شرایط مسکن فرهنگیان

خرید خانه و خانه‌دار شدن در جامعه امروز ایران به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. با افزایش نجومی قیمت مسکن به‌خصوص در این چند سال اخیر خیلی از افراد جامعه حتی پس از چند سال کار و پس‌انداز کردن باز هم از پس خرید خانه برنمی‌آیند. وضعیت اقتصادی ایران هم به گونه‌ای نیست که بتوان صرفا بر مبنای درآمد و پس‌انداز خانه‌دار شد. خرید خانه فرآیندی طولانی و سخت است. بنابراین افراد برای این که سرمایه‌شان هدر نرود و بتوانند بالاخره خانه‌ای بخرند از روش‌های کمکی استفاده می‌کنند. وام گرفتن یا شرکت در طرح‌هایی که دولت و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط برای تسهیل خانه‌دار شدن در نظر می‌گیرند، بخشی از این روش‌های کمکی است. یکی از این طرح‌ها طرح مسکن ویژه فرهنگیان، در خصوص اعطای مسکن به فرهنگیان است. در این مطلب زومیلا آخرین اخبار مسکن فرهنگیان و شرایط مسکن فرهنگیان را بررسی می‌کنیم.

شرایط مسکن فرهنگیان در تهران

درباره طرح مسکن فرهنگیان

گفته می‌شود که ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت ۹۵۰ هزار نفری وزارت آموزش و پرورش فاقد مسکن هستند. این آمار نشان می‌دهد تقریبا ۲۰ درصد از فرهنگیان هنوز خانه ندارند و درگیر اجاره‌نشینی و پرداخت اجاره‌بهای بعضا سنگین هستند. در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش و پروش و وزارت راه و شهرسازی برای خانه‌دار شدن و تامین مسکن ۱۷۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته‌ی فاقد مسکن منعقد شد. کلیه فرهنگیان رسمی، قراردادی و بازنشستگان می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند. اجرای این تفاهم‌نامه از آذر ماه سال ۹۸ آغاز شده و تا مرداد ۱۴۰۱ ادامه دارد. در واقع مدت زمان اجرای این پروژه سه ساله است. در صورت توافق طرفین نیز مدت تفاهم‌نامه قابل‌تمدید است. اما این که شرایط مسکن فرهنگیان چیست و چه کسانی می‌توانند ثبت‌نام کنند را در ادامه توضیح می‌دهیم.

میزان پیشرفت پروژه مسکن فرهنگیان

قبل از بررسی شرایط ثبت‌نام و استفاده از این طرح قصد داریم شما را از میزان پیشرفت طرح مسکن فرهنگیان آگاه کنیم. طبق گفته معاون وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت راه و شهرسازی در ۳۱ استان و ۲۵۱ شهر زمین لازم برای ساخت ۴۳ هزار و ۷۷۵ واحد مسکونی فرهنگیان تامین شده است. در ضمن ۲۵ هزار فرهنگی واجد شرایط، در مرحله افتتاح حساب، واریز وجه، تکمیل وجه و اتصال به پروژه‌ها هستند.

در این رابطه بخوانید: وام ساخت مسکن | مبلغ و شرایط دریافت

مسکن ملی فرهنگیان

اولویت واگذاری مسکن

در تفاهم‌نامه تامین مسکن برای فرهنگیان عنوان شده که اولویت واگذاری مسکن و جامعه هدف شامل گروه‌های زیر می‌شود:

  • زنان سرپرست خانوار
  • زوجین فرهنگی که زن و شوهر هر دو معلم و فرهنگی هستند
  • فرهنگیان بالای ۲۰ سال سابقه خدمت
  • بازنشستگان فرهنگی

شرایط مسکن فرهنگیان

سوالی که حتما برایتان پیش می‌آید این است که چه کسانی می‌توانند از این طرح استفاده کنند و خانه‌دار شوند، باید بگوییم شرط اصلی برای تایید ثبت‌نام متقاضیان این است که مسکن اولی و فاقد مسکن بوده و تا به حال از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشند. به طور کل شرایط مسکن فرهنگیان به شرح زیر است:

  • متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد.
  • زنان خودسرپرست به شرط داشتن حداقل ۳۵ سال سن می‌توانند متقاضی باشند.
  • متقاضی و افراد تحت تکفل وی باید فاقد زمین یا واحد مسکونی باشند.
  • تا به حال از هیچ‌کدام از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی و تسهیلات خرید و احداث مسکن استفاده نکرده باشند. (سبز بودن فرم ج در استعلام از سامانه مربوط به شهرداری)
  • متقاضی باید دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت متوالی در شهر موردتقاضا باشد.

در این رابطه بخوانید: وام تعمیرات مسکن و شرایط دریافت آن

ثبت نام وام مسکن فرهنگیان

نکته

فرهنگیانی که خودشان زمین داشته باشند می‌توانند با کمک تسهیلات بانک مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی و وام‌های ثانویه وزارت آموزش و پرورش، خود برای ساخت خانه اقدام کنند.

وام های طرح مسکن فرهنگیان

افرادی که طبق شرایط مسکن فرهنگیان واجد شرایط هستند می‌توانند از وام‌های مربوط به آن استفاده کنند. مبالغی که برای پیش‌برد پروژه و ساخت مسکن نیاز است مرحله به مرحله دریافت می‌شود. اما در همان ابتدای کار ۴۰ میلیون آورده اولیه نیاز است. در این راستا افراد جهت استفاده از وام مسکن ۴۰ میلیونی به بانک مسکن معرفی می‌شوند. برای افزایش قدرت خرید و توان فرهنگیان در این زمینه نیز وام با سود ۱۲ درصد برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. مبلغ این وام برای زوجین تا ۱۲۰ میلیون تومان و برای بقیه ۶۰ میلیون تومان است. در ضمن باید گفت مسلما قیمت تمام‌شده ساخت هر واحد در این طرح، نسبت به بازار آزاد مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

در این رابطه بخوانید: شرایط وام مسکن

وام خرید خانه

سخن پایانی

در این مطلب شرایط مسکن فرهنگیان و نکات مهم در این رابطه را عنوان کردیم. نگرانی‌ها بابت تامین هزینه مسکن هم با دریافت وام تا حدودی برطرف می‌شود. حال موفقیت در این طرح مستلزم این است که سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند و این طرح را به‌خوبی و با دقت اجرا کنند. قشر فرهنگی که برای پرورش و تربیت دانش‌آموزان نهایت تلاش خود را می‌کنند لایق این هستند که در سریع‌ترین زمان ممکن خانه‌دار شوند و با خیال آسوده به ادامه‌ی فعالیت‌های فرهنگی خود بپردازند. اگر فرهنگی و فاقد مسکن هستید و این مطلب از زومیلا را می‌خوانید امیدواریم هر چه زودتر خانه‌دار شوید. داشتن خانه و سرپناه حق هر انسانی است. در ضمن اگر سوالی در این مورد دارید می‌توانید در بخش نظرات از ما بپرسید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید