قیمت ملک در سال 99 بالا خواهد رفت یا پایین خواهد آمد؟

قیمت ملک در سال 99

آیا شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که همزمان با آغاز سال جدید به فکر خرید ملک افتاده‌اید؟ آیا از قیمت‌های خرید ملک در سال جدید اطلاع چندانی ندارید؟ به طور کلی می‌توان گفت نظر اکثر کارشناسان در مورد قیمت ملک در سال 99 این است که با کاهش قیمت نسبت به سال‌های گذشته همراه خواهیم بود.

با شروع سال جدید و پیشرفت بیماری کرونا در کشور، این موضوع سبب برهم ریختن بازار بخصوص بازار خریدوفروش مسکن شده است. این روزها بیشتر فروشندگان ملک، با قرنطینه کردن خود در خانه فعلا از فروش خانه‌هایشان منصرف شده‌اند و اجازه نمی‌دهند خریداران با وجود شیوع بیماری از خانه آن‌ها دیدن کنند. برخی از فروشندگان نیز با این دید به این موضوع نگاه می‌کنند که اگر امسال خانه خود را نفروشم سال آینده قیمت خانه حتما دو برابر خواهد شد. نظر شما به عنوان یک کاربر در مورد این موضوع چگونه سنجیده می‌شود؟

پیش‌بینی‌هایی در مورد قیمت ملک در سال 99

نظر نایب ریس اتحادیه مشاوران املاک این است که نرخ بازار مسکن با شروع سال و در ماه فروردین، به دلیل تعطیلی بازار ثابت بوده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که از خردادماه به بعد، بازار ملک به حالت نرمال برگردد. همچنین وی این اطمینان را به مردم داد که به دلیل تکمیل ظرفیت قیمتی در بازار مسکن، به هیچ عنوان در سال 99 جهش قیمت نخواهیم داشت.

نظر برخی از اقتصاددانان فعال این است که قیمت ملک در سال 99 به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و انتظار می‌رود شاهد کاهش قیمت واقعی در بازار خرید و فروش ملک باشیم.

از طرف دیگر، بیشتر کارشناسان بر این باورند که مدت‌هاست مردم کشورمان به منظور سرمایه گذاری اقدام به خرید خانه می‌کنند، نه به خاطر دید مصرفی آن. عقیده بیشتر افراد سرمایه گذار این است که نگه داشتن پول بدترین وضعیت ممکن است. آن‌ها میگویند در بازار خرید و فروش ملک، با پول می‌شود پول بیشتری به دست آورد.

قیمت ملک در سال 99

با شروع سال 99، تغییر قیمت ملک در مناطق مختلف چگونه بوده است؟

طبق آماری که به دست آمده نرخ قیمت در شهرها و منطقه‌هایی که تعداد معاملات ملکی زیاد بوده است افزایش یافته است. این افزایش قیمت را می‌توان در مناطقی از پایتخت از جمله منطقه 2 تهران مشاهده کرد. در این منطقه قیمت هر متر مربع خانه در بهمن ماه 98 بالغ بر 21 میلیون و 500 هزار تومان بود است که امسال همین منطقه با رشد حدود 6 درصدی همراه بوده است.

چه عواملی بر افزایش قیمت ملک در سال 99 تاثیر می‌گذارند؟

از مهم‌ترین عواملی که بر قیمت مسکن در سال 99 تاثیرگذارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصالح ساختمانی

افزایش قیمت مصالح ساختمانی ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت ملک دارد و این موضوع نیز به نوبه خود تاثیر مستقیمی بر روی معیشت مردم می‌گذارد و باعث می‌شود مردم به جای فکر خرید خانه بیشتر به فکر درآوردن خرج و مخارج زندگی روزانه خود باشند.

دلار

افزایش دلار نیز به نوبه خود تاثیر مستقیمی بر روی آهن‌آلاتی ازجمله میلی گرد دارد. با افزایش قیمت میلی گرد که یکی از مصالح مهم ساختمانی است، قیمت ملک و زمین نیز به نوبه خود تغییر می‌کند. اگر قیمت دلار افزایش یابد، شاهد افزایش قیمت ملک در سال 99 خواهیم بود.

تحریم، تورم و گرانی

امروزه کشور ما همچنان در تحریم سخت اقتصادی به سر می‌برد. این تحریم و اوضاع بد اقتصادی نیز بر قیمت ملک تاثیر گذاراست. ادامه تحریم‌ها، سبب کاهش امکانات وعدم دسترسی کافی به مواد و مصالح در کشور و همچنین سبب کند شدن روند تسهیل در ساخت ملک می‌شود و ما را همواره با افزایش قیمت ملک و مسکن مواجه می‌کند.

کاهش ساخت و ساز در چند ماه اخیر

کاهش ساخت و ساز ملک در چند ماه گذشته سبب افزایش قیمت خانه‌های فعلی شده است. همچنین مردم معتقدند اگر همین خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را با مصالحی که امروزه در بازار وجود دارد تهیه کنیم قیمت‌ها تا 4 برابر یا بیشتر گران‌تر شده است.

قیمت ملک در سال 99

راهکارهای دولت برای کاهش قیمت ملک در سال 99

طبق مصوبه جدید دولت به جهت جلوگیری از خالی نگه داشتن منازل، افرادی که به جهت سرمایه گذاری چندین فقره آپارتمان خریداری کرده‌اند، موظف به پرداخت مالیات هستند. دولت با اجرای این کار مالکان را وادار می‌کند املاک خود را بفروشند یا اجاره دهند که این امر سبب کاهش قیمت ملک در سال 99 می‌شود.

حمایت از بخش خصوصی و کاهش نرخ تورم در کشور یکی دیگر از راهکارهای دولت برای کاهش قیمت ملک در سال 99 است. افزایش قیمت تورم، سبب افزایش نرخ اجاره خانه می‌شود. اگر افراد نتوانند اجاره خانه خود را بپردازند مجبور به اسباب کشی به حاشیه و نقاط پست شهرها می‌شوند. این تورم می‌تواند ناشی از افزایش قیمت بنزین یا موارد دیگر باشد. دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب جلوی این تورم را تا حدودی بگیرد.

حمایت از قشر متوسط و ضعیف جامعه با طرح ملی مسکن مهر، از دیگر راهکارهای دولت برای کاهش قیمت ملک در سال 99 است. دولت می‌تواند با ساخت آپارتمان‌هایی تحت عنوان مسکن مهر و پیش فروش واحدها به صورت اقساطی به افراد نیازمند، در کاهش قیمت مسکن تاثیر بسزایی داشته باشد.

سخن پایانی

در صورتی که قصد خرید خانه به منظور سکونت را دارید، پیشنهاد می‌شود بدون معطلی و بی‌درنگ نسبت به خرید اقدام کنید اما اگر قصد شما خرید ملک برای سرمایه گذاری و کسب درآمد است، باید به شما بگوییم که بازار فعلی انتظار رشد بیشتر از این‌ها را ندارد. شما عزیزان می‌توانید جهت یافتن منزل مورد نظر خود به وب سایت زومیلا که موتور جست‌وجوی آنلاین در سراسر کشور است مراجعه کنید. نظر شما چیست؟ به نظر شما قیمت ملک در سال 99 بالا خواهد رفت یا پایین خواهد آمد؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید