3 ایده ناب برای تزئین شب یلدا

تزیین شب یلدا

یلدا یعنی یادمان باشد زندگی آن‌قدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر باهم بودن را باید جشن گرفت.

تاریخچه یلدا

“یلدا ” از واژه سریانی به معنای تولد و زایش گرفته‌شده و شب چله واژه دیگری برای شب یلداست. شب یلدا یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان بوده و از سال 502 قبل از میلاد و در زمان پادشاهی داریوش یکم به تقویم ایرانیان راه‌یافته است. شب یلدا، شب میلاد خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ نیز نامیده می‌شود. درباره آن روایتی رایج است. در این شب، میترا یا میثره (Mithra) به جهان بازمی‌گردد. میترا که یکی از خدایان باستانی هند و ایران بوده، ساعت‌های روز را طولانی‌تر کرده و درنتیجه برتری خورشید پدیدار شده است.

3 ایده ناب برای تزئین شب یلدا

هندوانه در تزئین شب یلدا

هندوانه یکی از میوه‌های شیرین و آبدار است که باعث رفع تشنگی می‌شود. هندوانه غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی ازجمله ویتامین A و C می‌باشد. برخی از خواص مهم هندوانه عبارت‌اند از: پیشگیری از سرطان پروستات، تقویت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان، تقویت فعالیت ذهن، حفظ شادابی پوست، درمان تشنج، کاهش فشارخون، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، آرتروز و آسم.

چرا هندوانه؟ ایرانیان معتقدند اگر مقداری هندوانه در شب یلدا خورده شود، بیماری و سرما در زمستان بر آن‌ها غلبه نخواهد کرد.

تزئین شب یلدا

تزئین شب یلدا

انار در تزئین شب یلدا

انار سرشار از مواد مغذی است. انار همچنین غنی از ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌هاست. برخی از خواص مهم انار عبارت‌اند از: افزایش سلامت پوست، جلوگیری از ریزش مو، بهبود سلامت قلب، حفظ سطح فشارخون، درمان سو هاضمه، بهبود هضم، جلوگیری از کم‌خونی، اصلاح غضروف، مفید برای خانم‌های باردار.

چرا انار؟ انار در شب یلدا مظهر شادی و تولد است.

تزئین شب یلدا

تزئین شب یلدا

آجیل در تزئین شب یلدا

آجیل یکی از غنی‌ترین مواد خوراکی است. گردوی آجیل غنی از امگا 3 می‌باشد. برخی از خواص مهم آجیل عبارت‌اند از: پسته آجیل برای فشار، چربی و قند خون مفید است ، حفظ سلامت قلب، سلامت پوست، ملاتونین آجیل برای کاهش بی‌خوابی مفید است، خواص آنتی‌اکسیدانی پیشگیری از سرطان.

چرا آجیل؟ آجیل یکی از تنقلات شادی‌آوری است که در اکثر مراسمات مهم ایرانیان وجود دارد.

تزئین شب یلدا

تزئین شب یلدا

آداب‌ورسوم شب یلدا در شهرهای مختلف

شب یلدا در همدان

یک فال جالب و خاطره‌انگیز در شب یلدا که همدانی‌ها برگزار می‌کنند فال منجوق است و به این صورت است که هرکسی یک‌چیز کوچک مانند انگشتر، دکمه، سنجاق‌سر و غیره را داخل کوزه‌ای پر از آب می‌اندازد و در آخر دختربچه‌ای با انداختن یک پارچه قرمز بر سرش، کنار کوزه می‌نشیند و کسی در آن جمع که شعرهای زیادی را بلد است با خواندن هر یک خط از شعر، از دختربچه می‌خواهد یکی از آن اشیا را از کوزه بیرون بیاورد و آن شعر فال صاحب آن شی می‌شود.

شب یلدا در کردستان

شب یلدا در کردستان “شو چله ” نامیده می‌شود و اکثر خانه‌ها برای پذیرایی از مهمان دلمه آماده می‌کنند.

شب یلدا در کرمان

در شب یلدا کرمانی‌ها تا صبح بیدار می‌مانند و معتقدند قارون به شکل هیزم‌شکن به خانه مستمندان می‌رود و به آن‌ها هیزم می‌دهد، هیزم‌هایی که به شمش‌های طلا تبدیل می‌شوند.

شب یلدا در گیلان

گیلانی‌ها معتقدند هر کس در شب یلدا هندوانه بخرد در تابستان احساس تشنگی و در زمستان احساس سرما نمی‌کند.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

3 نظرات

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید