ساخت استخر خانگی برای آبتنی تابستانه

ساخت استخر خانگی

برای فرار از فشار و استرس زندگی‌های امروزی بسیاری از افراد در جایی خوش‌آب‌وهوا برای خود خانه باغ یا ویلایی می‌خرند تا در ایام تعطیلات از طبیعت و آب‌وهوای تازه بهره ببرند. اما هدف از خرید خانه‌های ویلایی بزرگ فقط بهره بردن از طبیعت و آب‌وهوا نیست. شما می‌توانید در ویلا و باغ خود استخر خانگی داشته باشید و در تمام فصول سال به‌خصوص تابستان از آبتنی در استخر اختصاصی‌تان لذت ببرید. همان‌طور که می‌دانید شنا کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات است. شما می‌توانید این تفریح را در ویلای خود داشته باشید و لحظاتی شاد و مفرح را برای خود و خانواده‌تان فراهم کنید. اگر شرایط داشتن استخر در ویلا و خانه شخصی خود را دارید پیشنهاد می‌کنیم که زودتر دست به کار شوید. اگر نمی‌دانید که برای ساخت استخر خانگی چه باید کنید در این  مجله زومیلا به طور کامل شما را راهنمایی کرده‌ایم.

مراحل ساخت استخر

انواع استخر خانگی

استخرها به طور کل به دو دسته سرپوشیده و روباز تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

استخر سرپوشیده

استخرهای سرپوشیده در مکان‌های مسقف برای مثال در داخل خانه‌ها یا اتاقکی در گوشه باغ و ویلا قرار دارند. در ضمن هزینه ساخت و نگهداری استخر سرپوشیده بیش‌تر از استخر روباز است.

استخر روباز

استخرهای روباز در فضای باز مانند باغ و حیاط ویلا، تراس یا پشت‌بام ساخته می‌شوند و برای آفتاب گرفتن در تابستان بسیار مناسبند. از آن‌جایی که هزینه ساخت استخر خانگی روباز کم‌تر است، استقبال بیش‌تری از آن می‌شود.

ساخت استخر خانگی ارزان

تقسیم‌بندی بر اساس ساخت و مصالح

استخرها به لحاظ مصالح مورداستفاده نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ساخت استخر با بلوک‌های سیمان و بتن‌ریزی در کف ارزان‌ترین گزینه است؛ البته عمر نسبتا کم‌تری هم دارند. رایج‌ترین گزینه در ایران همین نوع بتنی و بلوک سیمانی است. در مقابل استخرهایی که به شیوه بتن‌ریزی همراه با آرماتور‌بندی ساخته می‌شوند، گران‌ترین گزینه هستند. اما خیالتان راحت باشد، متناسب با هزینه‌ای که می‌کنید عمر طولانی‌تری خواهند داشت. فایبرگلاس با طول عمر بالا، پیش‌ساخته، وینیل، سرامیکی و آجری انواع دیگر مدل‌های ساخت استخر خانگی هستند.

همچنین استخرها به لحاظ توکار یا روکار بودن هم تقسیم‌بندی می‌شوند. استخرهای روکار مانند یک وان بزرگ روی سطح زمین کار گذاشته می‌شوند.

مراحل ساخت استخر خانگی قبل از عملیات اجرایی

برای ساخت استخر قبل از این که وارد فاز اجرایی شوید، لازم است اقداماتی صورت بگیرد. این اقدامات عبارت‌اند از:

  • برآورد هزینه و تعیین بودجه
  • تعیین مکان مناسب برای استخر
  • طراحی استخر (ابعاد، شکل و…)
  • انتخاب پیمانکار مطمئن و باتجربه
  • دریافت مجوزهای موردنیاز

قبل از هر کاری باید بودجه‌ای که می‌توانید به ساخت استخر اختصاص دهید را تعیین کنید. این را هم در نظر داشته باشید که غیر از هزینه اولیه ساخت استخر، نگهداری از آن هم هزینه دارد. ضمن این که هزینه آب و برق هم وجود دارد. در مرحله بعد به منظور مکان‌یابی بهتر است محلی را برای استخر در نظر بگیرید که آفتاب‌گیر خوبی داشته باشد. در واقع به این طریق هزینه‌های گرم کردن آب کاهش می‌یابد. بعد از آن طرحی که برای استخر مدنظرتان است را روی کاغذ بیاورید. نیازی نیست طراح باشید، صرفا این کار را می‌کنید تا بتوانید راحت‌تر به پیمانکار و طراح بگویید که چه می‌خواهید.

در نهایت پس از آماده شدن طرح نهایی باید فرد یا شرکتی را به عنوان پیمانکار انتخاب کنید. این مرحله در ساخت استخر خانگی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا می‌خواهید تمام مراحل کار از گرفتن مجوز تا اجرا را به او بسپارید.

در این رابطه بخوانید : ۶ نکته کاربردی که قبل از خرید ویلا استخردار در شمال باید بدانید!

دکوراسیون ویلا ساحلی

عملیات اجرایی ساخت استخر خانگی

بعد از این که محل احداث استخر، نقشه استخر و مجوزها آماده شد نوبت به فاز اجرایی می‌رسد. در ادامه به طور کامل مراحل ساخت استخر خانگی را توضیح می‌دهیم.

خاک‌برداری

در اولین مرحله از فاز اجرایی، منطقه موردنظر برای ساخت استخر را خاک‌برداری می‌کنند. سپس کف استخر را صاف کرده و برای ایجاد قسمت‌های کم‌عمق و عمیق، آن را شیب‌بندی و بتن‌ریزی می‌کنند. بعد از آن باید کف و دیواره استخر را با میلگرد به صورت شبکه‌ای آرماتوربندی کرد.

تاسیسات استخر

این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت استخر خانگی است. لوله‌کش لوله‌های ورود و خروج آب سرد و گرم را جای‌گذاری می‌کند و برقکار سیم‌کشی‌های سیستم روشنایی را انجام می‌دهد. برای داشتن آب گرم باید فضایی را برای موتورخانه در نظر گرفت. موتورخانه در عمق تقریبا یک متر پایین‌تر از کف استخر احداث می‌شود و تجهیزاتی مانند پمپ، فیلتر تصفیه آب، تنظیم دمای آب و… در این مکان قرار می‌گیرد.

کف‌سازی و دیوارچینی

بعد از انجام کارهای زیرساختی، حال نوبت کف‌سازی است. کف‌سازی برای استخر را می‌توان از طریق بتن‌ریزی یا بلوک‌های سیمانی انجام داد. بلوک‌های سیمانی آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند؛ اما بعد از بلوک‌گذاری باید با ملات حفره‌های موجود را با دقت پر کرد تا از هدر رفتن آب و ورود نم به زمین جلوگیری شود.

پس از ساخت کف، نوبت دیوارهای استخر است که راه‌های مختلفی برای ساخت آن وجود دارد. متداول‌ترین روش‌ها چیدن بلوک‌های سیمانی یا بتن‌ریزی است. نکته مهم این است که اگر از بتن برای ساخت دیواره و کف در دو زمان جداگانه استفاده می‌شود، باید هنگام آرماتوربندی از نوار واتر استاپ استفاده کرد.

در این رابطه بخوانید : وال هنگ چیست؟

هزینه ساخت استخر خانگی

مرحله عایق‌بندی برای ساخت استخر خانگی

پس از این که کف و دیوارهای استخر کاملا خشک شد، باید عایق‌بندی صورت بگیرد. در این مرحله با ترکیب سیمان سفید، چسب بتن و پودر سنگ، ملات ساخته می‌شود و استخر را عایق‌بندی می‌کنند. ملات را دو بار روی تمام دیوارها و کف می‌کشند و سپس تست نشت آب از استخر انجام می‌شود. در واقع تست به این صورت است که درون استخر را کامل از آب پر می‌کنند و بعد از چند روز سطح آب را اندازه می‌گیرند. اگر سطح استخر به میزان زیادی پایین رفته باشد یا دیوارها نم زده باشد، نشانه نشتی آب است و استخر باید مجددا آب‌بندی شود. در نهایت پس از آب‌بندی، باید پشت دیواره‌های استخر با مصالح ساختمانی مثل سنگ شفته آهک پر شود.

کاشی‌کاری استخر

در این مرحله باید کاشی‌کاری استخر را انجام داد و تجهیزات تصفیه‌خانه مانند پمپ و فیلتر استخر نصب شود. بعد از کاشی‌کاری می‌توانید برای زیباسازی اطراف استخر خانگی خود اقدام کنید.

آخرین مرحله از ساخت استخر خانگی

در آخرین مرحله از ساخت استخر، بعد از کاشی‌کاری و زیباسازی محیط اطراف، باید درون استخر را از آب پر کرده و پمپ‌ها و سیستم گرمایشی و روشنایی آن روشن شود. حالا استخر شما آماده است؛ از شنا و آب‌تنی در آن لذت ببرید.

در این رابطه بخوانید : خانه هوشمند چیست؟

استخر ویلایی

بهترین زمان ساخت استخر

در فرآیند ساخت استخر خانگی، در نظر گرفتن بهترین زمان اهمیت زیادی دارد. به چند دلیل بهتر است که اولین مراحل اجرایی را قبل از عید نوروز انجام دهید و سایر کارها به بعد از عید موکول شود.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

اگر قرارداد ساخت را قبل از عید ببندید، در سال جدید هم به نرخ سال قبل به ساخت استخر ادامه می‌دهید. خب به هر حال باید به فکر تورم هم باشید.

  • آماده شدن استخر برای تابستان

اگر ساخت استخر خانگی را قبل از عید شروع کنید، از آن‌جایی که فرآیند ساخت معمولا ۳ الی ۵ ماه زمان می‌برد، استخر شما برای آبتنی در تابستان آماده خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب زومیلا سعی کردیم مهم‌ترین نکات درباره ساخت استخر خانگی را با شما در میان بگذاریم. با دانستن جنبه‌های مختلف ساخت استخر می‌توانید با آگاهی بیش‌تری تصمیم بگیرید و انتخابی مناسب داشته باشید. این را هم بگوییم که هزینه ساخت استخر به عوامل مختلفی از جمله نوع استخر، مصالح به‌کار رفته، تاسیسات، طراحی و نحوه اجرای آن بستگی دارد. در ضمن با توجه به تورم روزافزون، تخمین دقیق هزینه‌ها کار دشواری است. با استخدام یک پیمانکار باتجربه هزینه‌ها تخمین زده می‌شود و با توجه به بودجه شما، پیمانکار بهترین گزینه را برایتان در نظر می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید