انواع دستگاه های خاموت زن را مشاهده کنید

میلگردها همواره در سازه‌های بتنی نقشی کلیدی دارند، چراکه بتن علیرغم مقاومت زیاد در برابر فشار، از مقاومت کششی بالایی برخوردار نیست و ضعف موجود در بتن را عموماً به‌وسیلهٔ میلگردها جبران می‌کنند. اما به این نکته باید توجه داشت که میلگردها در پروژهٔ ساختمانی، همیشه به‌صورت طولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در بخشی از نقاط ساختمان، این محصولات را به‌شکل عرضی استفاده کرده که با آن میلگرد عرضی یا خاموت می‌گویند.

با توجه به نقش مهم میلگردهای عرضی در اسکلت‌بندی ساختمان، دستگاه‌های خاموت زن از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این نوشته نیز به‌عنوان راهنمایی مربوط به میلگردها، قصد داریم که دستگاه خاموت زن و انواع آن را درکنار قیچی خم و برش میلگرد و سایر دستگاه‌های مرتبط این کار مثل بتونیر و قیمت بتونیر ۲۵۰ لیتر ، معرفی کرده و سپس مورد بررسی قرار دهیم.

خاموت

در مقدمه نیز اشاره کردیم که در این نوشته، قصد داریم انواع دستگاه‌ خاموت زن و قیچی خم و برش میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم. اما پیش از پرداختن به این دستگاه‌ها، بهتر است که با مفهوم خاموت در ساختمان بیشتر آشنا شوید.

در انواع پروژه‌های ساختمانی، معمولا میلگردها را به دو صورت طولی و عرضی به‌کار می‌گیرند؛ میلگردهایی که در راستای طول ساختمان قرار گیرند را میلگرد طولی می‌گویند و آن‌هایی که در راستای عرضی ساختمان و عمود بر میلگردهای طولی قرار می‌گیرند، با نام میلگرد عرضی یا خاموت شناخته می‌شوند. خاموت نیز مطابق تمام میلگردها از سایزهای متنوعی برخوردار است که طول‌های 8 و 10، بیشترین استفاده را در این محصول دارند.

خاموت میلگردی است که خم شده و وظیفهٔ محافظت از المان‌های طویل و قائم اطرافش را برعهده دارد. درواقع استفاده از این مقاطع فولادی، استحکام سازه را در برابر نیروهای پیچشی و برشی افزایش می‌دهد.

 

دستگاه خاموت زن

همان‌طور که از اسم آن پیداست، برای تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی در جهت شکل‌دهی به میلگردها و تولید خاموت، از دستگاه خاموت زن استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها با استفاده از روش دستی یا برقی، تولید خاموت موردنیاز در پروژه‌های عمرانی کوچک و بزرگ را انجام می‌دهند.

  • انواع

در رباطه با انواع خاموت زن، می‌توان گفت که به‌طورکلی این دستگاه‌ها را به دو دستهٔ دستی و برقی تقسیم می‌کنند:

1. خاموت زن دستی

خاموت زن دستی ابزاری برای خم‌کاری میلگردها با استفاده از نیروی مکانیکی است. کیفیت و چگونگی خم‌کاری میلگردها در این دستگاه، به نیروی وارده به اهرم بستگی دارد، بنابراین توانایی خمش در دستگاه‌های دستی، به میزان توانایی افراد در فشار دادن اهرم وابسته است.

2. خاموت زن برقی

دستگاه خاموت زن برقی در دو مدل تک فاز و سه فاز موجود است و علاوه‌بر این، معمولاً به دو صورت هیدرولیکی و گیربسکی عرضه می‌شود. انواع این دستگاه‌ها را که کارایی بسیار راحت‌تری نسبت به نوع دستی آن دارند، در این قسمت معرفی می‌کنیم:

۱-۲) تک فاز:

یکی از دستگاه‌های پرطرفدار خاموت زنی است که به‌واسطهٔ وزن پایین، جابه‌جایی آسان و سرعت قابل قبول در خم کردن میلگردها، در پروژه‌های فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲-۲) سه فاز:

این نوع دستگاه‌ها با تکیه بر جریان برق قوی، عملیات خم کردن میلگردها را به سادگی انجام می‌دهند. البته باید توجه داشت برای استفاده از موتورهای سه فاز خاموت زن، به برق سه فاز ۳۸۰ ولت صنعتی نیاز خواهید داشت.

۳-۲) هیدرولیکی:

در این سیستم، خمکاری میلگردها به‌وسیلهٔ نیروی هیدرولیکی انجام می‌شود. حذف گیربکس و افزایش قدرت دستگاه، یکی از مزایای مهم خاموت زن هیدرولیکی محسوب می‌شود و به علت انعطاف‌پذیری بالا، دارای کارکردی آسان است.

۴-۲) گیربکسی:

خاموت زن گیربکسی، یکی از انواع دستگاه خم میلگرد محسوب می‌شود که انتقال نیرو در آن برعهدهٔ گیربکس است. گیربکس‌ها به‌صورت عمود برهم قرار می‌گیرند و نیرو را به شافت خروجی منتقل می‌کنند.

images_1673689672.png

انواع دستگاه خم و برش میلگرد

پس از معرفی انواع دستگاه خاموت زن، قصد داریم که دستگاه‌های مربوط به خم و برش میلگردها را مورد بررسی قرار دهیم. برش دادن میلگردهایی که بیش از 24 میلی‌متر قطر دارند، نیازمند ماشین‌آلات مخصوص است، زیرا امکان برش آن‌ها توسط نیروی انسان وجود ندارد.

این دستگاه‌ها برای برش و خم میلگردهایی با قطر کمتر نیز از نظر اقتصادی به‌صرفه هستند، چراکه امکان برش چندین میلگرد در کنار هم را با سرعت و دقت بالاتر فراهم می‌کنند. به‌طورکلی سقف توان برش این دستگاه‌ها، از میلگردهای ۲۵ تا ۵۲ میلی‌متر متغیر است.

  • دستگاه خم و برش میلگرد هیدرولیک

این نوع از دستگاه‌های خم و برش میلگرد، توان مصرفی خود را عموماً با انرژی الکتریکی تامین می‌کنند؛ هرچند که برخی از این ماشین‌ها امکان استفاده با سوخت‌های فسیلی را نیز دارند.

پیش از تولید دستگاه خم و برش میلگرد هیدرولیک، تمامی برش‌ها را به وسیلهٔ قیچی‌های دستی انجام می‌دادند و خم‌کاری آن نیز با کمک لوله و آچار F انجام می‌شد.

images_1673689697.png

 

  • قیچی خم و برش میلگرد

قیچی خم و برش میلگرد در انواع مختلف ثابت، نیمه‌متحرک، نیمه اتوماتیک و کاملاً اتوماتیک طراحی می‌شوند. نحوهٔ کنترل این دستگاه‌ها معمولاً به‌صورت شاسی دستی یا پدالی است، اما برخی از آن‌ها نیز به‌صورت هیدرولیکی کار می‌کنند. در قیچی‌های هیدرولیکی، عملیات برش میلگردها توسط تیغه متحرک انجام می‌شود که فشار موردنیاز را از جک هیدرولیکی نصب‌شده در دستگاه دریافت می‌کند.

خرید تجهیزات فلزی و بتنی

در این مقاله برخی از دستگاه‌های پرکاربرد در رابطه با میلگردها و سازه‌های بتنی را موردبررسی قرار دادیم، اما احتمالاً این پرسش مطرح است که این محصولات را از چه مراکزی تهیه کنیم؟

با توجه به اهمیت مقاطع فولادی در اسکلت‌بندی ساختمان و سازه‌های بتنی، لازم است که فروشگاه‌های معتبر را برای خرید خود انتخاب کنید. مدرن سازان یکی از همین فروشگاه‌هاست که  برای خرید دستگاه خاموت زن، قیچی خم و برش میلگرد و سایر دستگاه‌های مرتبط، بتونیر و…، می‌توانید به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید. شرکت مدرن سازان تولیدکنندهٔ کلیهٔ صنایع و تجهیزات قالب فلزی بتن و سیستم های داربست‌بندی است که با هدف ارائه مشاوره، طراحی و تولید این تجهیزات در مدل‌های مدولار و خاص، فعالیت می‌کند.

گفتنی است که بتونیر (میکسر بتن)، یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین دستگاه‌های مخلوط کن بتن محسوب می‌شود که انواع مختلف و ظرفیت‌های متنوعی دارد. گفتنی است که در ساخت این محصولات، از موتورهای دیزل، برقی، بنزینی و… استفاده می‌شود.

کلام پایانی

در پروژه‌های مختلف ساختمانی، میلگردها به دو صورت طولی و عرضی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به میلگردهای نصب‌شده به‌صورت عرضی، میلگرد عرضی یا خاموت می‌گویند. با توجه به اهمیت خاموت‌ها، دستگاه‌هایی وجود دارند که برای تبدیل میلگرد به خاموت استفاده می‌شوند.

در این مقاله انواع این دستگاه‌های خاموت زن را معرفی کردیم و سپس انواع دستگاه خم و برش میلگرد را مختصراً توضیح دادیم. در پایان نیز می‌توان گفت که برای خرید تجهیزات فلزی و بتنی، اعم از دستگاه خاموت زن، قیچی خم و برش میلگرد و سایر دستگاه‌های مرتبط، بتونیر (میکسر بتن) و…، می‌توانید از خدمات فروشگاه مدرن سازان بهره‌مند شوید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید