راهکارهایی برای محافظت از گیاهان آپارتمانی در برابر سرما

محافظت از گیاهان آپارتمانی در برابر سرما

گیاهان آپارتمانی، چه گیاهان یک ساله و چه گیاهان چند ساله، با چالش‌های بسیاری روبرو هستند. گرمای روز، سرمای عصر، خشکی هوا، کوتاهی روز و نور محدود، از شرایط رشد غیر ایده آل گیاهان هستند. در ادامه قصد داریم در مورد نحوه محافظت از گیاهان آپارتمانی در برابر سرما بدانیم. با ما همراه شوید.

آبیاری گیاهان را به روشی ساده اما صحیح انجام دهید

گیاهان آپارتمانی در زمستان به آب کمتری نیاز دارند. هوای خشک زمستان باعث می‌شود گیاهان در هوای سرد رشد کمتری را تجربه کنند. برای مرطوب نگه داشتن آن‌ها به آب کمتری نیاز است و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

خاک روی سطح گلدان به سرعت خشک می‌شود، اما این بدین معنا نیست که گیاه به آب احتیاج دارد. انگشت خود را به داخل خاک فرو ببرید و ببینید آیا زیر سطح خاک گلدان خشک است یا خیر. اگر خشک بود، گیاه نیاز به آبیاری دارد. سعی کنید از آبی که تقریبا برابر با دمای هوا است استفاده کنید تا از شوک وارد شدن به ریشه‌های گیاه جلوگیری شود.

در حالی که بیشتر گیاهان در زمستان به آب کمتری نیاز دارند، منتظر نمانید تا برگ‌ها ریخته یا شروع به خشک شدن کنند و بعد آن‌ها را آبیاری کنید. به خاطر داشته باشید که گیاهان مختلف به آبیاری متفاوتی نیاز دارند. کاکتوس‌های مقاوم به خشکی و برخی دیگر از گیاهان ممکن است اصلا به آب نیاز نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی مقاوم ، با ۱۰ گیاه مقاوم به نور کم آشنا شوید.

محافظت از گیاهان آپارتمانی در برابر سرما

رطوبت را بهبود ببخشید

رطوبت کم در فصل زمستان احتمالا بزرگ‌ترین مانع برای گیاهان است. میزان رطوبت در خانه‌های گرم می‌تواند در زمستان ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یابد و گیاهان ترجیح می‌دهند میزان رطوبت آن‌ها نزدیک به ۵۰ درصد باشد. اگر در منزل خود دستگاه بخار دارید، گیاهان را به جایی منتقل کنید که از مزایای آن بهره‌مند شوند. اگر دستگاه بخار ندارید، باید سطح رطوبت را به روش‌های دیگر بالا ببرید.

با طبقه‌بندی گیاهان خود در گروه‌های مختلف شروع کنید. گیاهان به طور طبیعی آب را از طریق برگ‌های خود خارج می‌کنند و گیاهان هم گروه، آن رطوبت را به خوبی استفاده می‌کنند. اگر در حمام یا آشپزخانه خود فضای کافی دارید، گیاهان را در آنجا قرار دهید؛ زیرا بیشترین رطوبت را از دوش حمام و آب جوش جمع می‌کنند.

گزینه دیگر برای محافظت از گیاهان آپارتمانی در برابر سرما، ترفند قدیمی قرار دادن گیاهان در سینی آب یا در نزدیکی آن است. فقط اجازه ندهید گیاهان در آب بنشینند. با قرار دادن سنگ در آب و گذاشتن گلدان روی سنگ‌ها، کف گلدان‌ها را بالاتر از سطح آب بیاورید.

مه پاشی (Misting) باعث می‌شود باغبان از گیاه احساس خوبی داشته باشد. ممکن است بخواهید به گیاهان خود مقداری کمک کنید، اما این کار تنها یک انفجار موقت از رطوبت است. باید چندین بار در روز مه پاشی کنید تا در واقع فایده‌ای حاصل شود، زیرا گرما به سرعت رطوبت را تبخیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی ؛ علت و روش های پیشگیری

محافظت از گیاهان آپارتمانی در برابر سرما

 

به دما توجه کنید

بیشتر گیاهان در دمای روز بین ۶۵ تا ۷۵ و دمای شب بالاتر از ۵۰ درجه فارنهایت راحت هستند. برای این که چنین امکانی را برای گیاهانتان فراهم کنید باید آن‌ها را از رادیاتور، اجاق گاز، شومینه و وسایل الکترونیکی دور نگه دارید. نوسانات دما به آسانی گیاهان را از بین می‌برند.

 

آفتاب را دنبال کنید

تابش نور خورشید نه تنها در زمستان کمتر است بلکه با زاویه کمتری نیز می‌تابد. شاید لازم باشد گیاهان آپارتمانی خودتان را در روشن‌ترین نقطه منزل قرار دهید یا حتی نور مصنوعی به آن‌ها اضافه کنید. یکی از بهترین نقاط می‌تواند پنجره جنوبی یا غربی باشد که در تمام طول روز آفتابی است.

هنگام آبیاری، گلدان‌ها را بچرخانید تا همه طرف‌های گیاه آفتاب ببیند و به طور یکنواخت رشد کند.

بیشتر بخوانید: انواع کاکتوس برای نگهداری در آپارتمان

۱۰.پوتوس

محافظت از گیاهان آپارتمانی در برابر سرما

 به گیاهان کود ندهید

به‌هیچ‌وجه گیاهان را در فصل زمستان بارور نکنید و اگر گیاهتان سالم است؛ به طور کلی کود دهی را در زمستان کنسل کنید. در زمستان گیاهان به‌سختی در حال رشد و زندگی هستند؛ بنابراین نیازی به کود ندارند؛ می‌توانید برای بارور کردن و رشد بهتر گیاهان آپارتمانی خود تا فصل بهار صبر کنید. البته هر گیاه متناسب با نوع و شرایط زندگی خود به کود در زمان خاصی نیاز دارد و بهتر است تا بهار صبر کنید. برخی از گیاهان به کود نیاز دارند؛ در این شرایط بهتر است کود را تا ۵۰ درصد رقیق کرده و ترجیحاً در پاییز استفاده کنید.

کلام آخر

مراقبت از گل‌ها و گیاهان در داخل خانه بسیار عالی است و از نظر جسمی و روحی بر روی بدن تأثیرات مثبتی خواهد داشت؛ با این حال باید برای محافظت از گیاهان آپارتمانی در برابر سرما بیشتر دقت کرده و با انجام راهکارهای فوق مانع از خرابی آن‌ها شوید. نور، آب، رطوبت کافی، دمای مناسب و راهکارهای دیگر باید برنامه‌ریزی‌شده و میزان آبیاری کاهش یابد تا گل و گیاه بتواند این فصل را سپری کرده و زنده بماند.

برگرفته از: thespruce

رویا سهرابی

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید