وام ساخت مسکن | مبلغ و شرایط دریافت

وام ساخت مسکن

وام راهکاری است که دولت‌ها برای ایجاد آسایش و تامین نقدینگی مردم در نظر گرفته‌اند. افراد از انواع وام‌ها مانند وام ازدواج، وام مسکن، وام خودرو، وام کالا و… برای تامین پول لازم برای کارهای مختلف خود استفاده می‌کنند. در این میان وام‌های مربوط به مسکن پرطرفدارترین انواع وام هستند. بانک‌ها علاوه بر وام‌های خرید مسکن، تسهیلاتی هم برای ساخت مسکن پرداخت می‌کنند. بانک‌های مختلفی به مردم وام ساخت مسکن می‌دهند؛ اما مهم‌ترین آن‌ها بانک مسکن است که به صورت تخصصی در حوزه مسکن فعالیت می‌کند. در این مطلب زومیلا قصد داریم شما را با جزئیات وام ساخت خانه و شرایط دریافت آن آشنا کنیم.

درباره وام ساخت مسکن

همان‌طور که گفتیم تسهیلات بانک‌ها تنها به وام خرید خانه ختم نمی‌شود. وام ساخت خانه وام دیگری است که به منظور تشویق مردم برای ساخت‌وساز خانه به‌خصوص در مناطق بافت فرسوده ارائه می‌شود. این وام بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی به افراد پرداخت می‌شود.

در این رابطه بخوانید: وام تعمیرات مسکن و شرایط دریافت آن

ثبت نام وام ساخت مسکن

ارائه تسهیلات ساخت خانه بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی

  • تهران (مناطق ۲۲گانه) و سایر کلان‌شهرها
  • مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت
  • سایر شهرها و شهرستان‌ها

سقف تسهیلات ساخت مسکن با توجه به فرد سازنده نیز تعیین می‌شود.

ارائه تسهیلات ساخت مسکن بر اساس فرد سازنده

  • سازندگان عادی
  • سازندگان حرفه‌ای

مبلغ وام ساخت مسکن

بانک مسکن برای تشویق سازندگان به ساخت واحدهای مسکونی، سقف وام ساخت‌وساز سال ۱۴۰۰ را نسبت به قبل افزایش داده است. به هر حال هزینه‌های مربوط به خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی همواره در حال افزایش است و مبالغ قبلی برای تامین مخارج کافی نیست. در سال ۱۴۰۰ مبلغ وام به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است.

مبلغ تسهیلات اعطایی

  • وام ۴۵۰ میلیون تومانی: سازندگان در تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز، بوشهر، بندرعباس و…
  • تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی: سازندگان در سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت
  • وام ۳۰۰ میلیون تومانی: سازندگان در سایر شهرها و شهرستان‌هایی که در دو دسته قبلی قرار نگرفته‌اند

دوره بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله و سود تسهیلات نیز ۱۸ درصد خواهد بود.

البته بانک مسکن این مبلغ وام را به سازندگان حرفه‌ای و انبوه‌سازانی اعطا می‌کند که با استفاده از فناوری‌های نوین ساخت‌وساز را انجام می‌دهند. سایر اشخاص باید از طرح‌های دیگر وام ساخت مسکن استفاده کنند و مبلغ کم‌تری به آن‌ها تعلق می‌گیرد. برای مثال افراد می‌توانند از صندوق پس‌انداز مسکن یکم تا سقف ۸۰ میلیون وام بگیرند.

در این رابطه بخوانید: شرایط وام مسکن

افزایش وام ساخت مسکن

شرایط دریافت وام ساخت خانه

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که پیش می‌آید این است که چه کسانی تحت چه شرایطی می‌توانند وام ساخت مسکن دریافت کنند. شرایط بانک‌ها برای اعطای وام ممکن است کمی با هم متفاوت باشد؛ اما شرایط کلی که برای دریافت وام نیاز است، شامل موارد زیر می‌شود:

  • سن متقاضی: بالای ۱۸ سال
  • دارای درآمد مستقل و قابل‌اعتنا برای پرداخت اقساط
  • عدم استفاده از سایر وام‌های بانک مورد نظر (البته تعدادی از بانک‌ها دریافت بعضی وام‌ها در کنار وام ساخت خانه را مجاز می‌دانند. این مورد بستگی به شرایط بانک ارائه‌دهنده‌ی وام دارد.)
  • نداشتن سابقه چک برگشتی
  • نداشتن سابقه بدحسابی و عدم پرداخت اقساط
  • خانه مورد نظر برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن باید مطابق با شرایط تسهیلات هر یک از بانک‌ها باشد.
  • متقاضی دریافت وام ۴۵۰ میلیونی باید دارای گردش مالی مناسب در حساب‌های جاری یا سپرده‌گذاری ممتاز باشد.

در این رابطه بخوانید: صفر تا صد وام ودیعه مسکن

راه های خانه دار شدن

مدارک لازم برای ثبت‌نام وام ساخت مسکن

در صورتی که شرایط دریافت تسهیلات مربوط به ساخت مسکن را دارید باید مدارک لازم را آماده کرده و به صورت حضوری (در مواردی غیرحضوری) مراحل ثبت‌نام را انجام دهید. البته بانک‌های مختلف ممکن است در برخی موارد مدارکی که از متقاضی می‌خواهند متفاوت باشد؛ اما به طور معمول مدارک زیر مورد نیاز است:

  • ارائه اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن
  • ارائه اصل کارت ملی و کپی از پشت و روی آن
  • تکمیل فرم دریافت وام ساخت مسکن توسط متقاضی
  • ارائه وکالتنامه و مدارک شناسایی وکیل برای افرادی که وکیل آن‌ها اقدام به ثبت‌نام وام می‌کند
  • ارائه مدارک زمینی که قرار است خانه در آن‌جا ساخته شود

اگر شرایط دریافت وام ۴۵۰ میلیونی ساخت مسکن را دارید و می‌خواهید این وام را دریافت کنید، علاوه بر موارد بالا ارائه مدارک زیر نیز الزامی است.

  • اشخاص حقیقی: پروانه اشتغال انبوه‌سازی، پروانه اشتغال به کار مهندسی و پروانه اشتغال به کار کاردانی فنی ساختمان
  • اشخاص حقوقی: پروانه اشتغال انبوه‌سازی، پروانه اشتغال به کار مهندسی حقوقی و گواهی صلاحیت پیمانکاری

بانک‌های ارائه‌دهنده وام ساخت خانه

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که فقط بانک مسکن این وام را ارائه می‌دهد یا سایر بانک‌ها نیز وام ساخت مسکن را به متقاضیان پرداخت می‌کنند. باید بگوییم طبق قانون مصوب بانک مرکزی همه بانک‌های ایران مجوز پرداخت وام را دارند؛ اما بنا به دلایلی در اغلب موارد بانک مسکن این وام را به افراد واجد شرایط می‌دهد. همواره مهم‌ترین بانکی که به صورت تخصصی در رابطه با مسکن تسهیلات ارائه می‌دهد بانک مسکن است.

در این رابطه بخوانید: خرید خانه با کمترین پول چطور ممکن است؟

کدام بانکها وام ساخت مسکن میدهند

مبلغ وام ساخت مسکن روستایی

در سال‌های اخیر بلایای طبیعی خسارات زیادی به خانه‌های روستایی وارد کرد و باعث تخریب‌شان شد. برای جبران این خسارت، دولت سقف وام ساخت خانه در روستا را به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داد. مبلغ این وام تا پیش از این ۵۰ میلیون تومان بود. همچنین نرخ کارمزد وام ۵ درصد است. مدت بازپرداخت این تسهیلات از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش یافته است. اقساط ماهیانه وام نیز حدود ۷۰۰هزار تومان است.

سخن پایانی

بانک‌ها و در راس همه آن‌ها بانک مسکن علاوه بر تسهیلات خرید مسکن، وام ساخت مسکن نیز به متقاضیان ارائه می‌دهند. در سال ۱۴۰۰ تسهیلات ساخت مسکن افزایش داشته و در تهران و سایر کلان‌شهرها به ۴۵۰ میلیون تومان و در بافت فرسوده به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده که مبلغ قابل‌توجهی است. همان‌طور که می‌دانید بازار مسکن یکی از بازارهای پرسود در ایران است؛ بنابراین اگر شرایطش را دارید با سرمایه‌گذاری در ساخت خانه سهمی از سود این بازار را به دست آورید. در این مطلب زومیلا سعی کردیم جزئیات تسهیلات ساخت مسکن را به طور کامل با شما در میان بگذاریم. اگر سوالی دارید که هنوز به جوابش نرسیده‌اید در بخش نظرات از ما بپرسید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید