از معایب خانه های پیش ساخته چه می‌دانید؟

معایب خانه های پیش ساخته

در سال‌های اخیر استفاده از خانه‌های پیش ساخته در ایران بسیار رواج پیدا کرده‌ است. این نوع خانه‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. پیشرفت‌های نوینی که امروزه در بخش‌های گوناگون ساختمان‌سازی به وجود آمده مزایای بسیاری را در اختیار معماران و مهندسان قرار داده است. یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های این صنعت استفاده از سازه‌های پیش ساخته است. در این مقاله قصد داریم علاوه بر مزایا، معایب خانه های پیش ساخته را برای شما شرح دهیم. برای اطلاع از ویژگی‌های این سازه‌ها با زومیلا همراه باشید.

مزایا و معایب خانه های پیش ساخته

در دنیای امروز حفظ محیط زیست تاثیرات بسیاری در صنعت ساختمان‌سازی داشته است. تولید ضایعات در حین انجام ساخت و سازهای ساختمانی همیشه مورد توجه فعالان محیط‌ زیست بوده است.

در ادامه که در مورد مزایا و معایب سازه‌های پیش ساخته برای شما بگوییم متوجه می‌شوید این نوع خانه‌ها چگونه می‌توانند تاثیرات بسیار خوبی را بر محیط زیست بگذارند.

به دلایلی که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم در سال‌های اخیر توجهات زیادی به استفاده از سازه‌های پیش ساخته معطوف شده است. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رویکردهای زیست‌محیطی
  • رویکردهای اقتصادی
  • رویکردهای مدیریت ضایعات ساختمانی

معایب خانه های پیش ساخته چیست؟

خانه و ویلاهای پیش ساخته بر خلاف مزیت‌هایی که دارند، ویژگی‌های فیزیکی و ساختاری آن‌ها دارای تعدادی نکات منفی می‌باشد.

تعدادی از مهم‌ترین معایب این نوع خانه‌ها را در ادامه برای شما ذکر می‌کنیم:

ابعاد خانه‌های پیش ساخته

از اصلی‌ترین معایب این سازه‌ها، متراژ و تعداد طبقات محدود آن‌ها است.

خانه‌های از پیش ساخته شده و آماده را نمی‌توان بیشتر از دو طبقه ساخت. در صورتی که کسی بخواهد بیش از دو طبقه بسازد، باید اقدامات و پیش‌نیازهای زیادی را انجام دهد. باید بدانید که این اقدامات و پیش نیازها هزینه‌های زیادی روی دست سازنده خواهند گذاشت.

نظارت کمتر از معایب خانه های پیش ساخته

در ویلاها و خانه‌های سنتی شما به‌عنوان کارفرما می‌توانید به صورت مستمر و دائم بر تمامی مراحل ساخت و ساز نظارت داشته و مراقب همه چیز باشید. این مسئله از مزیت‌های خانه‌های سنتی می باشد اما این موضوع در مورد خانه‌های پیش ساخته صادق نیست!

در مورد خانه‌های پیش ساخته باید این را بگوییم که شما هیچ کنترل و نظارتی بر ساخت پانل‌های پیش ساخته نخواهید داشت.

پانل‌ها و اجزای سازه به شکل آماده در محل نصب می‌شوند و شما فقط می‌توانید در مرحله نصب، ناظر بر اجرای امور باشید.

روش پرداخت هزینه‌ها

هنگامی که تصمیم می‌گیرید یک خانه پیش ساخته بخرید باید به این نکته توجه کنید که خرید مرحله به مرحله نخواهد بود. به عبارتی شما می‌بایست کل خرید خود را به صورت کلی و یکجا انجام دهید و به دنبال آن هزینه را هم باید یک جا پرداخت کنید.

پرداخت پول به صورت کلی شاید برای برخی از کارفرماها سخت باشد. پس این مسئله هم یکی دیگر از معایب خانه‌های پیش ساخته به شمار می‌آید.

نیاز به نیروی متخصص و کاربلد

اجرای این نوع خانه‌ها به علت فناوری‌های نوین و جدیدی که در آن‌ها به کار رفته است، به نیروی کاملا حرفه‌ای و متخصص نیازمند می‌باشد.

اگر خواستار تهیه این نوع خانه هستید باید به شما بگوییم دسترسی به این نیروهای متخصص شاید در بعضی از کشورها و شهرها کار بسیار دشواری باشد.

کمتر شدن بحث سفارشی‌سازی

از دیگر معایب خانه های پیش ساخته می‌توان به انتخاب این نوع از ویلاها و خانه‌ها اشاره کرد. شما به عنوان خریدار باید توجه داشته باشید که دست شما در ایجاد سفارشی‌سازی‌ تقریبا بسته خواهد بود.

مزایای خانه‌های پیش ساخته

تا این جا از معایب و مشکلات خانه های پیش ساخته برای شما گفتیم اما لازم است شما با مزایای این نوع خانه هم آشنایی داشته باشید. در تحقیقات زیادی، مزایای استفاده از سازه‌های پیش ساخته مورد اشاره قرار گرفته است.

در این رابطه بخوانید : مراحل ساخت ساختمان با عکس

معایب خانه های پیش ساخته

در ادامه این نوشتار شما را با مهم‌ترین مزایای خانه های پیش ساخته آشنا می‌کنیم:

کاهش یافتن هزینه‌ها

برخلاف خانه‌های سنتی، در سازه‌های پیش ساخته می‌توان تمامی مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز را به صورت عمده و کلی خرید. این مسئله باعث می‌شود برآورد هزینه‌های نهایی ساخت دقیق تر صورت بگیرد. 

هزینه‌های ساخت خانه‌های پیش ساخته بر اساس مترمربع محاسبه می‌گردد و شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که دارید، طرح و ساخت دلخواه خود را اجرا کنید.

کاهش هزینه‌ها در این نوع از سازه‌ها فقط به خرید مصالح محدود نمی شود بلکه بخش عمده‌ای از این صرفه‌جویی‌ها به هزینه‌های مربوط به حمل نقل و نیروی انسانی مورد نیاز برای پیشبرد پروژه مربوط می‌شود.

جالب است بدانید که هزینه‌های حمل نقل سازه‌های پیش ساخته می‌توانند بسیار ارزان و حتی رایگان برای شما تمام شود. چون بسته به موقعیت مکانی ملک، شاید شرکت فروشنده خانه‌های پیش ساخته بابت حمل و نقل هیچ هزینه‌ای از شما دریافت نکند و این کار را رایگان برایتان انجام دهد.

ساخت و ساز سریع

ساخت‌ و ساز و تولید خانه‌های پیش ساخته به صورت سریع در زمان کوتاه یکی از بزرگ‌ترین مزایای این سازه‌ها به شمار می‌رود.

از آنجایی که تمامی اجزای این نوع سازه‌ها از قبل ساخته شده‌اند، فقط سر هم کردن این اجزا وظیفه شماست.

از طرفی هم توقف‌های پی در پی پروژه به دلایلی مختلفی مانند شرایط بد آب و هوایی مشاهده نمی‌شود.

صرفه‌جویی در انرژی

عایق‌کاری‌های خوب در سازه‌های پیش ساخته از دیگر مزایای آن‌ها می‌باشد.

به دلیل فرایند ساخت این نوع خانه‌ها، عایق‌کاری در آن‌ها به سادگی انجام می‌شود. در نتیجه عایق‌کاری خوب در برابر سرما و گرما موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود.

استحکام و مقاومت بالا

سازه‌های پیش ساخته از پانل‌های فولادی و بتنی پیش ساخته سبک ساخته می‌شوند که همین مسئله سبب می‌شود از مقاومت بالایی برخوردار شوند.

خانه‌های پیش ساخته مقاومت بسیار خوبی در برابر نیروهای بادی دارند همچنین به دلیل عایق‌کاری خوب، مقاومت این سازها در برابر رطوبت در سطح بسیار خوبی قرار داد.

پایداری بهتر سازه‌های پیش ساخته

دوستدار محیط‌ زیست بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کاربردی خانه‌های پیش ساخته می‌باشد که اهمیت آن در سال‌های اخیر بیش از پیش شده است. 

همه موارد زیر از جمله مزایای خانه‌های پیش ساخته هستند که هر کدام تأثیر مثبت بر محیط‌ زیست گذاشته‌اند:

  • کاهش نیاز به حمل و نقل‌ هر روزه
  • کاهش تولید کردن ضایعات
  • کاهش استفاده از منابع طبیعی

یکی دیگر از جنبه‌های پایداری بهتر این نوع خانه‌ها قابلیت بازیافت پذیری آن‌ها می‌باشد. به طوری که می‌توان گفت تقریباً همه بخش‌های مختلف این سازه‌ها را میتوان دوباره مورد استفاده قرار داد.

جمع بندی

خانه‌های پیش ساخته یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های ساخت و ساز هستند که مدتی است وارد ایران شده‌ و با استقبال رو به رو شده‌اند.

مزایای استفاده از خانه‌های پیش ساخته:

  • سرعت بالای ساخت
  • هزینه کمتر
  • عایق‌کاری مناسب
  • مقاومت بالا 
  • پایداری بهتر

معایب خانه های پیش ساخته :

  • محدودیت در اندازه و ابعاد
  • نظارت کمتر 
  • محدودیت در سفارشی‌سازی

مقاله پیشنهادی زومیلا:

از سری مقالات زومیلا می توانید مقاله خرید ویلا در نوشهر ، بهترین شهر برای داشتن ویلا را مطالعه فرمایید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

نویسنده: فاطمه سرابی / تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید