معایب شغل مشاور املاک چیست؟

معایب شغل مشاور املاک

بسیاری از مردم فکر می‌کنند شغل مشاور املاک، شغلی است که صاحبان آن بدون کمترین زحمت و دردسر بیشترین درآمد را دارند و معتقدند این حرفه تنها در یک بنگاه، خط تلفن و میز و صندلی خلاصه می‌شود و مشاوران تنها زحمتی که می‌کشند گرفتن حق کمیسیون از طرفین معامله ملک است! درست است که شغل مشاور املاک درآمدزا و جذاب است، اما شغلی پر از استرس، سختی و ریسک است. در این مقاله قصد داریم در خصوص معایب شغل مشاور املاک صحبت کنیم. شاید پس از خواندن این مطلب به این نتیجه برسید که این شغل، آن‌گونه که مردم در موردش صحبت می‌کنند، شغل ساده‌ای نیست.

معایب شغل مشاور املاک

از مهم‌ترین معایب این شغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد

برای وارد شدن به شغل مشاور املاک ابتدا باید اصول و قواعد کار را به خوبی یاد بگیرید. با این حال هیچ تضمینی برای اینکه در کارتان به طور ۱۰۰% موفق شوید وجود ندارد.

باید بر روی زمان، پول و تلاشتان سرمایه‌گذاری کنید. هیچ ضمانتی وجود ندارد که برنده شوید. برای داشتن مدرک در چنین رشته‌ای باید امتحاناتی سخت دهید و مفاهیمی پیچیده را مطالعه کنید.

باید مسئولیت پذیر باشید

به‌عنوان یک کارشناس مستقل خودتان باید راه ‌و رسم بازاریابی و کسب‌وکار را یاد بگیرید. شما در قبال خرید، فروش و اجاره‌ی خانه‌هایی که در دست دارید مسئولید. باید نیازهای مشتریان را بشناسید، آن‌ها را برآورده کنید، ارتباطات خود را گسترش دهید، برای کسب‌وکارتان بازاریابی کنید و هر روز حواستان به مدیریت درست باشد. بسیاری از تازه‌کاران این حوزه نمی‌دانند که چقدر باید تلاش کنند تا به موفقیت برسند.

ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به پول برسید

یکی از معایب شغل مشاور املاک این است که در ابتدای کار، میزان درآمد شما به‌درستی مشخص نیست. بسیاری از مشاوران املاک تازه‌‌کار احتیاج به منبع مالی و پشتوانه دارند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. باید صبور باشید تا بتوانید اولین قرارداد خود را ببندید. باید به خود زمان دهید. این مرحله ممکن است چند ماه طول بکشد و شما هنوز به پول نرسیده باشید. شما باید بر اساس شرایط بازار ارتباطات خود را بسازید و آن‌ها را حفظ کنید.

باید زمان‌بندی کاری منعطفی داشته باشید

داشتن زمان‌بندی کاری منعطف بدان معنی است که باید نسبت به اعلام نیاز مشتریان هم منعطف باشید. ممکن است زمانی که دیگران در حال استراحت و پرداختن به مسائل شخصی هستند، شما در حال کار باشید. مثل آخر هفته‌ها. اگر یک مشتری تماس بگیرد شما می‌توانید وقتتان را برای رسیدگی به کار او خالی کنید؟ حتی اگر زمان استراحت یا گذراندن وقت با خانواده یا دوستانتان باشد؟ حین معامله لازم است هم رضایت خریدار و هم رضایت فروشنده را داشته باشید.

با شغل پر استرسی سر و کار دارید

یکی از معایب شغل مشاور املاک این است که معامله‌ی ملک برای یک مشاور کاری پراسترس است. او باید مهارت‌های کافی برای انجام یک معامله را داشته باشد و فرایندهای برنامه‌ریزی نشده را به پایان برساند. نارضایتی مشتریان پس از تلاش‌های مداوم یک مشاور، ممکن است به ضرر او تمام شود و پایان راهش باشد.

معایب شغل مشاور املاک

رقبای زیادی دارید

یکی از معایب شغل مشاور املاک داشتن رقبای زیاد است. وقتی وارد حرفه مشاور املاک می‌شوید، باید برای رقابت با تعداد زیادی مشاور املاک در دفتر املاک آماده شوید. در نتیجه، هرچه تعداد مشاوران املاک بیشتر شود، مشتریان شما هم به همان نسبت کاهش می‌یابد که این امر کار مشاوران املاک را هم سخت‌تر می‌کند.

بازار ملک غیرقابل پیش بینی است

قبل از آنکه وارد حرفه مشاور املاک شوید، باید این حقیقت را بپذیرید که بازار املاک چه برای خریدار و چه برای فروشنده همیشه در حال تغییر است. تغییرات نرخ بهره بانکی، ناهماهنگی‌ها در اعطای وام و تأمین مالی و از همه مهم‌تر مشتریان و فروشندگانی که در تصمیم‌گیری همیشه مردد هستند، بر فرآیند تصمیم‌گیری در بازار ملک تأثیر می‌گذارد. همه این عوامل به منزله کاهش تعداد معاملات و در نتیجه کم شدن مشتریان دفتر املاک است که این موارد خود منجر به بروز ریسک دیگری در حرفه مشاور املاک می‌شود.

معایب شغل مشاور املاک

سخن آخر

مشاور املاک بودن یک شانس بزرگ شغلی است. هدف از نوشتن این مقاله ایجاد ترس در افراد نیست. ما در این مقاله نگاهی منطقی به فرایند کسب‌وکار مشاوران املاک داشته‌ایم و آن‌ها را با معایب این حوزه آشنا می‌کنیم.

شغل مشاور املاک شغل بزرگ و پیچیده‌ای است که در صورت آموزش مشاور املاک به طور اصولی و داشتن پشتکار و انگیزه می‌توانید در آن موفق شوید.

نویسنده: رویا سهرابی

5 نظرات

  1. سلام رضا هستم از فردیس یکی از موارد مهم این شغل اینه که باید دوام بیاری و تلاش کنی و اونایی که به در آمد روزانه عادت دارن واقعا وارد این شغل نشن بهتر

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید