مسکن ملی چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

مسکن ملی چیست

داشتن خانه و سرپناه از جمله مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین نیازهای هر فردی است. اما همان‌طور که می‌دانید به خاطر قیمت‌های نجومی مسکن و وجود تورم در این بازار، خیلی از افراد هنوز به آرزوی خانه‌دار شدن نرسیده‌اند. طی این سال‌ها طرح‌هایی به منظور تسهیل فرآیند خرید خانه به اجرا درآمده که طرح مسکن ملی یکی از آن‌هاست. اگر در این چند سال اخیر به دنبال خرید خانه و در جست‌وجوی روش‌های مختلف خانه‌دار شدن بوده‌اید، حتما طرح اقدام ملی مسکن به گوشتان خورده است. اما ممکن است به طور دقیق ندانید که مسکن ملی چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد و چه شرایطی دارد. شاید این سوال هم برایتان پیش بیاید که این طرح واقعا به کاهش مشکلات مربوط به تامین مسکن کمک می‌کند یا نه تاثیر چندانی ندارد؟ در این مطلب زومیلا به طور کامل به بررسی طرح مسکن ملی می‌پردازیم.

طرح مسکن ملی چیست و از چه زمانی اجرا شد؟

طرح اقدام ملی مسکن برای آسان‌سازی تامین مسکن اقشار ضعیف و متوسط مطرح شده است. این طرح در آبان ۹۸ به طور رسمی به اجرا درآمد و شروع به کار کرد. طرح مسکن ملی در واقع به منظور تکمیل طرح مسکن مهر مطرح شد و به نوعی هدف این است که ایرادات طرح مسکن مهر برطرف شود. زمین مورد نیاز این طرح از سوی دولت تامین می‌شود و وزارت راه و شهرسازی این طرح را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کرده است. البته در آخرین تصمیم‌گیری تیراژ ساخت در طرح مسکن ملی به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی افزایش پیدا کرد.

در این رابطه بخوانید : شرایط وام مسکن در سال ۱۴۰۰

چگونه خانه بخریم بانک مسکن

مبلغ وام طرح مسکن ملی و نحوه بازپرداخت آن

بعد از این که به این پرداختیم که مسکن ملی چیست باید درباره وام آن بدانید. یکی از نکاتی که افراد را به شرکت در این طرح ترغیب می‌کند، اختصاص یافتن وام به آن است. مقدار وام به عواملی مانند خواسته متقاضی و متراژ واحد بستگی دارد؛ اما به طور کل مبلغ آن بین ۷۵ الی ۱۰۰ میلیون لحاظ شده است. این وام توسط بانک مسکن پس از ثبت‌نام در طرح مسکن ملی به متقاضیان ارائه می‌شود و نرخ سود آن ۱۸ درصد است. در ضمن مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۱۲ ساله است و به دو روش ساده و پلکانی به بانک عامل پرداخت می‌شود.

بازپرداخت ساده

اگر ۱۰۰ میلیون وام گرفته باشید در روش بازپرداخت ساده باید هر ماه حدود یک میلیون و ۹۹۱ هزار تومان قسط بدهید. در کل مبلغی که به این روش پرداخت می‌کنید ۲۴۵ میلیون خواهد بود که یعنی متقاضی در انتهای سال دوازدهم ۱۴۵ میلیون سود پرداخت کرده است.

بازپرداخت پلکانی

در روش پلکانی مبلغ اقساط در ابتدا از یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و در سال دوازدهم به ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان هم می‌رسد. کل مبلغ بازپرداخت شده در نهایت حدود ۲۶۰ میلیون و سود آن ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود.

آخرین تغییرات مبلغ وام در سال ۱۴۰۰

در آخرین خبر معاون وزیر راه از افزایش وام طرح ملی مسکن به ۲۵۰ میلیون تومان خبر داد. در این صورت اقساط ماهانه این وام به حدود ۴ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان افزایش می‌یابد. همچنین در انتهای سال دوازدهم متقاضی تقریبا ۶۱۱ میلیون پرداخت کرده است که این یعنی سود ۳۶۱ میلیونی برای وام ۲۵۰ میلیونی! اما حالا که متوجه شدید مسکن ملی چیست و مقدار وام آن چقدر است لابد با خودتان می‌گویید این طرح واقعا به خانه‌دار شدن قشر ضعیف کمک می‌کند؟ قشر ضعیف و حتی متوسط به لحاظ مالی، از عهده بازپرداخت ماهیانه چنین مبلغی برمی‌آیند؟ در واقع مبلغی که برای اقساط در نظر گرفته شده مقدار کمی نیست. برای این که مردم از عهده بازپرداخت آن برآیند و بتوانند به کمک این طرح خانه‌دار شوند، لازم است که تجدید نظر و اصلاحات اساسی صورت بگیرد.

در این رابطه بخوانید : وام تعمیرات مسکن سال ۱۴۰۰ و شرایط دریافت آن

شرایط وام مسکن ملی چیست

ویژگی خانه‌های طرح مسکن ملی چیست؟

در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم ویژگی‌های خانه‌های طرح مسکن ملی چیست و چه فرقی با خانه‌های مسکن مهر دارد. اگر یادتان باشد گفتیم که طرح مسکن ملی برای تکمیل و رفع اشکالات مسکن مهر به اجرا درآمده است. دو مشکل عمده‌ای که در رابطه با مسکن مهر مطرح می‌شود تعداد زیاد طبقات و حاشینه‌نشینی است. اما در طرح مسکن ملی در نظر گرفته شده که خانه‌ها حداکثر تا ۷ طبقه ساخته شوند. در ضمن تا حد امکان ساختمان‌های مسکن ملی در نزدیکی شهرها و جایی غیر از حاشیه شهرها ساخته می‌شوند.

لازم به ذکر است این طرح در تهران، البرز، قم، زنجان، اصفهان، خراسان، کرمان، هرمزگان، تبریز، شیراز و بسیاری دیگر از شهرها و استان‌ها در حال اجراست.

شرایط متقاضیان برای طرح مسکن ملی

حال که به موضوع مسکن ملی چیست پرداخته‌ایم، یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید بدانید شرایط آن است. متقاضیان برای ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • متقاضی باید متاهل و یا سرپرست خانوار باشد.
  • زنان خودسرپرست که بالای ۳۵ سال سن دارند نیز می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.
  • نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور و همچنین معلولین جسمی حرکتی با حداقل ۲۰ سال سن و معرفی سازمان بهزیستی کشور، بدون شرط تاهل یا سرپرست خانوار بودن می‌توانند در زمره متقاضیان واجد شرایط قرار بگیرند.
  • متقاضیان نباید از سال ۸۴ به بعد زمین یا واحد مسکونی داشته باشند.
  • متقاضیان باید از ابتدای انقلاب تا کنون از تسهیلات و امکانات نهادها برای معاملات زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.
  • افراد متقاضی باید سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشند.
  • متقاضیان نباید منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی داشته باشند. (برای مثال چک برگشتی یا تسهیلات معوقه)
  • داشتن توانایی تامین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی
  • توانایی پرداخت اقساط ماهیانه تسهیلات دریافتی
  • امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت در مرحله اول

(باقی‌مانده مبلغ به صورت ۱۵ درصد در پایان فوندانسیون، ۲۵ درصد در پایان مرحله اسکلت، ۲۵ درصد در پایان سفت‌کاری، ۲۰ درصد در پایان نازک‌کاری و در نهایت ۱۵ درصد دیگر زمان تحویل کلید پرداخت می‌شود.)

در این رابطه بخوانید : وام مسکن روستایی ۱۴۰۰ چقدر است؟

شرایط ثبت نام مسکن ملی چیست

مراحل اقدام طرح مسکن ملی

برای استفاده از این طرح، بعد از این که دانستید مسکن ملی چیست و چه شرایطی دارد باید مراحل زیر طی شود:

۱) ثبت‌نام در سایت طرح اقدام ملی مسکن

۲) ارسال مدارک مورد نیاز (اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در آن شهر از جمله گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیل فرزندان و…)

۳) مراجعه به بانک مسکن و ارائه مدارک به منظور دریافت وام

۴) استعلام بانک درباره متقاضی برای نداشتن چک برگشتی یا تسهیلات معوقه

۵) انتخاب طرح مورد نظر

۶) پرداخت ۳۰ درصد مبلغ مشخص‌شده از سمت وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان پیش‌پرداخت

۷) شروع ساخت واحد مسکونی

۸) تحویل واحد مسکونی

قیمت هر مترمربع خانه در طرح مسکن ملی

پس از این که دانستید طرح مسکن ملی چیست حتما می‌پرسید قیمت هر واحد مسکونی در این طرح چقدر تمام می‌شود؟ در واقع هزینه ساخت هر مترمربع حدودا ۴ میلیون تومان است. یعنی قیمت یک واحد آپارتمان ۱۰۰ متری تقریبا ۴۰۰ میلیون می‌شود. البته این مبلغ  فقط یک برآورد احتمالی است. قیمت واحدها بر اساس تعداد طبقات آن ساختمان، زیربنا، متراژ و مصالح به کار رفته تعیین می‌شود و متفاوت خواهد بود. توجه کنید که متقاضیان می‌توانند نوع مصالح را خودشان انتخاب کنند.

در این رابطه بخوانید : صفر تا صد وام ودیعه مسکن سال ۱۴۰۰

ثبت نام مسکن ملی

سخن پایانی

در این مطلب زومیلا سعی کردیم با بیانی ساده و به طور کامل به شما توضیح دهیم که مسکن ملی چیست و چه شرایطی دارد. طرح مسکن ملی برای حمایت از قشر ضعیف جهت خانه‌دار شدن اجرا شده است. اما اگر بازنگری اساسی و اصلاحاتی در آن صورت نگیرد چندان کارساز نخواهد بود و بسیاری از افراد در این وضعیت اقتصادی عملا نمی‌توانند این مبالغ را پرداخت کنند.

7 نظرات

  1. خیلی ممنون از توضیحات کامل، سوالی داشتم،یکی از شروط لازم سابقه پنج سال سکونت در آن شهر هست، آیا سکونت در روستاهای آن شهر نیز شامل شرط می‌شود؟

    • سلام فرید عزیز اراضی پروژه نهضت ملی مسکن بیشتر در محدوده بافت‌های شهری است مگر آنهایی که در شهرهای جدید و در توسعه‌ها به ناچار مجبور به توسعه شدند. سابقه سکونت در کلانشهر‌ها ۵ سال است. اما برای سایر مناطق کشور سابقه سکونت جهت ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن کاهش می‌یابد که جزییات آن هنوز اعلام نشده است. سابقه سکونت برای مهاجرین از کلان شهر‌ها به سایر شهر‌های کشور به یک سال کاهش می‌یابد.

    • سلام از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن پیگیری بفرمایید، تمام موارد قید شده است.

  2. سلام و عرض ادب
    من هم اخیرا مهاجرت کردم از شهر خودم
    تکلیف کسایی که تو یک سال اخیر شهرشون رو جابه جا کردن با وجود داشتن تمامی شرایط دیگه چیه؟

  3. سلام خسته نباشید بنده دودانگه از منزل پدرم به نامم خورده که روش وام بگیرم اما حالا پدرم زمینش رو میخواد وباید سند را بر گردونم در صورت بر گر داندن سند میتونم مسکن مهر ثبت نام کنم

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید