محله عبدل آباد تهران ؛ تجربه خریدی آسان و ارزان

محله عبدل آباد تهران

اگر ساکن تهران هستید و به دنبال اجناسی با نازل‌ترین قیمت‌ها می‌گردید، سری به محله عبدل آباد تهران بزنید. در بازار عبدل آباد می‌توانید اجناس مناسب هر سن و بودجه‌ای را پیدا کنید. با ما در زومیلا همراه شوید تا شما را با این محله آشنا کنیم.

عبدل آباد تهران کجاست؟

عبدل آباد نام یکی از محله‌های منطقه ۱۹ تهران است که به دلیل بازارهای پررونق و ارزانش شهرت دارد. این محله که در خیابان احسانی قرار دارد، به بازار ارزان‌فروشان یا بازارچه احسانی معروف است که حدودا ۲۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد. این منطقه در دهه ۳۰ محدوده‌ای روستانشین با زمین‌های کشاورزی متعدد بود که در مجاورت شهر ری و ساوه قرار داشت اما با گذشت زمان و مهاجرت زیاد و تاسیس کارگاه‌های صنعتی، این محله وسیع‌تر و جزو مناطق جنوبی تهران شد.

از مهم‌ترین بازارهای محله عبدل آباد تهران می‌توان به بازار پوشاک، بازار مبل، بازار پرده و بازار پارچه کیلویی عبدل آباد اشاره کرد. در این محله بافت قدیمی و جدید کنار هم قرار گرفته‌اند. جمعیت ساکن در این محله نسبت به وسعتش کم است، به این دلیل که بیشتر مساحت محله را بوستان‌ها و بازارهای آن تشکیل داده‌اند.

محله عبدل آباد تهران

تاریخچه

محله عبدل‌آباد تهران برخلاف بسیاری از محله‌ها، قدمتی در حدود پنجاه سال دارد. این محله در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی هنوز جزو بافت شهری محسوب نمی‌شد و آبادی بود که شخصی یهودی به نام یعقوب مشفق مالک زمین‌های کشاورزی آن بود. اواخر دوره پهلوی، آقای مشفق زمین‌های این محله را تفکیک کرد و به افرادی که مایل به سکونت در این محل بودند، فروخت و مقداری زمین جهت بنا نمودن مسجد، مدرسه، حمام، قبرستان، بیمارستان و آنچه نیازهای مردم ساکن در این محله بود، به ‌رایگان برایشان گذاشت و خودش از ایران مهاجرت کرد.

تا حدود ۴۳ سال پیش اکثریت قریب به اتفاق ساکنین محله عبدل آباد تهران را فارس‌ها و تهرانی‌ها تشکیل می‌دادند تا ۳۵ سال پیش که این محله بافت شهری پیدا کرد و مهاجرین از شهرهای اطراف به این محله آمدند. اولین صنف‌هایی که ساکنین محل به آن پرداختند پوشاک بود. تولیدی‌های پوشاک یکی بعد از دیگری شروع به کار کردند و زندگی مردم این منطقه را تأمین نمودند؛ بنابراین می‌توان صنف پوشاک را در محله عبدل‌آباد از صنف‌های خاصِ این منطقه نام برد.

بازار عبدل آباد چه چیزهایی دارد؟

جالب‌ترین قسمت این محله وقتی است که می‌بینید مغازه‌ها و اجناس و شلوغی و رفت‌وآمدها تنها به یک خیابان ختم نمی‌شود بلکه تمام کوچه‌ها نیز پر از مغازه هستند و هر کوچه‌ای به بازاری دیگر ختم می‌شود. این راسته بازاری طولانی با مغازه‌هایی به هم چسبیده و پیوسته است.

فعالیت مغازه‌ها نیز بسیار متنوع است، مانند فروش پرده، کیف، چمدان، کت‌وشلوار، مانتو، پتو و لوازم خواب، کتانی، فرش، وسایل ورزشی، طلا و جواهر، لباس‌های سایز بزرگ، بدلیجات، لوازم آرایشی و….

پارچه در این محله به هر شکلی اعم از طاقه‌ای، متری، کیلویی و تکه‌ای فروخته می‌شود و این خودش حسن محسوب می‌شود. عبدل آباد مانند محله یافت آباد بازار مبل نیز دارد که می‌توان انواع مبل چوبی و اداری و استیل را در آن پیدا کرد. این بازار به ارزانی معروف است اما خریداران باید صبر و حوصله زیادی به خرج بدهند تا اجناس مدنظر خودشان را با کیفیت و قیمت مدنظر خود پیدا کنند. پس برای رفتن به این بازار وقت زیادی را در نظر بگیرید.

محله عبدل آباد تهران

راه‌های دسترسی

محله عبدل آباد تهران از آن دسته محله‌هایی است که طرح اصلی و طرح زوج و فرد برای آن در نظر نگرفته‌اند.

ایستگاه اتوبوس عبدل آباد در خیابان ورزش قرار دارد که به اکثر محله‌های تهران، خط اتوبوس دارد. همچنین می‌توانید از پایانه تاکسی‌رانی نعمت‌آباد که در بزرگراه شهید چراغی خیابان نور قرار دارد، استفاده کنید.

نزدیک‌ترین مترو به عبدل آباد، ایستگاه متروی خط سه (قائم-آزادگان) است که در خیابان ورزش، با نام ایستگاه عبدل‌آباد قرار دارد و پس ‌از آن ایستگاه متروی شهرک شریعتی نزدیک‌ترین ایستگاه مترو محسوب می‌شود.

سخن پایانی

اگر به دنبال پارچه‌هایی از جنس متقال و ملحفه‌ای هستید، بازار عبدل‌آباد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این محله زمانی به کیلویی‌فروشی‌های بزازان معروف بود.

3 نظرات

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید