از قوانین پیش‌فروش آپارتمان چه می‌دانید؟

پیش‌فروش آپارتمان

اکثر افراد همیشه به دنبال معامله‌های پرسود بوده و در این راه حاضر به ریسک کردن نیز هستند. خرید آپارتمان‌هایی که پیش‌فروش می‌شوند درعین‌حال که جزء یکی از معامله‌های پرسود هستند ریسک بالایی نیز دارند. در برخی موارد، افرادی اقدام به خرید پیش‌فروش آپارتمان می‌کنند با این گمان که توانسته‌اند زیر قیمت بازار آپارتمانی بخرند. درصورتی‌که پس از مدتی متوجه شده‌اند اصلاً خانه‌ای در کار نیست و فریب‌خورده‌اند. به همین علت، پیش‌فروش آپارتمان همواره با ریسک بالایی همراه است.

در این مقاله از zoomila.com قصد داریم قوانین، نکات مهم و مزایای پیش‌فروش آپارتمان را توضیح دهیم تا هنگام برخورد با چنین مواردی آگاهانه اقدام کنید.

قوانین پیش‌فروش آپارتمان

قانون پیش‌فروش ساختمان توسط قانون‌گذاران در سال 1389 و در 25 ماده و 4 تبصره تصویب شد. برخی مواد این قانون عبارت‌اند از:

1.بعدازاینکه پروانه ساختمان توسط شهرداری صادر شد و برای هر واحد از آپارتمان شناسنامه فنی مستقل در نظر گرفته شد، پیش‌فروشنده آپارتمان می‌تواند با اخذ اجازه از مراجع صلاحیت‌دار، نسبت به تبلیغات در مطبوعات و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اقدام کند.

2.قرارداد پیش‌فروش آپارتمان باید حتماً در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و آژانس‌های املاک به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند اقدام به تنظیم چنین قراردادی نمایند و در صورت انجام این کار مجرم محسوب می‌شوند.

3.هنگام عقد قرارداد لازم است مشخصات کامل طرفین قرارداد ذکر شود.

4.هنگام عقد قرارداد لازم است وضعیت پیش‌فروشنده (پیش‌فروشنده مالک زمین است یا خیر، پیش‌فروشنده حق پیش‌فروش ملک را دارد یا خیر، آیا پیش‌فروشنده خریدار قبلی بوده که قصد انتقال آپارتمان را به شما دارد) در قرارداد مشخص گردد.

5.محول کردن تحقیق در مورد موارد بالا به مشاورین املاک کار درستی نیست و می‌تواند منشأ مشکلات و سوءاستفاده‌های بسیاری گردد.

پیش‌فروش آپارتمان

 

هنگام پیش‌فروش آپارتمان چه جزئیاتی باید به خریدار اعلام شود؟

امکانات واحد آپارتمانی پیش‌فروش شده

امکانات واحد آپارتمان از مسائل بسیار مهمی است که حتماً باید در قرارداد قید شود. این امکانات شامل موارد زیر می‌باشد:

شماره‌ی طبقه و واحد

موقعیت قرارگیری واحد آپارتمان

 مساحت واحد آپارتمان

 تعداد اتاق‌ها

سیستم گرمایشی و سرمایشی

نوع مصالح بکار رفته در ساختمان

نمای داخلی و بیرونی ساختمان

قیمت واحد آپارتمانی پیش‌فروش شده

هنگام عقد قرارداد لازم است قیمت واحد آپارتمان پیش‌فروش شده و تعداد قسط‌ها و نحوه پرداخت آن‌ها قید شود. حداقل 10 درصد مبلغ واحد آپارتمان در ابتدا پرداخت می‌شود. اگر مطابق با آنچه در قرارداد قیدشده، پیش‌خریدار شاهد پیشرفت پروژه ساخت نباشد، می‌تواند تا زمانی که از سمت مهندس نظر تأییدیه پیشرفت دریافت کند پرداخت اقساط را عقب بیندازد.

در صورت عدم پرداخت اقساط توسط پیش‌خریدار، پیش‌فروشنده می‌تواند این مورد را به دفتر اسناد رسمی که قرارداد آنجا تنظیم‌شده اطلاع دهد. دفتر اسناد رسمی موظف است به پیش‌خریدار اخطار داده و نسبت به پرداخت بدهی، یک ماه به او فرصت دهد. در صورت عدم پرداخت، قرارداد فسخ می‌شود.

زمان تحویل واحد آپارتمانی پیش‌فروش شده

زمان اتمام پروژه و تحویل واحد آپارتمان باید در قرارداد قید شود. اگر پیش‌فروشنده نتواند در زمان موردنظر، واحد ساخته‌شده را تحویل دهد ملزم به پرداخت خسارت می‌باشد.

نکات مهم قبل از پیش‌خرید خانه

1.هنگام عقد قرارداد حتماً مطمئن شوید که قرار است صاحب همان خانه‌ای شوید که جزئیات آن در قرارداد قیدشده است.

2.هنگام پیش‌خرید آپارتمان، حتماً در خصوص بخش‌های مشاعی ساختمان مانند پارکینگ، نحوه اشتراک آب و برق و گاز و غیره صحبت کنید.

3.خانه‌ای را پیش‌خرید نکنید که تنها 4 دیوار آن ساخته‌شده است. بلکه خانه‌ای را بخرید که ساخت‌وساز آن در مراحل انتهایی باشد.

پیش‌فروش آپارتمان

 

خرید آپارتمان پیش‌فروش شده چه مزایایی دارد؟

1.اگر قصدتان سرمایه‌گذاری در ملک است، مسلماً پیش‌خرید آپارتمان برای شما سود بیشتری را به همراه خواهد داشت.

2.پول واحد را کم‌کم و به‌صورت اقساطی می‌پردازیم.

3.خانه‌های پیش‌فروش شده را می‌توانیم بین ده تا سی درصد ارزان‌تر بخریم.

4.در مرحله نازک‌کاری می‌توانیم سلیقه شخصی خود را دخالت دهیم.

آیا تابه‌حال اقدام به خرید پیش‌فروش آپارتمان کرده‌اید؟ تا چه حد در این کار موفق بوده‌اید؟ تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و راهنمایی‌های خود را در قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبین زومیلا به اشتراک بگذارید.

نویسنده: رویا سهرابی/ تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

1 نظر

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید