هزینه ساخت خانه در روستا

هزینه ساخت خانه در روستا

افراد به دلایل مختلفی اقدام به ساخت خانه در روستا می‌کنند. بعضی‌ها محل زندگی دائم‌شان داخل شهر است؛ اما دلشان می‌خواهد که خانه‌ای هم در روستا داشته باشند تا در ایام تعطیلات به آن‌جا بروند. همچنین شلوغی و آلودگی کلان‌شهرها افراد زیادی را به فکر انداخته تا خانه‌ای در روستا داشته باشند. از طرفی عده‌ای هم به خاطر قیمت بالای مسکن در شهرها مجبورند به روستا مهاجرت کنند و آن‌جا خانه بسازند. نکته دیگر این که در سال‌های اخیر استقبال مردم از خانه‌های بوم‌گردی و روستایی زیاد شده است. با این حساب می‌توانید با ساخت خانه در روستا آن را به مسافران اجاره دهید و کسب درآمد کنید. به هر حال فارغ از دلایل ساخت خانه در روستا، اغلب هزینه ساخت خانه در روستا بسیار ارزان‌تر از شهر است. در این مطلب زومیلا ساختن خانه در روستا، هزینه‌ها و نکات مهم آن را بررسی می‌کنیم.

زمین ارزان‌تر یعنی خانه ارزان‌تر

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود ساخت خانه در روستا نسبت به شهر ارزان‌تر باشد، قیمت زمین است. هزینه خرید زمین در شهرها به خاطر امکاناتی که دارند بسیار بالاتر از روستاهاست. اما هر چقدر از رفاه و امکانات فاصله می‌گیریم و به سمت مناطق روستایی می‌آییم، قیمت زمین هم ارزان‌تر می‌شود. البته همیشه هم این‌طور نیست که قیمت زمین‌های روستایی کم‌تر از قیمت زمین‌های شهری باشند. گاهی هزینه خرید زمین در بعضی از روستاهای توریستی شمال که به دریا و جنگل نزدیکند، از هزینه خرید زمین در برخی شهرها بیش‌تر است. اگر می‌خواهید هزینه ساخت خانه در روستا برای شما به حداقل برسد، سراغ این مناطق توریستی نروید.

در این رابطه بخوانید: کدام روستاهای اطراف تهران برای زندگی مناسبند؟

ساخت خانه روستایی با کمترین هزینه

تفاوت هزینه ساخت خانه در روستا با ساخت خانه در شهر

جدای از هزینه‌ای که برای زمین در نظر گرفته می‌شود، هزینه ساخت خانه روستایی نیز با هزینه ساخت خانه در شهر تفاوت دارد. عوامل موثر در این تفاوت را در ادامه بررسی می‌کنیم.

مواد و مصالح ساختمانی

هزینه ساخت خانه در روستا مانند هر جای دیگری بستگی به کیفیت مصالح به‌کار برده‌شده دارد. برای ساخت بسیاری از خانه‌های روستایی از مصالح بنایی به جای بتن و فولاد استفاده می‌شود؛ این یعنی اقتصادی بودن و هزینه کم‌تر. اما باید اصول ساخت رعایت شود تا مشکل پیش نیاید. نکته دیگر مربوط به حمل مواد و مصالح ساختمانی است. اگر روستا در منطقه‌ای دورافتاده با راه ارتباطی سخت و نامطلوب باشد، باید هزینه حمل بیش‌تری حتی نسبت به ساخت خانه شهری پرداخت شود.

دستمزد کارگران

هزینه دستمزد کارگران برای ساخت خانه در روستا و شهر شاید تفاوت چندان زیادی نداشته باشد؛ اما در روستا می‌توان با کارگران ساختمانی محلی کار کرد که دستمزدشان ارزان‌تر است.

هزینه نقشه ساختمان و مهندس ناظر

هزینه‌های مربوط به نقشه ساختمان، مهندس ناظر، پیمانکار و… برای ساخت خانه در روستا و شهر تفاوت خیلی زیادی با هم ندارد و به ابعاد خانه بستگی دارد. همچنین هزینه عملیات ساختمانی مانند نازک‌کاری، سفت‌کاری، گودبرداری، پی‌ریزی و… اگر اصولی و استاندارد انجام شود، تفاوت چندانی با شهر نخواهد داشت.

در این رابطه بخوانید: درباره ساخت و ساز غیرمجاز در روستا چه می دانید؟

هزینه ساخت خانه در روستا سال 1400

مبلغ جواز ساخت

در این بخش از بررسی هزینه ساخت خانه در روستا باید بگوییم با توجه به هزینه پایین‌تر تهیه زمین در روستا، هزینه جواز ساخت در روستاها نیز پایین‌تر از مناطق شهری است. البته جواز دیوارکشی دور ساختمان و چنین مواردی در روستاها ممکن است کمی هزینه را بالا ببرد. اما به طور کل و با در نظر گرفتن همه مجوزها، هزینه پروانه ساخت در روستا بسیار پایین‌تر از شهر خواهد بود.

کم کردن هزینه ساخت خانه در روستا با عدم رعایت استانداردها

در مناطق روستایی معمولا نظارت کم‌تری بر ساخت‌وساز می‌شود. به همین دلیل گاهی خانه‌هایی ارزان بدون در نظر گرفتن استانداردهای ایمنی ساخته می‌شود. خانه‌هایی که بدون در نظر گرفتن استانداردها ساخته شوند، در برابر بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله مقاومت کم‌تری دارند. در این صورت شاید قیمت خانه ارزان‌تر تمام شود؛ اما هزینه زندگی، تامین سرمایش و گرمایش و بازسازی سازه‌های غیراستاندارد، بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین از همان ابتدا خانه را اصولی و استاندارد بسازید تا بعدا هزینه‌های اضافی و زیادتر به شما تحمیل نشود. کیفیت ساخت خانه را فدای قیمت نکنید.

وام مسکن روستایی ۱۴۰۰

با توجه به زیرساخت‌های هر جامعه‌ای دولت اقدام به تخصیص انواع وام‌ها به بخش‌های مختلف می‌کند. یکی از وام‌های پرطرفدار در ایران وام مسکن روستایی است. به هر حال داشتن خانه و سرپناه جزو مهم‌ترین اهداف و خواسته‌های هر فردی است. اگر بابت هزینه ساخت خانه در روستا نگرانید و پول کم دارید، با دریافت وام می‌توانید بخشی از هزینه را تامین کنید.

در این رابطه بخوانید: وام مسکن روستایی ۱۴۰۰ چقدر است؟

ساخت خانه روستایی ارزان

افزایش مبلغ وام مسکن روستایی در سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ وام مسکن روستایی از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. در سال‌های اخیر بلایای طبیعی خسارت‌های زیادی به خانه‌های روستایی وارد کرد و خیلی‌ها بی‌سرپناه شدند. برای کمک به حل این مشکل سقف وام در روستاها افزایش یافت. این کار کمک می‌کند تا تعداد بیش‌تری واحد مسکن روستایی احداث شود. در ضمن روستاییان می‌توانند برای بازسازی بافت فرسوده منازل خود اقدام کنند. وثیقه قابل‌قبول برای دریافت این وام سند مالکیت زمین در دست احداث، اموال غیرمنقولی که قابل گرو گذاشتن باشد یا سفته زنجیره‌ای است. سفته زنجیره‌ای یعنی سه متقاضی وام برای هم سفته امضا می‌کنند و ضامن یکدیگر می‌شوند.

شرایط بازپرداخت وام مسکن روستایی

تا پیش از این مدت بازپرداخت ۱۵ ساله بود؛ اما حالا دوره بازپرداخت آن ۲۰ ساله است. همچنین نرخ سود این وام ۵ درصد است و مبلغ قسط ماهیانه حدود ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

وام مسکن روستایی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

آیا می‌خواهید در روستا خانه بسازید؟ احتمالا هنگام برآورد هزینه ساخت خانه در روستا به دریافت وام هم فکر می‌کنید. حتما این سوال هم برایتان پیش می‌آید که چه کسانی می‌توانند این وام را بگیرند و آیا شما هم می‌توانید یا خیر. مشمولان دریافت وام مسکن روستایی عبارت‌اند از:

  • افرادی که خانه فرسوده و آسیب‌پذیر دارند.
  • افرادی که در روستاها و شهرهایی با جمعیت کم‌تر از ۲۵هزار نفر، زمینی با کاربری مسکونی دارند.
  • افراد مجرد بالای ۲۵ سال یا افرادی که به استناد تایید شورای محل سرپرست خانوار هستند.
  • افرادی که تا به حال از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده نکرده‌اند مشمول این وام خواهند بود.

بانک‌های مسکن، ملت، صادرات، تجارت، سپه، ملی، کشاورزی و رفاه به روستاییان متقاضی، وام مسکن روستایی اعطا می‌کنند.

در این رابطه بخوانید: از ضوابط طرح هادی روستایی چه می‌دانید؟

خرید خانه در گیلان

مراحل دریافت وام و کمک هزینه ساخت خانه در روستا

برای دریافت وام مسکن روستایی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • مراجعه به بنیاد مسکن و ارائه پروانه ساخت
  • دریافت معرفی‌نامه از بنیاد مسکن
  • تحویل معرفی‌نامه به بانک
  • طی کردن مراحل اداری در بانک
  • پرداخت وام مسکن روستایی به متقاضی طی چند مرحله

سخن پایانی

هزینه ساختن خانه در روستا به عوامل مختلفی مانند کیفیت مصالح، نقشه و معماری ساختمان و متراژ بنا بستگی دارد. اما به طور کل هزینه ساخت خانه در روستا کم‌تر از مناطق شهری است و این به قیمت کم‌تر زمین در روستا برمی‌گردد. اما حواستان باشد به خاطر کم کردن هزینه اقدام به ساخت خانه غیراستاندارد نکنید. با دریافت وام می‌توانید تامین هزینه ساخت خانه را برای خود آسان‌تر کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید