شناسنامه فنی ساختمان چیست؟ آیا ملک شما به آن نیاز دارد؟

شناسنامه فنی ساختمان

اگر دلتان می‌خواهد در خصوص شناسنامه فنی ساختمان اطلاعات بیشتری کسب کنید، با مقاله زیر همراه ما باشید. هنگام خرید خانه، لازم است گزینه‌های مختلفی را موردتوجه قرار دهید تا بتوانید بهترین خانه‌ای را که مناسب بودجه و سلیقه شما است انتخاب نمایید. فرض کنید خانه مورد علاقه خود را متناسب با عوامل گفته شده در بالا پیدا کرده‌اید؛ آیا دیگر کار تمام است و می‌توانید نسبت به خرید آن اقدام کنید؟

پاسخ این سؤال منفی است. علاوه بر بودجه و سلیقه، عوامل مهم‌تر دیگری وجود دارند که هنگام خرید ملک باید موردتوجه قرار گیرد. از جمله این عوامل می‌توان به استانداردهای فنی و وضعیت ساخت‌وساز اشاره کرد؛ اما چگونه می‌توان در این خصوص اطلاعات لازم را به دست آورد؟ بد نیست بدانید هر ساختمان دارای شناسنامه‌ای است که اطلاعات مهم ملک در آن درج شده است. این شناسنامه، شناسنامه فنی ساختمان نام دارد.

شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

از سندهای مهمی که اطلاعات فنی ساختمان در آن قید شده است می‌توان به شناسنامه فنی اشاره کرد. در شناسنامه فنی، مشخصات کلی ساختمان از جمله تأسیسات نصب‌شده در ساختمان، مشخصات سازه، اطلاعات مهندسان طراح و غیره آورده شده است.

از طریق شناسنامه فنی می‌توان اطلاعات قابل‌توجهی را در خصوص ویژگی‌های عمومی ساختمان به دست آورد. این شناسنامه به صورت یک برگ دفترچه صحافی شده است که در اختیار مالک ساختمان قرار دارد و هنگام خریدوفروش ملک به خریدار واگذار می‌شود.

مراحل صدور شناسنامه فنی ساختمان

مراحلی که جهت دریافت و صدور شناسنامه فنی باید طی شود به شرح زیر است:

ابتدا لازم است اطلاعات فنی ساختمان خود را در فرم پیش‌نویس شناسنامه فنی وارد کنید.

سپس فرم پیش‌نویس را به همراه گواهی عدم خلافی، کپی شناسنامه، کپی کارت ملی و کپی سند مالکیت به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تحویل دهید.

در مرحله بعد، لازم است نسبت به پرداخت هزینه‌های مربوط به عملیات صدور اقدام کنید. هزینه صدور شناسنامه فنی هر ساله از طرف شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی مطرح می‌شود و وزارت مسکن آن را تصویب می‌کند.

سپس، از طرف سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، مهندسی به منظور نظارت بر ملک و بررسی اطلاعات تحویل داده شده توسط مالک گماشته می‌شود. این مهندس همچنین موظف است کیفیت فنی ساخت‌وساز ساختمان  را به صورت حضوری ارزیابی کند.

در صورت تائید مهندس ناظر، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، پیشنهاد صدور شناسنامه فنی را به شهرداری می‌فرستد و شهرداری موظف به صدور این شناسنامه خواهد بود.

تفاوت شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی ساختمان

از مهم‌ترین تفاوت‌های شناسنامه فنی و ملکی و شناسنامه فنی می‌توان به زمان صدور آن‌ها اشاره کرد. شناسنامه فنی و ملکی هنگام دریافت گواهی پایان کار ساختمان (بعد از اتمام ساخت‌وساز ملک) و شناسنامه فنی هنگام صدور پروانه ساختمان (زمانی که هنوز ملک ساخته نشده است) صادر می‌شود.

قانون صدور شناسنامه فنی در سال 1389 و قانون صدور شناسنامه فنی و ملکی در سال 1374 به تصویب رسیده است.

شناسنامه فنی ساختمان

چه کسانی باید حتما شناسنامه فنی را دریافت کنند؟

اولویت دریافت این شناسنامه، افرادی هستند که قصد پیش‌فروش ساختمان خود را دارند. دلیل اهمیت این موضوع این است که خریدار از مصالحی که در ساختمان استفاده شده است مطلع شود. اقدام جهت دریافت این شناسنامه توسط سایر افراد الزامی نیست.

نتیجه‌گیری

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد، شناسنامه فنی ساختمان در پیگیری‌های حقوقی بین خریدار و فروشنده بسیار حائز اهمیت است. به این صورت که اگر خریدار مغایرتی در ساختمان و شناسنامه ببیند، می‌تواند از طریق مراجع قانونی این موضوع را پیگیری کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دانسته‌های ملکی می‌توانید مقاله از قوانین پیش‌فروش آپارتمان چه میدانید را مطالعه کنید.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید