آشنایی با انواع مقاطع استیل

 

انواع مقاطع استیل که با عنوان فولادهای زنگ نزن نیز در بازار شناخته می‌شوند، در خانواده آلیاژی بزرگی تولید شده و مورد استفاده صنایع مختلف قرار می‌گیرند. تمام اعضای این خانواده، مقاومت بالایی در برابر زنگ زدن دارند و علت آن، وجود عناصر کروم و نیکل در ترکیب شیمیایی آن‌ها است.

با توجه به این مساله و این ویژگی بسیار مهم استیل، انواع مقاطع استیل از جمله لوله استیل، میلگرد استیل و ورق‌های استیل در آلیاژهای مختلف ساخته شده و در صنایع حساس به خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق استیل یکی از مهم‌ترین مقاطعی است که در بازار استیل تولید می‌شود چرا که خود به عنوان ماده اولیه ساخت انواع لوله و پروفیل نیز شناخته می‌شود. ازاین‌رو، خرید ورق استیل و قیمت آن برای تعیین قیمت سایر مقاطع، مهم تلقی می‌شود. در این مقاله، به معرفی انواع مقاطع مذکور و کاربرد هر یک می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آلیاژهای استیل پر کاربرد

پیش از معرفی انواع مقاطع استیل پرکاربرد در صنایع مختلف، بهتر است ابتدا شما را با انواع آلیاژ استیل آشنا کنیم تا هنگام خرید میلگرد استیل و سایر مقاطع، ابتدا به نوع آلیاژ آن توجه فرمایید. انواع استیل، در گریدهای مختلفی تولید می‌شوند اما در یک دسته‌بندی کلی، به دو نوع استیل‌های بگیر و نگیر تقسیم می‌شوند.

در دسته استیل‌های بگیر، آلیاژ استیل 430 کاربرد بسیاری دارد  وگران‌ترین عضو این دسته محسوب می‌شود. قابلیت عملیات حرارتی بالایی دارد و در ساخت بدنه لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین اعضای گروه استیل نگیر نیز می‌توان به استیل 304، 316، 321 و 310 اشاره کرد. ویژگی‌های هر یک را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

استیل 304: استیل نگیر 304 یا آلیاژ 18-8 بالاترین کاربرد را در این گروه دارد و خاصیت مقاومت به خوردگی آن در حد متوسط است. از این نوع آلیاژ برای ساخت انواع مقاطع از جمله لوله استیل استفاده می‌شود.

استیل 316: وجود مولیبدن در این نوع آلیاژ نگیر، موجب شده که مقاومت به خوردگی بهبود یافته‌ای داشته باشد که از مقاومت به خوردگی استیل 316 بالاتر است.

استیل 321: آلیاژ 321، نوعی آلیاژ استیل است که در ساخت آن از تیتانیوم استفاده شده و در نتیجه مقاومت به خوردگی مرزدانه‌ای بسیار خوبی دارد. قیمت این نوع آلیاژ استیل نسبت به دو نوع قبلی بالاتر است. استیل 321 را با نام استیل نسوز نیز می‌شناسند.

آلیاژ 310: نوع دیگری از استیل نسوز است که مقاومت به حرارت بسیار بالایی دارد و تا دمای 1100 درجه سانتی‌گراد نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

آشنایی با مقاطع مختلف استیل

کدام انواع مقاطع استیل کاربرد بالاتری دارند؟

انواع مقاطع استیل، به دلیل مقاومت به خوردگی بالای آن‌ها با استفاده از انواع آلیاژی که پیشتر نیز معرفی شدند تولید می‌گردند. در حال حاضر، این مقاطع استیل در بازار فولاد داخل کشور ما، وارداتی هستند چرا که ما تکنولوژی ساخت مقاطع استیل را نداریم.

با این حال بسیاری از صنایع، از جمله صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی، ساختمان سازی و صنایع ساخت اجسام دکوراتیو به این مقاطع فولادی نیاز دارند. همین مساله موجب شده تا خرید میلگرد استیل و سایر مقاطع افزایش یابد. در ادامه هر یک از این انواع مقاطع استیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ورق استیل

ورق استیل، پرکاربردترین مقطع استیل است که برای ساخت دیگر مقاطع همچون لوله استیل، نبشی، ناودانی و پروفیل‌های استیل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق استیل در آلیاژهای مختلف برای ساخت قطعات فولادی مختلفی چون بدنه آسانسور کاربرد دارد. انعطاف‌پذیری این مقطع بسیار بالا است. در نتیجه می‌توان از شکل‌پذیری بالای آن برای ساخت مقاطع و وسایل مختلف و متنوع استفاده کرد.

از لحاظ حالت سطحی، ورق استیل خود چندین نوع دیگر دارد که از جمله آن‌ها به ورق استیل براق، مات و خشدار می‌توان اشاره کرد. هر یک از این انواع ورق، کاربرد خاص خود را دارند. به عنوان مثال، ورق استیل براق مقطعی است که در صنایع دکوراتیو کاربرد بیشتری دارد.

لوله استیل

انواع لوله استیل، از پرکاربردترین لوله‌ها در صنایع گوناگون به شمار می‌روند که مقاومت به خوردگی بالا، نیاز کم به تعمیر و نگهداری، ظاهر زیبا و درخشنده از جمله ویژگی‌های بسیار خوب آن‌هاست که موجب این کاربرد بسیار بالا شده‌اند. لوله های استیل، در دو نوع بدون درز و درزدار ساخته می‌شوند:

لوله های بدون درز استیل: لوله های مانیسمان استیل، لوله‌هایی هستند که خط جوش ندارند. این مساله موجب می‌شود که مقاومت و استحکام بالاتری نیز داشته باشند. خط جوش خود یکی از نقاط مستعد خوردگی است که در این لوله‌ها وجود ندارد. لوله استیل صنعتی را معمولا در نوع بدون درز تولید می‌کنند.

لوله های درزدار استیل: لوله درزدار استیل از خمکاری و جوشکاری ورق استیل ساخته می‌شود. مقاومت و استحکام این نوع نسبت به نوع مانیسمان کمتر است.

لوله های استیل همچون دیگر مقاطع از جنس فولاد زنگ نزن در صنایع غذایی و دارویی کاربرد بالایی دارند.

میلگرد استیل

میلگردهای استیل، از انواع مقاطع استیل به شمار می‌روند که در نوع ساده تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. میلگرد استیل را از هر دو نوع استیل بگیر و نگیر می‌سازند. میلگرد استیل 304، 316 و 201 از جمله این انواع میلگردهای استیل به شمار می‌روند که مقاومت بالایی به خوردگی و سایش دارند.

از انواع میلگرد استیل در صنایع غذایی و لبنی، ساختمان سازی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود. در صنعت نفت و گاز، امکان خوردگی و فرسایش بالا است و به همین دلیل، باید از میلگردهایی مقاوم به خوردگی استفاده کرد.

نبشی و ناودانی استیل

ناودانی استیل، مقطعی U شکل است که در محیط‌های باز و مکان‌هایی که احتمال خوردگی بالا است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناودانی استیل ضمن داشتن مقاومت و در نتیجه طول عمر بالا، قیمت مناسبی دارد. ناودانی های استیل در ضخامت‌های مختلف و در طول 6 متری تولید شده و به فروش می‌رسند.

نبشی استیل، یکی دیگر از انواع مقاطع وارداتی است که با استفاده از انواع آلیاژهای استنلس استیل ساخته می‌شود. نبشی استیل در محیط‌های مرطوب کاربرد بسیاری دارد. هر شاخه نبشی استیل، 6 متر طول دارد.

انواع مقاطع استیل

خرید انواع مقاطع استیل از آیرومارت

یکی از مراکز تامین‌کننده انواع مقاطع استیل در سراسر کشور، بازرگانی فولاد آیرومارت است که سال‌ها تجربه موثری در بازار فولاد و آهن آلات دارد. این مجموعه، تمامی محصولات استیل وارداتی خود را با سرتیفیکیت معتبر ارائه می‌دهد. شما می‌توانید ضمن استعلام قیمت روز انواع مقاطع استیل از این مجموعه، تنها با چند کلیک اقدام به خرید این محصولات کنید.

شما می‌توانید پیش از خرید، از مشاوره‌های رایگان کارشناسان فنی و متخصص آیرومارت استفاده کنید. برای ارتباط با آیرومارت از یکی از راه‌های زیر اقدام نمایید:

  • شماره تلفن 02145306
  • وبسایت مجموعه به آدرس iromart.com

آیرومارت، همواره برای پاسخگویی به نیاز مشتریان، در دسترس است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید