قوانین آپارتمان‌نشینی: هزینه‌های مشترک آپارتمان

هزینه‌های مشترک آپارتمان

بر اساس ماده25 آیین‌نامه اجرایی، هزینه‌های مشترک آپارتمان به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از هزینه‌ها شامل استفاده از تجهیزات و تاسیسات مربوط به آپارتمان می‌باشد و قسمت دوم هزینه‌های اداری را در بر می‌گیرد.

اگر مالک واحد بزرگتری را در اختیار داشته باشد، ملزم به پرداخت هزینه‌های مشترک آپارتمان بیشتری خواهد بود.

قسمت‌هایی از آپارتمان می‌تواند تنها بین چند مالک مشترک باشد در این صورت پرداخت هزینه های ساختمان به عهده تمام مالکین ساختمان نیست. چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالكن یا تراس مجموعه به‌ گونه‌ای باشد كه تنها از یک یا چند واحد مسكونی، امكان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده‌ كننده یا استفاده‌ كنندگان است.

امتناع از پرداخت هزینه‌های مشترک آپارتمان

هزینه‌های مشترک آپارتمان

در صورت امتناع مالک یا استفاده‌ کننده از پرداخت‌ سهم خود از هزینه‌های مشترک آپارتمان‌ از سوی مدیر یا هیئت مدیران‌، اظهارنامه‌ای با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می‌شود.

هر مالک یا استفاده‌ کننده ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیئت مدیره نمی‌توانند به‌ تشخیص خود و با توجه به امکانات، از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برِق، گاز و غیره به وی خودداری‌ کنند و درصورتی‌ که مالک و یا استفاده‌ کننده هم‌زمان اقدام به تسویه‌حساب نکند، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق اظهارنامه ابلاغ‌ شده‌ اجراییه صادرخواهد کرد.

درصورتی‌که ساکنین آپارتمان، مستأجر باشند

با توجه به آنکه تعداد بسیاری از ساکنین آپارتمان‌ها، مالک نبوده و اجاره‌ نشین هستند این پرسش مطرح می‌شود که هزینه‌های مشترک آپارتمان را چه کسی می‌بایست پرداخت کند. باید دانست که اولاً هزینه‌های مربوط به اصل ساختمان و هزینه‌های اساسی همیشه با مالک است. مثلاً هزینه نقاشی کردن ساختمان، قیرگونی پشت‌بام، بازسازی ساختمان و مواردی ازاین‌ دست؛ اماهزینه‌های جاری مانند قبوض مختلف، باغچه و سرایدار با مستأجر می‌باشد. چنانچه به‌ موجب اجاره‌ نامه یا قرارداد خصوصی، ‌پرداخت هزینه‌های مشترک به عهده مالک باشد و مالک آن را نپردازد، مستأجر می‌تواند از محل مال‌الاجاره هزینه‌های ‌مزبور را پرداخت کند، یعنی به‌ جای آن که اجاره را به مالک بپردازد به مدیر ساختمان بدهد و بدهی واحد را تسویه نماید.همچنین درصورتی‌که پرداخت هزینه‌های جاری مشترک به عهده استفاده‌ کننده باشد و از پرداخت آن استنکاف کند، مدیر یا مدیران می‌توانند علاوه بر مراجعه به استفاده‌ کننده، به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند. در این صورت اگر مالک هزینه‌ها را پرداخت نماید می‌تواند ازمحل ودیعه نسبت به مبالغی که پرداخته جهت تسویه‌حساب با مستأجر، برداشت نماید.

درهرصورت هر یک از واحدها که در مورد سهمیه یا میزان هزینه مربوط به سهم خود معترض باشد، می‌توانند این موضوع را با مدیر ساختمان مطرح کنند و از او بخواهند که به این موضوع رسیدگی کند. اگر اعتراض به مدیر هم مؤثر نبود، هرکدام از ساکنین معترض به نحوه محاسبه و تقسیم هزینه‌های مشترک در آپارتمان‌نشینی، می‌تواند به دادگستری مراجعه نماید.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید