مراحل ثبت اساسنامه مجتمع مسکونی

مراحل ثبت اساسنامه مجتمع مسکونی

یک زمانی خانه‌ها به صورت ویلایی و حیاط‌دار یا آپارتمان‌های دو الی سه طبقه بود. آن روزها دعوا و اختلاف بین همسایه‌ها در یک آپارتمان خیلی رواج و مفهومی نداشت و اگر هم چیزی بود بین خود افراد و با وساطت بزرگان و به اصطلاح ریش سفیدان جمع مشکل حل می‌شد. اما امروزه با افزایش شهرنشینی تعداد زیادی مجتمع مسکونی ساخته شده است که به طور مداوم هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌هایی با تعداد طبقات زیاد را نمی‌توان مانند گذشته بدون قانون و مقررات مدیریت کرد. این تغییر سبک زندگی و سکونت در مجتمع‌ها قوانین و شرایط خاص خود را دارد و به این خاطر تنظیم نکات و قوانینی مکتوب تحت عنوان اساسنامه مجتمع مسکونی ضرورت می‌یابد. در این مطلب از مجله زومیلا مراحل ثبت اساسنامه مجتمع مسکونی و لزوم تنظیم این اساسنامه را بررسی می‌کنیم.

در این رابطه بخوانید : معرفی ۲۰ قوانین مهم آپارتمان نشینی

نمونه اساسنامه مجتمع مسکونی

اساسنامه مجتمع مسکونی چیست ؟

برای حفظ امنیت و نظم مجتمع‌ها و آپارتمان‌ها قوانینی تصویب شده است؛ اما با این حال برای برخی از مجتمع‌ها به صورت مستقل قوانینی را هم در قالب اساسنامه تنظیم می‌کنند. اساسنامه آپارتمان مسکونی در واقع مقرراتی است که برای تنظیم روال کاری یک جمعیت تعیین می‌گردد. در اساسنامه مواردی مانند قوانین و فرهنگ زندگی در آن مجتمع، حقوق و وظایف هر یک از اعضا از جمله مالکان، مستاجران، مدیران، بازرسان و …، چگونگی انتخاب هیات مدیره، مسائل مالی و هزینه‌های مجتمع و سایر موارد مربوط به آپارتمان‌نشینی ذکر می‌شود. اساسنامه می‌تواند راهنمای خوبی برای اعضای آپارتمان باشد تا با فرهنگ آپارتمان‌نشینی آشنا شوند و کیفیت زندگی‌شان بالاتر برود.

لزوم تنظیم اساسنامه آپارتمان مسکونی

قبل از ذکر مراحل ثبت اساسنامه مجتمع مسکونی می‌خواهیم ببینیم اصلا تنظیم این اساسنامه چه ضرورتی دارد. با تغییرات سبک زندگی، بسیاری از مردم به زندگی در این مجتمع‌های مسکونی روی آورده‌اند؛ اما عده‌ای هنوز با فرهنگ و قوانین زندگی در این مکان‌ها آشنا نیستند. این موضوع باعث می‌شود مشکلات و اختلافاتی بین ساکنین آن مجتمع پیش آید. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و این که اگر هم مشکلی پیش آمد بدون دردسر حل شود، در اکثر مجتمع‌هایی که بیش از ۲۵ واحد دارند اساسنامه‌ای برای رهنمود ساکنین و حفظ نظم و آرامش مجتمع تنظیم می‌شود. این اساسنامه با توجه به قوانین تملک آپارتمان‌ها و اصولا توسط یک فرد حقوقی، به صورت اختصاصی برای آن مجتمع نوشته می‌شود.

در این رابطه بخوانید : مشکلات زندگی در مجتمع های مسکونی و برج‌ها

فرهنگ آپارتمان نشینی

قانون تملک آپارتمان‌ها

برای اولین بار در سال ۱۳۴۳ قانون تملک آپارتمان‌ها تصویب شد و در سال ۱۳۷۶ مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت تا در واقع به نوعی فرهنگ آپارتمان‌نشینی را به افراد آموزش دهد. اساسنامه و مقررات سکونت در مجتمع‌ها نیز باید منطبق بر قانون تملک آپارتمان‌ها باشد. همچنین در صورت تعارض مفاد اساسنامه مجتمع با قانون تملک آپارتمان‌ها، قانون تملک آپارتمان‌ها حاکم است.

مراحل ثبت اساسنامه مجتمع مسکونی

در فصل اول اساسنامه آپارتمان درباره مشخصات ساختمان و زمین توضیح داده می‌شود. پس از آن در فصول بعدی اساسنامه در رابطه با مواردی مانند تشکیلات اداری، قسمت‌های مشاع (مشترک) و اختصاصی مجتمع، حقوق مالکین و ساکنین، وظایف مالکین و ساکنین، امور مالی مجتمع مسکونی و هزینه‌های مشترک و اختصاصی و سایر موارد مانند مقررات بازسازی، نقل و انتقال، تغییر اساسنامه و… نکات و قوانینی آورده می‌شود. در ادامه دقیق‌تر به این موارد می‌پردازیم.

مهم‌ترین موارد در تنظیم اساسنامه مجتمع مسکونی

اساسنامه یک مجتمع مسکونی شامل فصول و سرفصل‌های مختلفی است و مهم‌ترین مواردی که پوشش می‌دهد عبارت‌اند از:

  • مشخصات ساختمان

ذکر نام مجتمع و نشانی آن، مدت زمان فعالیت مجتمع مسکونی و اعضای مجتمع، هدف مجتمع و اساسنامه

  • لازم‌الاجرا بودن اساسنامه برای همه و تعهد یکسان مالک و مستاجر

در یک مجتمع چه مستاجر و چه مالک در برابر اساسنامه و اداره ساختمان تعهد دارند. در واقع وقتی فردی در این مجتمع ساکن است، مالک یا مستاجر تفاوتی نمی‌کند، باید اصول و قوانین را رعایت کند.

  • معرفی تشکیلات اداری در اساسنامه مجتمع

در این بخش ارکان اداری شامل مجمع عمومی (مجامع عمومی عادی و مجامع عمومی فوق‌العاده)، هیئت مدیره، مدیر ساختمان، مدیر مالی (خزانه‌دار) و بازرس‌ها معرفی می‌شوند. اختیارات و شرح وظایف آن‌ها نیز تعیین می‌شود.

در این رابطه بخوانید : قوانین آپارتمان‌نشینی: هزینه‌های مشترک آپارتمان

قوانین مجتمع های مسکونی

  • ذکر منابع درآمد مجتمع و هزینه‌ها

درآمد ساختمان معمولا از شارژ ساختمان تامین می‌شود و بخشی از آن صرف هزینه‌های مشترک مانند تهیه اشیاء مشاعات می‌گردد.

  • قوانین و مقررات مالی مجتمع مسکونی

ذکر زمان پرداخت شارژ ساختمان و ضمانت اجرای این شروط

  • ذکر مشاعات ساختمان (قسمت‌های مشترک) و قوانین مربوط به آن

تمام ساکنین باید به این بخش از مراحل ثبت اساسنامه مجتمع مسکونی توجه زیادی کنند. در این قسمت به مالکیت مشاع پرداخته می‌شود و اگر هر کدام از اعضای ساختمان تخلف کند به حقوق سایرین نیز لطمه می‌خورد.

  • حقوق و تعهدات (وظایف) ساکنین و مالکین

ضمن این که هر یک از ساکنین در فضای اختصاصی و مشترک حقوقی دارند، تعهدات و وظایفی هم دارند که هم مستاجر و هم مالک (هر فردی که در مجتمع ساکن است) باید به آن تعهدات پایبند باشند. در این بخش درباره ضمانت اجرای عدم ایفای تعهدات هم صحبت می‎‌شود.

در این رابطه بخوانید : قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان چیست؟

ثبت حقوقی مجتمع مسکونی

  • نکات انتقال ملک به شخص ثالث

شخصی که ملک خود را انتقال می‌دهد باید در مهلت مقرر اساسنامه، انتقال ملک را اعلام کند و مستندات انتقال را ارائه دهد.

  • تعیین مرجع صالح برای حل اختلافات

  • ذکر نکات مربوط به بیمه ساختمان

در این مرحله از مراحل ثبت اساسنامه مجتمع مسکونی جزئیات بیمه‌ای که مدیریت ساختمان مسئول انجام دادن کارهای مربوط به آن است ذکر می‌شود. در واقع مدیر مجتمع موظف است مجتمع را در مقابل حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل و… بیمه کند.

  • شرایط مربوط به بازسازی

جمع‌بندی مراحل ثبت اساسنامه مجتمع مسکونی

تا به حال هنگام دعوا و اختلاف بین افراد یک ساختمان این جمله را شنیده‌اید که فلانی فرهنگ آپارتمان‌نشینی ندارد؟ حقیقت این است که برخی از افراد در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی با سبک زندگی مدرن سکونت دارند؛ اما هنوز شناخت درستی از قوانین و مقررات آپارتمان‌نشینی و فرهنگ آن ندارند و حقوق همسایگان خود را به درستی رعایت نمی‌کنند. به همین خاطر برای مجتمع‌های مسکونی اساسنامه‌ای تنظیم می‌شود تا بر اساس آن ساکنین مجتمع بدانند فرهنگ آن مجتمع چیست و از چه قوانینی باید پیروی کنند، خودشان و دیگران چه حقوقی دارند و چه وظایفی بر عهده‌شان است. در این مطلب از زومیلا گفتیم که اساسنامه آپارتمان مسکونی چیست و با مراحل ثبت اساسنامه مجتمع مسکونی آشنا شدید. اگر سوال و ابهامی در این زمینه در ذهن‌تان وجود دارد می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

5 نظرات

    • مهم اونه که منم دنبالشم هیچکدومم ننوشتن اصل کاری رو…..مهدی جان بهترین کار آدم بمیره بهتر از اینه که آپارتمان بشینه و به بقیه بگه خیلی خوبه اپارتمان شما هم بیایئن……بمیره ولی آپارتمان زندگی نکنه/یه اتاق جنوب شهر ب والله ارزش معنوی میلیاردی داره از ی اپارتمان حالا با فرهنگ رو میگم بالا شهر، باور کن ..چیزی معلوم نیست یه لوله مشاع میترکه باید وایستی تا هیات بگن اونا بیان .اینا بگن پیدا کنن لوله کش رو، بیاد ووووووو_- ی اتاق داشته باشی من خودم میگم اونطور بشه میدونم چه غلطی کنم دیگه حالا منتظر این اون نمیشم لوله و ترکیدن مشاع میشه؟؟خلاصه چرت ترین مکان تاریخ آپارتمان هست))(( گور بابای اولین سازنده این نوع سازه در تاریخ…خدا بیامرزه خونه نقلی یک طبقه ساخته برا اولین بار رو «فاتحه»

  1. بادرود خدمت شما
    درخصوص اینکه آیا باید‌ تمام ساکنین ۲۵ واحدهایی اساس نامه را امضا کنند واگر چند نفر به دلایل منطقی آن اساسنامه را‌ امضا نکرده باشد . این اساس نامه وجاهت قانونی دارد لطفا راهنمایی فرمایید

  2. البته مینویسم ولی از اونجایئکه میبینم تیرماه ۱۴۰۱سوالش بیجواب مونده!!چرا نوشتید آخر پست هرگونه ابهام و سوال را بنویسید جای سوال دارد!!!خلاصه ما باید مجتمع۵۶واحدی باید بریم دفترخانه ثبت کنن هیات امنا به عنوان نماینده این مجتمع برای انجام مشکلات مجتمع و نگهداری اون؟؟؟یا چیکار باید کرد انتخاب شدن ولی اجرای موارد نوشته شده و مشکلات مانند شارژ ندادن عده ای مشکل آفرین شدن هیات چیکار باید بکنه تا دست باز برای اجرای قانونی داشته باشه یعنی

  3. احتیاج به ثبت دفتر خانه نیست و با تنظیم صورت جلسه که مالکین امضا مردند ، رسمیت داره ، و کسانی که شارژ را پرداخت نکردند یا بدهی دارند مدیر مجتمع که میتونه همون رییس هیات مدیره باشه یک اظهارنامه از طریق دفتر خدمات قضایی بهشون میده و اگر پرداخت نکردند هم میتونه شکایت کنه و هم میتونه انشعاب مشاع اون واحد را قطع کنه

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید