تاثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن صعودی است یا نزولی؟

تاثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن

شاید دانستن این سوال ذهن شما را آشفته کرده باشد که با کاهش سود بانکی، قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند یا کاهش؟ برآیند تاثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن، صرف نظر از سایر عوامل تاثیرگذار مانند خانه‌های خالی، قیمت نفت و انواع وام مسکن، افزایشی ارزیابی می‌شود.بررسی آماری که بین سال‌های ۷۹ الی ۹۰ انجام شد نشان می‌دهد که کاهش نرخ سودهای بانکی منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود.به عبارتی بین مسکن و نرخ سودهای بانکی رابطه عکس برقرار است.

تاثیر کاهش سود بانکی بر بازار مسکن

از مهم‌ترین تاثیری که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در بازار مسکن بر جای می‌گذارد می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

بخش سرمایه گذاری

بانک‌ها با کم کردن سود بانکی، باعث می‌شوند سپرده گذارانی که پول‌های کلان خود را در بانک‌ها قرار داده‌اند، اقدام به خارج کردن پول خود کنند و آن را به خرید دارایی‌های ثابتی همچون مسکن اختصاص دهند.در چنین شرایطی بازار ملک یکی از انتخاب‌هایی است که مورد هدف این سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.علاوه بر بازار ملک، این سپرده گذاران اقدام به سپرده گذاری در سایر بخش‌ها از جمله طلا و ارز، ساخت و ساز مسکن و غیره می‌کنند.

تاثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن در بخش اجاره

در بخش اجاره نیز اکثر صاحب خانه‌ها نرخ سودهای بانکی را در بخش اجاره بهای خانه لحاظ قرار می‌دهند بدین معنی که هرچه بانک‌ها سود بانکی خود را کمتر کنند صاحب خانه‌ها پول اجاره بیشتری از مستاجر دریافت می‌کنند و بالعکس. همچنین صاحب خانه‌ها در چنین مواقعی ترجیح می‌دهند به جای مبلغ رهن خانه، اجاره بیشتری دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به منظور نحوه تبدیل رهن به اجاره، نگاهی به مطلب نحوه محاسبه و تبدیل رهن به اجاره چگونه است؟ بیندازید.

تاثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن

کاهش ۱۵ درصدی نرخ سود بانکی چه تاثیری در بازار مسکن بر جای می‌گذارد؟

تاثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن از یک طرف جنبه مثبت دارد و از طرف دیگر جنبه منفی.

جنبه مثبت تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی در بازار ملک

سرمایه گذاران به جای نگهداری پول در بانک‌ها، آن را در بخش تولید مسکن به کار می‌گیرند و همانطور که بخش مسکن نشان می‌دهد عدم تعادل بازار مسکن که ناشی از کمبود تولید در مقابل عرضه است همواره در یک دوره ۴ تا ۵ ساله، جهش قیمت مسکن را به متقاضیان واقعی مسکن تحمیل کند.

جنبه منفی تاثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن

جنبه منفی را می‌توان ورود سرمایه گذارها به بازار برای خرید مسکن دانست.در چنین شرایطی بازار برای سفته بازان باز می‌شود و با قدرت نمایی‌هایشان بازار مسکن را از قیمت‌های واقعی خود خارج می‌کنند.

کارشناسان در مورد تاثیر کاهش سود بانکی در بازار مسکن چه میگویند؟

کارشناس اقتصاد

کارشناس اقتصاد در پاسخ به این سؤال گفت: «نتایج بررسی‌های انجام شده در يك دوره ۱۷ ساله نشان مي‌دهد همواره میان نرخ سود حقیقی سپرده و قیمت مسکن یک ارتباط منفی برقرار بوده است، به گونه‌ای که با کاهش نرخ‌ سود سپرده‌های بانکی، قیمت مسکن افزایش یافته است».  وی افزود: «در كنار عواملی مانند رشد نقدینگی و نرخ ارز که با افزایش تقاضا و هزینه تولید منجر به افزايش قیمت مسکن می‌شود، کاهش نرخ بهره حقیقی نیز به دلیل اینکه جذابیت بازارهایی مانند مسکن را در برابر بخش بانکی بالا می‌برد، به انتقال دارایی‌ها از بازار سپرده به مسکن منجر می‌شود و یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن در چند سال گذشته همین مورد بوده است».

تاثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن

نظر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد تاثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه دولت همراه با کاهش نرخ سود بانکی باید برای تجهیز منابع بانک‌ها نیز تدبیری بیندیشد گفت: «نباید کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به رونق دلالی در بازارهای ارز و مسکن منجر شود؛ بنابراین با اتخاذ سیاست‌های مناسب می‌توان نقدینگی‌ها را به بورس و بخش تولید هدایت کرد».

کارشناس مسکن

كارشناس مسكن با بیان این مطلب که افزایش نرخ سود سپرده بانكی باعث تشویق مردم به سپرده‌گذاری می‌شود گفت: «افزایش نرخ سود تسهیلات به نفع سازندگان نیست و اگر برای سازندگان به صرفه نباشد شاید ترجیح دهند سرمایه خود را در بانك سپرده‌گذاری كنند».

وی با اشاره به اینكه با افزایش نرخ سود تسهیلات هزینه دریافت وام ساخت بیشتر می‌شود گفت:  «این تصمیم ممكن است دو نوع تاثیر بر فعالیت‌های ساختمانی داشته باشد؛ یا باعث افزایش قیمت واحدهای ساخته‌شده می‌شود یا باعث كاهش ساخت‌وساز.بر اساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی، منابع مالی از بانک‌ها بیرون کشیده شده و برخلاف تصور عموم، نه تنها به بورس تزریق نمی‌شود بلکه وارد بازار مسکن، طلا، ارز و حتی خودرو می‌شود که مدت‌ها راکد بوده‌اند و دولت برنامه و توانی برای ایجاد ثبات در آن ندارد». طاهری زاده هشدار داد: «این اقدام موجب بیرون رفتن منابع از بانک‌ها شده و با کاهش منابع بانکی، ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان نیز کاهش خواهد یافت».

سخن پایانی

با وجود آن‌که ممکن است با پایبندی بانک‌ها به نرخ ۱۵ درصد سپرده، سرمایه‌ها به سمت بخش‌های مولد حرکت کند، این نگرانی نیز وجود دارد که هجوم سرمایه‌ها به بازارهای مسکن و ارز منجر به افزایش قیمت‌ها در این بخش شود. از جمله راهکارها برای کنترل بازار مسکن، افزایش ساخت و ساز و اعمال سیاست‌های مالیاتی بر معاملات سفته‌بازانه است. طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای کنترل بازارهای غیرمولد همچون مسکن، ارز و طلا اواخر سال ۹۷ در مجلس بررسی و به دولت پیشنهاد شد. این لایحه هم‌اکنون در دستور کار دولت قرار دارد اما هنوز به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده و با توجه به زمان‌بر بودن روند تصویب آن در دولت و مجلس، بعید است که به سال ۹۹ برسد.به نظر شما تاثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن روند صعودی دارد یا نزولی؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید