این دلایل باعث شده‌اند که سرمایه‌گذاری در مازندران، پرطرفدارتر از دو استان شمالی دیگر باشد که همین امر به‌نوبه خودش، زمینه‌ای فراهم کرده تا روند توسعه و پیشرفت شهرهای استان مازندران سریع‌تر باشد.

سرمایه‌گذاری در شمال

اگر بخواهیم منطقی‌تر به موضوعِ بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن و ویلا در شمال نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که همه شهرهای استان مازندران، ارزش و جذابیت یکسانی برای سرمایه‌گذاری ندارند. بسیاری از شهرهای مازندران به‌واسطه سیر صعودی خرید ویلا و زمین در شمال طی سال‌های اخیر، به مرز اشباع رسیده‌اند و به نظر نمی‌رسد که جای پیشرفت بیشتری داشته باشند. بنابراین اگر هدف اصلی‌تان از سرمایه‌گذاری در مازندران، افزایش ارزش ملک و فروش آن به چند برابر قیمت در سال‌های بعد است، این شهرها نمی‌توانند انتظارتان را برآورده کنند. با این توضیحات، شهرهایی مثل نور، نوشهر و محمودآباد را می‌توان گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دانست که علی‌رغم معاملات زیادی که اخیرا در آن‌ها انجام شده، هنوز جای پیشرفت زیادی دارند و بازار خرید انواع مِلک در آن‌ها داغ داغ است که پیش‌بینی می‌شود این روند در سال‌های بعد هم ادامه پیدا کند.

بهترین شهر مازندارن برای سرمایه‌گذاری مسکن

امروز باید شهر چمستان را نیز به فهرست شهرهای خوش آتیه استان مازندران که ارزش سرمایه‌گذاری بالایی دارند اضافه کنیم. ازآنجایی‌که این شهر، دیرتر در کانون توجه خریداران غیربومی قرار گرفته، طبیعتا رشد بلندمدت‌تری را تجربه می‌کند. البته توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در این شهر، چالش‌های خاص خودش را دارد و اگر می‌خواهید بهترین نتیجه ممکن را از خرید ویلا در چمستان بگیرید، حتما مقاله اختصاصی زومیلا را درباره بهترین منطقه چمستان برای سرمایه‌گذاری بخوانید.

 

بهترین شهر گیلان برای سرمایه‌گذاری مسکن

اگر در یافتن بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن و زمین و ویلا، استان گیلان را ملاک قرار دهیم بیشتر باید به شهرهایی که در شرق این استان واقع شده‌اند، توجه کنیم. لاهیجان، رودسر و لنگرود که به‌واسطه نزدیکی‌اش به ساحل معروف چمخاله زبانزد است، از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌روند. البته در این میان، بندر انزلی را تحت هیچ شرایطی نمی‌توان از قلم انداخت و این شهر هنوز هم یک انتخاب جذاب برای سرمایه‌گذاران باهوش محسوب می‌شود. ناگفته نمانَد که شهرهای استان گلستان، علیرغم بهره‌مندی از موهبت‌های طبیعی، بنا به دلایل مختلف، نسبت به دو استان شمالی دیگر، جذابیت چندان زیادی از حیث سرمایه‌گذاری ندارند.

بازار مسکن در کدام استان‌ها رو به رشد است؟ 

همان‌طور که گفتیم هر شهری که گردشگران زیادی را به سمت خودش بکشاند می‌تواند به‌طور بالقوه یک انتخاب خوب برای سرمایه‌گذاری باشد. به همین دلیل، دایره جستجو در بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن را صرفا نباید به شهرهای شمالی کشور محدود کنید و با این استدلال، حتی کلان‌شهرها هم در این فهرست جای می‌گیرند. از این جنبه شهرهایی مثل مشهد و اصفهان که دو قطب اصلی مذهبی و تاریخی ایران هستند، در صدر فهرست قرار دارند و صد البته که نام شیراز را نیز می‌توان در این فهرست گنجاند.

در این رابطه بخوانید : بهترین سرمایه گذاری در شمال

بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن از حیث درصد خانه‌های خالی

بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن از حیث درصد خانه‌های خالی

سرمایه‌گذاری اَشکال مختلفی دارد. حیطه سرمایه‌گذاری شما ممکن است به خرید یک مِلک و فروش آن در سال‌های بعد محدود شود و در نقطه مقابل، شاید هم بخواهید وارد پروژه بسیار بزرگ‌تری شده و به دنبال شهری برای ساخت‌وساز مسکن باشید. فرقی نمی‌کند؛ در هر صورت شما می‌خواهید چند سال بعد ملکتان را بفروشید و آنچه را کاشته‌اید، برداشت کنید!

یک معیار مهم در جستجوی بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن، استناد به شاخصی با نام «درصد خانه‌های خالی هر استان» است. با در نظر گرفتن این معیار، هر چقدر سهم یک استان از کل خانه‌های خالی سراسر کشور بیشتر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری اعم از خرید یا ساخت‌وساز در شهرهای آن استان بیشتر است و این یعنی بهتر است جانب احتیاط را در خصوص این شهرها رعایت کنید. وقتی درصد خانه‌های خالی یک استان، نرخ بالایی داشته باشد به این معناست که اگر امروز ملکی را در شهرهای آن استان بخرید یا بسازید، با احتمال بیشتری در فروش آن مِلک طی سال‌های بعد با مشکل مواجه خواهید شد. این نکته مخصوصاً برای سرمایه‌گذارانی که با صرف هزینه سنگین، نسبت به ساخت‌وساز املاک اقدام می‌کنند، اهمیتی حیاتی دارد. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در جایی غیر از شهرهای شمالی را دارید، به این شاخص مهم، توجه بیشتری نشان دهید.

در این رابطه بخوانید : بهترین منطقه تهران برای خرید آپارتمان و سرمایه گذاری کجاست؟

در حال حاضر استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی با مجموعِ سهم حدود 35 درصدی از کل خانه‌های خالی کشور، استان‌های پر ریسکی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند و در عوض استان‌هایی مثل خراسان جنوبی، بوشهر، قم و سمنان که این شاخص برای آن‌ها حدود 2% یا کمتر است، در گروه استان‌های مستعد ساخت‌وساز قرار می‌گیرند.

البته توجه داشته باشید که سهم هر استان از خانه‌های خالی کشور، بر مبنای میانگین این نرخ در شهرهای مختلف آن استان محاسبه می‌شود و به همین علت، در تفسیر این اعداد باید احتیاط کنید. مثلا علیرغم اینکه این شاخص در استان‌های اصفهان و خراسان رضوی بالاست اما دیدیم که خودِ شهرهای اصفهان و مشهد، گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

سرمایه گذاری در املاک تجاری

برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، حیطه سرمایه‌گذاری بسیار گسترده است. برخی روی بازار بورس یا ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. عده‌ای دیگر به سمت بازار سکه و طلا می‌روند. در این میان اما یکی از بهترین و مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها، بخش املاک و مستغلات است. این بخش دارای سود تضمینی است و ریسک بسیار کمتری دارد. سرمایه‌گذاری روی املاک تجاری اداری یکی از بهترین و سودآورترین انواع سرمایه‌گذاری‌هاست؛ اما چرا؟

یکی از دلایلی که افراد می‌توانند با اطمینان بسیار بالایی وارد بازار املاک تجاری اداری شوند این است که با گذشت زمان و شناخته شدن آن مجتمع نزد مردم، بر ارزش مجتمع افزوده خواهد شد. املاک تجاری بر خلاف املاک مسکونی با گذشت زمان و افزایش استهلاک، دچار افت ارزش نمی‌شوند. این را هم در نظر داشته باشید که املاک مسکونی فصل نقل و انتقال دارند. املاک تجاری اما در هر زمانی از سال می‌توانند خرید و فروش شوند و برای آن‌ها همیشه مشتری وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید سرمایه‌گذاری روی ملک تجاری اداری را گزینه‌ای امن و مطمئن برای افزایش سرمایه خود در نظر بگیرید.

اگر قصد سرمایه گذاری در کرج را داشته باشید مجتمع تجاری اداری درخشان فرصتی عالی برای شماست. پس با اطمینان سرمایه‌گذاری کنید.

جهت مشاهده امتیازات و توضیحات تکمیلی این سرمایه گذاری طلایی روی این لینک کلیک نمایید.  

نحوه سرمایه‌گذاری روی مجتمع درخشان بهترین فرصت سرمایه گذاری در کرج

زومیلا؛ مشاور معتمد شما در سرمایه‌گذاری مسکن

در این مطلب تلاش کردیم با ارائه اطلاعات کلی، مختصر و مفید به شما عزیزان در شناسایی بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری مسکن کمک کنیم. بااین‌حال، سرمایه‌گذاری اعم از خرید یا ساخت‌وساز، پروژه‌ای بسیار پیچیده و حساس است که توجه به عوامل مختلف و در نظر گرفتن متغیرهای زیادی را می‌طلبد. افزایش آگاهی برای تصمیم‌گیری در این زمینه از طریق مطالعه مقاله، هرچند که مفید است اما کافی به نظر نمی‌رسد. برای این منظور، شما به یک مشاور مطمئن نیاز دارید که شناخت خوبی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای مختلف کشور داشته باشد. ما در زومیلا کنار شما هستیم تا با پاسخگویی به سؤالات، ارائه پیشنهادها و معرفی گزینه‌های ارزشمند، یک تجربه سرمایه‌گذاری موفق و پرسود را برایتان رقم بزنیم. کارشناسان ما در زومیلا در سراسر کشور آماده ارائه برترین خدمات در حوزه املاک به شما عزیزان هستند.

جهت ورود به سایت زومیلا روی این لینک کلیک نمایید.

نویسنده : رضا لاکانی

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید