ویژگی‌های نمای کلاسیک در ساختمان

نمای کلاسیک برای ویلا
نمای کلاسیک برای ویلا

معماری کلاسیک دارای خصوصیات یکسانی است چه در نمای ساختمان‌های شهری و چه در نمای کلاسیک برای ویلا و یا برای هر جای دیگری. بارزترین خصوصیت معماری کلاسیک استفاده از عناصر حجمی و فیزیکی معماری کلاسیک، تقارن و حجم نمایی آن‌هاست. طراحی نما بر اساس تقارن و تناسب ریاضی به جای تکیه بر تزئینات پیچیده و غیر متقارن چند مزیت دارد. ساخت نماهای متقارن و متناسب سرعت ساخت را بالا برده و هزینه‌های آن را کاهش می‌دهد. سرعت و هزینه از مهمترین عوامل تأیین‌کننده در ساخت بنا به خصوص در دنیای معاصر به حساب می‌آیند. نماهای کلاسیک به سرعت در ساخت و سازهای کلان شهری گسترش یافت و به ساخت و سازهای شخصی و روستایی نیز کشیده شد. ویژگی دیگر نماهای کلاسیک برای ویلا را در این مقاله زومیلا خواهید خواند.

استفاده از نمای کلاسیک در نمای ویلا

تأثیر فوری تماشاچی در هنگام تماشای نمای کلاسیک برای ویلا

ویژگی نمای کلاسیک برای ویلا تأثیر فوری بر تماشاچی است. یک ویلا کلاسیک مدرن دارای جزئیات زیاد ولی متقارن، پنجره‌ها، ورودی‌های مستطیل شکل و به طور کلی دارای عناصر نرمی است که با طبیعت اطراف در تضاد نیستند. عدم استفاده از اشکال غیرهندسی مدرن و شیب ها و کمان‌های شدید، باعث لطافت و چشم‌نوازی نماهای ویلاهای کلاسیک شده است.

ویلاهایی که نمای کلاسیک دارند، ظاهری مجلل و منحصر به فرد دارند. در این نوع نماها از سنگ‌های بزرگ برای ساخت نما استفاده می‌شود و نمای سنگی به ساختمان هویت خاصی می‌دهد.

معماری کلاسیک از یونان و روم باستان آغاز شد و هنوز همان معماری در جهان طرفداران زیادی دارد. برای قرن‌ها نمای کلاسیک برای ویلا و خانه‌ها با ستون‌های مرمر متقارن طراحی و ساخته می‌شوند. معماران هوشمند این سبک چنان در همه تمدن‌ها نفوذ کردند که دیگر نمی‌توان معماری جهان را بدون حضور نشانه‌های کلاسیک تصور کرد.

معماری کلاسیک در قرن پنجم در یونان و حدود قرن 3 میلادی در رم پیدا شد. این معماری به شدت در نسبت و یکپارچگی ساختاری متمرکز است. امروزه سبکی که به آن کلاسیک می‌گویند، احیای مجدد کلاسیک است. احیای کلاسیک یا نئوکلاسیک تفسیر آزادتری از کلاسیک کهن است. الگوی نمای کلاسیک ساختمان مسکونی، خانه، بانک، مدرسه، مسجد و کلیسا از قرن 19 تا امروز بر پایه اصول کلاسیک بنا شده است.

این مطلب را از دست ندهید: نمای ساختمان

نمای کلاسیک برای ویلا با ستون‌های بلند

جسارت و فروتنی معماری کلاسیک

اصول طراحی نمای کلاسیک از مفاهیمی مانند جسارت، خرد و فروتنی برخوردار است. عناصری که در کنار هم توانسته‌اند به توضیح چنان مفاهیم پیچیده‌ای دست یابند شامل موارد زیر هستند:

تقارن و تناسبات

ساختمان‌های کلاسیک معمولاً متقارن و دارای عماصری مانند ستون‌ها و پنجره‌ها هستند که از یکدیگر فاصله یکسانی دارند.

استفاده از ستون‌ها به ترتیب خاص

یونانیان و رومیان دستورات کلاسیکی برای چیدن ستون‌ها داشتند که آن‌ها را با دقت رعایت می‌کردند. این نسبت‌ها چنان قدرتی به نمای ساختمان‌ها داد که پس از 15 قرن هنوز استوارند.

  • ایوان جلویی با یک پیشانی بنا شده روی ستون‌های ورودی

بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها در نمای کلاسیک برای ویلا دارای یک ایوان جلوی تمام قد هستند که در ارتفاع قرار گرفته اند. یک پیشانی سقف مانند را در ورودی ساختمان ایجاد کرده‌اند که درب در زیر این ایوان قرار گرفته است.

  • مصالح ساختمانی بادوام

معماری کلاسیک بر اساس استفاده از سنگ مرمر طراحی شده و توسعه یافته است.

  • نقوش کلاسیک

نمای ساختمان‌های کلاسیک دارای قالب‌های یو شکل، سقف‌های شیبدار متوسط، لبه‌های جعبه‌ای یو شکل، درب‌های بزرگ با تزئینات فلزی و طرح‌های قوسی شکل در بالای درب‌ها هستند.

  • پنجره‌ها در معماری کلاسیک

پنجره‌ها غالباً مستطیل و دو تایی در کنار هم با تزئینات متقارن قرار گرفته‌اند. قسمت بالای پنجره‌ها، کمان‌های نیم‌دایره هستند.

نمای کلاسیک دوبلکس برای ویلا

تفاوت نمای کلاسیک برای ویلا با نمای مدرن

با گذشت زمان در بسیاری از کشورها معماری کلاسیک محبوبیت خود را از دست داد ولی با احیای دوباره این معماری رونق دوباره گرفت. نماهای کلاسیک نسبت به سایر نماها جزئیات بیشتر و ابهت بسیاری دارد. استفاده از سنگ‌های روشن مرمر در نماهای کلاسیک مشترک است. در حالی که سایر نماها از مواد مختلف جدید و متفاوتی استفاده می‌کنند. در ساختمان‌هایی با نمای کلاسیک فقط می‌توان ستون‌های با مقطع گرد و مرمری یافت.

خوشبختانه برای کسانی که به معماری و نماهای کلاسیک علاقمندند، هنوز بسیاری از این نوع معماری باقی مانده و معماران زیادی ساختمان‌هایشان را بر پایه اصول نئوکلاسیک طراحی می‌کنند.

ویژگی نمای نئوکلاسیک

نماهای نئوکلاسیک به جای استفاده از سقف‌های گرد از سقف‌های شیبدار با شیب کم استفاده می‌کنند. این ویژگی ویلاهای کلاسیک را از باروک و تودور متمایز می‌کند.

در نماهای تودور تقارن و تناسب آینه‌ای رعایت نمی‌شود ولی در همه نماهای کلاسیک امروزی یا نئوکلاسیک تقارن اولین خاصیت نمای ویلا است.

ویلا کلاسیک لوکس

ویژگی نمای کلاسیک در سرستون‌ها

سرستون‌های کلاسیک یکی از زیباترین نکات طراحی ویلا کلاسیک و معماری کلاسیک است. این سرستون‌ها که هنوز بسیار محبوب هستند، در بسیاری از آثار معماری و بصری استفاده می‌شوند. سرستون‌ها شبیه به یک طومار باز شده بوده که ستون زیر آن قرار گرفته است. پایه ستون‌ها در نمای ویلاهای کلاسیک از سنگی دایره‌ای شکل با الگوی نیم دایره تراشیده تشکیل شده است. چند لایه سنگ پایه ستون را تشکیل می‌دهند که هر کدام از سنگ زیرین قطر کمتری دارند تا آخرین پایه که قطری مساوی ستون دارد.

در جلوی ایوان‌های ویلاهای کلاسیک یک ردیف نرده کوتاه سنگی قرار دارد که مشابه همین الگو با چوب در تزئینات داخل ساختمان و دستگیره کنار پله ها استفاده می‌شود.

یک ردیف ستون که زیر ایوان قرار دارد، شروع ساختمان در الگوی نمای کلاسیک برای ویلا است. از این ستون‌ها  تا درب ساختمان فاصله‌ای هست که با سنگ مفروش شده است. در دو طرف درب ساختمان‌های کلاسیک نیز ستون قرار می‌گیرد که استحکام و تقارن نما را بیشتر کرده و مثل قابی در قاب بزرگتر دیده می‌شود.

الگوی نمای کلاسیک برای ویلا را شاید بتوان یکی از زیباترین طرح‌ها برای ویلاسازی دانست. اگر در ساخت نمای یک ویلا تمام اصول معماری کلاسیک لحاظ شود، ویلای شما همه زیبایی و عظمت است.

با زومیلا همراه باشید تا با سبک‌های معماری ویلا بیشتر آشنا شوید. آشنایی با سبک‌های معماری، اطلاعات مفیدی را به خریداران و سازندگان ویلا می‌دهد. ویلاهایی که اصولی طراحی و ساخته شده‌اند، علاوه بر ساختمان بودن دارای ویژگی‌های بیشتری هستند. زومیلا اعتقاد دارد که هر خانه و ویلا باید چیزی بیشتر از چند دیوار باشد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید