پروانه ساختمان چیست و چه مراحلی دارد؟

پروانه ساختمان

پروانه ساختمان چیست؟

پروانه ساختمان در واقع سندی است که توسط شهرداری یا همیاری شهرداری برای مالکین صدور می شود تا اجازه احداث و ساخت و ساز ساختمان یا هر نوع ملک به مالک داده شود.

پروانه ساختمان چه اطلاعاتی دارد؟

1- مساحت زیر بنا

2- مشخصات ملک (شماره پلاک و تعداد طبقات و …)

3- نوع اسکلت ساختمان

4- مشخصات مالک

5- بارکد( شامل اطلاعاتی مانند اطلاعات تماس و …)

6- مشخصات مهندسین ناظر

7- تاریخ صدور پروانه

8- ابعاد و کروکی زمین.

9- تاریخ شروع  و اتمام عملیات ساخت و ساز

نمونه پروانه ساختمان

اقدامات لازم برای صدور پروانه:

1- در شهرستان ها برای تشکیل پروانه به شهرداری و در تهران برای تشکیل پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید

2- مدارک لازمی که باید همراهتنان باشد: اصل و کپی سند ملک، کارت ملی و شناسنامه مالک ، برگه تسویه حساب عوارض شهرداری

بازدید ملک:

بعد از اینکه دو مرحله بالا را با موفقیت طی کردید ، تشکیل پرونده شما انجام شده و نوبت به بازدید ملک شما توسط مسئولین شهرداری است. این بازدید جهت صدور مجوز تعداد طبقات ملک شما انجام می شود و مسئولین یا مامورین شهرداری با سنجش ابعاد ملک و عرض گذر ملک و همچنین بنای ساختمان این مجوز را صدور می کنند و شاید تا به حال شنیده باشید که مثلا ملکی فقط اجازه ساخت 4 طبقه را داشته و اگر غیر از این مورد باشد نسبت به تخریب ملک توسط مسئولین شهرداری اقدام می شود.

انجام طرح تفصیلی شهرداری:

در طرح تفصیلی قوانین و مقررات ساخت و ساز املاک در هر قسمت از شهر مشخص شده و توسط این طرح میزان کاربری ساختمان مشخص می شود و تعیین می گردد که آیا این ملک جزء طرح شهرداری به حساب می آید یا خیر؟

عقب نشینی ملک:

مسئله ای که ماکین همیشه از آن می ترسند!! چون با طرح “بروکف” عقب نشینی ملک ، ابعاد ملک جدید و میزان عقب نشینی ملک مشخص می شود که اصولا از میزان متراژ اصلی ملک کم می کند و همین موضوع ناراحت کننده ای برای مالکین است

اخذ نقشه ساختمان:

بعد از تعییین عقب نشینی ملک، شهرداری به شما دستور و نحوه طراحی نقشه ساختمان را با توجه به سنجش شرایط ملک شما می دهد و حالا نوبت شماست که نقشه راآنطور که شهرداری قبول کند بکشید و این کار را به یک مهندس نقشه کش ساختمان بسپارید تا نقشه را به شما تحویل دهد. سعی کنید به سراغ مهندسین نقشه کشی که تجربه کاری خوب و همچنین دانش زیادی در زمینه معماری دارند، بروید.

اصلاح نقشه ساختمان:

اگر خوش شانس باشید و یک مهندس حرفه ای برایتان نقشه ساختمان را بکشد یا اصولا بی نقص و ایراد است یا دارای نقایص کوچکی است که به راحی برطرف می شوند ولی اگر نقشه تان ایرادات زیادی داشته باشد، به دستور شهرداری باید بارها و بارها اصلاح نقشه تان توسط مهندس نقشه کش برطرف شود.

پرداخت عوارض شهرداری:

بخش پر هزینه ی صدور پروانه ساختمان همین پرداخت عوارض است که باید تمامی عوارض ساخت و ساز پرداخت شود و اگر این پرداخت به تعویق بیفتد، شهرداری هم پروانه ساختمان را با تاخیر به دست مالک می رساند. پس باید توجه داشته باشیم که از ابتدای کار بودجه را طوری تنظیم کنیم که در این مرحله عقب نیفتیم و دچار مشکل نشویم.

کلیه مدارک لازم اخذ پروانه ساختمان:

برای مالکین: به‌ترتیب عبارتند از: 1- برگ تعهد نظارت 2- برگ تعهد محاسب +نقشه‌های سازه 3- فرم تعهد کارفرما (همان مالک) 4- فیش‌های عوارض زیر بنا، نوسازی سال‌جاری 5- جواب نامه از اداره بیمه، آب و برق، مخابرات 6- اصل و کپی سند مالکیت 7- مجوز تهیه نقشه با مهر و امضای طراح و تأیید واحد امور مهندسین ناظر شهرسازی 8- تهیه پیش‌نویس پروانه توسط شهرداری، 9- تکمیل شناسنامه ساختمان توسط شهرداری 10- اخذ امضای پروانه.

نکته:

اعتبار پروانه ساختمان فقط ۲سال است و این مجوز‌ بعد از این مدت تعیین شده باطل می‌شوند. و سازه از زمانی که کلنگ ساخت و ساز می خورد بر اساس متراژش تعیین می گردد که در زمان مقرری باید ساخت و ساز تمام شود . در غیر این صورت مالک باید خسارت و عوارض تعویق در تحویل ساختمان را بپردازد.

مقاله قبلیاقساط جدید وام مسکن
مقاله بعدیشرایط معاملات ملک مشاع
نویسنده محتوا هستم. من سخت تلاش میکنم و اهداف بزرگی دارم. من با نوشتن سعی میکنم موضوعات غیر قابل توضیح را توضیح بدهم. من به عنوان یک نویسنده با عقیده شل سیلورستاین موافقم که می گوید: اگر کتابی هست که می خواهی بخوانی ولی هنوز نوشته نشده، آن را بنویس.

1 نظر

  1. سلام
    ما واحدی خریدیم که پروانه ساختمان و قرارداد مشارکت ساخت و بقیه ی مدارک به نام آقای ايکس است اما سند مادر به نام فرد ایگرگ است و بین اقای ایکس و ایگرگ هیچ وکالت یا مبایعه نامه یا قولنامه ای وجود ندارد، حالا ما واحد را قولنامه ای خریدیم و متوجه این مشکل شدیم، اگر آقای ايکس مالک نبوده پس چرا توانسته پروانه ساختمان از شهرداری بگیرد؟ مشکل از کجاست؟ ممنون

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید