همه چیز راجع به اتاق خواب

همه-چیز-راجع-به-اتاق-خواب

اتاق خواب از نظر روانشناسان مکانی امن و آرامش‌بخش است که با ایجاد شرایطی آرام و ایده‌آل استرس و خستگی‌های روزانه را از افراد دور کرده و خوابی آرام برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. دیزاین و طراحی اتاق خواب برای گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و زوجین متفاوت است. همه افراد در گروه‌های سنی مختلف روحیات و شرایط متفاوتی دارند. بنابراین طراحی این اتاق برای نوجوانان و جوانان باید فضایی مناسب برای انجام کارهای شخصی، درس خواندن، استراحت کردن، انجام بازی و خوابیدن ایجاد کند. زوجین نیز به مکانی رمانتیک و آرام نیاز دارند. انتخاب تخت خواب، پرده اتاق خواب، فرش مناسب، نورپردازی، کاغذ دیواری، رنگ دیوارها، لوستر، آباژور و غیره همگی در زیباتر شدن دکوراسیون این مکان نقش دارند. در این مقاله قصد داریم نکات مهم درباره انتخاب المان‌های شیک و مناسب برای اتاق خواب را توضیح دهیم.

 نکات مهم در انتخاب تخت خواب مناسب برای اتاق خواب

تخت خواب یکی از وسایل مهم در اتاق‌های خواب است و به عنوان اصلی‌ترین عضو سرویس خواب محسوب می‌شود. در هنگام خرید تخت خواب فقط نباید به زیبایی ظاهری آن توجه کنید‌ بلکه ویژگی‌های دیگر را نیز در نظر داشته باشید. همه افراد پس از گذراندن یک روز سخت کاری به خانه  امن خود پناه می‌برند و با خوابیدن روی تخت خستگی خود را از تن بیرون می‌برند. راحتی تختی که روی آن دراز می‌کشید تأثیر بسزایی در خواب آرام و راحت دارد. اولین نکته برای انتخاب تخت خواب مناسب این است که چه فردی با چه سنی قرار است از آن استفاده کند؟ اندازه تخت باید با اندازه اتاق تناسب داشته باشد و مسیر رفت و آمد در اتاق را مسدود نکند‌.

انتخاب تخت‌های بزرگ برای اتاق‌های کوچک اصلاً گزینه مناسبی نیست. در هنگام انتخاب تخت برای کودکان و نوجوانان حتماً باید به سن و قد فرزند خود توجه داشته باشید. ارتفاع مناسب تخت خواب از زمین نیز در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است ارتفاع از سطح زمین بین 35 الی 40 سانتی‌متر باشد. البته برای افرادی که پرتحرک نیستند ارتفاع 50 الی 55 سانتی‌متر هم اشکالی ندارد. برای ساخت سخت معمولاً از متریال‌های فلزات، چوب، ام‌دی‌اف و ملامینه استفاده می‌شود. بعضی از تخت‌ها با متریال‌های سنگین ساخته می‌شوند و گزینه مناسبی برای خرید نیستند. تخت هر چه سبک‌تر باشد، بهتر است زیرا جا به جایی و حمل و نقل آن راحت‌تر خواهد بود. اکثر خریداران به قیمت تخت خواب نیز اهمیت می‌دهند. هر فرد باید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد مناسب‌ترین قیمت تخت را از فروشگاه‌های معتبر انتخاب کند.

تأثیر خرید و نصب پرده اتاق خواب در زیباتر شدن دکوراسیون

پرده اتاق خواب به عنوان یکی از فاکتورهای مؤثر در زیبایی دکوراسیون اتاق خواب در منازل دارای پنجره است. انتخاب پرده کار راحتی به نظر نمی‌رسد و در هنگام خرید آن باید جوانب مختلفی در نظر گرفته شود. پرده‌ها به دو گروه مدرن و کلاسیک تقسیم‌بندی می‌شوند.‌ پرده‌های مدرن مانند پرده کرکره‌ای کاربرد بیشتری دارند زیرا جدیدتر هستند. پرده‌های کلاسیک تجملاتی و سنتی می‌باشند و برای خانه‌هایی بزرگ با چیدمان سلطنتی مناسب‌ترند. جنس پرده اتاق خواب می‌تواند از مخمل، کتان، توری، ابریشمی یا حریر دوخته شده باشد. این پرده‌ها باید با وسایل دیگر موجود در اتاق خواب متناسب باشد. پرده اتاق خواب اگر با پارچه‌های حریر و توری دوخته شود، نور بیشتری وارد فضای اتاق می‌شود و شستشوی آن نیز راحت‌تر است.

برای افرادی که به اتاق تاریک علاقمند هستند، پرده‌های مخمل و ابریشمی را پیشنهاد می‌کنیم زیرا این پارچه‌ها نور خورشید را از خود عبور نمی‌دهند. قیمت پرده‌های مخملی و ابریشمی نسبت به پرده‌های دیگر گران‌تر است. البته نصب این پرده‌ها بر روی پنجره اتاق خواب کار راحتی نیست و به یک نصاب متخصص و حرفه‌ای نیاز دارد. برای کسانی که به اتاق تاریک علاقه دارند اما بودجه لازم برای خرید پرده‌های گران‌قیمت ابریشمی و مخملی را ندارند، پرده‌های نخی و کتان گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. پرده اتاق خواب کتان و نخی از تنوع بالایی و طرح‌های زیبایی برخوردارند‌. رنگ پرده را طوری انتخاب کنید که با رنگ وسایل دیگر اتاق همخوانی داشته باشد. در صورتی که پرده را برای اتاق کودک در نظر گرفته‌اید، از پارچه‌هایی با طرح‌های مناسب کودک استفاده نمایید.

نکات کاربردی در انتخاب فرش مناسب برای اتاق خواب

مردم ایران با توجه به فرهنگ اصیلی که دارند، به خرید فرش و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی منازل خود اهمیت زیادی قائل هستند.‌ خرید فرش مناسب اتاق خواب زیبایی این مکان از خانه را دو چندان می‌کند. فرش علاوه بر زیبایی و جلوه ظاهری، احساس خوبی در زیر پاها هنگام راه رفتن روی بافت نرم آن ایجاد می‌کند. فرش‌ها از نظر جنس، طرح و رنگ تنوع بالایی دارند. قبل از خرید فرش باید چیدمان اتاق خواب را مشخص کنید و بدانید که فرش در کدام بخش از اتاق پهن خواهد شد. بعضی از افراد تمایل دارند فرش را در اطراف تخت خواب پهن کنند و برخی دیگر در نظر دارند فرش را طوری پهن کنند که سرتاسر کف اتاق را بپوشاند. بهتر است فرش از هر سمت چند سانتی‌متر با دیوارها فاصله داشته باشد. برای اتاق‌خواب‌های بزرگ می‌توان از چند فرش کوچک برای جداسازی فضا استفاده کرد. رنگ، طرح و نقش فرش نیز باید طوری انتخاب شود که با رنگ سرویس خواب، پرده، دیوارها و وسایل دیگر موجود در اتاق تناسب داشته باشد.

اهمیت انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای اتاق خواب

کاغذ‌های دیواری طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند و برای انتخاب آن‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. کاغذ دیواری‌ها از لحاظ جنس به چهار گروه چاپی، پی‌وی‌سی، وینیل و فویلی تقسیم می‌شوند. قیمت انواع چاپی ارزان‌تر است ولی قابلیت شستشو ندارند. کاغذهای وینیل قابل شستشو هستند اما قیمت آن‌ها نیز گران‌تر است. کاغذهای فویلی برای اتاق خواب‌های لاکچری مناسبند. برای اتاق‌های کوچک بهتر است از رنگ‌های روشن با طرح‌های ریزتر استفاده کنید تا باعث بزرگ دیده شدن فضای اتاق شود.

حتماً لازم نیست که روی سطح تمام دیوارهای اتاق خواب کاغذ دیواری نصب شود. گاهی اوقات چسباندن کاغذ دیواری روی بخشی از دیوار پشت تخت به زیبایی و دلنشینی فضای اتاق کمک زیادی می‌کند. یکی از ایده‌های بسیار جالب نصب کاغذ دیواری روی سقف اتاق است. هنگام استراحت روی تخت با دیدن طرح زیبای کاغذ دیواری احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

استفاده از کمد در اتاق خواب برای جمع‌آوری وسایل و لباس‌ها

ساخت کمد دیواری در اتاق‌های خواب منازلی که مساحت کمی دارند، یک راهکار بسیار مناسب است تا وسایل اضافی و لباس‌ها را داخل آن قرار داده و از شلوغ شدن فضای اتاق جلوگیری کنید. ساخت درب‌های کشویی برای کمد دیواری راه حل بسیار خوبی برای ذخیره کردن فضای اتاق است. کشوها بر خلاف درهای لولایی فضای کمی از اتاق خواب را اشغال می‌کنند. برای افراد منظم نصب کمدهای بی در نیز ایده بسیار جالبی است. در هنگام انتخاب رنگ کمد دیواری به مساحت اتاق خواب توجه کنید. در اتاق‌های کوچک بهتر است کمد دیواری‌های روشن را نصب کنید که باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضا شود. استفاده از رنگ‌های تیره در اتاق‌‌های کوچک مساحت آن را کمتر از اندازه واقعی نشان می‌دهد.‌ به طور کلی برای ساخت کمد دیواری ایده‌های متنوعی وجود دارد که هر کس با توجه به سلیقه شخصی خود و ابعاد اتاق مناسب‌ترین کمد را انتخاب می‌کند.

نقش میز تحریر در اتاق‌های خواب

برای استفاده از میز تحریر بهتر است آن را در قسمت جلویی پنجره بگذارید تا در هنگام مطالعه از نور طبیعی که از سمت پنجره به داخل اتاق می‌تابد، استفاده کنید. استفاده از شمع و دکوری‌های زیبا روی میز تحریر فضای رمانتیک و زیبا در اتاق شما ایجاد خواهد کرد. البته جای میز تحریر در اتاق می‌تواند هر جایی باشد و این بستگی به سلیقه شخصی شما دارد. اندازه و ابعاد میز تحریر باید با توجه به متراژ اتاق انتخاب شود. در هنگام مطالعه از وجود نور کافی اطمینان حاصل کنید زیرا نبود نور چشم‌ها را هنگام مطالعه اذیت خواهد کرد.

 ساخت کتابخانه برای ایجاد فضای مطالعه در اتاق خواب

اگر از اتاق شما فقط برای خواب و استراحت کاربرد ندارد و در آن به مطالعه می‌پردازید، بهتر است برای فضا سازی مناسب از یک کتابخانه استفاده کنید. برای ساخت کتابخانه در اتاق لازم است که یک فضای بسیار بزرگ در اختیار داشته باشید، بلکه به راحتی می‌توانید با استفاده از چند شلف دیواری در قسمت بالایی میز تحریر خود یک کتابخانه کوچک برای گذاشتن کتاب‌های خود ایجاد کنید. بهترین جا برای نصب شلف‌ها دیوار نزدیک پنجره اتاق است.

مشاهده جذاب‌ترین و جدیدترین ایده‌های دکوراسیون اتاق خواب در سایت دید

در این مقاله چند ایده مهم را که در طراحی دکوراسیون اتاق خواب نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند، توضیح دادیم. همان طور که گفتیم اتاق‌های خواب به عنوان امن‌ترین و راحت‌ترین مکان‌ها در تمام منازل از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و تمام افراد به زیبایی و دکوراسیون این مکان توجه ویژه‌ای دارند. برای مشاهده به روزترین ایده‌های دکوراسیون اتاق خواب می‌توانید به سایت دید با آدرس اینترتی دکوراسیون اتاق خواب مراجعه کنید. همه ما بیشتر وقت خود را برای استراحت کردن، خوابیدن، مطالعه کردن، تفکر، عوض کردن لباس و غیره در اتاق می‌گذرانیم. بنابراین باید این محیط را طبق سلیقه و با استفاده از المان‌های مختلف زیباتر و با آرامش‌تر کنیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید