5 مورد از بهترین گیاهان آپارتمانی ضد آلرژی

گیاهان آپارتمانی ضد آلرژی

از هفت سال پیش که به شهر دیگری نقل مکان کردیم، از آلرژی فصلی رنج می‌بردم. در فصل بهار و پاییز چیزی در هوا وجود داشت که بدن من با آن کنار نمی‌آمد. بعد از مدتی، بهترین گیاهان آپارتمانی ضد آلرژی را پیدا کردم که به تصفیه هوا و جلوگیری از بروز علائم آلرژی کمک می‌کنند.

اسپاتی فیلوم، دیفن باخیا، سانسوریا، پتوس ابلق و گیاه عنکبوتی سموم را از هوا دور می‌کنند و محیط داخل منزل شما را از مواد حساسیت‌زا دور نگه می‌دارند. علاوه بر این، تعداد گرده کمتری دارند که آلرژی را تشدید نمی‌کند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به این گیاهان و نحوه مراقبت از آن‌ها در آپارتمان بپردازیم. من گیاهانی با رشد آسان را انتخاب کرده‌ام که بیشترین تاثیر را در آلرژی دارند.

1-اسپاتی فیلوم (Peace Lily)

اسپاتی فیلوم یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی ضد آلرژی است که به مراقبت کمی احتیاج دارد و سریع رشد می‌کند. این گیاه گازهای سمی را که در داخل خانه معمول هستند، مانند بنزن، مونوکسید کربن و فرمالدئید، تجزیه و خنثی می‌کند. اسپاتی فیلوم‌ها در از بین بردن هاگ کپک از هوا نیز بسیار موثر هستند.

اگر به گرده حساس هستید، اسپاتی فیلوم انتخاب خوبی است؛ زیرا گرده‌هایی چسبناک‌تر و سنگین‌تر از گل‌های دیگر تولید می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها کمتر در هوا بمانند و کمتر باعث تحریک شوند.

نور نور متوسط و غیرمستقیم بهترین گزینه است، اما شرایط نوری کمتر را نیز می‌تواند تحمل کند. اگر نور کافی نباشد ممکن است شکوفا نشود و برگ‌های زرد رنگ نشان‌دهنده نور زیاد است.
دما اسپاتی فیلوم یک گیاه گرمسیری است؛ بنابراین اجازه ندهد محیط اطرافش خیلی سرد باشد. حداقل دمایی که این گیاه می‌تواند تحمل کند 55 درجه فارنهایت است.
رطوبت این گیاه رطوبت بالا و در صورت امکان بالای 50 درصد را دوست دارد. آن را نزدیک رطوبت ساز یا سینی سنگریزه (سینی کم عمق پر از سنگریزه و آب) قرار دهید.
آب اسپاتی فیلوم خاک مرطوب، نه خیس را دوست دارد. این گیاه در زمستان به این دلیل که هوا خشک‌تر است به آب بیشتری نیاز دارد.
کود کود 20-20-20 که از مقادیر مساوی ازت، فسفر و پتاسیم تشکیل شده است و کود کامل و متعادلی است بهترین گزینه است.

گیاهان ضدعفونی کننده هوا

این مطلب را از دست ندهید: راهکارهایی برای محافظت از گیاهان آپارتمانی در برابر سرما

2-دیفن باخیا (Dieffenbachia)

دیفن باخیا یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی ضد آلرژی است که آلاینده‌های تولوئن و زایلن را از هوا پاک می‌کند. این عوامل تحریک کننده برای آلرژی یا به طور کلی سلامت تنفسی خوب نیستند. این گیاه باعث سوزش دهان و گلو می‌شود، بنابراین بهتر است آن را از حیوانات خانگی و کودکان دور نگه دارید. رشد این گیاه آسان است و در نور کم نیز تحمل دارد.

نور نور روشن و غیرمستقیم ترجیح داده می‌شود، اما مناطق کم نور را نیز می‌تواند تحمل کند. رشد گیاه در نور کم کند می‌شود، اما در چنین شرایطی کاملا زنده خواهد ماند.
دما دمای ایده آل برای دیفن باخیا بین 65 تا 75 درجه فارنهایت است. برای جلوگیری از آسیب دیدگی این گیاه را زیر دمای 50 درجه فارنهایت نگهداری نکنید.
رطوبت رطوبت بالا منجر به رشد سریع می‌شود. دیفن باخیا را نزدیک رطوبت ساز یا سینی سنگریزه قرار دهید.
آب دیفن باخیا خاک مرطوب، نه خیس را دوست دارد. وقتی سطح خاک گیاه خشک شد، یعنی زمان آبیاری فرا رسیده است. اجازه ندهید گیاه غرقاب شود.
کود کود 20-20-20 که از مقادیر مساوی ازت، فسفر و پتاسیم تشکیل شده است و کود کامل و متعادلی است بهترین گزینه است.

گیاهان جاذب آلودگی هوا

3-سانسوریا یا گیاه ماری (Snake Plant)

سانسوریا یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی ضد آلرژی است که رشدش بسیار آسان است. می‌توانید هفته‌ها و حتی گاهی ماه‌ها از آن غافل بمانید، اما همچنان زنده بماند. این گیاه یک انتخاب عالی برای افرادی است که فکر می‌کنند نمی‌توانند چیزی را رشد دهند.

علاوه بر سهولت در مراقبت، می‌تواند غلظت ازن را در اتاق‌های بسته کاهش دهد. از آنجا که این گیاه دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می‌کند، توصیه می‌شود آن را در اتاق خواب خود قرار دهید.

نور گیاه ماری نور بسیار روشن تا بسیار کم را به خوبی تحمل می‌کند. ممکن است در نور خیلی کم رشد زیادی نداشته باشد، اما بسیار خوب زنده خواهد ماند. نور متوسط رشد بیشتر را ترغیب می‌کند.
دما دمای ایده آل برای سانسوریا بین 55 تا 85 درجه فارنهایت است. برای جلوگیری از آسیب دیدگی این گیاه را برای طولانی مدت در دمای زیر 50 درجه فارنهایت نگهداری نکنید.
رطوبت رطوبت کم برای این گیاه ایده آل است. برخلاف بسیاری از گیاهان دیگر این لیست، سانسوریا رطوبت زیاد را دوست ندارد.
آب آبیاری بیش از حد دشمن سانسوریا است. هر دو تا چهار هفته یکبار، تنها در صورت خشک شدن خاک گیاه را آبیاری کنید. در زمستان یکبار در ماه برای آبدهی کافی است.
کود در یک دوره رشد فعال (بهار، تابستان) یک یا دو بار به گیاه کود ملایم کاکتوس بدهید.

گیاهان تصفیه کننده هوا

این مطلب را از دست ندهید: زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی ؛ علت و روش های پیشگیری

4-پتوس ابلق (Golden Pothos)

پتوس ابلق یکی دیگر از گیاهان ضد آلرژی این لیست است که به عنوان یکی از گیاهان برتر آپارتمانی برای کاهش فرمالدئید شناخته می‌شود. در واقع این گیاه همراه با گیاه عنکبوتی و فیلودندرون، سه گیاه برتر ناسا است. به دلیل رشد بسیار آسان و تصفیه کنندگی عالی، توصیه می‌شود این گیاه را به اتاق خود اضافه کنید.

نور نور روشن و غیرمستقیم برای پتوس ابلق بهترین گزینه است. بهتر است این گیاه را روزانه 14 الی 16 ساعت در یک پنجره آفتابی رو به شرق یا غرب یا زیر نورهای مصنوعی قرار دهید. نور کم باعث کمرنگ شدن برگ‌ها می‌شود، اما پرهیز از آفتاب مستقیم نیز مهم است.
دما دمای ایده آل برای پتوس ابلق بین 70 تا 80 درجه فارنهایت در روز و 65 تا 70 درجه فارنهایت در شب است. برای جلوگیری از آسیب دیدگی این گیاه را در دمای زیر 50 درجه فارنهایت نگهداری نکنید.
رطوبت رطوبت متوسط برای این گیاه ایده آل است. مرطوب نگه داشتن خاک معمولا کافی است.
آب تنها در صورت خشک شدن خاک گیاه را آبیاری کنید. اجازه ندهید گیاه غرق آب شود، زیرا در این صورت باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.
کود در طی دوره رشد فعال، هر 6 تا 8 هفته از کود گیاهی استفاده کنید. در ماه‌های زمستان زمانی که گیاه رشدی ندارد، از کود دهی خودداری کنید.

گیاه هوا

این مطلب را از دست ندهید: بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان

5-گیاه عنکبوتی (Spider Plant)

عنکبوتی نام یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی ضد آلرژی است که یک گیاه مقاوم و بسیار عالی برای مبتدیان محسوب می‌شود و کشتن آن تقریبا غیرممکن است. این گیاه انتخابی عالی برای افرادی است که به آلرژی‌های گرد و غبار مبتلا هستند؛ زیرا کپک‌های مضر و سایر مواد حساسیت‌زا را از هوا جذب می‌کند.

علاوه بر این، پاک کننده سمومی مانند بنزن، فرمالدئید، مونوکسید کربن و زایلن از هوا نیز هست. زایلن حلالی است که در صنایع لاستیک، چرم و چاپ استفاده می‌شود. گیاه عنکبوتی بهترین انتخاب برای کودکان و حیوانات خانگی است.

نور نور روشن و غیرمستقیم برای گیاه عنکبوتی بهترین گزینه است. بهتر است این گیاه را روزانه 14 الی 16 ساعت در یک پنجره آفتابی رو به شرق یا غرب یا زیر نورهای مصنوعی قرار دهید. پرهیز از آفتاب مستقیم نیز مهم است؛ زیرا باعث سوختن برگ‌ها می‌شود.
دما دمای ایده آل برای گیاه عنکبوتی بین 6570 تا 75 درجه فارنهایت است. این گیاهان به سرما حساس هستند، بنابراین توصیه می‌شود آن‌ها را در زمستان از پنجره‌های سرد دور کنید.
رطوبت رطوبت بالا برای این گیاه ایده آل است. آن را به طور مرتب مرطوب کنید. عنکبوتی در حمامی که رطوبت آن زیاد است به خوبی رشد می‌کند.
آب تنها در صورت خشک شدن خاک سطح گیاه، آن را آبیاری کنید. اجازه ندهید گیاه غرق آب شود، زیرا در این صورت باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.
کود حداکثر سه بار در سال از کود محلول در آب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که فلوراید نداشته باشد و میزان بور در آن کم باشد.

گیاهان تصفیه کننده هوا از نظر ناسا

این مطلب را از دست ندهید: انواع کاکتوس برای نگهداری در آپارتمان

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید هرچه گیاه سالم‌تر باشد، کیفیت هوا را بهتر می‌کند. برای اطمینان از رشد بهینه گیاه و بهره‌مند شدن از حداکثر مزایای آن، دستورالعمل‌های مراقبتی هر یک از گیاهان خود را به خوبی بررسی کنید.

برگرفته از: houseplanthelp

1 نظر

  1. داداش گلم رویا خانوم اینایی که نوشتی همه حساسیت زا هستند مطلبت ضد هست همه اینا رو حساسیت زا معرفی میکنند و شما ضد حساسیت!!!

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید