روف گاردن چیست و مزایای آن کدامند؟

روف گاردن

اکثر ما در خانه‌هایمان پشت‌بام داریم، اما چند نفر از ما از این بام به‌منظور چیزی جز سرپناه استفاده می‌کنیم؟ خوشبختانه، نسل جدیدی از سازندگان، معماران فضای سبز، مقامات دولتی و صاحبان املاک مزایای بی‌شماری را برای روف گاردن (بام سبز) کشف کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم به بررسی روف گاردن و مزایای آن بپردازیم.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا بام سبز شامل فضاهای سبز مصنوعی است که در سطوح بالای ساختمان‌های صنعتی، تجاری و مسکونی ساخته می‌شوند. آن‌ها ممکن است به‌عنوان فضای بازی، استراحت، صرفه‌جویی در انرژی یا به‌عنوان فضای سبز زندگی طراحی شوند.

دو نوع اصلی روف گاردن، گسترده و فشرده می‌باشد. بام سبزهای گسترده به مراقبت کمی نیاز دارند و به‌عنوان شکل دیگری از مواد تشکیل‌دهنده بام عمل می‌کنند. آن‌ها برای محیط‌های بزرگ در نظر گرفته نمی‌شوند و نیازی به رعایت استانداردهای ایمنی اضافه ندارند. بام‌های سبز فشرده با هدف استفاده انسان ساخته‌شده‌اند. بام فشرده به محوطه‌سازی و نگهداری منظم نیاز دارد. علاوه بر این، لازم است آن‌ها با مقررات ایمنی مربوطه مطابقت داشته باشند.

روف گاردن

مزایای روف گاردن

روف گاردن و صرفه‌جویی در انرژی

برای درک بهتر مزایای انرژی روف گاردن، لازم است که مفهوم جزیره گرمایی شهری را بدانید، افزایش دمایی که تقریباً در تمام مناطق شهری یافت می‌شود. نور خورشید بتن، آسفالت و دیگر مصنوعات ساختمانی را بسیار سریع‌تر از درختان و گیاهان گرم می‌کند. نتیجه این می‌شود که اطراف محیط‌های شهری در طول سال بسیار گرم می‌شود.

بااینکه این موضوع باعث می‌شود هوای شهر در طول زمستان گرم بماند، جزیره گرمایی شهری، شهرها را در تابستان بیش‌ازحد گرم می‌کند و این بدان معناست که تهویه مطبوع و دیگر تجهیزات خنک‌کننده باید سخت‌تر و طولانی‌تر کار کنند. افزایش تقاضای انرژی موجب وارد شدن فشار به شبکه‌های برق می‌شود و این امر می‌تواند رقم صورتحساب برق تابستان را تا سقف برساند.

بااین‌حال، روف گاردن می‌تواند این فشار را در خانه‌ها و ساختمان‌های تجاری کاهش دهد. مطالعه‌ای که توسط شورای تحقیقات ملی کانادا انجام شد نشان داد که در حالت عادی و در روزهای آفتابی پشت‌بام می‌تواند 158 درجه فارنهایت گرما را جذب کند، درحالی‌که بام سبز تنها 77 درجه گرما جذب می‌کند.

این تأثیر خنک‌کنندگی موجب صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. طبق گزارش کانادا، میانگین تقاضای انرژی روزانه برای تهویه هوا با سقف خالی 6 تا 7 و نیم کیلووات بر ساعت بود؛ اما وجود گیاهان در پشت‌بام، جریان گرما را کاهش داد؛ بنابراین میانگین تقاضای انرژی روزانه به کمتر از 1 و نیم کیلووات بر ساعت رسید، چیزی حدود 75 درصد صرفه‌جویی در انرژی.

روف گاردن و مزایای وابسته به معماری

علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی، بام‌های سبز مزایایی برای خود سقف نیز دارند. بیشتر سقف‌هایی که در معرض نور خورشید، باد، برف و باران می‌گیرند، تغییرات دمایی بسیاری را متحمل می‌شوند. این تغییرات دمایی شدید موجب می‌شود سقف در آب‌وهوای سرد، سردتر و در آب‌وهوای گرم، گرم‌تر شود.

تمامی این افزایش و کاهش‌های دما روی سقف تأثیر می‌گذارد و طول عمر آن را کاهش می‌دهد؛ اما روف گاردن ها می‌توانند مانع این وضعیت شوند. در تحقیق کانادایی که در بالا ذکر شد، سقف خالی، نوسانات دمای روزانه را 83 درجه فارنهایت تجربه کرد؛ اما بام سبز این تغییر را به 22 درجه فارنهایت کاهش داد. نصب بام سبز با هزینه‌ای کمتر از 123 هزار دلار در ساختمان شهرداری روانوک، موجب شد عمر سقف بین 20 تا 60 سال افزایش یابد.

بام سبز و مدیریت سیلاب

یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ بام سبز، توانایی مدیریت بارش‌ها و درنتیجه کاهش سیلاب محلی است. هنگامی‌که محققان کانادایی رواناب را در یک سقف خالی و بام سبز مقایسه کردند تفاوت‌ها جالب بود: بام سبز میزان رواناب را 75 درصد کاهش داد.

اگرچه محققان کیفیت آب رواناب را اندازه‌گیری نمی‌کنند، طرفداران بام سبز ادعا می‌کنند که باران‌های بام‌های خالی شامل بسیاری از آلاینده‌ها مانند ترکیبات آلی فرار می‌باشند؛ اما زمانی که بارندگی روی پوشش گیاهان و درختان اتفاق می‌افتد، آب باران از طریق خاک گیاهان تصفیه‌شده و حاوی آلاینده‌های کمتری است.

لذت بردن از باغبانی روی بام

علاوه بر مزایای زیست‌محیطی و مالی بام سبز، می‌توان به لذت بردن از باغبانی روی بام اشاره کرد.
به‌خصوص در مناطق شهری – که در آن زمین‌های کشاورزی کم است –در روف گاردن ها می‌توان میوه‌ها و سبزی‌های تازه کشت کرد. آن‌ها همچنین فضای آرام و دنجی برای آرامش و تفریح هستند.

روف گاردن

ممکن است به مطالب زیر نیز علاقه‌مند باشید:

گیاهان آپارتمانی مقاوم ، با ۱۰ گیاه مقاوم به نور کم آشنا شوید.

آشنایی با انواع مختلف پارچه رومبلی

قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان چیست؟ آیا نصب آن اجباری است؟

برگرفته از: thespruce

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید