خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند چیست

در طول تاریخ، بشر همواره به دنبال راهی بوده تا زندگی خود را آسان‌تر کند و بهبود ببخشد. در این راستا، آسایش بیش‌تر یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های پیشرفت تکنولوژی است. تکنولوژی روز به روز پیش‌رفت کرده و با ورود به جوانب مختلف زندگی انسان‌ها تاثیرات شگفت‌انگیزی بر نوع زندگی بشر گذاشته است. در دنیایی که تکنولوژی جایگاهی ثابت در آن دارد هر روز کلمات و اصطلاحات جدیدی می‌شنویم. در این میان حتما نام خانه هوشمند به گوشتان خورده است. با شنیدن خانه هوشمند چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ تصورتان چیست؟ فکر می‌کنید فقط در فیلم‌های علمی تخیلی یا کشورهای پیشرفته چنین امکاناتی هست؟ خانه هوشمند یعنی چند ربات کارهای خانه را انجام می‌دهند و گوش به فرمان ما هستند؟ در این مطلب زومیلا بررسی می‌کنیم که واقعا خانه هوشمند چیست و هوشمندسازی خانه چه کاربردها و مزایایی دارد.

امکانات خانه هوشمند

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند زمانی فقط در فیلم‌های علمی تخیلی وجود داشت؛ اما حالا سال‌هاست که در دنیای واقعی شاهد آن هستیم. همه‌گیری خانه‌های هوشمند هم به پیشرفت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها برمی‌گردد. این روزها با گوشی و تبلت خیلی از وسایل را می‌توان کنترل کرد. در واقع در بستر اینترنت اشیا، محصولات و وسایل الکترونیکی بسیاری به هم متصل می‌شوند و زندگی بشر را دستخوش تغییرات گسترده‌ای می‌کنند.

در جواب خانه هوشمند چیست به بیان ساده و قابل‌فهم باید بگوییم در خانه‌های هوشمند وسایل به هم متصل هستند و با یک دستگاه مرکزی کنترل می‌شوند. در خانه هوشمند شما با فشار دادن یک دکمه یا ارسال فرمان صوتی، امکان کنترل وسایل خانه را دارید. در خانه‌ای که هوشمندسازی شده، سیستم‌های مربوط به روشنایی، کنترل آب‌وهوا، سیستم‌های صوتی، تصویری و سرگرمی، لوازم خانگی، سیستم‌های امنیتی، دوربین‌ها و کامپیوترها با هم در ارتباط هستند و امکان کنترل آن‌ها از داخل خانه و همچنین بیرون از خانه وجود دارد.

چند مثال ساده از کاربرد هوشمندسازی خانه

تصور کنید از محل کار خسته به خانه رسیده‌اید، روی مبل لم داده‌اید و می‌خواهید کولر را روشن کنید. ریموت کنترل کنار دست‌تان نیست و آن‌وقت است که آهی از ته دل می‌کشید. در موقعیت دیگری کسی به اتاق‌خواب‌تان آمده و بعد از این که می‌رود چراغ را خاموش نمی‌کند. احتمالا بد و بیراه را روانه‌اش می‌کنید. بیرون خانه هستید و یادتان می‌افتد احتمالا زیر گاز را خاموش نکرده‌اید و تمام طول روز استرس دارید. حالا به جواب این که خانه هوشمند چیست می‌رسید. اگر خانه شما هوشمند باشد سراغ گوشی یا تبلت‌تان می‌روید و در کسری از ثانیه این مشکلات حل می‌شود. به همین سادگی!

در این رابطه بخوانید : تاسیسات ساختمان چیست؟

مزایای خانه هوشمند چیست

هوشمندسازی شامل چه بخش‌هایی از خانه می‌شود؟

در پاسخ به این سوال که کدام بخش‌ها و وسایل خانه را می‌توان هوشمند کرد باید بگوییم تقریبا همه بخش‌ها. اما این کمی اغراق‌آمیز است و افراد خاص و معدود ثروتمندانی که نمی‌دانند با پولشان چه کار کنند همه جا و همه چیز را هوشمند می‌کنند.

اما اجزای خانه‌های هوشمند به طور معمول شامل موارد زیر می‌شود:

سیستم شبکه و کنترل

در ابتدا هر خانه هوشمند به سیستم کنترلی نیاز دارد که اطلاعات را از طریق حسگرهای نصب‌شده دریافت کند. گوگل اسیستنت و الکسا دو مورد از معروف‌ترین سیستم‌های هوشمند هستند. حسگرهایی که در نقاط مختلف خانه نصب می‌شوند، شرایط داخلی و خارجی خانه را برای اجرای دستورهای مختلف مربوط به روشنایی، دما، تهویه و… به سیستم کنترل منتقل می‌کنند.

در این رابطه بخوانید : فرق خانه مدرن با کلاسیک ؛ شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

سیستم شبکه و کنترل

کنترل دما و تهویه هوا

می‌پرسید خانه هوشمند چیست باید بگوییم به کمک اپلیکیشنی که روی گوشی یا تبلت خود نصب دارید یا سایر دستگاه‌های کنترل از راه دور می‌توانید دمای دلخواه را تنظیم کنید. برای مثال می‌توانید بر اساس ساعت‌های شبانه‌روز یا روزهای هفته دمای هر اتاق را تنظیم کنید. همچنین وقتی کسی در خانه نباشد، به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی به طور خودکار دمای خانه کاهش می‌یابد. حتی این امکان وجود دارد که برخی از سیستم‌ها بدون این که داده‌ای به آن‌ها بدهیم، بر اساس رفتار کاربر دمای موردپسند او را یاد بگیرند و اعمال کنند. در ضمن تهویه هوا فقط زمانی که کسی در خانه باشد روشن می‌شود تا میزان اتلاف گرما و سرمای هوا کنترل شود.

امنیت

در سیستم امنیتی خانه‌های هوشمند حسگرها در هنگام بروز مشکلاتی مانند آتش‌سوزی و خطر دزدی به گوشی یا تبلت شما پیام هشدار می‌فرستند. درهای مجهز به قفل‌های الکترونیکی و دوربین‌های مداربسته هم بخشی از این سیستم امنیتی هستند.

روشنایی و نورپردازی

نورپردازی و روشنایی هوشمند منجر به مدیریت مصرف انرژی می‌شود. با سیستم روشنایی هوشمند می‌توانید برنامه‌های از پیش تعیین‌شده زیادی را فعال کنید. برای مثال برنامه‌ای تنظیم کنید که موقع خروج از خانه بتوانید همه لامپ‌ها را از طریق موبایل خود خاموش کنید. همچنین می‌توانید نور چراغ‌ها را کم و زیاد کنید.

در این رابطه بخوانید : جدیدترین مدل های دکوراسیون خانه ایرانی به سبک مدرن

کنترل دما و تهویه هوا

سیستم صوتی و تصویری

خانه هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟ با موبایل و تبلت خود می‌توانید به تنظیم سیستم صوتی بر اساس برنامه‌های زمانی مشخص، پخش همزمان موسیقی‌های مختلف در چند اتاق، طراحی سینمای خانگی و ترکیب صوت و تصویر بپردازید. همچنین دیگر نیازی به ریموت‌های مختلف نیست. با یک ریموت می‌توانید تمام دستگاه‌ها از جمله تلویزیون و ماهواره را کنترل کنید.

سیستم آبیاری هوشمند، کنترل استخر و جکوزی، کنترل از راه دور در و پنجره و پرده‌های برقی، جک‌های برقی برای در پارکینگ و… نیز از دیگر بخش‌های خانه هوشمند هستند.

مزایای خانه هوشمند

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که مطرح می‌شود این است که مزایای خانه هوشمند چیست و هوشمندسازی خانه چه فوایدی دارد. مزایای هوشمندسازی خانه عبارت‌اند از:

  • تامین راحتی و آسایش

داشتن خانه هوشمند باعث می‌شود بتوانید کارهای زیادی را با زحمت کم‌تری انجام دهید. شما می‌توانید برای وسایل خانه زمان‌بندی تعیین کنید تا برخی کارها راس ساعت مشخصی به صورت خودکار انجام شوند. شما لم می‌دهید در حالی که غذایتان گرم می‌شود، تلویزیون روشن می‌شود، تهویه تنظیم می‌شود و…

  • تامین امنیت

سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌ای در خانه‌های هوشمند وجود دارند. این سیستم‌ها به کمک دوربین‌های مداربسته و حسگرهای امنیتی، امنیت ساکنین خانه را فراهم می‌کنند. برای مثال در خانه هوشمند می‌توان به جای قفل معمولی از اثر انگشت استفاده کرد تا دزدها به راحتی نتوانند وارد خانه شوند.

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی

در جواب مزایای خانه هوشمند چیست می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز اشاره کرد. برای مثال شما می‌توانید دما و روشنایی اتاق را در ساعات مختلف شبانه‌روز مطابق با مصرف خود تنظیم کنید. به این طریق که وقتی از اتاق خارج می‌شوید چراغ‌ها به صورت خودکار خاموش شوند یا در طول روز که خانه نیستید دما کاهش یابد. سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و روشنایی هوشمند می‌توانند مصرف انرژی را تقریبا به نصف کاهش دهند.

در این رابطه بخوانید : وال هنگ چیست؟

تجهیزات خانه هوشمند

  • بالا رفتن قیمت خانه

در نهایت تمام مواردی که در جواب سوال مزایای خانه هوشمند چیست از آن‌ها نام بردیم منجر به افزایش ارزش خانه می‌شوند. این مزایا و ویژگی‌ها سبب می‌شوند خانه‌های هوشمند با قیمت بسیار بالاتری نسبت به خانه‌های معمولی به فروش برسند.

سخن پایانی

در این مطلب زومیلا آموختید که خانه هوشمند چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد. شاید بسیاری از این مزایا و امکانات شما را متعجب کرده باشد؛ اما باید بگوییم با سرعتی که تکنولوژی در حال پیشرفت است قطعا شاهد پیشرفت‌های بسیار بیش‌تری در حوزه خانه هوشمند خواهیم بود. مواردی که شاید امروز حتی به ذهنمان نرسد؛ ولی در آینده‌ای نه چندان دور به حقیقت بپیوندد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید