بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان

بهترین حیوان خانگی

نگهداری از حیوانات توسط انسان‌ها و زیستن آن‌ها در کنار هم موضوع جدیدی نیست. قدیم‌ها که اکثر خانه‌ها حیاط‌دار و بزرگ بودند، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در حیاط خانه‌هایشان حیواناتی مثل مرغ و خروس نگه می‌داشتند. اما امروزه خانه‌ها کوچک‌تر شده و اکثر افراد در آپارتمان‌های کوچک و نقلی زندگی می‌کنند. حالا دیگر خبری از خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار نیست و به همین خاطر مردم سراغ حیوانات دیگری برای نگهداری می‌روند. در هر صورت نگهداری از حیوانات خانگی تجربه لذت‌بخش و خوشایندی است که حس و حال تازه‌ای به زندگی می‌بخشد. این روزها هم که تب نگهداری از حیوان خانگی بین خانواده‌های ایرانی حسابی بالا گرفته است. شما هم دوست دارید حیوان خانگی داشته باشید؟ می‌دانید بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان چیست؟ باید سراغ چه حیوانی بروید که نگهداری از آن در آپارتمان دردسرساز و مشکل نباشد؟ در این مطلب زومیلا به بررسی این موضوعات می‌پردازیم.

حیوانات خانگی بامزه

شرایط نگهداری از حیوانات خانگی

نگهداری از حیوانات خانگی اصول و نکات مهمی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. حیوان خانگی می‌تواند به خانه شما شور و نشاط ببخشد و روحیه‌تان را بالا ببرد. اما یادتان باشد که تصمیم مهمی است و باید قبل از آوردن حیوان به خانه شرایط را بسنجید. اگر شرایط شما برای نگهداری از حیوان مناسب نباشد، هم حیوان آزار می‌بیند و هم خودتان. قبل از این که درباره نگهداری از بهترین حیوان خانگی تصمیم بگیرید باید به سوالاتی جواب دهید که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • در خانه کودک دارید؟ اگر بله، چند ساله است؟
  • خودتان یا کودک‌تان حساسیت و آلرژی ندارید؟
  • بیش‌تر زمان روز را در خانه هستید یا بیرون از خانه؟
  • می‌توانید زمان کافی به حیوان خود اختصاص دهید؟
  • آپارتمان شما قوانین خاصی در خصوص نگهداری از حیوانات دارد؟
  • از پس هزینه‌های نگهداری حیوان برمی‌آیید؟

با بررسی و پاسخ دادن به چنین سوالاتی می‌توانید شرایط را بسنجید و از بروز مشکلات و اتفاق‌های ناخوشایند جلوگیری کنید.

مهم‌ترین نکات نگهداری از حیوانات خانگی

اگر شرایط را سنجیده‌اید و تصمیم گرفته‌اید از بهترین حیوان خانگی در آپارتمان‌تان نگهداری کنید، لازم است نکات مهمی را بدانید. حیوانات خانگی نیازهایی دارند که باید به آن‌ها توجه شود. مهم‌ترین مواردی که باید به آن‌ها توجه کنید عبارت‌اند از:

·        تهیه غذای مناسب برای حیوان

هر حیوانی با توجه به نیازهای بدنش به مواد غذایی خاصی نیاز دارد. با مشورت دامپزشک غذای خوب و مناسب برای حیوان خود تهیه کنید. همچنین از غذای خودتان به حیوان ندهید. با این کار بدعادت می‌شود؛ ضمن این که ممکن است به بیماری‌های گوارشی دچار شود.

نگهداری از حیوانات خانگی

·        توجه و محبت کردن به حیوانات خانگی

حیوانات خانگی هم نیازمند توجه و محبت هستند و اگر مورد توجه قرار نگیرند ممکن است دچار افسردگی شوند. زمانی را به سگ و گربه خود اختصاص دهید و با آن‌ها بازی کنید. می‌توانید وسایل بازی حیوانات را از مراکز مخصوص تهیه کنید. البته حواستان باشد حیوان‌تان را لوس نکنید.

·        توجه به نظافت و بهداشت حیوان

زمانی که بهترین حیوان خانگی را برای نگهداری در آپارتمان انتخاب می‌کنید، باید به نظافت آن هم توجه ویژه‌ای کنید. با مشورت دامپزشک برای حیوان خود برنامه نظافتی داشته باشید. حیوان خود را به صورت مرتب تمیز کنید و وقتی او را از بیرون به خانه آوردید بررسی کنید که حشره و چیز کثیفی به او نچسبیده باشد. به بهداشت دهان و دندان و واکسیناسیون آن‌ها نیز دقت کنید. سلامتی حیوان شما ارتباط مستقیمی با سلامتی خود شما دارد.

این مطلب را از دست ندهید: ۵ مورد از بهترین گیاهان آپارتمانی ضد آلرژی

نظافت سگ

·        تحرک حیوانات

به میزان تحرک مورد نیاز حیوان خود توجه کنید. برای مثال سگ‌ها به پیاده‌روی بیرون از خانه نیاز دارند؛ این کار مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را تقویت می‌کند و از افسردگی حیوان جلوگیری می‌شود. در نقطه مقابل، تحرک در فضای خانه برای گربه‌ها کافیست. همچنین اگر پرنده دارید گاهی آن‌ها را از قفس بیرون بیاورید تا داخل خانه آزاد بگردند.

ایمن نگه داشتن خانه برای حفظ سلامتی حیوان، توجه به تربیت و آموزش حیوان و در نظر گرفتن جای خواب مناسب، تعدادی دیگر از مهم‌ترین مواردی هستند که برای نگهداری از بهترین حیوان خانگی باید به آن‌ها دقت کنید.

معرفی بهترین حیوانات خانگی برای نگهداری در آپارتمان

سگ حیوان وفادار و دوست‌داشتنی

سگ‌ها حیواناتی مهربان و وفادارند و با وجود نگهداری از آن‌ها در خانه می‌توانید حس حیوان‌دوستی و مسئولیت‌پذیری را در کودکان تقویت کنید. توجه کنید اگر آپارتمان شما زیادی کوچک باشد، سگ انتخاب مناسبی نیست؛ سگ‌ها نیاز به تحرک و فضای آزاد دارند. البته نژادهایی هستند که جثه نسبتا کوچکی دارند و برای آپارتمان انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند. به این مورد دقت کنید. همچنین سگ‌ها به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارند و نمی‌توانند برای مدت طولانی در خانه تنها بمانند. اگر بیش‌تر روز را بیرون از خانه هستید، بهتر است سراغ حیوان دیگری برای نگهداری بروید. در ضمن سگ‌ها معمولا سر و صدای زیادی دارند، به قوانین ساختمان‌تان در خصوص نگهداری از حیوانات دقت کنید.

گربه محبوب‌ترین و بهترین حیوان خانگی

گربه‌‌ها جزء محبوب‌ترین حیوانات خانگی هستند و به این خاطر که سر و صدای زیادی ندارند برای آپارتمان مناسبند. با نگهداری گربه در خانه خیلی احتمال کمی وجود دارد که همسایه‌ها از شما شکایتی داشته باشند. همچنین گربه به فضای زیادی برای نگهداری نیاز ندارد. در ضمن از آن‌جایی که گربه‌ها معمولا از خود مراقبت می‌کنند و نیاز به مراقبت زیاد توسط شما ندارند؛ اگر شاغل هستید انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود. به گربه‌ها آموزش دهید که از خاک مخصوص برای دستشویی استفاده کنند؛ آن‌وقت مشکلی از بابت نظافت و کثیفی خانه نخواهید داشت. اگر فرزندتان به گربه آلرژی ندارد، این حیوان هم‌بازی و همدم خوبی برایش می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: افزایش نور اتاق تاریک با ۱۲ ایده فوق العاده!

قانون نگهداری گربه در آپارتمان

ماهی حیوان آرام و بی‌آزار

شاید با دیدن نام ماهی در لیست بهترین حیوان خانگی تعجب کنید؛ اما این موجودات ساکت طرفداران زیادی دارند. اگر می‌خواهید محیط خانه‌تان آرام بماند، ماهی حیوان مناسبی برای شماست. تماشای شنا کردن ماهی‌ها بسیار لذت‌بخش و آرامش‌بخش است و می‌تواند استرس را از شما دور کند. اما اگر می‌خواهید به عنوان حیوان خانگی ماهی بخرید باید توجه و دقت زیادی به خرج دهید. ماهی‌ها حیوانات ظریف و حساسی هستند. اطمینان حاصل کنید که غذای درستی به میزان مناسب به ماهی می‌دهید. در ضمن تمیز کردن آکواریوم و ظرف ماهی برای جلوگیری از ایجاد آلودگی و میکروب اهمیت زیادی دارد.

نگهداری بهترین حیوان خانگی در منزل

بهترین پرندگان برای نگهداری در خانه

به عقیده بسیاری از افراد، پرندگان زیبا و دوست‌داشتنی بهترین حیوان خانگی هستند. پرندگان آزار ندارند؛ اما اکثرا سر و صدا دارند. این صداها می‌تواند آوازهایی زیبا باشد، می‌تواند صدای جیغ جیغ پرنده‌ای مثل طوطی باشد که اتفاقا پرنده بسیار محبوبی است. به خاطر همین مساله، برای برخی از آپارتمان‌ها که قوانین خاصی دارند و ساکنینش به سر و صدا حساس هستند، شاید پرندگان انتخاب چندان مناسبی نباشند. اما اگر این محدودیت را ندارید، پرندگان باهوش و بی‌آزار انتخاب خوبی به عنوان حیوان خانگی هستند. یک نکته جذاب درباره پرندگان این است که می‌توانند از شما چیزهای زیادی یاد بگیرند؛ مثلا برخی از آن‌ها کلماتی را یاد گرفته و تکرار می‌کنند. البته آموزش آن‌ها نیاز به صبوری و صرف زمان کافی دارد. در ضمن هزینه نگهداری از پرندگان، اغلب نسبت به حیواناتی مثل سگ و گربه ارزان‌تر است.

بهترین پرندگان برای نگهداری در خانه عبارت‌اند از:

  • فنچ
  • مرغ عشق
  • طوطی برزیلی
  • قناری
  • عروس هلندی
  • مرغ مینا
  • کاسکو

این مطلب را از دست ندهید: ایده های خلاقانه و ارزان برای طراحی باغچه خانه

بهترین حیوان خانگی برای کودکان

همستر بهترین حیوان خانگی و دوست کودکان

همستر حیوانی بسیار بامزه و سرگرم‌کننده است و می‌تواند دوست خوبی برای کودک‌تان باشد. نگهداری از همسترها چندان سخت نیست؛ فقط اگر قفس آن‌ها را مرتب تمیز نکنید سریع کثیف می‌شوند و بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کنند. در ضمن برای همستر باید یک قفس مناسب تهیه کنید؛ نمی‌توان آن را در خانه آزاد گذاشت. نصب چرخ‌وفلک مخصوص همستر در قفس هم می‌تواند این حیوان را سرگرم نگه دارد. یک نکته دیگر این که قیمت همستر نسبت به سایر حیوانات خانگی پایین است و هزینه نگهداری از آن هم چندان زیاد نیست.

خرگوش حیوان بازیگوش و بامزه

خرگوش حیوان بسیار دوست‌داشتنی و بامزه‌ای است که بچه‌ها و بزرگترها عاشقش هستند. کمی زمان می‌برد خرگوش به لمس شدن توسط شما عادت کند؛ بعد از آن می‌توانید از داشتن این حیوان و بازی کردن با آن، حسابی لذت ببرید. خرگوش‌ها دردسرساز نیستند؛ اما از آن‌جایی که پرانرژی هستند باید قفس‌شان بزرگ و جادار باشد. در ضمن باید قفس آن‌ها را به طور مرتب تمیز کنید. خرگوش‌ها به طور متوسط ۵ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند. راستی، به خرگوش خود فقط هویج ندهید! یونجه تازه، علوفه خشک و میوه و سبزیجات تازه هم به خرگوش بدهید. غذای مخصوص خرگوش را هم می‌توانید از پت‌شاپ‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین بخرید.

پرفروش ترین حیوانات خانگی

خوکچه هندی

در سال‌های اخیر خوکچه‌های هندی حسابی محبوب شده‌اند و می‌توان آن‌ها را در لیست بهترین حیوان خانگی آورد. این حیوان خانگی تا حدودی به موش و خرگوش شباهت دارد و به این خاطر که بی‌آزار است دوست خوبی برای بچه‌ها محسوب می‌شود. نگهداری از خوکچه هندی آسان است؛ اما حتما با مشورت دامپزشک رژیم غذایی مناسبی برای آن در نظر بگیرید.

حیوانات دیگری مثل لاک‌پشت و موش‌خرما را هم می‌توان در لیست بهترین حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان وارد کرد.

این مطلب را از دست ندهید: طراحی تراس و بالکن کوچک،چند ایده نو برای چیدمان فضای باز منزلتان

راهنمای خرید خوکچه هندی

قوانین نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان

برای نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان قوانینی وضع شده که عدم رعایت آن‌ها پیگرد قانونی دارد. اول این که نگهداری از حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان جرم محسوب می‌شود و همسایه‌ها می‌توانند شکایت کنند. نکته دوم این که حیوان خانگی نباید برای ساکنین آپارتمان ایجاد بیماری کند؛ در ضمن نباید سر و صدای حیوان مزاحم همسایه‌ها شود و آسایش‌شان را به هم بریزد. در صورت رعایت نکردن این موارد همسایه‌ها حق شکایت دارند. اگر می‌خواهید از حیوان خود بی‌دردسر و بدون درگیری با همسایه‌ها نگهداری کنید، به این موارد حتما توجه کنید. همچنین قبل از این که حیوانی را به آپارتمان بیاورید با صاحب‌خانه یا مدیر ساختمان مشورت کنید.

سخن پایانی

باید قبل از خرید حیوان خانگی درباره آن‌ها اطلاعات لازم را داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره بهترین حیوان خانگی و مهم‌ترین نکات مربوط به نگهداری از آن‌ها به شما بدهیم. حیوانات خانگی حس نشاط و سرزندگی را به خانه شما می‌آورند. همچنین حضور آن‌ها در خانه باعث بهبود افسردگی، تقویت روحیه و کاهش استرس می‌شود. با این وجود قبل از آوردن حیوان خانگی شرایط را بسنجید و از آمادگی خود مطمئن شوید؛ زیرا این کار مسئولیت و تعهدی بسیار مهم است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید