حق کمیسیون مشاورین املاک چقدر است؟

حق کمیسیون مشاورین املاک

بنگاه‌های املاک در ازای عقد قرارداد، مبالغی را به‌عنوان حق بنگاه یا حق کمیسیون دریافت می‌کنند. مبلغ حق کمیسیون بر اساس صنف مشاورین املاک هر شهر تعیین می‌شود و این مبلغ را طرفین معامله پرداخت می‌کنند؛ به این معنا که فروشنده در ازای فروش ملک و خریدار در ازای خدماتی که مشاور املاک به او ارائه کرده (خدماتی از قبیل معرفی خانه‌های مختلف و…) حق‌الزحمه‌ای را به مشاورین املاک می‌پردازد.

ازآنجاکه درصد حق کمیسیون مشاورین املاک در هر شهر متفاوت است، هنگام معامله از مشاور املاک بخواهید نرخ نامه صنف مشاورین املاک شهرتان را به شما نشان دهد. به لحاظ قانونی، این نرخ نامه باید روی دیوار نصب شده باشد.

این مطلب را از دست ندهید: وظایف مشاوران املاک در انجام معاملات

حق کمیسیون مشاورین املاک

نحوه محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک به ازای خریدوفروش ملک

حق کمیسیون مشاورین املاک به ازای خریدوفروش ملک به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

  • در خریدوفروش ملک تا سقف 500 میلیون تومان، بنگاه 0.5 درصد مبلغ معامله را از خریدار و فروشنده دریافت می‌کند.
  • در خریدوفروش ملک بیشتر از 500 میلیون تومان، بنگاه علاوه بر 0.5 درصد از 500 میلیون تومان، 25% از بقیه مبلغ معامله را دریافت می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید: راهنمای قدم به قدم مراحل تأسیس آژانس املاک

آیا به ازای دریافت حق کمیسیون باید مالیات پرداخت کرد؟

خریدار و فروشنده موظف‌اند علاوه بر پرداخت حق کمیسیون بنگاه، مبلغی را بابت مالیات بر ارزش‌افزوده بپردازند. این مبلغ 9% درصد مبلغ حق کمیسیون است.

برای مثال، اگر قیمت ملکی 350 میلیون تومان باشد، چون از 500 میلیون تومان کمتر است، شامل 0.5 درصد حق کمیسیون می‌شود؛ یعنی مبلغی معادل یک‌میلیون و هفتصد و پنجاه‌هزار تومان و با احتساب 9% مالیات بر ارزش‌افزوده، طرفین معامله باید جمعاً مبلغ 1،907،500 را بپردازند.

همین‌طور اگر قیمت ملکی بیشتر از 500 میلیون تومان باشد، مثلاً 650 میلیون تومان؛ 500 میلیون تومان آن شامل 0.5 درصد حق کمیسیون و 150 میلیون تومان باقیمانده با نرخ 25% درصد محاسبه می‌شود. به این ترتیب، حق‌الزحمه مشاورین املاک برابر با دو میلیون و هشتصد و هفتادوپنج هزار تومان خواهد بود و با احتساب 9% درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، طرفین معامله باید جمعاً مبلغ 3،133،750 را بپردازند.

نحوه محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک به ازای رهن و اجاره ملک

حق کمیسیون مشاورین املاک

حق کمیسیون به ازای اجاره ملک برابر با یک‌چهارم یا 25% درصد مبلغ اجاره یک ماه بعلاوه 9% درصد مالیات بر ارزش‌افزوده است. ملک موردنظر چه به‌صورت رهن کامل چه به‌صورت رهن و اجاره باشد، مشاور املاک باید ابتدا مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کرده و یک‌چهارم آن را به‌عنوان حق کمیسیون در نظر بگیرد. مثلاً اگر ملکی تنها 1 میلیون و 500 هزار تومان اجاره ماهیانه داشته باشد، یک‌چهارم آن یعنی مبلغ 375 هزار تومان حق کمیسیون در نظر گرفته می‌شود و با احتساب 9% درصد مالیات بر ارزش‌افزوده طرفین معامله باید جمعاً مبلغ 408،750 هزار تومان را بپردازند.

نحوه تبدیل رهن به اجاره:

همین‌طور اگر ملکی 30 میلیون تومان رهن کامل باشد به ازای هر 1 میلیون تومان مبلغ رهن 30 هزار تومان اجاره ماهیانه در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین اجاره ماهیانه 30 میلیون تومان معادل 900 هزار تومان یعنی 225،000 هزار تومان حق کمیسیون می‌باشد و با احتساب 9% درصد مالیات بر ارزش‌افزوده طرفین معامله باید جمعاً مبلغ 245،250 هزار تومان را بپردازند.

پس از فسخ قرارداد، تکلیف حق کمیسیون چه می‌شود؟

اگر معامله بر اساس درخواست طرفین قرارداد فسخ شود، آن‌ها موظف‌اند مبلغ حق‌الزحمه را به بنگاه بپردازند. ممکن است طرفین قرارداد و بنگاه روی مبلغ کمتری باهم توافق کنند، اما در هرصورت حق‌الزحمه بنگاه باید پرداخت شود.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

4 نظرات

  1. خانم سهرابی عزیز این مطلب چند تا اشتباه محاسباتی داره. لطفا اصلاح کنید.
    مثلا تمام نیم درصدها رو نوشتید ۵درصد. توجه کنید که ۵درصدِ ۳۵۰ میلیون تومن میشه ۱۷ میلیون و پونصد هزار تومن. شما نوشتید یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومن که معادل نیم پنج دهم درصد یا همون نیم درصده.

    • سلام دوست عزیز. در ابتدا بخاطر اینکه وقت باارزش خود را صرف مطالعه مقاله حق کمیسیون مشاورین املاک چقدر است؟ کردید از شما ممنونیم. بله طبق بررسی‌هایی که انجام شد انتقاد شما کاملا صحیح است. حتما در آپدیت مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت. با تشکر

    • سلام دوست عزیز. در آپدیت های آینده قطعا اصلاحات لازم را اعمال خواهیم کرد. ممنون از توجه شما

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید