دورنما بازار مسکن در 【سال 1403】+ علت رکود بازار مسکن! ?

 

هنگامی صحبت از بازار مسکن می شود قیمت مسکن ها خودنمایی می کند،‌همانطور که می دانید یکی از بحث برانگیزترین معضلاتی که در جامعه وجود دارد  قیمت سرسام آور املاک می باشد و حتی می توان گفت خرید خانه برای مردم الخصوص جوانان به یک رویای محال تبدیل شده است حال باید از خود پرسید علت اصلی این معضل بزرگ چیست؟ باید بیان کرد مردم همچنان به دنبال پایین آمدن قیمت املاک می باشند اما مع التعسف قیمت خانه نه تنها پایین نیامده بلکه روزبروز در حال افزایش می باشد به طوری که جوانان دیگر باید به دنبال معجزه ای برای خرید 40 متر خانه باشند به طور کلی باید ذکر کرد قیمت متوسط خانه در سال 1403 در مناطق پایین تر به متری 70 میلیون تومان و مناطق بالاتر به متری 200 میلیون نیز می رسد.. نظر شما در این باره چیست؟ دورنما بازار مسکن در سال 1403 به چه صورت خواهد بود؟

قیمت مسکن به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل موثر بر قیمت مسکن چیست؟  بنا به صحبت هایی که با بهترین وکیل ملکی در کرج داشتیم به طور کلی قیمت مسکن را می توان بر عوامل سمت عرضه و سمت تقاضا مورد بررسی قرار دهیم. همانطور دیگر همه ما به آن آشنایی داریم چنانچه تقاضا بیشتر از عرضه باشد قیمت مسکن به بیشترین حد ممکن نیز میرسد و  همین امر موجب رقابت بین فروشندگان می شود آنها با بالا بردن قیمت خانه مردم را مجبور به پرداخت پول بیشتر می کنند و هر آنکسی که مبلغ بیشتری پرداخت کند مسلما همان صاحب خانه می باشد.

اگر عرضه نیز بیشتر از تقاضا باشد باز هم مشکلاتی گریبان گیر بازار مسکن می شود برای مثال فرض را بر این قرار می دهیم که خانه های زیادی ساخته شده است اما بازار خرید خانه کساد می باشد بازهم رقبای حاضر مجبور به پایین آوردن قیمت خانه هایشان می شوند تا به فروش برسند. مع الاسف باید نقل کرد اگر نتوان موازنه میان تقاضا و سمت را رعایت کرد این تلاطم بازار مسکن بر روی بازار های دیگر نیز تاثیر منفی می گذارد.

البته نیز بهتر است این نکته را بازگو کنم که طبق نظریه یکی از بهترین وکیل کرج، امروزه نگرش برخی از سرمایه گذاران به مسکن ها به دید التجاره سرمایه ای می باشد، همین موضوع باعث به وجود آمدن چالش های دیگر در بازار مسکن شده  و سودجویان اقتصادی زیادی با خرید املاک و سرمایه گذاری بر روی آنها توان خرید خانه از دیگر قشر جامعه را گرفته اند. در ادامه به بررسی عوامل موثر بر سمت عرضه و عوامل موثر بر سمت تقاضا مورد بررسی قرار می دهیم

عوامل موثرقیمت مسکن، سمت عرضه: 

  1.  هزینه زمین: قیمت زمین یکی از عوامل مهم  سمت عرضه بشمار می آید، به طور کلی باید گفت عدم فروش زمین یا فروش زمین توسط مالک تعیین کننده قیمت زمین میباشد همین امر بر روی قیمت ملک نیز تاثیر دارد.
  2.  هزینه ساخت و ساز: مسجل است با بالا رفتن هزینه های مصالح، قیمت خانه نیز بالا میرود یت به طور دیگر می توان گفت بالا رفت ارز، واردات از عوامل مهم تعیین کننده شاخص قیمت مسکن می باشد.
  3. مالیات بر مسکن: با توجه به لایحه مالیات بر مسکن ارائه شده ، این لایحه توانسته تاثیرات زیادی برر روی تندروی ابتیاع ملک گذاشته و همچنین از مماثله مالک نیز کاسته است.
  4. سیاست های انگیزشی: با ابعان به این مسئله که ساخت و ساز ملک و ارائه آن زمانبر می باشد، دولت انگیزه ای برای عرضه کوتاه مدت و میانه مدت ملک ایجاد نمیکند پس این بهترین فرصت برای سیاست های محرک می باشد تا بتوانند در مدت طولانی خودی نشان دهند.

عوامل موثر بر قیمت مسکن، سمت تقاضا: 

  1. شهرنشینی: چنانچه قدرت خرید خانه بالا رود، تقاضای خرید مسکن نیز افزایش پیدا می کند.
  2. مالیات بر مسکن: مالیات بر مسکن موجب عدم تمایل به دلالی شده و تقاضا کاهش پیدا می کند.
  3. اجاره نشینی: با بالا رفتن قیمت مسکن، بودجه ملت یاری خریده خانه را نمی دهد و اکثریت اجاره نشین می باشند، یا اگر بخواهیم حقیقت را بازگو کنیم بدین گونه بیان می داریم که مالکان ترجیح می دهند تا از طریق اجاره املاک شان درامد زایی کنند.
  4. تسهیلات بانکی: تسهیلات بانکی در سمت عرضه مسکن در دستان سازندگان می باشد، درست است که نرخ چند درصدی تسهیلات تاثیر زیادی بر روی افزایش قیمت مسکن ندارد اما چنانچه این ارزش ها به سمت متقاضیان تعلق پیدا کند ممکن است باعث افزایش نرخ مسکن شود.
  5. افزایش نقدینگی: از دیگر عوامل موثر بر قیمت مسکن باید به نقدینگی افراد اشاره کنیم، زیرا چنانچه نقدینگی مردم بیشتر باشد،‌ تمایل آنها نیز به خرید مسکن بیشتر می شود. همین امر سبب بالا رفتن قیمت مسکن می شود.
  6. نرخ ارز: با نوسانات نرخ ارز مردم در تلاش برای سرمایه گذاری های ارزی می باشند در نتیجه مردم تمایلات کمتری به خرید مسکن نشان می دهند در نتیجه فروشندگان ترجیح می دهند قیمتها را پایین آورده تا اشخاص رغبت بیشتری به خرید ملک نشان دهند.

قیمت مسکن به چه عواملی بستگی دارد؟

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ۱۴۰۲

مسکن یکی از نیاز های اولیه برای تشکیل زندگی بشمار می آید ، قیمت آنها باید به گونه ای باشد که تمام قشر جامعه استطاعت مالی خرید خانه را دارا باشند. اما متاسفانه با نگرش به چشم انداز بازار مسکن 1403 و با توجه با افزایش هزینه ها در آینده و گران شدن مصالح ساختمانی خانه نیز گران می شود.

همانطور که میدانید شرایط اقتصادی کشور در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد و افراد دیگر استطاعت مالی برای خرید خانه ای 50 متری را هم ندارند به همین دلیل با نگرش بیه وضعیت اقتصادی می بایست در جواب سوال رکود بازار مسکن ادامه دار است؟  گفت رکود بازار مسکن ادامه دار بوده و به راحتی نمی توان از این باتلاق بیرون آمد.

پس بهترین راه سیاست پیش گرفته دولت با موضوع ساخت مسکن می باشد، اگر دولت بتواند با پیگیری و استفاده از بازار سرمایه خانه ها را به سمت ساخت خانه توسط مردم سوق دهد می تواند کمی بازار را از رکود خارج کند.

طبق نظریه های منتشر شده توسط کارشناسان بدین گونه بیان می دارد که دولت باید اولین اولویت خود را خارج کردن بازر مسکن از رکود قرار دهد زیرا مهمترین و اصلی ترین مشکلی که مسکن با آن گلاویز است رکود بازار مسکن می باشد.  رکودی دولت گمان می کرد امسال می تواند آبی بر روی آتش باشد اما نمی دانست اين آتش سال 1403 نیز گریبانگیر بازار مسکن است.

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ۱۴۰۲

نطق انتهایی

مقاله دورنما بازار مسکن در سال【سال 1403】به پایان رسید در این مقاله همانطور که بیان کردیم اصلی ترین مشکل مردم  قیمت سرسام آور مسکن می باشد، متاسفانه باید گفت فعلا خبر از آینده رکود بازار مسکن نمی باشد اما همانطور که بویش به مشام می رسد سال 1403 نیز با معضل بزرگ مسکن و هزینه های هنگفت روبرو هستیم، به نظر شما چه آینده ای در انتظار مردم قرار دارد،‌بلخره رکود برداشته می شود یا مردم باید همچنان باید منتظر معجزه بمانند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید