نکات مهم برای اجاره مسکن که باید به آن‌ها دقت کنید!

نکات مهم برای اجاره مسکن

خیلی از افراد هستند که بنا به هر دلیلی ترجیح می دهند برای سکونت خانه اجاره‌ای انتخاب کنند. اما هنگام اجاره کردن خانه لازم است چند نکته مهم بررسی شود سپس خانه مناسب انتخاب شود. برای آگاهی از نکات مهم برای اجاره مسکن با این مقاله از زومیلا همراه باشید.

ارائه نکات مهم برای اجاره مسکن

معمولا بهترین ملک برای اجاره و رهن کردن، خانه‌ای است که مالک در آن ساکن نباشد. وقتی مالک نباشد معنی واقعی آزادی را در آن می‌توان دریافت.

اگر شما از جمله افرادی هستید که قصد جابه جایی از منزل کنونی خود را دارید، فهرستی از موارد مهم برای انتخاب یک ملک را لازم است که در نظر بگیرید. هنگام بازدید از ملک به هریک از موارد موجود در لیست نمره دهید و در آخر با در نظر گرفتن امتیازات، بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

در ادامه نکاتی را در مورد انتخاب ملک برای اجاره به شما می‌گوییم که با دانستن آنها قطعا از مشکلات بعدی پیشگیری کرده‌اید. پس با ما همراه باشید.

بررسی نکات مهم برای اجاره مسکن

1- سعی کنید با برنامه ریزی دقیق و تعیین زمان مناسب برای جابه جایی خانه به دنبال خواسته های خود باشید و متناسب با شرایط، منزل مناسب را برای خود و خانواده اجاره کنید.

2- همیشه این نکته یادتان باشد خانه‌ای را انتخاب کنید که هنگام بازدید شما، تخلیه شده باشد. چون هم از تعیین زمان اسباب کشی خود به خاطر خالی بودن خانه مطمئن می‌شوید و هم کلیه اشکالات خانه می‌شوید.

3- توجه به ایمنی ساختمان اهمیت ویژه‌ای دارد. هنگام بازدید از ساختمان شرایط آسانسور، پله فرار و مقاومت ساختمان (مثلا مقاومت در برابر زلزله) را بررسی کنید.

4- محله ای که ملک در آن واقع شده را حتما بررسی کنید. میزان شلوغی و امکانات محله را بسنجید.

5- برای اطلاع از میزان ترافیک و شلوغی مسیر خانه‌ای که برای اجاره انتخاب کرده‌اید، در روزها و ساعات مختلف به محله سری بزنید.

6- از همسایه‌هایی که مطلع هستند درمورد اخلاق صاحب خانه پرس و جو کنید.

ادامه نکات مهم برای اجاره مسکن

7- توصیه می‌کنیم خانه‌ای را انتخاب کنید که سیستم سرمایشی و گرمایشی آن اختصاصی باشد، چون می توانید مدیریت آن را خودتان به عهده داشته باشید.

8- اگر می‌خواهید در آپارتمان واحدی را اجاره کنید، آپارتمان‌های تک واحدی مورد بهتری هستند چون آسایش بیشتری در آن خواهید داشت.

9- دقت کنید که ملک مورد نظرتان به محل کار یا مدرسه فرزندان دسترسی مناسبی داشته باشد.

10- به نورگیر بودن خانه توجه کنید، زیرا نور بر روحیه اعضای خانواده تاثیر دارد.

11- هرگز واحدهایی که اتاقک آسانسور در داخل خانه طراحی شده را انتخاب نکنید؛ چون صدای بالا و پایین رفتن آسانسور، آسایش را از شما خواهد گرفت.

12- خانه‌هایی که سالن پذیرایی آن‌ها به طور کامل مربع است چیدمان راحت تری دارند.

نکات مهم برای اجاره مسکن

این مطلب را از دست ندهید: درباره خسارات و شرایط فسخ قرارداد اجاره چه می دانید؟

13- آشپزخانه را خوب بررسی کنید. به تعداد کابینت و نحوه قرار گرفتن گاز، یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی دقت ویژه داشته باشید. مطمئن شوید وسایل شما در آشپزخانه جا می‌شوند.

14- محل قرار گرفتن سرویس بهداشتی خانه بسیار مهم است. توصیه می‌کنیم سرویس ها از دید عمومی دور باشند.

15- بهتر است خانه نزدیک به بزرگراه، پمپ بنزین یا گاز و ایستگاه‌های توزیع برق نباشد.

16- پیشنهاد می‌کنیم خانه‌ای که انتخاب می‌کنید بالکن داشته باشد.

17- وجود سیستم اطفای حریق برای منزل ضروری است.

18- بهترین پوشش برای دیوارها رنگ روغن و کاغذ دیواری قابل شستشو می‌باشد.

19- دقت کنید آشپزخانه مجهز به کفشوی باشد چون این موضوع از امتیازات ساختمان شما خواهد بود.

نکات مهم در قرارداد اجاره خانه

20- قبل از عقد قرارداد معایب خانه را شناسایی کرده و در پایین قرارداد اجاره بنویسید. به این ترتیب بعد از تخلیه خانه مورد نظر، موجر مدعی مسئولیت شما در برابر آن معایب نشود.

21- هنگام عقد قرارداد اجاره خانه حتما اصل سند و شناسنامه مالک را بررسی کنید تا مالکیت وی برای شما اثبات شده باشد.

22- پیش از نوشتن قرارداد حتما جای پارکینگ خود را با حضور مالک مشخص کنید و از ادعای دیگر واحدها نسبت به آن مطمئن شوید.

23- اگر خانه‌ای که می‌خواهید اجاره کنید نوساز نباشد بهتر است! چون اجاره بهای خانه‌های نوساز بالاتر است و هزینه اضافی بابت آسیب‌های وارده به ساختمان و تجهیزات آن به همراه دارد.

24- به کمدهای دیواری خانه دقت کنید. کمدها را هم از نظر جاداری و هم از نظر خرابی پنهان درون کمد وارسی کنید.

نکات مهم برای اجاره مسکن

25- کف سرویس‌های بهداشتی خانه جدید را حتما بازرسی کنید تا مطمئن شوید معیوب و خراب نباشد.

26- در صورتی که تاسیسات خانه را با دقت و وسواس بررسی نکنید، رفع کردن تمامی عیب و ایرادات که بعد به چشمتان بیاید به عهده خود شما خواهد بود. به این صورت شما مجبور به پرداخت هزینه اضافی می‌شوید.

27- پیش از آن که مدت اجاره منزل کنونی تمام شود، تکلیف ماندن یا جابه جا شدن را با مالک خانه مشخص کنید. اگر این کار را زودتر انجام دهید می‌توانید سرحوصله بهترین گزینه را انتخاب کنید همچنین می‌توانید به دریافت پول ودیعه خود در زمان مقرر امیدوار باشید.

28- یکی از نکات مهم برای اجاره مسکن این است که خانه را با توجه به تعداد اعضای خانواده و فضای مورد نیاز خودتان انتخاب کنید.

29- پیش از این هم گفتیم که زیاد به دنبال املاک نوساز برای اجاره کردن نباشید، چون علاوه بر گران تر بودن، در بیشتر موارد چون مالک آن برای تامین پول خرید خود؛ آن را اجاره داده، سال آینده شما را مجبور به ترک خانه خواهد کرد. پیشنهاد ما این است که خانه‌های سه تا ده سال ساخت گزینه خوبی هستند.

30- امکانات خانه بسیار مهم هستند چون هرکدام از آنها برای شما در آینده هزینه ساز خواهند بود. مثلا آپارتمانی که استخر یا سرایدار دارد بدون تردید برای شما هزینه ساز خواهد شد.

31- تا جایی که ممکن است آپارتمان مورد نظرتان را رهن کنید. البته امروزه بیشتر مالکان به دنبال گرفتن اجاره هستند، ولی اگر فرصت دارید باحوصله به دنبال خانه باشید و مالکانی را پیدا کنید که به دنبال رهن دادن منزل خود هستند.

32- پیش از آن که خانه را اجاره کنید، میزان شارژ ماهانه را جویا شوید.

33- تعداد و ارتفاع پنجره‌ها را بررسی کنید تا مجبور به خرید پرده جدید برای خانه جدید نباشید.

34- به تعداد لوسترها و چراغ‌های مورد نیاز برای خانه دقت کنید که مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی نشوید.

35- هرگز خانه‌های قدیمی اجاره نکنید. هزینه نگهداری این نوع خانه‌ها بالاست.

36- قرارداد اجاره را در بنگاه یا دفاتر اسناد رسمی بنویسید. این کار هزینه دارد اما نگران آن نباشید چون این هزینه مانند بیمه‌ای است که خیال شما را از بابت مشکلات احتمالی آینده، راحت می‌کند.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید