مراحل ساخت ویلا

مراحل-ساخت-ویلا

ساخت هر سازه‌ای پروسه ای دارد که در آن کارفرما، مهندس معمار، مهندس عمران  و سازمان‌های مربوطه مانند شهرداری، نظام مهندسی و… درگیر هستند. فرآیند ساخت و ساز به این شکل است که ابتدا نقشه‌های اولیه توسط مهندس‌معمار و طبق درخواست کارفرما تهیه شده است و سپس این نقشه‌ها برای بررسی اجرایی بودن، توسط مهندس‌محاسب و یا مهندس‌عمران بررسی می‌شود. در صورت لزوم جابه‌جایی در محل قرار گرفتن ستون‌ها، اضافه و کم شدن آن‌ها و تغییرات لازم در نقشه به عمل می‌آید. مراحل ساخت ویلا نیز مانند هر سازه‌ی دیگری تمامی مراحل فوق را شامل می‌شود. در این مقاله از زومیلا به بررسی نحوه‌ی ساخت سازه‌های ویلایی از صفر تا صد خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سریع‌ترین روش ساخت ویلا

از جمله سریع‌ترین روش‌های ساخت ویلا، اجرای سازه‌های پیش ساخته می‌باشد. سازه‌های پیش‌ساخته روش نوینی برای سرعت بخشیدن به ساخت و ساز می باشد، به خصوص برای سازه‌هایی که کمتر از پنج طبقه دارند. با توجه به این که اکثر سازه‌های ویلایی تعداد طبقاتی بین 1 تا 4 طبقه دارند، بنابراین می‌توان از این مدل سازه‌ها استفاده کرد. برای مثال، سازه LSF با سازه های بتنی پیش ساخته گزینه‌های مناسبی برای جایگزینی با روش های سنتی ساخت و ساز، به ویژه در مراحل ساخت ویلا هستند.

 

هزینه‌ی ساخت ویلا

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در مراحل ساخت ویلا و سرعت روند ساخت، بودجه ی مورد نظر برای پروژه می‌باشد. با توجه به درخواست کارفرما و زمان مورد نظر وی، می‌توان هزینه‌های ساخت را به درستی مدیریت کرد. توجه داشته باشید که هزینه‌ی ساخت سازه‌های مختلف بسته به نوع اسکلت آن‌ها، روش ساخت و قیمت‌های روز بتن، میلگرد و آهن آلاتی مانند پروفیل‌های سرد نورد شده و… دارد. در ابتدای پروژه می‌توان با یک برآورد اولیه و متره‌ی سازه به تخمین خوبی از هزینه‌های ساخت ویلا پرداخت. همچنین یکی از نکات مهم در سازه‌های ویلایی این است که تا چه حد امکانات جانبی برای ویلا مدنظر می‌باشد. برای مثال، هوشمند سازی یک سازه‌ی ویلایی می‌تواند برآوردهای قیمتی ساخت را دو الی سه برابر بیشتر از حالت معمول کند.

در این رابطه بخوانید : خرید ویلا یا ساخت ویلا کدام را انتخاب کنیم ؟

 

پی-ریزی-در-سازه‌های-ویلایی

تخمین هزینه ساخت ویلا

با توجه به شرایط اقتصادی تخمین هزینه ساخت ویلا یکی از دغدغه‌های امروزه کارفرماهای محترم به شمار می رود. اما واقعا هزینه‌ی ساخت یک ویلا قابل برآورد است ؟

پاسخ به این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد. متراژ ساخت ویلا، مصالح به کار رفته در آن، سرعت عمل کارگران، منطقه ی ساخت ویلا و… همه از شرایطی هستند که برای محاسبه‌ی هزینه ها باید به آنها توجه داشت. برای مثال ممکن است محل ساخت ویلا در منطقه‌ای باشد که هیچ کارگری در آن فعالیت نمی‌کند. بنابراین کارفرما باید از جای دیگری کارگران را به پروژه منتقل کند. هزینه‌ی حمل و نقل، غذا ، آب و برق و… همگی از شرایط سخت برای برآورد هزینه‌ی ساخت ویلا هستند.

البته با استفاده از فهرست بها که هر ساله منتشر می شود، می‌توان تا حدودی قیمت حدودی ساخت و هزینه‌ی مراحل ساخت ویلا را مشخص کرد. اما این برآورد قیمتی دقیق نخواهد بود و باید به آن ضریب بالاسری اضافه شود.

 

آیا مراحل ساخت ویلا با سازه‌های دیگر متفاوت است ؟

پاسخ این سوال به طور کلی منفی است اما می‌توان گفت که ساخت ویلا در مراحل نازک کاری ممکن است تا حدی با سازه‌های معمول و ساختمان‌سازی عادی متفاوت باشد. چرا که سازه‌های ویلایی دارای بخش‌های تجملاتی بیشتری نسبت به سازه‌های معمولی می‌باشند. برای مثال در سازه‌های ویلایی استفاده از نماهای رومی بسیار رایج تر از سازه‌های دیگر است. این نما قیمت بالایی دارد و ارزش سازه را به مراتب بیشتر می‌کند. همچنین استفاده از آجرهای نسوز در نما و یا تزیینات داخلی خانه، هزینه‌ی زیادی را برای کارفرما به همراه دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که نازک کاری بخش عمده‌ای از تفاوت مراحل ساخت ویلا با سازه‌های دیگر است.

در این رابطه بخوانید : از معایب خانه های پیش ساخته چه می‌دانید؟

سریع‌ترین-روش-ساخت-ویلا

تفاوت پی ریزی در سازه‌های ویلایی با سازه‌های دیگر

به طور کلی سازه‌های ویلایی یک الی دو طبقه هستند. مطابق قوانین مقررات ملی ساختمان، پی لازم برای ساختمان‌ها با توجه به تعداد طبقات، خاک منطقه و…. تعیین می‌گردد. به همین دلیل پی ریزی سازه‌های ویلایی که جزو ابتدایی‌ترین مراحل ساخت سازه است، با دیگر ساختمان‌ها متفاوت می باشد. در ادامه به ترتیب مراحل ساخت یک سازه را بیان خواهیم کرد:

1.خاک‌برداری : اولین و یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت ویلا و سایر سازه‌ها می باشد. در این مرحله با توجه به طراحی‌های انجام شده توسط مهندس‌محاسب، خاک‌برداری انجام می‌شود.

2.تسطیح و رگلاژ: دومین مرحله ساخت، تسطیح و رگلاژ است. در این مرحله خاک‌برداری به اتمام می‌رسد. بر روی این سطح پی ریزی انجام خواهد شد. بنابراین لازم است تا سطح در ابتدا صاف و مرتب شود. به طور معمول برای تسطیح خاک از بتن مگر استفاده می شود.

  1. پی ریزی: شالوده و اساس هر سازه، پی می باشد. با توجه به ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات، خاک منطقه، وضعیت لرزه خیزی و… پی طراحی می شود. این پی‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

پی‌های نواری، گسترده، منفرد و…

در سازه‌هایی که تعداد طبقات کمی دارند به طور معمول از پی‌های نواری استفاده می شود. در مراحل ساخت ویلا نیز از پی نواری استفاده می‌کنند.

در این رابطه بخوانید : مشخصات ویلای خوب چه مواردی می‌تواند باشد؟

پی-های-نواری

مراحل اجرای اسکلت در ساخت ویلا

بعد از پی‌ریزی نوبت به اجرای اسکلت می رسد. به طور عمومی می‌توان گفت که سازه‌های فلزی از سازه‌های بتنی در تعداد طبقات پایین پر هزینه‌تر هستند. اما به این نکته توجه داشته باشید که سرعت اجرای سازه‌های فولادی بسیار بالاتر از سازه‌های بتنی است. بتن احتیاج به مراقبت و به اصطلاح کیورینگ دارد. این در حالی است که سازه‌های فولادی با پیچ و مهره و یا جوش در مدت کوتاهی اجرا می‌شوند. به نوعی سرعت اجرای اسکلت‌های فلزی بستگی به استادکار جوش و یا فردی دارد که پیچ و مهره را اجرا می کند. بنابراین انتخاب اسکلت سازه بسته به بودجه و نظر کارفرما دارد.

در برخی سازه‌ها از اسکلت‌های مختلط استفاده می شود. اما در ساخت ویلا استفاده از اسکلت‌ها توصیه نمی‌شود. زیرا هزینه‌ی نامعقولی به جا خواهد گذاشت. در برخی موارد نیز با توجه به بودجه و زمان، ممکن است از روش‌های نوین بیان شده در این مقاله برای اسکلت ویلا استفاده شود.

در این رابطه بخوانید : ویلای نیم پیلوت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

مراحل-اجرای-اسکلت-در-ساخت-ویلا

دیوار چینی در مراحل ساخت ویلا

بعد از اجرای تمامی مراحل فوق، مراحل دیوار چینی آغاز می شود. اگر ویلا در منطقه ای پر بارش با خاک مرطوب ساخته شود، نیاز به کرسی چینی و عایق کاری کف است. دلیل این مساله آن است که با عایق کاری از نفوذ آب به درون ویلا، پس از هر بارندگی جلوگیری می شود. بعد از اجرای این مرحله با استفاده از آجر گری، بلوک سبک لیکا و یا بلوک‌های سفال دیوار اطراف ساختمان و داخل آن را اجرا می کنند.

برخی استفاده از دیوارهای نوین والکریت برای ساخت دیوار ویلا را توصیه می‌کنند. در ارتباط با این دیوارها باید بدانید که قیمت نسبتا بالاتری از آجر و بلوک دارند. همچنین این دیوارها نباید با دیوار بتنی پیش ساخته اشتباه گرفته شوند. دیوارهای بتنی پیش ساخته مناسب سازه‌ی ویلا نیست. اما می توان از این دیوارها را برای حصار‌کشی اطراف زمین ویلا استفاده کرد. دیوارهای والکریت از گچبرگ و یونولیت ساخته می‌شوند. این در حالی است که دیوارهای بتنی پیش ساخته، دارای میلگرد و بتن هستند. والکریت وزن سبکی داشته و سرعت اجرای آن بالاست.

اگر به عنوان کارفرما مشکل اجرای مالی ندارید، دیوارهای والکریت می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشند.

اجرای سقف ویلا

از جمله‌ی یکی از مراحل ساخت ویلا، اجرای سقف آن می‌باشد. با توجه به منطقه‌ای که ویلا در آن ساخته می‌شود، می‌توان از سقف‌های شینگل و…. استفاده کرد. این نوع سقف‌ها به حالت شیروانی بر روی قسمت فوقانی ویلا قرار می‌گیرد تا محافظ در برابر بارندگی و… باشد.

در این رابطه بخوانید : ساخت استخر خانگی برای آبتنی تابستانه

اجرای-سقف-ویلا

اجرای استخر ویلا

یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های طراحی سازه‌های ویلایی و ساختمان‌ها، طراحی استخر است. برای برخی از ویلاها استخر داخل فضای باز تعبیه می‌شود. برای آن که بتوان از آن بهترین استفاده را کرد باید به لوله کشی و همچنین بدنه‌ی استخر توجه زیادی داشته باشید. بدنه و کف استخر در مراحل ساخت ویلا باید به خوبی عایق کاری شوند. این عایق کاری از نفوذ آب استخر به خاک اطراف جلوگیری می‌کند. توجه کنید که اگر عایق کاری به درستی انجام نشود و آب به اطراف نفوذ کند احتمال نشست زمین بالا می رود.

همچنین در صورتی که سیستم تصفیه‌ی استخر مناسب نباشد، درون آن میکروب‌ها و جلبک ها به راحتی رشد می‌کنند. این موضوع می‌تواند برای افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، مضر باشد. پس باید طراحی آن، سیستم عایق بندی آن و تصفیه‌ی آب استخر به درستی انجام شود.

نوشته شده توسط: بیتا غدیری

1 نظر

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید