مشکلات زندگی در مجتمع های مسکونی و برج‌ها

مشکلات زندگی در مجتمع های مسکونی

فکر کنید صبح زود از خواب بیدار می شوید و به کنار پنجره خانه تان می روید. چیزی که مشاهده می کنید تصویری بسیار رویایی است. تصور کنید همه شهر زیر پای شما قرار گرفته و از آن بالا قادر به دیدن زیبایی های شهر هستید. اما برج نشینی به همین تصویر زیبا ختم می شود؟ آیا از مشکلات زندگی در مجتمع های مسکونی و برج‌ها اطلاع دارید؟ برای آگاهی بیشتر در این زمینه با زومیلا همراه باشید.

برج‌نشینی و زندگی در مجتمع های مسکونی

برج ها و مجتمع‌های مسکونی چندین طبقه، قوانین و ضوابط ویژه خود را دارند. رعایت این قوانین امنیت را برای ساکنین این مجتمع ها برقرار خواهد کرد.

بیشتر برج‌های مسکونی قسمتی به نام لابی دارند که در بخش ورودی ساختمان تعبیه شده و نگهبان بیست‌وچهارساعته در آنجا، برقراری امنیت کل مجتمع را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که در خیلی از برج‌ها، ورود و خروج افراد غریبه که ساکن مجتمع نیستند، ثبت می شود.

مشکلات زندگی در مجتمع های مسکونی

  • برج‌­نشینی و سکونت در مجتمع‌های بزرگ ارتباط همسایگان و ساکنان را به حداقل رسانده و روابط اجتماعی انسان ها با یکدیگر را کم می کند.
  • دیگر مسئله ای که از چالش های زندگی در برج ها محسوب می شود، افزایش استرس و اضطراب است. تشویش و نگرانی از زندگی در ارتفاع از مواردی است که برخی افراد با آن مشکل دارند.
  • زندگی در طبقات بالا باعث می شود فشار هوا کاهش یافته و روی جریان گردش خون و سلول‌های مغزی تاثیر منفی بگذارد. موردی که ذکر کردیم در کاهش بهره هوشی کودکان نیز بی تاثیر نیست.
  • باید بدانید ساختمان‌های بتنی الکتریسیته ساکن تولید می کنند و همین الکتریسیته ساکن در گردش خون بدن انسان اثر می‌گذارد. امروزه به ساکنان خانه های بتنی توصیه می‌شود،در طول شبانه‌روز چند ساعتی را خارج از فضای مسکونی خود سپری کنند تا از این محیط به دور باشند.
  • برخی از مجتمع های مسکونی، واحدهایی با متراژ کم را شامل می شوند. این متراژ کم باعث می شود اهالی خانه از تحرک کمتری برخوردار شوند.
  • عدم تحرک در خانه های کوچک مجتمع های مسکونی مرتفع، بیماری‌های جسمی و روانی را در پی خواهد داشت. این مسئله زمانی نمود بیشتری دارد که ساختمان‌ها متراکم باشند و نور به ‌اندازه کافی برای واحد های مسکونی وجود نداشته باشد. در این گونه خانه ها امکان مبتلا شدن ساکنین به افسردگی نیز، وجود دارد.

مشکلات زندگی در مجتمع های مسکونی چیست؟

  • در آپارتمان‌های کوچک، تعداد پله ها کم است و در صورت نبود آسانسور به سادگی می توان از پله ها رفت و آمد کرد. درحالی‌که تردد از پله ها در برج و مجتمع‌های مسکونی بزرگ، وقت‌گیر خواهد بود.
  • تعداد زیاد طبقات در برج‌ها، سبب شلوغی همیشگی آسانسور و کلافگی ساکنین می شود.
  • در ادامه باید گفت بعضی مجتمع‌ها، چند آسانسور نفربر و باربر برای ساختمان در نظر می گیرند که مجهز به سیستم کنترل ترافیک آسانسور است، گرچه توانسته‌اند حجم زیاد رفت‌وآمد را به‌خوبی کنترل کنند، اما هنوز هم بیشتر مجتمع‌های مسکونی با معضل روبه‌رو هستند.
  • مجتمع‌های مسکونی بزرگ در اطراف خود محوطه ای دارند که آن‌ها را از شلوغی‌ خیابان دور نگه می‌دارد؛ اما شلوغی و سروصدای ساکنان در راهروها و محوطه مجتمع گاهی بسیار خسته‌کننده است.

معایب برج نشینی

  • مشکلات فرهنگی یکی از مهم‌ترین معضلات زندگی در برج‌هاست. چون اختلاف طبقاتی در برج‌ها مشاهده نمی‌شود و بیشتر ساکنان آن‌ها سطح درآمدی بالایی دارند، ریشه مشکلات آن ها را باید در ضعف فرهنگ مشارکت، عدم ارائه آموزش‌های صحیح و ناهماهنگی در شئون رفتاری برج‌نشینان جستجو کرد.
  • برخی از ساکنین برج ها، طرفدار فعالیت‌های مشارکتی نیستند و جلسات عمومی ساختمان که باید با حضور همه همسایگان برگزار شود، معمولا با استقبال کمی رو به رو هستند.

مشکلات زندگی در مجتمع های مسکونی

  • نبود ضمانت اجرایی کافی و کارآمد در حوزه برج نشینی نیز بر مشکلات می‌افزاید و پرداخت به‌موقع حق شارژ، رعایت نظافت مشاعات، پرداخت هزینه تعمیرات و… همواره مناقشه و اختلاف میان برج‌نشینان با هیات مدیره را موجب می‌شود. ناهمگونی فرهنگی و حضور خرده‌فرهنگ‌ها نیز از دیگر مشکلات برج‌ها محسوب می‌شود.
  • برج‌ها بر وزش باد هم تاثیر گذار خواهند بود. وجود ساختمان های مرتفع در سطح شهر، جریان باد را مختل می‌کند و غیرمستقیم بر وضعیت آب و هوای آن منطقه تاثیر نامطلوبی خواهد داشت.
  • همانطور که پیش از این درباره مشکلات زندگی در مجتمع های مسکونی گفتیم، برج نشینی رابطه های همسایگی را از بین می‌برد و مشارکت برای اداره امور شهرها و محله‌ها را به مخاطره می‌اندازند. علاوه براین، هویت اجتماعی و اقتصادی شهرها را خدشه دار کرده و راه‌های فرار از زندگی کسالت‌بار صنعتی و ماشینی در دنیای امروز را می‌بندند.
  • برج‌های بلند بالا سبب می شوند زیبایی های بصری شهر پوشیده شوند. همچنین باعث بر هم خوردن انسجام معماری شهر می شوند و منظره جنگل، کوه و دشت‌های حومه شهر را از دید شهروندان دور نگه می دارند.
  • واقع شدن این آسمان خراش ها بر فراز شهر، عزت‌نفس و خلاقیت مردم را می‌گیرند و غلبه فناوری را به رخ همگان می‌کشند.

مزایای زندگی در مجتمع های مسکونی و برج ها

1- سکونت در برج ها مزایایی هم دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

2- برج‌ها معمولا از امنیت زیادی برخوردار هستند که ممکن است در خانه های شخصی این امنیت وجود نداشته باشد.

3- اغلب ساختمان‌‌ها و برج های مسکونی مجهز به سیستم وای فای مرکزی برای ساکنین هستند.

4- برای رفاه ساکنین مجتمع های مسکونی، بسیاری از این ساختمان ها سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی دارند.

5- برای تأمین برق این گونه ساختمان ها از یو پی اس استفاده می شود که در زمان قطعی برق به سادگی بتوان به برق دسترسی داشت.

6- بیشتر برج‌ها به دوربین‌های کنترل در راهروها و آسانسورها مجهز هستند و همین امر سبب افزایش امنیت ساختمان خواهد شد.

7- وجود امکاناتی مانند سالن‌های ورزشی، استخر و سونا، مهدکودک و… در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی بزرگ سبب شده ساکنان برای استفاده از چنین خدماتی نیازی به رفتن به مرکز شهر نداشته باشند و به‌راحتی در کمترین زمان از این خدمات استفاده کنند.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می توانید مقاله ۸ مورد از بلندترین برج های ایران را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید