براق کردن وسایل استیل با ترفندهای ساده

براق کردن وسایل استیل

با نزدیک شدن به عید نوروز تب و تاب تمیزکاری خانه زیاد می‌شود. از آن جا که این روزها استفاده از لوازم آشپزخانه استیل طرفداران زیادی پیدا کرده است، تصمیم گرفتیم درمورد چگونگی براق کردن وسایل استیل برای شما صحبت کنیم. جالب است بدانید که وسایل با جنس استیل ضد زنگ تا قبل از آن که کثیف و لکه دار شوند، مدرن و براق به نظر می‌رسند ولی به محض این که روی آن‌ها اثر انگشت، کثیفی و لکه قرار بگیرد، دیگر براق نخواهند بود. اگر دوست دارید درباره تمیزکردن ظروف استیل بیشتر بدانید با این مقاله از زومیلا همراه باشید.

نحوه براق کردن وسایل استیل

یکی از پر کاربردترین آلیاژهای فلز بین مردم استیل است. در خانه همه ما ظروف، لوازم و زیور آلات استیلی زیادی وجود دارد.

از دلایل محبوبیت استیل می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدن و تیره شدن اشاره کرد.

البته استیل هم ممکن است بعد از مدتی تیره شود. اما با استفاده از برخی مواد شوینده ملایم و روغن‌های مخصوص و تمیز کردن مدوام وسایل استیل، می‌توانید برای چند سال آنها را درخشان و زیبا نگه دارید و از کدر شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

در ادامه این مقاله چند روش موثر و کاربردی برای براق کردن وسایل استیل به شما آموزش خواهیم داد:

براق‌کردن کارد و چنگال استیل

۱- ابتدا سطح وسایل استیل را از هرگونه گرد و خاک، چربی و اثر انگشت، پاک کنید. بهتر است برای این کار از یک حوله مرطوب و مواد شوینده ملایم مثل مایع ظرف شویی استفاده شود. در مصرف مایع ظرف شویی زیاده روی نکنید، چون امکان دارد هنگام تمیزکردن استیل مقدار زیادی مایع شوینده روی آن‌ها باقی بماند.

۲- حالا به کمک محصولات خانگی مانند شیشه پاک کن، روغن زیتون یا روغن بچه سطح استیل را جلا دهید. برای جلا دادن استیل یکی از محصولات گفته شده را انتخاب کنید و آن را به یک دستمال نرم یا یک پارچه میکروفایبر مرطوب، آغشته کنید سپس روی کل سطح استیل بمالید.

۳- در آخر کار یک دستمال نرم یا یک حوله خشک را بردارید و کامل روی سطح بکشید تا تمام سطح آن را به خوبی تمیز و خشک کنید.

برق انداختن قاشق و چنگال استیل

نحوه براق کردن وسایل استیل مانند سینک ظرف‌شویی

۱- برای تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل باید از جوش شیرین کمک گرفت. برای این کار لازم است ۲ قاشق غذا خوری جوش شیرین را روی سینک استیل بپاشید به صورتی که همه قسمت‌های سینک به جوش شیرین آغشته شود. بعد به کمک یک اسفنج مرطوب، جوش شیرین را روی سطح سینک خوب پخش کنید. چند دقیقه اجازه دهید جوش شیرین روی سینک باقی بماند.

۲- حالا یک لیوان سرکه سفید را درون آبپاش بریزید و به همه جای سینک اسپری کنید. حواستان باشد که سرکه با جوش شیرین واکنش شیمیایی نشان می‌دهد و شروع به کف کردن می‌کند.
این کف به دست آمده، لکه‌های موجود روی سینک استیل را از بین می‌برد. اجازه بدهید این محلول ده دقیقه روی سینک بماند. 

۳- سرانجام سینک را با آب بشویید و با حوله خشک کنید. سینک استیل شما براق و تمیز شده است.

براق کردن وسایل استیل

تمیز کردن قابلمه‌های استیل

۱- ابتدا قابلمه را طبق روال همیشه بشویید و تمیز کنید. سپس با یک دستمال نرم آن را خشک کنید.

۲- به اندازه حدود ۴ سانتی‌متر آب درون قابلمه بریزید و آن را روی شعله اجاق گاز بگذارید تا آب به جوش آید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، دو قاشق غذا خوری نمک یا جوش شیرین به آن اضافه نمایید. حالا شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید محلول آب نمک به مدت نیم ساعت درون قابلمه استیل بجوشد.

۳- پس از گذشت 30 دقیقه آب داخل قابلمه را خالی کنید. بعد از آن که قابلمه سرد شد، به اندازه ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق آب را با همدیگر مخلوط کنید تا خمیر درست شود. خمیر به دست آمده را با یک دستمال نرم بر روی قسمت‌های سوخته یا لکه شده قابلمه استیل بمالید.

حالا قابلمه را به خوبی بشویید و با یک حوله آن را خشک کنید.

۴- وقتی تمامی مراحل بالا انجام شد مقداری روغن زیتون یا روغن لیمو روی قابلمه بریزید و با یک دستمال نرم روغن را بر روی سطح قابلمه پخش کنید تا به خوبی درخشان و تمیز شود.

براق کردن وسایل استیل

همچنین بخوانید: نکات مهم برای آشپزی در ظروف مسی +‌ فواید و نگهداری

از بین بردن لکه سیاه روی استیل

وسایل مورد نیاز برای از بین بردن لکه سیاه و براق کردن وسایل استیل:

  • آب مقطر 4/3 پیمانه
  • الکل 70 درصد 4/3 پیمانه
  • قیف (اختیاری)
  • بطری اسپری

ابتدا آب و الکل را در بطری اسپری بریزید. دقت کنید که حتما نسبت یک به یک آنها رعایت شود تا خاصیت پاک کنندگی محلول حفظ شود.

الکل، باعث درخشندگی استیل ضد زنگ می‌شود چون به سرعت و بدون این که روی سطح اثری باقی بگذارد، تبخیر می‌شود. این محلول همچنین از باقی ماندن لکه‌ها در آینده جلوگیری می‌کند.

حالا بطری را به خوبی تکان دهید تا آب و الکل با هم ترکیب شوند.

محلول به دست آمده درون بطری را روی استیل ضد زنگ اسپری کرده و با استفاده از یک پارچه نرم آن را پاک کنید.

الکل یک ماده ضدعفونی کننده است و هنگام تمیز کردن سطوح آشپزخانه، آن‌ها را ضد عفونی هم می‌کند.

این محلول پاک کننده برای ظروف استیل مثل قابلمه‌ها هم بسیار مناسب است.

نکته: برای از بین بردن لکه سیاه و براق کردن وسایل استیل ، هرگز از اسکاچ یا اسفنج زبر استفاده نکنید، چون این کار باعث ایجاد خراش روی استیل می‌شود.

جمع بندی

از روش‌های ذکرشده برای براق کردن وسایل استیل می‌توان برای هر سطح استیل دیگری مثل سینی یا بدنه فر، یخچال و… استفاده کرد. علاوه بر این روش‌های پیشنهادی را می‌توانید برای دیگر اقلام استیل مثل زیورآلات استفاده کند شما چه ترفندهایی را برای تمیز کردن ظروف استیل خود به کار می‌برید، در قسمت نظرات منتظر پیشنهاد‌های شما هستیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید