قیمت لحظه‌ای میلگرد و آهن‌‌آلات در آهن ۱۲۳

قیمت-لحظه‌ای-میلگرد-و-آهن‌‌آلات-در-آهن-۱۲۳

استانداردهای جدید در ساخت و ساز بر روی مقاوم‌سازی و دوام ساختمان در طولانی‌مدت تاکید زیادی می‌کنند. ساختمان‌هایی که با مصالح بی‌کیفیت ساخته شوند، نه تنها در برابر بلایای طبیعی هیچ مقاومتی ندارند، بلکه ممکن است در برابر فشارهای خودِ ساختمان هم به‌سرعت تخریب شوند. علاوه‌ بر بتن که استحکام قابل توجهی به سازه می‌بخشد، استفاده از میلگرد برای ایجاد مقاومت کششی یک امر ضروری است. همانطور که می‌دانید خرید میلگرد مناسب با توجه به نوسان قیمت در بازار آهن‌آلات، یکی از دغدغه‌های اصلی متخصصین سازه است. به همین دلیل در این مقاله نکاتی را نوشتیم که می‌تواند شما را برای داشتن یک خرید مطمئن و ارزان راهنمایی کند.

ضرورت استفاده از میلگرد در ساخت و ساز

بتن جزو ضروری‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود و مقاومتِ سازه را تقویت می‌کند. اما استفاده از بتن در ساختمان به تنهایی کافی نیست. زیرا بتن مقاومت کششی پایینی دارد و نمی‌تواند دربرابر تنش‌های کششی مقاومت نشان دهد. میلگرد یا آرماتور یک مقطع آلیاژ فولادی تشکیل شده از فلزات مختلف است که می‌تواند ضعفِ بتن را به‌خوبی جبران کند. استفاده از میلگردِ باکیفیت در انواع سازه‌‌ها، باعث افزایش مقاومت سازه در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله می‌شود. همچنین میلگرد به‌خاطر خاصیت شکل‌پذیری و مقاومت کششی بالا، به ساختمان قدرت بیشتری می‌بخشد و از تخریب آن در طولانی‌مدت جلوگیری می‌کند.

انواع میلگرد براساس استاندارد ساخت

برای اینکه راحت‌تر بتوانید میلگرد مناسب را انتخاب کنید، لازم است انواع میلگرد را براساس استاندارد ساخت آن‌ها بشناسید. استاندارد روسی قدیمی‌ترین استاندارد ساخت میلگرد در ایران بوده که براساس استاندارد روسی GOST 5781 است. کارخانه ذوب‌آهن اصفهان برای اولین در ایران، تولید میلگرد را با استفاده از استاندارد روسی شروع کرد. در کارخانه ذوب آهن، میلگردها بر اساس سیستم روسی تا قطر ۴۰ میلی‌متر ساخته می‌شوند.

بهتر است بدانید که در استاندارد روسی میلگردها به گریدهای A1، A2، A3 و A4 تقسیم‌بندی می‌شوند، که رایج‌ترین آن‌ها گریدهای A1، A2 و A3 است. تفاوت میلگردها با گریدهای مختلف در استحکام کششی و حداقل عملکرد مجاز آن‌ها است و آشنایی با هرکدام از آن‌ها به شما کمک می‌کند بهترین انتخاب را داشته باشید.

در ایران دو نوع استاندارد مرسوم دیگر در ساخت میلگرد وجود دارد: استاندارد ISIRI ۳۱۳۲ و استاندارد DIN. بر اساس استانداردِ جدیدِ تولید میلگرد در ایران، میلگردها در کارخانه‌های ایرانی بر اساس شماره و نوع آج تولید می‌شوند. جالب است بدانید که استاندارد روسی در ایران منسوخ شده و میلگردها بر اساس استاندارد ۳۱۳۲ دسته‌بندی می‌شوند. اما همچنان تقسیم‌بندی مرسوم استاندارد روسی در نام‌گذاری میلگردها در بین فروشندگان و متخصصین سازه استفاده می‌شود که در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید:

 

انواع-میلگرد-براساس-استاندارد-ساخت

میلگرد A1

میلگرد A1 میلگرد ساده است که روی آن هیچ آجی وجود ندارد. شکل ظاهری آن به‌صورت استوانه فولادی بوده و به‌عنوان میلگرد داکتیل شناخته می‌شود. در ساخت این نوع میلگرد نسبت به انواع A2 و A3 کربن کمتری به‌کار رفته و به‌همین دلیل نرم‌تر است. البته باید دقت کنید که میلگرد A1 مقاومت کششی پایین‌تری دارد. یکی از مزیت‌های آن قابل استفاده بودن در جوشکاری و آهنگری است.

میلگرد A2

میگلرد A2 روی بدنه خود آج دارد و آج آن به‌صورت مارپیچ تا پایین می‌آید. به همین دلیل به آن میلگرد آجدار مارپیچ هم می‌گویند. این نوع میلگرد بیشتر در ساختمان‌سازی سبک و خاموت‌کاری استفاده می‌شود. متخصصان توصیه کرده‌اند که بهتر است از این نوع میلگرد در امر جوشکاری و خم‌کاری استفاده نشود.

کارخانه‌های متنوعی در ایران میلگرد A2 را در سایزهای مختلف تولید می‌کنند. کارخانه هشترود، میلگرد A2 را با مقاومت تسلیم ۳۰۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، در بازار آهن‌آلات عرضه می‌کند. قیمت میلگرد هشترود و دیگر میلگردها و همچنین قیمت آهان‌آلات را می‌توانید در سایت آهن ۱۲۳ به‌صورت لحظه‌ای رصد کنید و به‌صرفه‌ترین انتخاب را براساس نیازتان داشته باشید.

میلگرد A3

میلگرد A3 به نسبت دو نوع قبلی تُردتر است و به‌عنوان میلگرد آجدار خشک شناخته می‌شود. عملیات جوشکاری و آهنگری که نیاز به تغییر شکل فراوان در میلگرد داشته باشد بر روی میلگرد A3 ممنوع است. رایج‌ترین کاربرد این میلگرد در ساختمان‌سازی است که مقاومت کششی مناسبی به ساختمان می‌بخشد.

دسته‌بندی میلگردها براساس شکل ظاهری

میلگردها را می‌توانید خیلی ساده از روی شکل ظاهری آن‌ها تشخیص دهید. به‌صورت کلی میلگردها را براساس شکل ظاهری به سه نوع ساده، آجدار و کلاف تقسیم‌بندی می‌کنند. هرکدام از این سه مدل میلگرد، کاربرد خاص خودش را دارد که در ادامه می‌توانید با آن آشنا شوید:

میلگرد ساده h3

میلگرد ساده را خیلی راحت می‌توانید از شکل ظاهری تشخیص دهید. روی این میلگرد هیچ آجی وجود ندارد و به دو صورت کلاف و شاخه تولید می‌شود. این مدل از میلگرد مقاومت کششی خوبی به ساختمان می‌بخشد. اگر به‌دنبال ساخت سازه‌ای هستید که نیاز به مقاومت زیاد دارد، استفاده از میلگرد ساده توصیه نمی‌شود. بیشترین کاربرد میلگرد ساده در تقویت مقاومت سازه و نگه داشتن بتن‌ها است. میلگرد ساده را بین ۶ تا ۲۰۰ میلیمتر می‌توانید در بازار پیدا کنید.

میلگرد آجدار  h3

میلگرد آجدار یکی از پرکاربردترین انواع میلگرد در ساختمان‌سازی است که مقاومت کششی سازه را تا حد زیادی بالا می‌برد. بین انواع A1، A2، A3 و A4، میلگرد آجدار A3 و A4 بیشترین میزان آج را دارند. در کنار مزایای متعدد میلگردهای آجدار، خشک بودن و ممنوعیت انجام جوشکاری روی آن‌ها را می‌توان یکی از معایب‌شان دانست. برای مثال میلگرد آجدار ۱۴ ذوب آهن اصفهان برای استفاده در ساختمان‌سازی عالی است اما جوشکاری روی آن پیشنهاد نمی‌شود. قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن نسبت به مقاومتی که در کنار بتن به ساختمان می‌بخشد، بسیار به‌صرفه است.

 میلگرد کلاف  h3

میلگرد کلاف در اندازه‌های ۵.۵ تا ۱۵ میلیمتر تولید می‌شود و به‌صورت کلاف‌های در هم پیچیده در بازار وجود دارد. میلگرد کلاف هم در صنعت و هم در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. در صنعت برای ساختن توری، میخ، پیچ، سیم‌خاردار، سیم‌بکسل، جوشکاری، ساخت صنایع الکترودساز و …. و در ساختمان‌سازی برای استحکام دیوارها و ستون‌های آجری، استحکام بلوک‌ها، افزایش استحکام سازه‌های بتنی و …. قابل استفاده است. کارخانه ذوب‌ آهن اصفهان یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد کلاف در ایران است.

چگونه بهترین میلگرد را با ارزان‌ترین قیمت خریداری کنیم؟

عوامل متعددی در تعیین قیمت میلگرد و آهن‌آلات به‌صورت روزانه دخیل هستند. سایز، حالت، استاندارد و کارخانه‌ی تولیدکننده میلگرد در کنار عوامل بیرونی مانند هزینه حمل و نقل، وضعیت بازار مسکن، وضعیت کلی اقتصاد و سیاست کشور و … باعث تغییر لحظه‌ای نرخ قیمت آهن‌آلات در بازار می‌شوند. باتوجه به هزینه‌های گزاف در ساختمان‌سازی، خرید درست مصالح اولیه با قیمت به‌صرفه، تا حد چشمگیری می‌تواند هزینه‌های اضافی را کم کند. خرید به‌صرفه با در دست داشتن لیست قیمت لحظه‌ای میلگرد و آهن آلات در سایت آهن ۱۲۳ به شما کمک می‌کند قیمت‌ها را به‌صورت آنی رصد کنید و باتوضیحات ارائه شده، بهترین تصمیم را برای خرید بگیرید.

 

منبع: https://ahan-123.com

1 نظر

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید