وضعیت بازار اجاره مسکن در سال 99 چگونه خواهد بود؟

بازار اجاره مسکن در سال 99

بیشتر شهرهای ایران فراز و نشیب‌های بسیاری را در بازار مسکن پشت سر گذاشته‌اند. عدم موفقیت عده زیادی برای داشتن سرپناهی کوچک، آن‌ها را راضی کرده است تن به اجاره نشینی بدهند. فصل بهار، مهم‌ترین فصل سال برای جابجایی مستاجران است. از مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده در این خصوص این است که وضعیت بازار اجاره مسکن در سال 99 چگونه خواهد بود؟

سازندگان ملک وارد بازار اجاره مسکن شوند

حامد هدائی، اقتصاددان رفتاری و سیاسی با اشاره به اهمیت بازار اجاره مسکن در سال 99 گفت: سال 99 سال متفاوتی برای بازار مسکن است. بهتر است سازندگان مسیر خود را به سمت بازار معاملات تغییر دهند.

به عقیده وی بهتر است سازندگان با نرخ پایین‌تری املاک خود را اجاره دهند تا شرایط خروج از این رکود برایشان فراهم شود.

هدائی افزود: بازار اجاره بها، نسبت به بازار خرید و فروش رشد آن چنانی نداشته و این نوید را می‌دهد که در سال 99 کسانی که مستاجر هستند بتوانند با قیمت مناسب‌تری مسکن اجاره کنند. همچنین مستاجرانی که در یک واحد مسکونی سکونت دارند و بنای تجدید قرارداد دارند نیز، در تجدید، با افزایش قیمت چندانی روبرو نخواهند شد.

وی در ادامه افزود: سازندگان اگر می‌خواهند وارد معاملات آتی شوند باید تعدیل خوبی در قیمت‌ها ایجاد کنند تا بتوانند وارد پروژه‌های جدید شوند. این ورود برای ساخت پروژه‌های جدید باعث می‌شود که برای دوران سیکل بعدی که پیش رونق و رونق است، پروژه‌های آتی خود را با سود بیشتری به فروش برسانند.

این اقتصاددان رفتاری و سیاسی در ادامه با اشاره به مستاجرانی که قصد خرید مسکن دارند، گفت: به متقاضیان خرید مسکن توصیه می‌کنم که اگر می‌خواهند واحدهای مسکونی خریداری کنند در دوران رکودی که برای خرید به وجود آمده، با بهترین نرخ اقدام به خرید کنند.

بازار اجاره مسکن در سال 99

 

پیش بینی بازار اجاره مسکن در سال 99

از آنجا که در فروردین 99 افزایش قیمتی در بازار اجاره رخ نداده است، پیش بینی می‌شود قیمت‌ها به هیچ عنوان افزایش پیدا نکند. بازار عرضه و تقاضا چندان در سال 99 فعال نیست و بهتر است مالکین در این شرایط با مشتریان خرد خود منصفانه‌تر رفتار کنند، چرا که در غیر این صورت ممکن است، با خارج شدن مشتریان واقعی، مشتریان کلانی به وجود بیایند که با پول نقد و مصوبه‌های بانکی، دست به خرید‌های بزرگ بزنند و سازندگان و مالکان مجبور شوند به کسانی که پول نقد دارند، با قیمتی پایین‌تر از ارزش ملک، آپارتمان، واحد تجاری و املاک خود را بفروشند.

نظر برخی از کارشناسان در مورد قیمت اجاره بهای مسکن در سال 99

  • قیمت اجاره بهای مسکن باقیمت خرید و فروش مسکن رابطه عکس دارد. چنانچه بازار خرید و فروش مسکن در سال 99 رونق بگیرد نرخ قیمت اجاره بهای مسکن کاهش می‌یابد.
  • با توجه به برنامه‌ای که دولت در سال جدید برای تولید مسکن دارد، انتظار می‌رود قیمت فروش و اجاره مسکن تا حدودی کنترل شود و شاهد افزایش قیمت در سال 99 نباشیم.
  • در ماه مبارک رمضان و به دلیل شیوع کرونا و تورم عمومی در کشور، انتظار می‌رود این تورم در همه بخش‌های اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد. تورم عمومی به نوبه خود روی قیمت پایه زمین، کارگر، مصالح ساختمانی، هزینه‌های صدور پروانه ساخت و… تاثیر خواهد گذاشت.

بازار اجاره مسکن در سال 99

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت اجاره مسکن

به طور کلی، از مهم‌ترین عواملی که بازار خرید و فروش مسکن و بازار اجاره مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرایط اقتصادی کشور

در شرایطی که مردم قدرت خرید ملزومات زندگی خود را نداشته باشند و نتوانند سرمایه‌ای پس انداز کنند، قطعا از پس قیمت‌های نجومی اجاره مسکن نیز بر نخواهند آمد.

قیمت مصالح ساختمانی و زمین

افزایش قیمت مصالح ساختمانی و زمین سبب افزایش قیمت مسکن می‌شود و این موضوع به نوبه خود در قیمت اجاره بهای مسکن تاثیر مستقیم می‌گذارد.

شرایط سیاسی کشور

شاید فکر کنید شرایط سیاسی کشور نمی‌تواند بر روی قیمت خانه تاثیری داشته باشد اما بهتر است بدانید که بخشی از اقتصاد کشور، به شرایط سیاسی آن بستگی دارد. با بهبود شرایط سیاسی، شرایط اقتصادی کشور نیز رونق می‌گیرد و این موضوع به نوبه‌ی خود بر روی بازار اجاره مسکن در سال 99 تاثیر مستقیم می‌گذارد.

سخن پایانی

همان‌طور که همه میدانید در فصل بهار و تابستان به دلیل وجود متقاضیان بیشتر، قیمت اجاره ملک افزایش پیدا می‌کند. به گفته بیشتر مشاوران املاک، بهترین زمان در بازار اجاره مسکن در سال 99، فصل پاییز و زمستان است زیرا در این ماه‌ها افراد تا حدود زیادی خانه مورد نظر خود را پیدا و مهاجرت کرده‌اند؛ بنابراین افراد کمی به دنبال اجاره خانه می‌گردند. از طرف دیگر، صاحبان خانه برای اجاره دادن خانه خود و خالی نماندن آن در این فصل‌ها، به علت سرما و سختی مهاجرتی که وجود دارد مجبورند قیمت اجاره بهای خود را پایین بیاورند.

2 نظرات

  1. چون این دولت و دولت قبل و این وزیر مسکن و شهرسازی اصلا به فکر خانه دار شدن قشر محروم و بی بضاعت نیستند و تا الان بعد از ۱۰ سال هنوز یک خانه نساختند تا ملت از زیر بار این اجاره بهای سنگین و بی رویه و ناعادلانه کمر راست کنند خواستار استعفای دولت و وزیر بی عرضه و بی تدبیر مسکن هستیم هیچ تدبیری برای جلوگیری از گرانتر شدن اجاره بها ندارندو نداشتند بهتره حداقل سمت وزرات رو رها کنن که حداقل مردم بیچاره به فکر چاره ای برای خود باشند و بدانند اصلا متولی و مدیر خاصی برای امر مسکن در این دولت وجود ندارد این دولت در ریز ترین مسائل مردم و شخصی ترین مسائل مردم صاحب نظر هست چطور ممکنه که نتونه بازار مسکن و اجاره رو کنترل کنه مگر اینکه خود بساز بفروش ها وزیر و معاون این دولت باشند که فقط فکر جیب و منفعت خودشون هستند نه مردم بیچاره, ۱۶۴۸۱۹۵ میلیون متر مربع زمین این مملکت دریغ از یه قبر که قشر کارگر بیچاره بتونه در همون قبر بمیره چه فایده ، کجای دنیا اینجوریه، با این حقوقی که برای کارگر در نظر گرفتن نمیشه حتی منزلی رو اجاره کرد خریدن زمین و خانه که پیش کش تا کی ظلم و بی عدالتی بهانه میارن که دولت نمیتونه در بحث مسکن دخالت کنه چون مربوط به مردمه دولت در همه مسائل دخالت میکنه اگر دولت ۱۵ درصد حقوق کارگر رو اضافه میکنه باید بتونه کنترل کنه که نزاره اجاره بها بیشتر از ۱۵ درصد گرانتر بشه ممکنه هست اما دولت و وزیر بسیار بی تدبیر و ناکارامد و بی عرضه هستند فقط فکر جیب و منفعت خودشون هستند نه صلاح مردم

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید