آیا از جاهای دیدنی زنجان اطلاعی دارید؟

جاهای دیدنی زنجان

اگر از جمله افرادی هستید که برای گذراندن تعطیلات به دنبال مکانی برای گردش هستید ما به شما شهر زنجان را پیشنهاد می کنیم. می‌پرسید چرا؟! چون این شهر دیدنی آثار تاریخی گرانبهایی را در خود جای داده است. تعدادی از آثار تاریخی این شهر شهرتی جهانی دارند. اگر به سفر به این شهر دیدنی ترغیب شده‌اید، این مقاله را که درباره جاهای دیدنی زنجان است، تا پایان بخوانید. پس با زومیلا همراه باشید.

معرفی جاهای دیدنی زنجان

بسیاری از مردم فکر می کنند زنجان جاهای دیدنی کمی دارد اما باید بدانید که این شهر مملو از جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی است. با اطمینان می‌توان گفت زنجان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران با بناهای تاریخی و مشهور است که در جهان هم شهرت دارد.
زنجان یکی از شهرهای کمتر شناخته‌شده در قسمت شمال‌غربی ایران‌ است. اگر به دنبال آشنایی با جاهای دیدنی زنجان هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری دنیا در مسیر تهران به زنجان قرار دارد. این گنبد به دستور الجایتو یا سلطان محمد خدابنده و در زمان ایلخانیان ساخته شد. در برخی روایات تاریخی این گونه آمده است که این بنا آرامگاه وی است.

گنبد سلطانیه زنجان در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

گفتن این نکته جالب است که گنبد سلطانیه در قدیم به‌عنوان ساعت آفتابی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

جاهای دیدنی زنجان

معبد داش کسن

داش کسن که به معبد اژدها مشهور است از دیدنی های زنجان به حساب می آید و در واقع باقی‌مانده معبدی منحصر بفرد متعلق به دوره ایلخانی است.

داش کسن واژه‌ای آذری بوده و معنای آن «سنگ‌تراش» می باشد. این معبد ترکیبی از معماری ایرانی و چینی است که در کمتر جایی می‌توانید نظیر آن را ببینید.

پس از حمله مغول به ایران سلسله‌های پادشاهی که رگ و ریشه مغولی داشتند به مرور زمان شیفته فرهنگ و معماری ایران شدند و پادشاهان آنها سعی می‌کردند نام و هویت ایرانی برای خود برگزینند.

ایلخانیان نیز از این قاعده مستثنی نبودند و به همین دلیل می‌توان عناصر معماری ایرانی را در کنار طرح‌های بی‌نظیر اژدها در داش کسن که در نزدیکی روستای زیبای ویر قرار دارد، مشاهده کرد. در ضمن از ما نشنیده بگیرید اما مردم محلی داستان‌های عجیب و غریب زیادی درباره زندگی شبانه جن‌ها در این معبد دارند!

بازار سنتی زنجان

مجموعه بازار قدیمی زنجان که به طویل ترین بازار ایران مشهور است از جاهای دیدنی زنجان به حساب می آید.

این بازار قدیمی دارای ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی می‌باشد که به شبکه ارتباطی تمام شهر راه دارد.

در کنار بازار راسته‌ها، تیمچه‌ها و کاروانسراهای زیادی وجود دارد که بسیار دیدنی هستند و گردشگران بسیاری را شیفته خود می کنند.

قلعه بهستان و دودکش جن

قلعه بهستان در شهرستان ماه‌نشان استان زنجان واقع شده است. این قلعه در کنار دودکش‌های جن قرار گرفته و باید بدانید که هر دو مکان بسیار دیدنی هستند.

نام دیگر قلعه بهستان، کهن‌دژ می باشد و برخلاف سایر قلعه‌ها، کمی عجیب است چون داخل دودکش‌های جن ساخته شده و ظاهری متفاوت دارد.

دودکش جن در ۱۱۳ کیلومتری شهر زنجان واقع شده است. این دودکش در اصطلاح زمین‌شناسی «هودو» نامیده می‌شود و در اصل نوعی فرسایش است که بر اثر آن مناره‌های بلند و نازکی از رسوبات و سنگ‌هایی از لایه‌های ابتدایی باقی می‌مانند.

مجموعه تفریحی ائل داغی (گاوازنگ)

در شمالی ترین نقطه زنجان مجموعه تفریحی ائل داغی در دامنه کوه گاوازنگ قرار گرفته که به بام زنجان نیز مشهور می باشد. این مجموعه از مراکز تفریحی و گردشگری این شهر به‌شمار می‌رود.

مجموعه تفریحی ائل داغی دارای تمام امکانات رفاهی و تفریحی مانند آلاچیق‌های چوبی، کافی‌شاپ، قایق‌سواری، رستوران، آسیاب و آبشار مصنوعی است.

گاوازنگ نام یک کوه است که به این تفرجگاه مشرف می باشد. این کوه از زمان های قدیم یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری و کوهنوردی در زنجان بوده است.

موزه رختشویخانه در زنجان

در زمان های قدیم مانند امروزه در هر خانه ای ماشین لباسشویی وجود نداشت و مردم برای شستن لباس‌ یا ظرف‌هایشان به لب رودخانه می‌رفتند.

در شهرستان زنجان محلی وجود داشت که به‌ صورت شبانه‌روزی و رایگان برای شستشوی لباس‌ها و ظروف مردم ساخته شده بود.

این مکان امروزه به نام موزه رختشویخانه یا موزه مردم‌شناسی زنجان شناخته می‌شود.

جاهای دیدنی زنجان

هر ساله بازدیدکنندگان زیادی از این موزه دیدن می کنند. جالب است بدانید که این موزه از حوضچه‌های زیادی با کاربردهای مختلف مانند حوضچه‌های لباس‌های تمیز و آبکشی و حوضچه‌های مخصوص شستشوی ظروف تشکیل شده است.

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان در نزدیکی بازار این شهر قرار گرفته که توسط یکی از پسران «فتحعلی شاه قاجار» به نام «عبدالله میرزا دارا» بنا شده است.

این بنا دارای چهار ایوان با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ اسلیمی و گل و بوته و گچبری‌های مقرنس می باشد که همه این موارد نشانگر سبک معماری دوره قاجاریه هستند.

موزه مردان نمکی

عمارت ذوالفقاری یکی از بناهای به جای مانده از دوران قاجار است که زمانی ساختمان اداری و مسکونی حکمران زنجان به شمار می‌رفت. این عمارت در حال حاضر به نام موزه باستان‌شناسی زنجان شناخته می‌شود و در آن می‌توانید مومیایی‌های مردان نمکی با مو و ریش‌های بلند سپید که متعلق به دوران هخامنشی است را تماشا کنید.

حمام سنتی حاج داداش

حمام حاج داداش یکی از جاهای دیدنی زنجان است که هنوز هم بعد از گذشت چندین سال بافت خود را حفظ کرده و با تغییر اندک و کمی تزئینات زیبا به سفره‌خانه‌ای جذاب برای استفاده گردشگران و مردم تبدیل شده است.

آبشار شارشار

آبشار شارشار تنها آبشار شناخته شده زنجان در شمال‌غربی شهر در میان سنگ‌های صخره‌ای، در منطقه‌ زیبای تهم در فاصله کمی از دریاچه مصنوعی تهم است. شفاف بودن آب آبشار و درختانی که دورتادور آن را احاطه کرده و غوطه‌ور در آب هستند، منظره‌ای مانند منظره‌های درون تابلوهای نقاشی و کارت پستال‌ها پدید آورده‌اند.

مسجد خانم از دیگر دیدنی های زنجان

مسجد خانم زنجان متعلق به دوره قاجار است که از معماری ویژه‌ای برخوردار بوده و با اکثر مساجد ساخته شده در ایران تفاوت دارد.

جالب است بدانید مسجد خانم گنبد ندارد ولی دو مناره بسیار قطور و کوتاه دارد که تزئینات زیبای کاشی و آجر روی آن دیده می شود.

این مسجد در منطقه فخیم‌الدوله زنجان واقع شده که به درخواست یک خانم به نام جمیله (دختر حسین قلی خان نظام‌العداله) ساخته شد.

این مقاله را از دست ندهید: خرید خانه در زنجان

پل میر بهاءالدین یا پل کهنه زنجان

اگر از مسیر زنجان به کردستان در محور جنوبی حومه شهر، رد شده باشید، روی رودخانه زنجان‌رود، پلی قدیمی و تاریخی به نام پل میر بهاءالدین یا پل کهنه را دیده اید.

این پل که از دیدنی های زنجان به حساب می آید کاملا از آجر ساخته شده و در نمای داخلی بزرگ‌ترین طاق آن به خط معقلی تاریخ ساخت آن با ذکر مقدس یاعلی حکاکی شده است.

پل میر بهاءالدین یا پل کهنه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه های آلا داغ لار

تپه ها و کوه‌های رسی رنگارنگی با رنگ های قهوه‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید در زنجان وجود دارند که نام آن ها تپه های آلا داغ لار است. 

رس موجود در این تپه ها به هنگام بارندگی خیس می‌شود و چشم‌اندازی بسیار دیدنی ایجاد می‌کند.

تپه‌های آلا داغ لار در مسیر زنجان به سمت شهر‌ ماه‌نشان واقع شده‌اند.

دریاچه پری (خندقلو) از جاهای دیدنی زنجان

دریاچه‌ای با چشم‌انداز زیبا در زنجان قرار گرفته که حکم سراب را برای آن حوالی دارد. نام این دریاچه شگفت‌انگیز پری می باشد که علاوه بر این نام، به دریاچه خندقلو و شورگول هم معروف است.

این دریاچه تنها دریاچه طبیعی استان زنجان به شمار می آید و یکی از جاذبه‌های توریستی و و کمتر شناخته شده این استان می باشد.

غار کتله خور

جالب است بدانید که بزرگ‌ترین غار خشکی – آبی جهان غار کتله خور است که در جنوب خدابنده در ۸۰ کیلومتری استان زنجان کشور خودمان قرار گرفته است.

این غار شگفت انگیز و زیبا دارای قندیل‌های رنگی آویزان از سقف است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

در نزدیکی این غار امکانات رفاهی و تفریحی نیز برای رفاه حال گردشگران فراهم شده است.

غار کتله خور سه طبقه دارد و هنوز بخش‌های حفاری نشده بسیاری دارد. اگر می خواهید از این مکان دیدنی بازدید کنید باید بدانید که بخش بزرگی از آن برای گردشگران عادی در دسترس نیست و فقط غارنوردان حرفه‌ای می‌توانند از این بخش‌ها بازدید کنند. ولی همان بخشی که برای بازدید عموم در دسترس است هم بسیار بزرگ و طولانی بوده و حداقل دو ساعت در داخل این غار خواهید بود.

جاهای دیدنی زنجان

این غار تقریبا همسن غار علیصدر همدان است، اما دو تفاوت اصلی با آن دارد:

  1. غار علیصدر همدان آبی است ولی کتله‌خور کاملا خشک است و می‌توانید داخل آن قدم بزنید.
  2. خلوص آهک در غار کتله‌خور زنجان بیشتر است که این مسئله باعث شده نمای داخل آن زیباتر و مسحورکننده‌تر باشد.

رودخانه قزل اوزن از دیدنی‌های زنجان

رودخانه قزل اوزن زنجان به رنگ قرمز می باشد و به همین دلیل به قزل اوزن معروف شده است.

این رودخانه از کوه‌های چهل چشمه استان کردستان سرچشمه می گیرد و پس از طی مسیری از قشلاقات افشار در اطراف خدابنده وارد زنجان می‌شود.

این رودخانه در زمینه کشاورزی نقش پر رنگی ایفا می کند و باعث رونق کشاورزی در زنجان شده است.

مقاله پیشنهادی

از سری مقالات زومیلا می توانید مقاله چطور بهترین محله های زنجان را انتخاب کنیم؟ را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما همراهان گرامی سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید