درباره ساخت و ساز غیرمجاز در روستا چه می دانید؟

ساخت و ساز غیرمجاز در روستا

امروزه با سخت تر شدن زندگی شهری برخی از مردم تصمیم گرفته اند به زندگی در روستا پناه ببرند. شروع به زندگی در روستا در قدم اول نیازمند انتخاب محلی برای سکونت است. با توجه به استحکامات کم خانه های روستایی نیاز به ساخت و سازهای جدیدی احساس می شود. در این میان برخی افراد سوءاستفاده گر به ساخت خانه هایی به دور از قوانین ساخت و ساز روی می آورند. برای اطلاعات بیشتر درباره ساخت و ساز غیرمجاز در روستا با وب سایت زومیلا همراه باشید.

ساخت و ساز غیرمجاز در روستا

با تحولاتی که اخیرا در حوزه ساختمان سازی ایجاد شده و همینطور معاملات مربوط به مسکن، بخش عمده ای از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است، روستاها به خصوص روستاهای نزديک به شهرهای بزرگ، هم تحت تاثیر این تحولات قرار گرفته اند و ساخت و ساز در روستاها افزایش یافته است. این ساخت و سازهای روستایی بایستی با  قوانین خاص خود ساخته شوند که ما در ادامه به شرح  قوانین ساخت و ساز در روستا می پردازیم:

ضوابط مربوط به نحوه ساخت و ساز در روستا

1- هر گونه ساخت و ساز باید صرفا در داخل محدوده طرح هادی مصوب که طبق ضوابط و مقررات مندرج در بند 10 مجاز باشد و ساخت و ساز در خارج از محدوده طرح هادی ممنوع می باشد.

2- تمامی ساکنین روستا، کلیه دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی و همه دست اندرکاران عمران روستایی، قبل از شروع ساخت و ساز در روستا در محدوده طرح هادی باید برای اخذ پروانه ساختمان، هماهنگی های مربوطه را با دهیاری روستا و در صورت فقدان دهیاری، از طریق اعضاء شورای اسلامی با ارائه یک تقاضای کتبی و مدارک مورد نیاز از مرجع ذیربط پروانۀ ساختمانی، اقدام نمایند.

3- برای جلوگیری از تخلفات مربوط به ساخت و ساز غیرمجاز در روستا ، باید در کلیه عملیات ساختمانی که در محدوده مصوب طرح هادی است، رعایت مفاد پروانه ساختمانی صادره توسط کلیه سازندگان، ساکنین، تمامی دستگاه های اجرایی و دیگر دست اندرکاران عمران روستایی الزامی می باشد.

4- لازم به ذکر است که دهیاری و در صورت فقدان آن، اعضاء شوراهای اسلامی روستا اختیار این را دارند که  از هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز و بدون پروانه ساختمان در داخل محدوده مصوب طرح هادی جلوگیری نموده و سازنده و متقاضی را راهنمایی و برای اخذ پروانه ساختمان به مرجع ذیربط معرفی نمایند. و در صورت عدم توقف عملیات ساخت و ساز غیرمجاز در روستا ، در اولین فرصت ممکن، دهیار و یا شورا و حتی بخشداری می تواند  اقدامات قانونی لازم را به صورت کتبی به مرجع ذیربط گزارش دهد.

5- و در پایان کار ساخت و ساز، برای صدور سند مالکیت ساختمان در روستا، اداره ثبت و اسناد شهرستان مکلف است برای صدور سند، استعلام مبتنی بر غیرمجاز نبودن ملک ساخته شده را از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اخذ نماید و در صورت بلا مانع نبودن مراحل ساخت و ساز، سند صادر شود.

این مطلب را از دست ندهید: چگونه وام مسکن روستایی بگیریم؟

ساخت و ساز غیرمجاز در روستا

مرجع صدور پروانه ساختمانی در روستا کجاست؟

برای دریافت پروانه ساختمان ابتدا لازم است مالک درخواست خود را در دهیاری ثبت کند. (تشکیل پرونده و فرستادن آن به بخشداری برای صدور مجوز از وظایف دهیاری است)

طبق بند 33 ماده 10، اساس نامه تشکیلات و سازمان دهیاری ها ، صدور پروانه برای اماکنی که در محدوده قانونی روستاها ساخته می شوند با رعایت مقررات مندرج در آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده ی قانونی و حریم شهرها، از وظایف بخشداری است.

در پروانه های ساختمانی كه دهیاری صادر می کند بايد حداكثر مدت زمانی كه براي پايان دادن به ساختمان سازی لازم است و نوع استفاده از آن ذکر شود. پروانه ساختمانی به مدت دو سال اعتبار داشته و تمدید آن برای دو بار به صورت رایگان انجام خواهد شد. اعتبار هر تمدید یک ساله خواهد بود. در صورت تمام نشدن ساختمان در موعد مقرر معادل 25 درصد از عوارض صدور پروانه ساخت زمان تمدید پروانه ، به عنوان عوارض هر تمدید ازسال پنجم از سازنده ساختمان گرفته خواهد شد.

جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در روستا

ساخت و ساز غیر مجاز در روستا، شامل مواردی مانند زمین خواری می شود . روستاها معمولا محلی هستند که مورد طمع زمین خواران قرار می گیرند. در طرح هادی روستاها، اراضی کشاورزی مشخص شده و ساخت و ساز در آن ها ممنوع می باشد.

برای جلوگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز پیشنهاد می شود دستگاه های خدمات رسان از دادن خدماتی مانند انشعاب آب و برق به ساختمان های ساخته شده در این زمین ها چشم پوشی کنند. در این صورت راه برای تغییر كاربری و استفاده از اراضی کشاورزی سخت تر خواهد شد.

مورد دیگر از ساخت و ساز غیر مجاز در روستاها مواردی هستند که فاقد پروانه بوده و بدون کسب اجازه از هیچ کدام از دستگاه های مربوطه اقدام به ساخت و ساز می کنند. همچنین گروه دیگری هستند که پروانه کسب می کنند اما ضوابط پروانه را نادیده می گیرند.

  • برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها و نحوه رسیدگی به تخلفات کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت مسکن و شهرسازی در استانداری ها تشکیل خواهد شد.
  • بر حسب میزان شدت تخلف، حکم قلع بنا یا جریمه ای معادل با پنجاه تا هفتاد درصد قیمت روز اعیانی تکمیل شده، صادر خواهد شد. دهیاری باید در برخورد با ساخت و ساز های غیر مجاز اعلام شده از طریق بخشداری که  شامل مواردی مانند سرپیچی از اصول حاکم بر ساخت و ساز و همچنین عدم رعایت سرانه و کاربری های مشخص شده مطابق با طرح هادی روستایی را فورا به اطلاع کمیسیون مستقر در استانداری برساند.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

29 نظرات

  1. سلام ممنون بابت اطلاعاته دقیقتون
    یه سوال داشتم خدمتتون بنده یه زمین ۳۰۰ متری در کلاردشت خریداری کردم که داخل طرح هادی هست
    و اطراف همه بومیه روستا هستند
    کاربری زمینه بنده کشاورزیه کم بازدس
    میخواستم ببینم مجاز به ساخت و ساز هستم
    و اینکه آیا با این شرایطی که آقای رئیسی دارن پیش میرن زمینه ما هم جزو همون دستس که خراب میکنن ساخت ساز هارو؟

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر. ممنون بابت وقتی که صرف مطالعه مقاله درباره ساخت و ساز غیرمجاز در روستا چه می‌دانید کردید. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد سوالی که مطرح کردید بهتر است به شهرداری منطقه مراجعه کنید. با تشکر

  2. سلام
    من داود هستم زميني معادل ١٣٠٠٠متر خارج طرح هادي در گيلان خريدم زمين ٨ سال قبل ديوار شده بود كاربري باغ بود من يك انبارو طويله جهت كشاورزي ساختم و زمين لوله كشي كردم دنبال مجوزهاي دامداري و گلخانه بودم .الان جهاد به بهانه تخريب ويلا دستور تخريب گرفته
    اين مصداق كشاورزي يا تغير كاربري

    • دیوارکشی باغ نه تنها مانع از تداوم تولید بهره برداری نیست بلکه بهینه کردن بخش تولید کشاورزی به شمار می‌آید و از مصادیق تغییر کاربری محسوب نمی‌گردد . بنابراین دیوارکشی باغ که مانع از تولید نیست، فاقد عنوان مجرمانه است

      تاریخ رای نهایی: 1391/11/01 شماره رای نهایی: 9109970910600701
      خلاصه جریان پرونده

      آقای م.ک. فرزند ح. به اتهام تغییر کاربری غیرمجاز تحت تعقیب قرارگرفته و به موجب دادنامه شماره 567-30/6/91 شعبه اول دادگاه حقوقی بخش محمدیه و با استناد به ماده 3 اصلاحی از قانون حفظ کار بری اراضی زراعی و باغ ها علاوه بر قلع و قمع بناء احداثی به مجازات جزای نقدی محکوم و رأی صادره به موجب دادنامه شماره 687-23/8/91 شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان قزوین تأیید و قطعیت یافته است. محکومٌ‌علیه ضمن پرداخت هزینه دادرسی و با ارسال لایحه به دیوان عالی کشور و با اعلام این که دیوارکشی اینجانب فقط جهت جلوگیری از ورود افراد ولگرد و حیوانات جهت مراقبت از باغ و محصولات کشاورزی بوده است و هیچ ساخت و سازی در باغ صورت نگرفته است، کارشناس رسمی دادگستری هم این موضوع را تأیید نموده است و درخواست تجویز اعاده دادرسی نموده است که پرونده در مورخ 12/10/91 به این شعبه ارجاع گردیده است که به شرح آتی اظهارنظر و اتخاذ تصمیم می‌نماید.

      رای دیوان

      نظر به این که دیوارکشی باغ نه تنها مانع از تداوم تولید بهره برداری نیست، بلکه بهینه کردن بخش تولید کشاورزی به شمار می‌آید و از مصادیق تغییر کاربری محسوب نمی‌گردد. به همین دلیل بند 6 تبصره 1 دستورالعمل ماده 10 آیین نامه اجرایی قانونی اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 1386 هیأت وزیران دیوارکشی باغات را از مصادیق تغییر کاربری استثناء نموده و بند 1 دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز مصوب 1386هیأت وزیران نیز دیوارکشی مصداق تغییر کاربری را به اراضی اختصاص داده است و از دیگر سوی قانونگذار تعریف تغییر کاربری را به قید ((‌مانع از بهره برداری و تداوم تولید)) مقید نموده است (‌بند د ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون یاد شده و بند 1دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز) با توجه به مراتب بالا اقدام متهم، تغییر کاربری محسوب نمی‌شود و از آن جا که مجازات مقرر در ماده 3 قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 1385 به قیمت روز زمین با کاربری جدید مبتنی است، بنابراین مورد از مصادیق بند 6 ماده 272 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری محسوب و ضمن تجویز اعاده دادرسی نسبت به دادنامه شماره 687-23/8/91 شعبه اول دادگاه تجدیدنظر قزوین و مستنداً به ماده 274 همان قانون پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه هم‌عرض دادگاه صادرکننده حکم قطعی ارجاع می‌گردد.

      رییس شعبه 33 دیوان عالی کشور ـ عضو معاون

      نیازی ـ جعفری

  3. باسلام
    من واحد مسوکنی در روستا خریدم ولی از آنجاکه این ملک حدود 10 سال پیش ساخته شده دارای پروانه نمی باشد الان مشکلی نداره؟ سند دارد

    • سلام دوست گرامی با توجه به اجبار کمیسیون برای داشتن پروانه زین پس برای وارد کردن هرگونه تغییر در منزل خریداری شده می بایست برای پروانه آن اقدام کرد وگرنه مشمول جریمه خواهد شد.

  4. سلام خسته نباشید یک سوال داشتم تعداد طبقات مجاز در روستا چند طبق است آیا میشود در روستا آپارتمان سازی کرد

    • سلام دوست گرامی با توجه به قوانین کلی تا 3 طبقه در نظر گرفته شده اما بسته به منطقه و ساخت و بافت ان محل که چه مبناییر و قراد دادن گاها در جاهایی از کشور درروستاها ساختمانها مرتفع هم ساخته میشه.

  5. سلام ممنون از توضیحات خوبتون من یک ملک رو در روستایی اطراف کرج با کسی شریک بودم که با رضایت طرفین به دو قسمت مساوی(هر نفر هفتاد متر) تقسیم کردیم.الان اون نفر رفته و ساخته و اجازه بک واحد داشته ولی دو واحد ساخته واحد دوم رو به بهونه خر پشته ساخته و بعد تبدیلش کرده به اتاق(لازمه بگم هیچ پله ای از از داخل اون اتاق رد نشده و با فاصله از جلو پله آوورده) این ساخت غیر قانونی او باعث تاریک شدن ملک بنده که در پشت واقع شده شده است من مسئلرو به دهیاری اطلاع دادم و گفتن هشت متر خلافی داره ولی کاری برای توقف نکردن آیا من میتونم شکایت کنم مرجع رسیدگی کجا هست ممنون

    • سلام دوست گرامی با توجه به تخلف ساختمانی رخ داده یا ساخت متوقف خواهد شد و یا مشمول جریمه ور برای شروع رسیدگی به امور قانونی می بایست به دهیاری با پیگیری کافی مراجعه کنید.

  6. سلام خانم سهرابی
    من اهل یک روستای آذربایجان غربی هستم
    یک زمین 400 متری دارم که فقط کاغذ خرید دارم الان دهیاری آمده زمین منو فضای سبز اعلام کرده و اجازه ساخت وساز بهم نمیده لطفا راهنمایم کنید

    • سلام همراه گرامی با توجه به مسئله ذکر شده در هنگام خرید می بایست کاربری زمین مذکور در طرح های مختلف بررسی می شد اگر دهیار مدارمی را دال بر کاربری فضای سبز دارد و قابل استناد است می بایست از مراجع قانونی نسبت به فروشنده اقدام کنید.

  7. سلام. در ملکی کشاورزی در نزدیکی یک روستا(سند ملک از سند روستا و زمینهای ان جداست)چون زمینهای قابل ساخت و ساز در روستا تمام شده.ایا میشه روستایی جدید وبا نام جدید احداث کرد. اگر میشه مراحلشو لطف کنین بگین. و اگه نمیشه چطور میشه ساخت و ساز انجام داد.ممنونم

  8. سلام وقتی زمین داخل طرح هادی باشه اما مجوز ساخت گرفته نشه باید چکار کرد جریمه در نظر میگیرن؟

  9. سلام ممنون بابت اطلاعاتون
    میخواستم بدونم در یک باغ خارج از بافت برای استراحت میشه ساختمان 30 متری بنا کرد.
    اگر نمیشه چطور میشه مجوز ساخت گرفت

  10. سلام وقت بخیر خواستم بببنم ایا در روستا نیز مقررات رعایت پیش امدگی ها نسبت به ساختمان مجاور .مثلا ۶۰ درصد طول زمین باید رعایت شود یا خیر واگر همسایه ای از این مقدار تجاوز نمود ویا طبقات بیش از حد مجاز ساخت به کدام ارگان باید شکایت کنیم .ممنون

  11. سلام خانم مهندس .وقتتون بخیر
    من مطالبتون رو مطالعه کردم متاسفانه هیچ منبع دقیقی برای مطالب رفرنس ندادین
    اگه این ایراد رو برطرف نمایید خیلی خوب میشه

  12. سلام بابت مطالب مهمتون ممنونم.من یه خونه تو باغ پدریم که تو بافت نیست یکسال پیش ساختم الانم حدود یکسال سکونت دارم برق و گاز هم به نام خودم دارم.دهیار منطقه حرفی از ساخت و ساز غیرمجاز نزده بود تا ااینکه برای انشعاب آب تقاضای وجه بالایی رو داده.تهدید کرده اگه پرداخت نکنم حکم تخریب و میگیره؟سوالم اینه که بعد از گذشت یکسال از سکوت میتونه اینکار رو بکنه؟تقاضای وجه بالا قانونیه در صورتی که هیچ مدرکی بابت وجه نمیده؟

    • سلام دوست گرامی خیلی سپاس گزاریم که تایم خودتون رو برای خوندن مقاله صرف کردید باید خدمتتون عرض کنم که حکم تخریب تحت تاثیر زمان نیست و با ارائه مدارک کافی قابل صادر شدن خواهد بود اما دقت فرمایید چه برای دریافت وجه چه حکم تخریب می بایست مدارک کافی ارائه شود.

  13. تو روستای میم قم هرکس با رئیس چهاد شهر کهک به توافق برسه اجازه ساخت میگیره . یعنی باید اول سبیل رییس چرب بشه بعد میتونی بسازی . ۹

  14. سلام
    ببخشید در روستاهای کوچک هم میشه تا سه طبقه ساخت یعنی روستایی رو متصور بشید که ته ارتفاع خونه‌هاش یک خونه دوبلکس هست و نه حتی دو طبقه هم..میشه جلوی ساخت سه طبقه رو گرفت یا خیر؟

    • سلام
      محمد عزیز کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساخت و ساز در داخل محدوده روستا بر عهده دهیاری‌ها است.
      تمامی ساکنین روستا، کلیۀ دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی و همه دست اندرکاران عمران روستایی، قبل از شروع ساخت و ساز و هر گونه عملیات ساختمانی در داخل محدودۀ طرح هادی می بایست با هماهنگی دهیاری و در صورت فقدان دهیاری، اعضاء شورای اسلامی طی تقاضای کتبی و ارائه مدارک مورد نیاز از مرجع ذیربط پروانۀ ساختمانی یا شناسنامۀ ساختمان را اخذ نمایند.

  15. دیوارکشی باغ نه تنها مانع از تداوم تولید بهره برداری نیست بلکه بهینه کردن بخش تولید کشاورزی به شمار می‌آید و از مصادیق تغییر کاربری محسوب نمی‌گردد . بنابراین دیوارکشی باغ که مانع از تولید نیست، فاقد عنوان مجرمانه است

    تاریخ رای نهایی: 1391/11/01 شماره رای نهایی: 9109970910600701
    خلاصه جریان پرونده

    رای دیوان

    نظر به این که دیوارکشی باغ نه تنها مانع از تداوم تولید بهره برداری نیست، بلکه بهینه کردن بخش تولید کشاورزی به شمار می‌آید و از مصادیق تغییر کاربری محسوب نمی‌گردد. به همین دلیل بند 6 تبصره 1 دستورالعمل ماده 10 آیین نامه اجرایی قانونی اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 1386 هیأت وزیران دیوارکشی باغات را از مصادیق تغییر کاربری استثناء نموده و بند 1 دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز مصوب 1386هیأت وزیران نیز دیوارکشی مصداق تغییر کاربری را به اراضی اختصاص داده است و از دیگر سوی قانونگذار تعریف تغییر کاربری را به قید ((‌مانع از بهره برداری و تداوم تولید)) مقید نموده است (‌بند د ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون یاد شده و بند 1دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز) با توجه به مراتب بالا اقدام متهم، تغییر کاربری محسوب نمی‌شود و از آن جا که مجازات مقرر در ماده 3 قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 1385 به قیمت روز زمین با کاربری جدید مبتنی است، بنابراین مورد از مصادیق بند 6 ماده 272 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری محسوب و ضمن تجویز اعاده دادرسی نسبت به دادنامه شماره 687-23/8/91 شعبه اول دادگاه تجدیدنظر قزوین و مستنداً به ماده 274 همان قانون پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه هم‌عرض دادگاه صادرکننده حکم قطعی ارجاع می‌گردد.

    رییس شعبه 33 دیوان عالی کشور ـ عضو معاون

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید