ویژگی‌های معماری مدرن برای ویلا

نمای مدرن برای ویلا
نمای مدرن برای ویلا

نمای مدرن برای ویلا چگونه است؟ یک ویلای مدرن چگونه ویلایی است؟ برای پاسخ به این سؤالات باید معماری مدرن را بهتر بشناسید. ویلاهای مدرن از اصول کلی معماری مدرن پیروی می‌کنند. در قرن اخیر مظاهر تکنولوژی مثل فلز، بتن، شیشه‌های نشکن و غول‌پیکر، سیستم‌های دیجیتال و کنترل از راه دور، گرمایش و سرمایش، به‌یک‌باره و بدون تصمیم قبلی شخص یا جمعی، معماری را مدرن کرد. ساخت ابر سازه‌هایی مثل ایفل با مصالح جدید فریاد ورود مدرنیسم را در جهان سر داد. ویلاسازی به دلیل سخاوتمندی صاحبان آن‌ها نیز به‌سرعت توسط معماران مدرن مورد توجه و دگرگونی قرار گرفت. با ورود به عصر تکنولوژِی عوامل متعددی مثل خردگرایی، توسعه سریع علم و تکنولوژی و تلاش برای استفاده بهینه از ویژگی‌های این زمان موجب تکوین مدرنیسم و اختصار در عناصر بصری شد. برای یافتن یک ویلای مدرن باید آشنایی بیشتری با نشانه‌ها و معانی هر خط و فرم پیدا کنید. وب‌سایت زومیلا برای آشنایی بیشترعلاقمندان به هنر معماری ویلا، به شرح خصوصیات یک ویلای مدرن پرداخته است. امیدواریم این مختصر به آشنایی بیشتر شما با معماری کمک کند.

 

مشخصات نمای مدرن برای ویلا

هر نمای ویلا از نقشه و معماری داخلی ویلا متأثر است ولی می‌توان با نگاهی دقیق به نمای یک ویلای مدرن آن را از یک ویلای معمولی تشخیص داد. در نمای یک ویلای مدرن می‌توان این نشانه‌ها را دید:

  • کاهش نقوش و جزئیات در نمای مدرن یک ویلا
  • تأکید بر مستطیل و خطوط افقی و عمودی
  • سقف‌های مسطح، تأکید بر صفحات افقی و برآمدگی‌های گسترده سقف ویژگی ثابت نمای ویلاهای مدرن
  • استفاده از مواد و سیستم‌های جدید
  • ساخت ویلای مدرن با استفاده از مصالح سنتی با روش‌های جدید
  • تأکید بر صداقت مواد
  • رابطه بین فضاهای داخلی و سایت‌ها
  • تأکید بر فضاهای داخلی باز و روان
  • استفاده سخاوتمندانه از پنجره در نمای مدرن برای ویلا
  • استفاده از آفتاب و سایه؛ هر دو

نمای ویلاهای شمال

کاهش نقوش و جزئیات

با ورود به قرن بیستم رفته‌رفته قالب‌های تزئینی و جزئیات دقیق در معماری از بین رفته و یا بسیار ساده شدند و جای خود را به مواد جدید، اتصالات ساده و اجرای خوب ساختمان دادند.

تأکید بر اشکال مستطیل و خطوط افقی و عمودی

در معماری مدرن شکل خانه‌ها بیشتر شبیه به یک جعبه و یا متشکل از چندین جعبه است. با این نگاه و طراحی در زمان ساخت مصالح ساختمانی ارزان‌تر شده و بیشتر شامل صفحات کاملاً مشخص عمودی یا افقی قائم و بلند است که برای تأثیر چشمگیرتر در کنار عناصر افقی یا عمودی قرارگرفته‌اند.

این مطلب را از دست ندهید: ایده‌های خلاقانه برای دکوراسیون ویلا در سال ۲۰۲۱

سقف‌های مسطح، تأکید بر صفحات افقی و برآمدگی‌های گسترده سقف

خانه‌های مدرن معمولاً در مساحت بزرگ قرار دارند؛ بنابراین بسیاری از آن‌ها مجبور به استفاده از یک نقشه یک طبقه‌ای و پیچیده هستند. معماری مدرن زمین را در محاصره درآورده و خودنمایی می‌کند و نمی‌توان نمونه‌ای خلاف آن را در ویلاسازی مدرن یافت. به این دلیل معماری مدرن طبیعت زیبای مناطق ییلاقی و ویلایی را به نوعی تحقیر کرده و تحت تأثیر ناخوشایند قرار می‌دهد.

نمای خانه ویلایی ساده

استفاده از مواد و سیستم‌های جدید شاخصه ویلاهای مدرن

ستون‌های فولادی در ویلاسازی مدرن در زیر مصالح مدفون نمی‌شوند و از آن‌ها به عنوان المانی بصری و مؤثر بر تماشاچی استفاده می‌شود. معماری مدرن قبا از آنکه در خدمت ساکنان یک عمارت مدرن باشد، برای دیده شدن از خارج نیز تلاش می‌کند. بلوک بتنی در معماری مدرن به عنوان مصالح اصلی روبنایی استفاده می‌شود حتی درون خانه. در ویلاهای مدرن کف‌ها و دیوارهای بتنی از داخل رنگ‌آمیزی شده و در معرض دید قرار دارند. خرپاهای فولادی طولانی باعث ایجاد فضاهای بزرگ‌تر با ستون‌های کمتر و دور از هم می‌شوند. نصب سیستم‌های گرمایشی جدید در ویلاهای مدرن با امکان تنظیمات دیجیتال، آسایش ساکنین را تا بیشترین درجه افزایش داده، مصرف انرژی را بهینه کرده و مشکلات سیستم را به‌سرعت به ساکنین گزارش می‌دهد. تجهیزات مدرن و پیشرفته درب، دزدگیر و سیستم نوین گرمایشی و سرمایشی در ویلا مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند رفاه و امنیت ساکنین را تأمین کند.

ساخت ویلای مدرن با استفاده از مصالح سنتی با روش‌های جدید

معماران در هنگام طراحی و ساخت ویلای مدرن از موادی مانند چوب، آجر و سنگ با روش‌های که حداکثر زیبایی را منعکس می‌کنند کار می‌کنند. زمانی از آجر در یک بنای مدرن استفاده می‌شود که بخواهند بافت آجر به عنوان طراحی داخلی یا خارجی استفاده شود در غیر این صورت دیوارها با بتن ساخته می‌شوند. در یک ویلای مدرن به جای استفاده از تایل‌های کوچک سنگی برای نمای دیوار تا حد امکان بزرگ‌ترین سایز سنگ بدون مواد اولیه زائد و بندکشی و شن و ماسه و سیمان و آهک به عنوان نمای دیوار گذاشته می‌شود. رعایت درست این سبک حس مدرنیسم خالص را در یک بنا به وجود می‌آورد و کیفیت متفاوتی از بازتاب رنگ، نور و صدا در بنا ایجاد می‌شود. ساخت ویلا به صورت مدرن دور ریختن بودجه نیست. زندگی در بناهای مدرن تفاوت‌های اساسی با حس بودن در سایر سبک‌های معماری دارد.

نمای ساختمان ویلایی ایرانی

تأکید بر صداقت مواد در نمای مدرن برای ویلا

در نمای مدرن برای ویلا نمی‌توانید اثری از مصالح رنگ‌شده پیدا کنید. مصالح در نما و داخل یک ویلای مدرن همگی اصالت دارند. رنگ خاکستری بتن مسلح و رنگ قرمز میلگردهای آهنی بریده‌شده معمولاً رنگ نمای یک ویلای مدرن را می‌سازند که هیچ‌کدام توسط نقاشی و رنگ‌آمیزی به وجود نیامده‌اند. در ویلاهای بدون سبک، چوب غالباً رنگ‌آمیزی می‌شود و سنگ‌ها به ابعاد کوچک و تایلهای قابل‌حمل آسان تبدیل می‌شوند.

تغییرات در مواد معدنی تفاوتی بزرگ در ساختمان به وجود می‌آورند و کیفیت آن را کاهش می‌دهند. به همین دلیل بعضی از بناهای قدیمی با دیوارهای بالا رفته با سنگ‌های بزرگ و درب‌های چوبی که مشخص است الوارهایشان از یک درخت هستند هنوز زیباتر از بسیاری از ساختمان‌های امروزی هستند. هنگام استفاده از چوب در معماری مدرن حتماً تمام خصوصیات چوب و درختانی که بریده‌ شده‌اند حفظ می‌شوند. تا جایی که می‌توان حضور زنده هر چندین درخت را در ساختمان حس کرد اما در ساختمان‌های معمولی حتی در صورت استفاده از پارکت چوبی، فقط می‌توان از چوبی بودن پارکت‌ها اطمینان داشت و هیچ هویت دیگری در پارکت و درب‌های چوبی معمولی و تولید انبوه نمی‌توان یافت. معماری مدرن به‌درستی بر صداقت مواد اولیه تشکیل دهنده یک ساختمان یا میز یا تخت تأکید می‌کند. چون تأثیر شگرف عناصر طبیعی و معدنی خالص را درک کرده است.

رابطه بین فضاهای داخلی و سایت‌ها

چیزی که نمای مدرن برای ویلا به آن توجه بیشتر دارد و همه شاخص‌های مهم مدرنیسم در آن رعایت شده استفاده درست شیشه به جای دیوار است. استفاده از فضای وسیع شیشه در واقع می‌تواند رفلکس کاملی از طبیعت اطراف ویلا را به داخل منعکس کند. حتی در مناطق بدون درخت و گیاه می‌توان با محوطه‌سازی از یک دیوار نامرئی بهترین استفاده را برد و حس فضای خارج را با هر نگاه به داخل ساختمان آورد.

نمای ویلا دوبلکس

استفاده سخاوتمندانه از پنجره در ویلای مدرن

پنجره را می‌توان قوی‌ترین عنصر ساختمان دانست که حتی کودکان به‌سرعت و بدون توضیح معنی و نقش آن را درک می‌کنند.

تأثیر وجود پنجره‌های زیاد و بزرگ در ویلا را نمی‌توان با چیز دیگری ایجاد کرد. انتقال حس باد و باران و روز و شب و صدای اطراف با وجود پنجره معنا گرفته و تعبیه آن در سقف و قسمت‌های کمتر استفاده شده از ویلا این تأثیر را قوی‌تر می‌کند. از ویلاهایی که پنجره‌های زیادی دارند نترسید. ویلاهایی که پنجره‌های قدی و عرضی بزرگ و شیشه‌های سنگین و ضخیم دارند بدون خاصیت نیستند. اگر امکانات و معماری ویلای شما مدرن باشد یقیناً در هنگام ساخت به طرق مختلف اتلاف انرژی را کنترل کرده و عایق‌بندی مناسب دارد.

بهترین نمای مدرن برای ویلا آن‌هایی هستند که کارآمدترند. کارآمدی یک ویلا یا ساختمان یعنی بهره‌گیری بیشتر از نیروهای طبیعت. ویلای کارآمد دارای پنل‌های آفتابی مولد انرژی هستند. ویلاهای کارآمد همچنین قسمت‌هایی بزرگی از فضا را درون سایه قرار می‌دهند تا در تابستان از خنکی سایه آفتاب استفاده کنند. برای افزایش اطلاعات معمارانه خود می‌توانید مقاله ویژگی‌های نمای کلاسیک در ساختمان را در سایت زومیلا بخوانید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید