تمیز کردن نمای ساختمان با بهترین و ساده‌ترین روش‌ها

تمیز کردن نمای ساختمان

امروزه اکثر ساختمان‌های شهرهای بزرگ و صنعتی در معرض آلاینده‌های موجود در هوا قرار دارند. این آلاینده‌ها به طور مستقیم یا همراه با باران‌های اسیدی روی سطوح مختلف می‌نشینند. در صورتی که این آلاینده‌ها از روی برخی از سطوح از جمله نمای ساختمان پاک نشوند، می‌توانند به آن آسیب برسانند و یا ظاهر نما را زشت و زننده کنند. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی بهتر است حداقل سالیانه یکبار نسبت به تمیز کردن نمای ساختمان اقدام شود. تمیز کردن و شستشوی نماهای مختلف در نحوه اجرا و موادی که برای هر سطح استفاده می‌شود متفاوت هستند.

روش‌های تمیز کردن نمای ساختمان

برای شستشو و تمیز کردن نمای ساختمان باید از مواد مختلفی استفاده شود که به نمای ساختمان و مصالح آن آسیب وارد نکنند. برای نماهای کامپوزیت نباید از مواد اسیدی استفاده شود، زیرا رنگ کامپوزیت را از بین می‌برند. این مواد برای نماهای سنگی هم ضرر دارند و باعث فرسودگی می‌شوند. برای تمیز کردن شیشه باید از موادی استفاده شود که روی شیشه خط و خش ایجاد نکنند.

به طور کلی نماشویی ساختمان با کمک آب، مواد شیمیایی و مواد سایشی انجام می‌شود و انواع روش‌های شستشو در یکی از دسته‌های شستشو با فشار آب (واترجت)، خیساندن و شستشو با بخار آب (حرارت فشرده) جای می‌گیرند.

این مطلب را از دست ندهید: نحوه تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با ساده‌ترین روش ها

شستشو با فشار آب (واترجت)

رایج‌ترین شیوه تمیز کردن نمای ساختمان شستشو با فشار آب است. در این روش یک اسپری با فشار متوسط به سطح ساختمان اعمال می‌شود. فشار از کم شروع و در صورت نیاز افزایش می‌یابد. سپس نقاط جزئی که آلوده باقی مانده‌اند با یک برس تمیز خواهند شد.

روشهای شستشوی نمای ساختمان

شستشوی نمای ساختمان با خیساندن

این روش بیشتر برای نماهای سنگی مناسب است و تنها فرق آن با روش قبلی در این است که با فشار کمتر، اما تعداد دفعات بیشتر صورت می‌گیرد و ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

شستشوی نمای ساختمان با بخار

این روش معمولا استفاده نمی‌شود اما برای زدودن رسوبات عمیق یا تمیز کردن گیاهانی که سطح ساختمان را می‌پوشانند (مثل پیچک) عالی است.

این مطلب را از دست ندهید: چند راهکار ساده برای براق کردن وسایل استیل

تمیز کردن نمای ساختمان با مواد شیمیایی

پاک کننده‌های شیمیایی برای حذف گردوخاک موثر هستند و بر خلاف روش‌های مبتنی بر آب، آن‌ها همچنین می‌توانند برای حذف رنگ، لکه‌های زنگ زدگی و گرافیتی مورد استفاده قرار گیرند. پاک کننده‌های مبتنی بر اسید بر روی آجر نجاری و تراکاتا، سنگ ریخته گری، بتن، گرانیت و بیشتر ماسه سنگ‌ها موثر هستند. پاک کننده‌های قلیایی بیشترین استفاده را در سنگ تراشی اسید حساس، مانند سنگ آهک، سنگ مرمر، گرانیت جلا و سنگ آهک (گچ) دارند.

شیشه شوی نمای ساختمان

شستشوی نمای ساختمان با روش‌های سایشی (واتر سند بلاست)

این روش نسبت به دو روش قبلی قدری خشن‌تر است و معمولا توصیه نمی‌شود؛ زیرا شن پاشی یا استفاده از سنگ برای پاک کردن می‌تواند رنگ و نمای اصلی ساختمان را همراه آلودگی‌ها از بین ببرد. واتر سند بلاست روشی است که در آن آب و شن در دستگاهی فشرده شده‌اند و توسط آن به نمای خارجی با فشار پاشیده می‌شوند.

سخن پایانی

همانطور که توضیح دادیم مهم‌ترین و اولین قدم در شستشوی نمای ساختمان تشخیص جنس نما و نوع آلودگی است. برای مثال بعضی از سنگ آهک‌ها می‌توانند شبیه به ماسه سنگ باشند یا سنگ طبیعی می‌تواند مثل بتونه به نظر رسد. بعضی از آجرها ممکن است حاوی ناخالصی‌هایی مانند ذرات آهن باشند که می‌توانند واکنش‌های خاصی با مواد شستشو بدهند. انتخاب روش اشتباه در شستشو می‌تواند باعث آسیب برگشت ناپذیر به مصالح ساختمانی شود. همچنین توجه داشته باشید که برخی از مواد شیمیایی (و حتی آب) که برای شستشو ایمن هستند می‌توانند سبب آسیب رساندن به دیگر عناصر ساختمان مانند عناصر تزئینی فلزی، شیشه‌ای، انواع پنجره اعم از چوبی، آهنی و سیستم تهویه مطبوع شوند؛ بنابراین با آگاهی قبلی و با احتیاط مراحل تمیز کردن نمای ساختمان را طی کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید