ونک تهران ، از محله‌های مدرن پایتخت برای زندگی

ونک تهران

ونک که به معنای درخت کوچک است، محله‌ای است که در شمال غربی شهر تهران واقع‌شده است. این محله بافتی قدیمی به نام ده ونک را در دل خود جای‌داده است. شهرت ونک تهران به دلیل مراکز اداری و تجاری زیادی است که آنجا وجود دارد. بافت این محله غالباً مدرن بوده و قیمت خانه‌هایش بالاست.

تاریخچه محله ونک

قدمت ده ونک به 800 تا 900 سال پیش برمی‌گردد. میرزا یوسف مستوفی‌الممالک این ده را از ناصرالدین‌شاه خرید، قنات‌هایی در این ده حفر کرد و برای آبادانی اش بسیار زحمت کشید.

در گذشته ونک به دو قسمت تقسیم‌شده بود: بخشی به نام ارامنه که در بخش شرقی ونک قرار دارد. قلعه ارامنه در مرکز آن قرار داشت و شغل مردمانش کشاورزی و باغداری بود. امروزه نیز قبرستان ارمنیان و قلعه ارامنه در این قسمت واقع‌شده است.

بخش دیگر مستوفی بود که در بخش غربی ونک قرار دارد. باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بسیاری در مستوفی وجود داشت. ونک کنونی در مستوفی واقع‌شده است.

ده ونک در گذشته درختان توت و گرو و زالزالک زیادی داشت که با گذشت زمان از بین رفتند.

امروزه ونک دارای دو بافت قدیمی و جدید است؛ بافت قدیمی آن شامل ده ونک می‌باشد که ساکنانش اکثراً بومی هستند و بخشی از توتستان‌های آن هنوز باقی‌مانده است.

ونک تهران

بافت ونک تهران

ونک بافتی شبه روستایی دارد؛ در این محله همانند الهیه، خانه‌های ویلایی در کنار برج‌های مرتفع و بلند قرارگرفته‌اند.

وجود مراکز اداری و تجاری بسیار باعث شده رفت‌وآمد به این محله زیاد شود.

امکانات محله ونک

دو بیمارستان بقیه‌الله اعظم (میدان ونک، خیابان ملاصدرا) و خاتم‌الانبیا (خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان رشید یاسمی) در ونک تهران قرار دارند. مرکز درمانی گلستان و ساختمان پزشکان 135 نیز در این محله قرار دارند.

پارک‌های آرارات (خیابان شیراز شمالی، خیابان آرارات)، شاد (میدان ونک، خیابان ملاصدرا، کوچه شاد)، سئول (میدان ونک، خیابان ملاصدرا، پردیس) و بوستان باغ ایرانی (خیابان شیخ بهایی شمالی،20 متری پیروزان، کوچه شهید صابری) نیز در ونک واقع‌شده‌اند.

از مراکز خرید مشهور در این محله می‌توان به مرکز خرید ونک (میدان ونک خیابان ونک 10 متر بعد از خیابان کار و تجارت)، مرکز خرید آسمان (میدان ونک، ابتدای خیابان ونک) و مرکز خرید آیینه (میدان ونک، خیابان ونک، نبش کردستان) اشاره کرد.

وزارت مسکن و شهرسازی (خیابان ولیعصر بعد از میدان ونک) و ساختمان مرکزی تربیت‌بدنی (ونک، خیابان شیخ بهایی) در این محله قرار دارند.

از کافه‌های مشهور در این محله می‌توان به کافه ویونا (خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، برج نگار)، سام کافه (ونک، تقاطع خیابان خدامی و آفتاب، ضلع جنوب شرقی، جنب ساختمان مادیران) و کافه لمیز (میدان ونک، بلوار ولیعصر، نبش بن‌بست صوفی) اشاره کرد.

دانشگاه الزهرا (خیابان شیخ بهایی شمالی، میدان شیخ بهایی، خیابان ده ونک) نیز در ونک واقع‌شده است.

ونک تهران

قیمت آپارتمان‌ محله ونک تهران

ازآنجاکه ونک جزو مناطق مرفه نشین تهران محسوب می‌شود، قیمت خانه‌هایش نسبتاً گران است. قیمت آپارتمان‌های محله ونک تهران با توجه به بافت، زیربنا و امکانات با هم متفاوت است.

ونک تهران

نظرتان در مورد این مقاله چیست؟ دوست دارید چه موارد دیگری را به این مقاله اضافه کنیم؟ تیم تحریریه زومیلا نظرات شما را خوانده و به آن‌ها اهمیت می‌دهد. از همراهی شما متشکریم.

نویسنده: رویا سهرابی/تیم تحریریه وب‌سایت زومیلا

3 نظرات

  1. جالب بود ، نمیدونستم ونک به معنی درخت کوچکه.
    تیم عالی و مطالب مفیدی ارائه میدین، همینطور با قدرت ادامه بدید…

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید