جعبه آتش نشانی یا فایرباکس چیست ؟

جعبه-آتش-نشانی-یا-فایرباکس-چیست-؟

عناصر طبیعت مانند، آب، هوا، خاک و آتش همواره نقش بنیادین و اساسی در زندگی ما انسان ها داشته اند و در زمینه های مختلف به ما یاری رساندند. به عنوان مثال در زمان انسان های نخستین انسان ها هنگام کشف آتش با از آن برای گرم کردن خود، غذا پختن، علامت دادن برای مسائل مختلف و … استفاده می کردند. اما صد البته امروزه این کاربرد ها گسترده تر شده و آتش در زندگی انسان ها نقش مهمی دارد. لازم به ذکر است که آتش هر چقدر که برای انسان ها مفید است می تواند خطر آفرین هم باشد.

از همین رو در این مقاله تصمیم گرفتیم تا درمورد فایر باکس یا همان جعبه آتش نشانی با شما صحبت کنیم که اگر اطلاعات کمی از آن دارید اطلاعات شما را بیشتر کنیم یا اگر کلا درمورد آن اطلاعاتی ندارید، شما را از ماهیت جعبه آتش نشانی آگاه کنیم. با ما همراه باشید.

در-جعبه-آتش-نشانی-چه-چیز-هایی-قرار-دارد

فایر باکس یا جعبه آتش نشانی چیست ؟

کلمه فایر باکس درواقع همان ترجمه لاتین کلمه جعبه آتش نشانی است. این جعبه به عنوان یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات آتش نشانی شناخته می شود. جعبه آتش نشانی یا همان فایر باکس سالیان سال در ساختمان های اداری، تجاری و همچنین مسکونی وجود دارد که این اقدام برای سهولت در استفاده عموم و خاموش کردن آتش قبل از رسیدن آتش نشان ها استفاده می شود. این جعبه همانطور که از نامش مشخص است محفظه ای برای نگهداری سیستم های اطفاء حریق که درون آن ها معمولا قرقره های نگهدارنده ، شیلنگ های آتش نشانی و کپسول های اطفاء حریق ابزار های امدادی و … وجود دارد.

در جعبه آتش نشانی چه چیز هایی قرار دارد ؟

در این جعبه وسایلی همچون :

1- هیدرانت

2- کوپلینگ

3- نازل های آتش نشانی

4- شیلنگ های آتش نشانی

5- قرقره آتش نشانی

6- شیر فلکه آتش نشانی

فایر باکس ها کابرد هایی دارند ؟

– پاکسازی فضای محیط از دود و حرارت

– سرعت دادن در خاموش کردن آتش سوزی

– ممانت از برگشت شعله

– ایجاد زمان مناسب برای افرادی که در خطر هستند.
اجزای-تشکیل-دهنده-فایر-هوز 

جعبه ی آب آتش نشانی یا فایر باکس

فایر باکس ها با محتوات زیر وظایف مختلفی انجام می دهید.

1- فایر هوز

2- هوزریل

فایر باکس ها با شیلنگ های نواری : فایر هوز 

لوله های نواری که در این جعبه ها قرار دارند برای خاموش کردن آتش های گسترده و وسیع کاربرد دارند و حتی در عملیات مختلف آتش نشانان از این لوله ها استفاده می شود. این نوع فایر باکس ها در مراکزی مانند کارخانجات، کارگاه ای بزرگ، پارکینگ ها، فروشگاه های بزرگ و به طور کلی در محل هایی که احتمال آتش سوزی در آن ها بیشتر است به کار می رود.

اجزای تشکیل دهنده فایر هوز 

فایر هوز اجزای مختلفی دارد که شامل :

– قرقره

– نازل

– رشته شیلنگ نواری که طول آن 20 متر است.

در این جعبه ها از ورق های آلومینیومی یا استیل استفاده شده و برای جلوگیری از نصب قفل های سوییچی به دلیل احتمال آسیب دیدگی، با نصب برچسب نحوه ی نصب استفاده می شود و فایر باکس را زیبا تر می کند.داخل جعبه های فایر هوز شیلنگ و خروجی های متفاوتی وجود دارند که شامل : 1، 1/5، 2 و 2/5 اینج هستند.

تعیین نوع و دبی خروجی آب از نازل به عوامل زیر بستگی دارد :

– ساکنین

– سرعت اشتغال پذیری

– نوع تصرف و محتویات

جعبه های آتش نشانی با لوله های لاستیکی : هوزریل 

داخل این جعبه لوله های پلاستیکی قرار دارد که به آن ها هوزریل می گویند و برای خاموش کردن آتش سوزی های کوچک و کم حجم که معمولا در واحد های مسکونی و اداری رخ می دهند، مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های پلاستیکی موجود در این جعبه ها، انعطاف پذیر بوده و قطر آن ها کمتر از 19 میلی متر می باشد و به دلیل قرار گرفتن آن ها روی یک قرقره مخصوص قرار دارند، در مواقع نیاز فقط به اندازه یک جعبه خارج شده و استفاده می شود.

تجهیز جعبه های آتش نشانی در ساختمان ها 

فایر باکس ها در ساختمان ها به دو صورت زیر تجهیز می شوند :

– جعبه های فایر هوزریل شامل شیلک لاستیکی با قطر 4/3 اینج با قرقره دوار، اتصالات 4/3 اینچ، نازل شیدار سه حالته ( جهت پاشش آب) و شلنگ رابط و شیر گازی مخصوص آب. ( این جعبه ها در طبقات فوقانی ساختمان به دلیل سهولت در اطفاء حریق نصب می شوند. )

– این جعبه ها در اندازه های 1/5 و 2/5 اینچ که دارای شیلنگ برزنتی نخ پرلون تولاستیکی و اتصالات آتش نشانی  ( کوپلینگ آتش نشانی، نازل سه حلقه آتش نشانی، هیدرانت یا کویلینک روزا دار) با اندازه های مربوطه و علاوه بر این شیر فلکه برنجی فشار قوی آتش نشانی ( این جعبه ها در پارکنیگ ها و طبقات همکف نصب می شوند. )

انواع-جعبه-های-آتش-نشانی-از-لحاظ-شکل-و-ظاهر 

انواع جعبه های آتش نشانی از لحاظ شکل و ظاهر

– جعبه های آتش نشانی تک درب

– جعبه های آتش نشانی دو درب

– جعبه آتش نشانی دو قلو

– جعبه آتش نشانی نور تاب

– جعبه آتش نشانی کرکره ای

– جعبه دکوراتیو

ابعاد فایر باکس ها

فایر باکس ها ممکن است در اندازه های مختلفی ارائه می شوند. معمولا اندازه فایر باکس ها باید طوری باشند که شیلنگ و یا کپسول آتش نشانی در جعبه ها جا شود. اما بیشترین ابعادی که استفاده می شوند و استاندارد هستند شامل سایز های زیر هستند :

– طول 100، عرض 85 و عمق 18 سانتی متر

– طول 85، عرض 80 و عمق 18 سانتی متر

– طول 85، عرض 60 و عمق  18 سانتی متر

– طول 70، عرض 85 و عمق 18 سانتی متر

– طول 70، عرض 60 و عمق 18 سانتی متر

– طول 65، عرض 55 و عمق 18 سانتی متر

– طول 60، عرض 50 و عمق 18 سانتی متر

جعبه آتش نشانی روکار

اگر قصد داشته باشید برای ساختمان هایی که بافت قدیمی دارند فایر باکس تهیه کنید، از آنجایی که محلی برای نصب در این نوع ساختمان ها مشخص نشده است در نتیجه نصب آن باید به صورت رو کار باشد.

جعبه آتش نشانی تو کار

نوع دوم در ساختمان های جدید یا به عبارتی ساختمان هایی که محلی برای نصب در آن ها وجود دارد، فایر باکس درون دیوار نصب می شود.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید