آشنایی با محله‌های منطقه 8 تهران برای سکونت ؛ این موضوع را از دست ندهید!

محله‌های منطقه 8 تهران

منطقه 8 در شرق تهران واقع شده است. محله‌های منطقه 8 تهران شامل تهرانپارس، نارمک، دردشت، مدائن، هفت‌حوض، فدک، مجیدیه، لشکر شرقی و غربی، تسلیحات، وحیدیه و زرکش هستند. با این محله‌ها آشنا شوید.

تهرانپارس

محله تهرانپارس تهران که یکی از محله‌های بزرگ شرق تهران است، به دلیل وجود بلوار پروین به دو بخش تهرانپارس غربی و تهرانپارس شرقی تقسیم‌شده است. تهرانپارس در منطقه ۴ و ۸ شهرداری تهران قرار گرفته است و دارای ۴ فلکه اصلی است که امروزه فلکه دوم و فلکه چهارم به چهارراه تبدیل‌شده‌اند.

تهرانپارس شرقی

محله تهرانپارس شرقی که از ادغام قسمت‌هایی از محله‌های خاک سفید و جوادیه به وجود آمده است، از تهرانپارس غربی کوچک‌تر است. تهرانپارس شرقی در منطقه ۴ شهرداری تهران قرار گرفته است.

تهرانپارس شرقی محله ساکتی است و نسبت به تهرانپارس غربی ترافیک کمتری دارد.

تهرانپارس غربی

تهرانپارس غربی امکانات رفاهی زیادی دارد و مراکز خرید، رستوران‌ها و بانک‌های بیشتری را شامل می‌شود. تهرانپارس غربی ترافیک شلوغی دارد و ۴ فلکه اصلی محله تهرانپارس در تهرانپارس غربی واقع‌شده‌اند. برای آشنای بیشتر با این محله، مقاله آشنایی با محله تهرانپارس تهران را از دست ندهید.

نارمک

محله نارمک یا صد میدان، از خوش آب‌وهواترین محله‌های شرق تهران است که بافتی قدیمی دارد. کلمه نارمک در لغتنامه به معنای مکیدن انار است؛ ازآنجاکه در قدیم شغل اکثر مردم نارمک زراعت و باغبانی بوده است، انارهای زیادی در باغ‌های ده نارمک قدیم وجود داشته و دلیل نام‌گذاری نارمک نیز به همین خاطر است. برای آشنایی بیشتر با این محله، مقاله دلایل محبوبیت محله نارمک برای زندگی چیست؟ را از دست ندهید.

دردشت

دردشت، نام یکی از بزرگ‌ترین محله‌های نارمک است. این محله همه امکانات موردنیاز برای زندگی را دارا می‌باشد. در دردشت فروشگاه‌های مختلف، مغازه‌های لوکس، درمانگاه و ادارات بسیاری وجود دارد. به دلیل امکانات زیاد، دردشت جزو محله‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد محسوب می‌شود و ترافیک نسبتا سنگینی دارد. دردشت از لحاظ دسترسی به خیابان‌های اصلی تهران، در جایگاه خوبی قرار دارد. بافت خانه‌های دردشت غالبا قدیمی هستند و قیمت اجاره خانه یا خرید خانه در دردشت مناسب است.

مدائن

در گذشته، اداره بیمه بخشی از زمین‌های محله مدائن را به کارمندانش واگذار کرد و بخش دیگر را بانک به صورت اقساطی در اختیار کارمندانش قرار داد. به دلیل ارزان بودن قیمت زمین در محله مدائن، بخشی از مهاجران آذری‌زبان نیز در این محله ساکن شدند. رنج قیمت خانه در مدائن متوسط می‌باشد.

هفت‌حوض

هفت‌حوض نام یکی از محله‌های نارمک است. هفت‌حوض یا سرسبز به دلیل بازارهای قیمت مناسبش معروف است. هفت‌حوض پر از مغازه‌های لباس و کفش و کیف است. سه مرکز خرید نبوت، امرالداستار و سون‌سنتر در هفت‌حوض واقع شده‌اند.

فدک

فدک، به دلیل وجود درختان زیاد در این محله، یکی از خوش آب و هواترین محله‌های تهران است. در فدک اماکن تفریحی، ورزشی و اماکن فرهنگی بسیاری وجود دارد. پارک فدک در این محله واقع شده است. قیمت خرید آپارتمان در فدک متوسط رو به بالا می‌باشد.

مجیدیه

بافت محله مجیدیه سنتی است و از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است. ساکنین این محله را افراد با طبقه اجتماعی متوسط تشکیل می‌دهند. بیشتر اهالی مجیدیه ارمنی هستند. قیمت رهن و اجاره آپارتمان در این محله متوسط است و مناسب کارمندان و دانشجویان می‌باشد. دومین کارخانه سوسیس و کالباس ایران در کاظم‌آباد مجیدیه ساخته شده است. کلیسای گریگور لوساووریچ مقدس در مجیدیه واقع شده است.

تسلیحات

یکی دیگر از محله‌های منطقه 8 تهران، محله تسلیحات است که قبلا بخشی از محله وحیدیه بوده است و حدود یک دهه از مستقل شدنش می‌گذرد. دلیل نام‌گذاری محله تسلیحات این است که در گذشته اداره تسلیحات ارتش زمین‌هایی را در این محله به کارکنان خود واگذار کرد. به همین جهت اکثر ساکنان این محله را کارمندان تسلیحات ارتش تشکیل می‌دهند. حمام مریخ، پارک تسلیحات و حمام کسری در این محله واقع شده‌اند.

وحیدیه

از محله‌های با اصالت و قدیمی منطقه 8 تهران می‌توان وحیدیه را نام برد. در گذشته، به دلیل ارزان بودن قیمت زمین در وحیدیه، مهاجران بسیاری این محله را برای سکونت انتخاب کردند. امروزه محله وحیدیه را خیابان شهید شجاع‌الدین داودی می‌نامند. از آنجا که وحیدیه به خیابان سبلان بسیار نزدیک است، اهالی از امکانات سبلان استفاده می‌کنند. به دلیل بافت بسیار کهنه و قدیمی این محله، مکان امنی برای زندگی نیست. قیمت خانه و آپارتمان در این محله نسبت به سایر محله‌های تهران ارزان‌تر است.

زرکش

از دیگر محله‌های منطقه 8 تهران می‌توان به زرکش اشاره کرد. دلیل نام‌گذاری این محله، وجود پزشکی به نام حمید زرکش بوده است. در زرکش نیز مانند وحیدیه، به دلیل ارزان بودن قیمت زمین، مهاجران این محله را برای سکونت انتخاب کردند. ساکنین این محله را افراد با طبقه اجتماعی متوسط رو به پایین تشکیل می‌دهند و بیشتر اهالی محل آذری‌زبان هستند.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب سایت زومیلا

2 نظرات

  1. محله زرکش بیشتر آذری زبانند‌‌؟؟؟ اگه بهتر تحقیق کرده بودید متوجه می شدید اکثر ساکنین این محله را هموطنان محترمی تشکیل می دهند که از ارامنه ایران هستند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید