نماشویی و نقاشی نما با جهان فرود

نماشویی ساختمان چیست

نماشویی ساختمان از جمله خدماتی است که توسط  جهان فرود  و بسیاری از شرکت های خدماتی ارائه می گردد. نماشویی در واقع اصطلاحی است که برای شستشوی نمای ساختمان به کار برده می شود. در شهر های بزرگ از جمله تهران ساختمان های زیادی وجود دارند که دارای طبقات و ارتفاعات زیادی هستند. از این رو دسترسی به نمای ساختمان برای پاک کردن آلودگی ها و جرم ها کار بسیار سختی است. همچنین در این شهر ها به دلیل وجود آلودگی های زیادی که در هوا وجود دارند، و همچنین بارش باران و وجود گرد و خاک، نیاز است در زمان های مشخص نمای ساختمان تمیز شده و هر گونه آلودگی و یا گرد و غبار موجود در نما شسته شود. این عملیات تحت عنوان نماشویی ساختمان انجام می شود. ما در این مقاله به انواع روش های نماشویی و همچنین رنگ نقاشی سطوح نما می پردازیم.

شستشوی نما جهان فرود

نماشویی

نظافت بیرونی ساختمان یکی از مهم ترین پارامتر هایی است که در زیبایی بصری ساختمان تاثیر بسزایی دارد. آلاینده های ناشی از دود خودروها و همچنین گرد و غبار موجود در هوا، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن جلوه ساختمان، عمر نما و متریال آن را نیز کاهش می دهد. اگر نماشویی ساختمان به موقع و به صورت مرتب انجام نگیرد، ممکن است آلودگی ها به نما چسبیده و از بین بردن آنها مشکل گردد. بنابراین نماشویی از جمله اموری است که در نظافت بیرونی ساختمان دارای اهمیت است. نماشویی به روش های مختلفی انجام می شود. همچنین شستن نمای ساختمان باید با توجه به متریال نما مانند شیشه، چوب، سنگ و… انجام گیرد. زیرا برای شستن هر کدام از نماها شرایط ویژه ای نیاز است و متریالی که در ساخت نما به کار رفته است در نظافت نما تاثیر گذار است.

انواع نمای ساختمان و شستن آنها

همانطور که در پاراگراف قبل اشاره شد، نماشویی ساختمان بر اساس نوع متریال به کار برده شده در نما انجام می شود. در ادامه به بررسی انواع نما و شستن آنها می پردازیم .

نماشویی نمای شیشه ای : نمای شیشه ای از جمله زیباترین و پرکاربردترین نماهای ساختمان مخصوصا ساختمان های اداری به شمار می رود. نمای شیشه ای ظاهری یکدست و یکنواخت به ساختمان می بخشد و کار نماشویی ساختمان را نیز راحت می کند. نمای شیشه ای از جمله راحت ترین نماها برای نماشویی است چرا که طرح و شکل نما، تغییری در نحوه انجام شستشو ایجاد نمی کند.

نمای سنگی : سنگ ها کاربرد زیادی در طراحی نمای ساختمان دارند. از سنگ های مهم در طراحی نما می توان به تراورتن، گرانیت و … اشاره کرد. نماهای سنگی به ندرت دچار آلودگی می شوند. اما گاهی بنا به دلایل مختلف ممکن است نیاز به شستشو داشته باشند. نکته مهمی که در نماهای سنگی وجود دارد توجه به این نکته است که سنگ ها ممکن است بر اثر هوازدگی و یا رطوبت دچار شوره شوند. در این حالت با توجه به نوع و ترکیب سنگ، از اسید برا شستشوی نما استفاده می شود.

نماشویی نمای کامپوزیت : نمای کامپوزیت در واقع از ورقه های نازک آلومینیوم تشکیل می شوند. نماشویی ساختمان هایی که دارای نمای کامپوزیتی هستند نیز راحت است. سطح صاف و صیقلی کامپوزیت و طرح و اجرای ساده آنها موجب می شود در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار بگیرند. این نوع نما نیز برای حفظ جذابیت و شفافیت نیاز است که به طور سالانه نماشویی گردد.

 

نماشویی سرامیکی : سرامیک نیز همانند سنگ ها در نمای بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. نماشویی ساختمان هایی که دارای نمای سرامیکی هستند ظرافت بیشتری داشته و نیاز به شستشوی سالانه دارند.

نماشویی آجر نما : آجر از قدیمی ترین متریالی است که برای نمای ساختمان به کار می رود. آجر نما نسبت به سایر نماها بیشتر آلوده شده و شستشو آن نیز با استفاده مواد خالص مانند مواد نانو سیلیسی انجام می شود. به دلیل نوع نما و میزان جذب آلودگی معمولا از روش های واترجت برای نماشویی آجر استفاده می شود. شستن این نما تاثیر زیادی بر زیبایی ساختمان دارد.

روش های نماشویی ساختمان

نماشویی ساختمان با روش های مختلفی انجام می گیرد. بسته به نوع ساختمان و نوع نما و همچنین ارتفاع آن، روش های متفاوتی وجود دارد. در ادامه به روش های نماشویی اشاره شده است.

نماشویی ساختمان با طناب : نماشویی با استفاده از طناب یا کلایمر کاری است حرفه ای که انجام آن نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد. استفاده از طناب و حرکت با طناب در ارتفاع که به آن راپل نیز می گویند، از جمله کارهای سخت به شمار می رود. چرا که عدم رعایت کوچکترین نکات ایمنی ممکن است خسارات جانی و مالی زیادی را به همراه بیاورد. در این حالت فرد به وسیله طناب از بالای ساختمان آویزان شده و کار شستشوی نما را انجام می دهد.

نماشویی ساختمان با استفاده از بالابر : این روش نسبت به روش راپل دارای خطرات و سختی کمتری می باشد. از بالابر معمولا برای کار در ارتفاع استفاده می شود. بنابراین برای ساختمان هایی که ارتفاع نسبتا زیادی دارند، از بالابر استفاده می شود. در این حالت بالابر در جلو ساختمان نصب شده و قابلیت حرکت به بالا و پایین را دارد. افراد با قرار گرفتن در بالابر کار شستشوی نما را انجام می دهند. این روش نسبت به روش راپل هزینه بیشتری دارد.

شستشوی نما با واترجت : واترجت از ابزار های مرسوم برای شستشوی نما است. این دستگاه ابر را با فشار مناسب تخلیه می کند و بدین تمام آلودگی های سطح  و جرم های موجود روی نما را از بین می برد. از این روش برای انواع نما ساختمان استفاده می شود.

نقاشی نما جهان فرود

انواع نماشویی ساختمان از نظر ابزار مورد استفاده

نماشویی ساختمان با ابر و طی : ابر و طی از جمله روش های سنتی برای شستشوی نمای ساختمان است. در این حالت با استفاده از مواد شوینده و ابرو طی، نما به سادگی تمیز می شود. این روش بیشتر برای نماهای شیشه ای و کامپوزیتی کاربرد دارد. گرچه ممکن است گاهی برای نماهای سنگی و سرامیکی را نیز استفاده گردد.

نماشویی ساختمان با واتر سند بلاست : در بسیاری از مواقع ممکن است جرم و آلودگی نمای ساختمان (مخصوصا آجر نما و سنگ ) به قدری زیاد باشد که با استفاده از روش های عادی مثل ابرو طی و یا واتر جت از بین نرود. در این حالت نیاز است از دستگاه سندبلاست استفاده شود. در این روش، دستگاه علاوه بر اینکه موجب خروج با با فشار زیاد می گردد، دانه هایی نیز همراه با آب که معمولا جز مواد سیلیسی هستند، به سمت سطوح پرتاب شده و موجب کنده شدن و از بین رفتن جرم ها  و آلودگی ها می شوند.

نکته مهم در نماشویی ساختمان، تبحر و تخصص تیم انجام دهنده است. چرا که اگر نماشویی به صورت تخصصی انجام نگیرد، ممکن است باعث آسیب به بافت نما و تحت تاثیر قرار دادن زیبایی آن گردد. علاوه بر این استفاده از آب به روش های نامناسب ممکن است در دراز مدت موجب آسیب به پی ساختمان گردد.

منبع: نقاشی نما

1 نظر

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید