آشنایی با 3 مورد از مهم‌ترین انواع وام مسکن

انواع وام مسکن

در این مقاله قصد داریم شما را با 3 مورد از مهم‌ترین انواع وام مسکن که شامل موارد ذکر شده در زیر می‌باشد آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

  • صندوق پس‌انداز یکم
  • جعاله تعمیر مسکن
  • اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن

وام صندوق پس‌انداز یکم

وام صندوق پس‌انداز یکم یکی از مهم‌ترین انواع وام مسکن بوده و به دو دسته انفرادی و زوجین تقسیم‌بندی می‌شود. برای دریافت این وام باید نصف مبلغ وام را در یک دوره 12 ماهه سپرده‌گذاری کرد. اگر مبلغ سپرده‌گذاری شما کمتر باشد باید مدت‌زمان طولانی‌تری منتظر دریافت وام موردنظر باشید. نرخ سود تسهیلات و نرخ سود دوران مشارکت در این وام 8 درصد بوده و مدت بازپرداخت آن حداکثر 12 سال می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با وام صندوق پس‌انداز یکم و مبلغ آن می‌توانید این مقاله را بخوانید: اقساط جدید وام مسکن

وام جعاله مسکن

وام جعاله مسکن که وام تعمیرات نیز نامیده می‌شود یکی دیگر از مهم‌ترین انواع وام مسکن می‌باشد و وامی است که برای تعمیر یا تکمیل مسکن به صاحب‌خانه داده می‌شود و در دو دسته جعاله تعمیر (منظور از جعاله تعمیر وامی است که برای تعمیر و ترمیم بخش‌های فرسوده ساختمان مانند ترمیم آسفالت، لوله‌کشی و غیره دریافت می‌شود) و جعاله تکمیل (منظور از جعاله تکمیل وامی است که برای تکمیل بخش‌هایی از ساختمان که درست نشده مانند کاشی‌کاری، نصب تأسیسات سرمایشی و گرمایشی و غیره دریافت می‌شود) جای می‌گیرد.

انواع وام مسکن

وام جعاله مسکن را به روش‌های مختلفی می‌توان دریافت کرد:

سپرده‌گذاری

مبلغ وام جعاله مسکن از طریق سپرده‌گذاری 5 میلیون تومان می‌باشد. برای دریافت وام جعاله مسکن از این طریق، باید به مدت 6 ماه عین مبلغ وام (5 میلیون تومان) را سپرده‌گذاری کرد. نرخ سود تسهیلات و نرخ سود دوران مشارکت در این وام 11 درصد بوده و مدت بازپرداخت آن حداکثر 5 سال می‌باشد.

اوراق ممتاز (تسه)

مبلغ وام جعاله مسکن از طریق اوراق ممتاز 10 میلیون تومان می‌باشد. دریافت وام به این طریق بدون نیاز به سپرده‌گذاری بوده و تنها از طریق خرید اوراق صورت می‌گیرد؛ یعنی برای خرید یک تسه باید 500 هزار تومان پرداخت کرد. نرخ سود تسهیلات و نرخ سود دوران مشارکت در این وام 17.5 درصد بوده و مدت بازپرداخت آن حداکثر 5 سال می‌باشد.

ترکیبی

در این روش می‌توان مقداری از مبلغ وام را از طریق سپرده‌گذاری و مقدار دیگر را از طریق خرید اوراق ممتاز (تسه) دریافت کرد.

اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن

همان‌طور که در بالا ذکر شد، قیمت هر برگه اوراق 500 هزار تومان می‌باشد. شما به دو طریق می‌توانید اوراق تسهیلات مسکن را دریافت کنید. روش اول اینکه در بانک مسکن حساب سپرده ممتاز داشته باشید و روش دیگر می‌توانید اوراق دیگر افراد را بخرید.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید